Více

Vladimír Rusnák: Satelit je pro nás základ, IPTV sázkou na budoucnost

Během tří měsíců dokázala satelitní Digi TV spustit OTT platformu Digi TV pod názvem DIGI2GO, jejíž technické řešení dodala pardubická firma 4NET.TV.

Partnerství při vývoji nové platformy se přelilo i do partnerství vlastnického, když DIGI koupila ve 4NET.TV menšinový podíl a zajistila si tak vliv na strategii a fungování společnosti, která pro ni vyvinula klíčovou technologii. 

Vyvinout a spustit televizi přes internet nebyl jediný naléhavý úkol pro DIGI TV. Od doby, kdy rumunskou pobočku satelitní televize získal český vlastník (holding LAMA vlastněný miliardářem Petrem Lamichem), proběhla také migrace kompletního zákaznického kmene ze standardu DVB-S na standard DVB-S2. Vedle toho byla podstatně rozšířena programová nabídka, která do značné míry staví na vysílacích právech k fotbalovým soutěžím Premier League a La Liga nebo tenisovým turnajům ATP.
Okolnosti dvouleté modernizace DIGI TV přibližuje její ředitel Vladimír Rusnák.

Vznik a vývoj DIGI2GO

DIGI2GO je spuštěna šest nebo sedm měsíců. Jak dlouho předtím se aplikace vyvíjela? Bylo to na základě zadání, které vzniklo přímo v Digi TV? A jak dlouho trvalo od samotného nápadu její reálné zprovoznění?

Když jsme jako Lama Energy Group do Digi TV v roce 2015 vstoupili, účastnil jsem jednání týmu due-diligence, kde jsme uvažovali, jestli Digi TV koupíme. A už tehdy jsme věděli, že nemůžeme zůstat pouze u satelitu, ale musíme najít něco, co nás posune dál. Musíme najít alternativu pro zákazníky, kteří chtějí přejít na modernější technologii. Takže už před dvěma lety nám bylo jasné, že něco podobného musíme udělat.

V té době už čeští IPTV operátoři standardně nabízeli své služby.

Ano. Jenom co se týče terminologie, my IPTV chápeme jako službu provozovanou na vlastní infrastruktuře a OTT pak na cizí infrastruktuře, a právě tou je Digi2Go. To nám bylo jasné už tehdy, ale primární otázkou, kterou jsme po vstupu do Digi TV museli vyřešit, bylo satelitní vysílání. Většina našich zákazníků využívá satelit a my jsme je potřebovali převést na DVB-S2.

Jak dlouho ten proces trval?

V hlavní fázi přes devět měsíců. V těch nejlepších měsících jsme migrovali přes patnáct tisíc lidí. Náš technik vždy přišel ke konkrétnímu zákazníkovi, kde vyměnil set-top box, zkontroloval infrastrukturu a zajistil tak opravdu kvalitní příjem.

Dají se řádově uvést náklady vašeho přechodu na DVB-S2?

Řádově to byly stovky milionů, nebyly to žádné malé investice. Na druhou stranu více než devadesát procent našich zákazníků bylo s přechodem spokojených a přes osmdesát procent by nás doporučilo svým známým. To je určitě dobrá vizitka a nakonec jsme s přechodem spokojeni, i když byl bolestivý. Trval skoro rok a skončil v září loňského roku.

Vím, že absolutní počet zákazníků mi neřeknete, ale dá se říct, kolik máte od září 2016 do teď nových zákazníků?

My zatím zákaznická čísla nekomunikujeme, což není způsobeno netransparentností, ale je to ovlivněno právními okolnostmi z dob koupě DIGI TV od rumunského zakladatele. Navíc veličina počtu zákazníků neříká nic o tom, jaké programové balíčky zákazníci mají a jaké tržby tedy pro placenou televizi generují.

Nemůžete prozradit počet zákazníků ani řádově?

Máme přes sto tisíc zákazníků a od září loňského roku rosteme. Konkrétní čísla zveřejníme, až dosáhneme dvě stě tisíc zákazníků.

Jaký je poměr zákazníků na satelitu (DIGI TV) a přes internet (DIGI2GO)?

Vzhledem k tomu, že DIGI2GO je nová služba, tak zatím dominují zákazníci satelitní platformy. I u nově získaných zákazníků dvě třetiny žádají satelit, jedna třetina chce TV přes internet.

Pro OTT nemáte vlastní technologické řešení. To tedy znamená jeho outsourcing.

Uvažovali jsme i nad vlastním vývojem internetové platformy, ale podle mě to nedává smysl. Museli bychom začít úplně od začátku a na trhu se přitom nabízela hotová řešení. Námi vybraný 4NET.TV nabízel platformu, která podle nás tvořila dobrý základ, který se s jistou finanční injekcí mohl ještě zlepšit. O outsourcing se v pravém slova smyslu nejedná, protože 4NET.TV je pro nás nadstandardně blízký strategický partner, ve kterém jsme získali majetkový podíl.

A vstoupili jste do 4NET.TV majetkově až potom, co jste se domluvili na vývoji DIGI2GO, nebo už vám patřil předtím?

Ne, náš vstup nastal v momentu, když jsme se dohodli na spolupráci. Když s někým spolupracujete, tak je určitě dobré být i jeho spoluvlastníkem, protože pak se přirozeně podílíte na společných rozhodnutích.

Byla ve hře i jiná řešení?

Dívali jsme se pochopitelně na vícero firem. Můžete si buď vybrat obrovskou firmu, která má už léta svoje stálé zákazníky a její flexibilita je pak nepřímo úměrná její velikosti. Nebo si najdete partnera, který je menší, pro kterého jste důležití, a on je patřičně flexibilní. A s velkými firmami to pokaždé takhle jednoduše nejde. I my se nakonec považujeme za středně velkou firmu, která je stále poměrně dynamická.

Kolik máte jako Digi TV zaměstnanců?

Sto šedesát stálých zaměstnanců a všechny máme tady v Čechách. A potom dalších dvě stě až tři sta lidí, kteří jsou na nás přímo závislí. Typicky jsou to technici, dealeři nebo agentury, které s námi spolupracují.

Co přesně bylo obsahem dodávky 4NET.TV?

Celé softwarové řešení platformy DIGI2GO je postavené na jejich softwaru. Hardware pro nás zajišťuje společnost Itself sídlící v Brně, která dodala veškeré headendy a enkódovací profily. Tam máme i dohledové centrum.

Proč jste k DIGI2GO zvolili set-top box Arris 1113?

Dívali jsme se samozřejmě na vícero typů. Každopádně rozhodl poměr mezi cenou a výkonem, to jsou poměrně jednoduché počty. Potřebujete kvalitní set-top box za rozumnou cenu, protože zákazníci samozřejmě chtějí platit co nejméně.

Předpokládám, že se nedá upgradovat na Ultra HD a je potřeba ho vyměnit za jiný.

Nedá, výpočtově zvládne jen kodek H.264. Teoreticky se to samozřejmě dá udělat, ale výsledek by nebyl dostatečně responzivní a zabíral by takovou kapacitu, že by to nezvládlo internetové připojení. Takže odpověď je jednoduchá – ne, musíte mít nový set-top box.

Vraťme se před DIGI2GO. Jak probíhala migrace satelitních zákazníků na DVB-S2?

Měla specifický průběh. Na začátku se lidé museli přesvědčovat, pak začalo migrovat stále více lidí, pak zase stále míň a míň, až nakonec zbyli zákazníci, kterým jsme se třeba nedokázali dovolat nebo jsme je nemohli najít a museli je oslovovat vícekrát. Na OTT aplikaci jsme začali pracovat v době, když už bylo méně práce s migrací. Nakonec to dopadlo tak, že jsme DIGI2GO společně s 4NET.TV vyvinuli i spustili během tří měsíců, i když jsme samozřejmě stavěli na základech, které už 4NET.TV měl.

Takže vyvinuto i spuštěno za tři měsíce?

Také jsme museli nocovat v kancelářích, ale spolupráce s 4NET.TV byla po lidské stránce perfektní. Mají stejnou mentalitu jako my: jsou menší flexibilní firma s osobním přístupem. S nějakým velkým developerem by to asi tak rychle nešlo.

Jaké byly první ohlasy na DIGI2GO řešení a jaký byl prvotní zájem klientů?

Prvotní zájem nás překvapil, první měsíc byl fantastický. Mám pocit, že hodně lidí na podobné řešení vyloženě čekalo, možná i díky sportovnímu obsahu, na který sázíme. Jsou samozřejmě i diváci, kteří si ani kvůli fotbalu nebyli ochotni nainstalovat satelitní anténu nebo to udělat nemohli, třeba protože bydlí v památkové zóně. Víme, že většina našich zákazníků u OTT služeb jsou obyvatelé měst, a naopak satelitní zákazníci jsou spíše z menších měst a vesnic.

O jaký pořad byl třeba v rámci DIGI2GO největší zájem?

Při některých sportovních zápasech jsme zaznamenali obrovský peak v provozu platformy. Nejsledovanějším byl zápas mezi Manchesterem United a Liverpoolem. Další vrcholy přináší El Clásico, tedy nejsledovanější fotbalový zápas na světě mezi Realem Madrid a FC Barcelona.

Měl ten peak nějaký vliv na kvalitu přenosu?

Ne. Pečlivě jsme si ohlídali, aby byl přenos kvalitní.

O2TV, pro které je sport také primárním marketingovým tahákem, už muselo řešit několik výpadků.

Velký výpadek nás nepotkal, hlídáme si pečlivě potřebné kapacity. Samozřejmě drobné výpadky mohou nastat, ale já jsem všechny klíčové zápasy sledoval doma prostřednictvím DIGI2GO a žádný problém jsem nezaznamenal. Ani zákazníci nám, s výjimkou ojedinělých případů, nic nehlásili. Pokud někdo nějaký problém zaznamenal, nebyl nejspíš způsoben naším OTT řešením.

Je absence výpadků způsobena robustně nastavenou sítí, nebo jde spíše o to, že O2 má na své IPTV službě mnohem více klientů?

Podle mě to není o množství klientů, ale o tom, jak nastavíte potřebné kapacity. Když máte správně nastavený backend, pak by se nemělo nic stát. Samozřejmě pokud vám nějaká součástka neshoří nebo se nestane něco podobně nepředvídatelného. Závada může nastat i na zákazníkově internetovém připojení. Osobně si ale myslím, že pokud jako firma nastavíte a odhadnete všechny parametry správně, nemělo by k výpadku dojít.

Hledáte aktivně partnery, kteří by následně vaše OTT řešení nabízeli jako předprodejci ve formě virtuálních operátorů?

Přemýšlíme o tom a aktuálně řešíme tuto otázku s více firmami. Díky tomu, že je naše nabídka relativně komplexní a máme i jistý unikátní diferenciátor, registrujeme zájem různých poskytovatelů o spolupráci s námi. Ale nemohu uvést žádné další podrobnosti, protože vše je aktuálně ve fázi jednání.

Jak se vám osvědčila propagační videa, třeba s Jakubem Kohákem a Leošem Marešem?

Ty fungovaly až neskutečně. Přesné statistiky bych musel dohledat, protože po dosažení šedesáti tisíc diváků jsem je přestal sledovat.

Takže v nich chcete pokračovat?

Určitě bychom rádi. Jako formát se nám osvědčily, navíc se nám i líbily a perfektně zafungovaly. I přímo ve studiu, když Leoš Mareš s Jakubem Kohákem dělali alternativní komentář El Clásica, byla během přenosu výborná atmosféra.

Kolik lidí máte v plánu na platformu DIGI2GO získat?

Chtěli bychom se ideálně dostat na poměr satelitních a ‚internetových‘ diváků půl na půl. To je náš cíl a vše postupně míří tímto směrem. Zároveň chceme edukovat diváky a ukazovat jim možnosti OTT technologie. Naším cílem ale není preferovat jednu konkrétní technologii, chceme zákazníkovi prodávat to, co on sám chce. Někdy ale musíme zákazníkovi vysvětlit vše potřebné k tomu, aby pochopil, co vlastně chce, a to není vždy úplně jednoduché. Máme i další rozvojové plány, plánujeme například jít do přímých aplikací v televizích, které vnímáme jako možnost, jak obejít hardwarová zařízení, typicky set-top boxy.

Co třeba nějaké HbbTV aplikace?

O tom samozřejmě také přemýšlíme, ale aktuálně nám dávají větší smysl zmíněné aplikace pro chytré televize.

A co zpřístupnit nabídku Digi TV prostřednictvím HbbTV programu, jako to dělá Seznam nebo plánuje dělat Kuki?

I nad tím uvažujeme.

Pokračování rozhovoru, který se podrobněji věnuje technologii a možnostem Ultra HD (4K) vysílání a budoucnosti satelitního vysílání, čtěte v prémiové sekci DigiZone.cz. 

Tento článek patří do prémiového obsahu

Chcete-li mít přístup k exkluzivním informacím, zvolte prosím jednu z níže uvedených možností.

Jednorázová platba

30 Kč s DPH

Ztratili jste přístupový kód? Vyplňte stejnou emailovou adresu jako při původní objednávce a my vám kód znovu zašleme.

Předplatné

Předplatné pro soukromé osoby
785 Kč bez DPH za rok

Firemní předplatné
od 3 900 Kč bez DPH za rok

Proč číst premiový obsah?

Objednávka předplatného

Již máte předplatné?

Přihlaste se

Zaplatit můžete online pomocí některého z bohaté nabídky platebních kanálů od mobilních plateb až po platební karty. GoPay

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+