Neustále se zvyšující zpoždění, které nabírá plánovaný přechod na nový standard pozemního vysílání DVB-T2, dnes ztratilo dva ze tří legislativních důvodů. Vláda na svém dnešním zasedání schválila změnu nařízení vlády 154/2005 o stanovení výše a způsobu výpočtu poplatků za využívání rádiových kmitočtů a čísel, které společnosti předložil ministr průmyslu a obchodu a předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu.
PSALI JSME: Na druhý pokus vláda projednala Strategii DVB-T2. A schválila ji
Druhou schválenou legislativní změnou se stala novela nařízení vlády 153/2005 o stanovení způsobu a výše tvorby prostředků radiokomunikačního účtu a způsobu jejich čerpání. I tuto novelizaci společně předložil ministr průmyslu a obchodu a předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu.
Třetí potřebnou legislativní změnou je novela zákona o elektronických komunikacích, která je z pohledu operátorů naprosto zásadní
. Jsou to velice důležitá rozhodnutí, nezbytná v zemském digitálním televizním vysílání pro přechod z DVB-T na DVB-T2. Dalšími jsou příslušné změny Zákona o elektrotechnických komunikací, a pro nás jako stávajícího celoplošného operátora, také úspěšná mezinárodní koordinace kmitočtů pro 3. přechodovou síť,
uvedl pro DigiZone Martin Roztočil, ředitel vnějších vztahů společnosti Digital Broadcasting.
K TÉMATU: Radim Pařízek – V lednu začneme stavět třetí přechodovou síť
Návrh novely ZEKu byl ze strany MPO připraven a na konci prosince prošel meziresortním připomínkovým řízením. V lednu by pak mělo proběhnout vypořádání těchto připomínek. A z našeho pohledu přišlo hodně zásadních připomínek, které ukazují na případné konfliktní oblasti,
uvedl v lednovém rozhovoru pro server DigiZone Marcel Procházka, ředitel Českých Radiokomunikací pro oblast regulace a strategie.
ROZHOVOR: Marcel Procházka – Přechodovou síť v DVB-T2 ze Žižkova a Cukráku spustíme na přelomu února a března
Za třecí plochy v novele zákona o elektronických komunikacích považuje Procházka například rozdílné názory v oblasti ochrany DVB-T2 před rušením ze strany LTE. Dnes je stanoveno, že ten, kdo přijde jako druhý a způsobí rušení, musí nést takto vzniklé dodatečné náklady. Proto když nové LTE ruší stávající DVB-T, musí také uhradit případné náklady. Teď se ale do pozice druhého dostanou DVB-T2 sítě, vysvětlil v citovaném rozhovoru Procházka. Proces přechodu je podle něj vynucený státem a DVB-T2 by tak nemělo být v pozici toho druhého
. Procházka si dovede jen těžko představit, že by náklady související s odstraněním rušení příjmu DVB-T2 přechodových sítí měli nést televizní diváci, kteří už tak nesou značné náklady související s obměnou přijímacích zařízení
.