Více

Virtuální realita u herní konzole PlayStation? Další vývojový stupeň nastupující technologie

UVNITŘ GALERIE – Dostali jsme možnost vyzkoušet herní konzoli PlayStation 4 ve verzi Pro s kompletním příslušenstvím pro virtuální realitu a 4K televizorem Sony Bravia. A bylo na co se dívat.

Možnostem virtuální reality jsme se na stránkách DigiZone věnovali už několikrát, pokaždé ale ve formě headsetu, který pro zobrazení 3D obsahu využívá vložený mobilní telefon s potřebnými parametry a nainstalovaným softwarem. Tyto nástavce ale ve srovnání s virtuální helmou PlayStation působí spíše jako dětská hra a označil bych je za sice funkční, ale přesto náhražku.

PSALI JSME: Chcete dětem ukázat budoucnost? Kupte jim virtuální brýle, opravdové a od Mattela

Při výběru vhodného zařízení pro zobrazení virtuální reality ale bude pochopitelně hrát podstatnou roli otázka, kolik bude chtít zájemce o novou zobrazovací technologii do jejího pořízení investovat. Papírové brýle s čočkami a držákem na mobilní telefon se dají pořídit za stovkuvypolstrované modely vyrobené z plastu stojí řádově stokoruny. Zbytek v obou případech obstará vhodný chytrý telefon a některá z mnoha dostupných 3D/VR mobilních aplikací. Virtuální brýle pro PlayStation 4 pak vyjdou na přibližně deset tisíc korun.

K TÉMATU: Virtuální realita za čtrnáct stovek? Dá se i za míň…


Autor: Karel Choc

Virtuální brýle PlayStation v akci.

Instalace delší, drátů přehršel

Na dlouhodobější redakční test doputovala herní konzole PlayStation 4 Pro s kompletní sestavou pro virtuální realitu a zároveň i Ultra HD televizorem Sony Bravia, konkrétně modelem KD49XD8305. Ten se jako potřebný doplněk ukázal jako neocenitelný, mimo jiné dokázal zprostředkovat záběry z helmy i přihlížejícím kolegům a kolegyním. I jedny virtuální brýle tak mohou znamenat zábavný večer pro více hostů.

Na vyzkoušení jsme dostali mimo jiné předinstalované následující herní tituly, využívající virtuální realitu: 

  • Driveclub VR 
  • Hustle Kings VR 
  • Tumble VR 
  • RIGS 
  • Until Dawn: Rush of Blood 
  • Super Stardust Ultra VR 
  • VR Worlds   

Autor: Karel Choc

Některé z dostupných herních titulů.

Samotnou instalaci bych označil za středně náročnou, i s přiloženým návodem a třístránkovým podrobným schématem zabrala jednomu člověku zhruba půl hodiny. Hovořím samozřejmě o zapojení konzole PlayStation 4 Pro a testovaných virtuálních brýlí, zprovoznění zapůjčeného televizoru včetně připojení k internetu a nastavení základních doplňků zabralo pár minut. 


Autor: Sony

Schéma zapojení virtuálních brýlí pro PlayStation 4.

K častým kritickým připomínkám některých recenzentů patřilo přílišné množství drátů a s nimi spojené nepohodlí při manipulaci s virtuálními brýlemi. Poznámka je sice na místě a během hry je potřeba na omezení způsobené připojenými kabely myslet, na druhou stranu se mi jejich množství nezdá nepřiměřené. Navíc jako bezdrátové fungují keypady i další ovládací prvky, jako například k testovanému zařízení přibalená dvojice pohybových ovladačů, samozřejmě pokud jsou plně nabity. 


Autor: Karel Choc

Kabel od brýlí k samotné konzoli.

Klíčový je tedy v tomto případě kabel mezi samotnou konzolí a virtuálními brýlemi, který se skládá ze dvou částí oddělených adaptérem a celkem měří 4,4 metru. Výrobce navíc nedoporučuje při hraní stát, ale sedět. Hráč by měl být od kamerky, která snímá jeho pohyby, vzdálen zhruba jeden a půl metru. Jako ideální rozměry herního prostoru uvádí výrobce přibližně tři na dva metry.

Pohodlí zajištěno, brýle nevadí

Samotná helma je při nasazení pohodlná, její posazení lze regulovat pomocí zadního šroubu a podélného zoubkovaného pásu. Problém by podle výrobce neměli mít ani hráči s dioptrickými brýlemi, tuto vlastnost jsem ale na vlastní kůži nevyzkoušel – brýle nosím pouze na dálku. Design brýlí vynikne ve ztemnělém pokoji, kdy jsou jasně vidět svítící body. I pro hráče je z hlediska zobrazení a celkového efektu temnější pokoj výhodnější. Na kabelu k brýlím je umístěno ovládání hlasitosti, brýle samotné pak umožňují připojení sluchátek. Na spodní straně brýlí je také možnost ovládání pomoci čtveřice klasických PlayStation tlačítek.

Při intenzivnějším hraní doporučuje výrobce čtvrthodinovou pauzu po každé hodině hraní, brýle si v redakci vyzkoušelo zhruba deset lidí, z toho čtyři děti školního věku, a nikdo si na žádné negativní efekty nestěžoval. U někoho ale může 3D efekt vyvolat nepříjemné pocity, a proto určitě není od věci si přístroj před jeho zakoupením osobně vyzkoušet. Výrobce pak doporučuje užívat virtuální brýle až od dvanácti let věku.


Autor: Karel Choc

Zapojme brýle a hurá do toho!

Základem je správně nastavená kamerka

Při instalaci zařízení je klíčové správně umístit kameru, snímající pohyby hráče. Ta by měla být ideálně ve výši očí a před každou hrou je vhodné její umístění v ose s brýlemi znovu nastavit. Většina her a aplikací tuto možnost nabízí automaticky při spuštění. Z tohoto důvodu také není vhodné prohazovat si helmu v průběhu hry s jiným hráčem, i když je přibližně stejného vzrůstu.


Autor: Karel Choc

Kamerku je ideální umístit na televizor do výše očí hráče.

Pohybem očí se hráč pohybuje i v menu jak samotné konzole, tak jednotlivých her. Vše, co vidí hráč ve virtuálních brýlích, se zároveň promítá na připojený televizor. Což v případě zapůjčené Ultra HD televize Sony Bravia modelu KD49XD8305 o uhlopříčce 124,5 cm znamenalo perfektní podívanou i pro přihlížející diváky. Ale zážitek z virtuálních brýlí je samozřejmě neporovnatelný. Vsaďte se, že na okamžik, kdy se poprvé ohlédnete a zjistíte, že za vámi roluje mimozemská loď, hned tak nezapomenete.


Autor: Karel Choc

Virtuální brýle je potřeba před každou hrou správně zaměřit i vůči použitému ovladači.

Zklamala auta, zvítězila plošinovka pro děti

Otázka obsahu bude jednou z prvních, kterou si případný zájemce o virtuální rozšíření PlayStationu položí. Internetový obchod CZC.cz aktuálně nabízí čtrnáct herních titulů pro PS4 VR s tím, že další čtyři by měly být dostupné do poloviny letošního roku. Nejlevnější hra vyjde na necelých pět set korun, nejdražší by měla být chystaná sběratelská edice automobilových závodů Gran Turismo Sport za tři a půl tisíce korun.

Z osobní zkušenosti mě ale právě závody aut, které ve virtuální realitě reprezentoval titul Driveclub VR, asi nejvíce zklamaly. Ovládání přes keypad je ve srovnání s využitím herního volantu a pedálů značně kostrbaté a samotnému zpracování hry forma virtuální reality nijak nepomohla. Tento titul tak pro mě znamenal spíše zklamání, stejně jako Call Of Duty: Infinite Warfare. Místo střílečky ze druhé světové, kterou jsem si s tímto názvem vybavoval, se ze hry vyklubal pro mě ne moc záživný simulátor bojové vesmírné lodi.

Nakonec se nejhranějším titulem našeho redakčního testu stala plošinová skákačka z kompilace Playroom VR. Bylo na ní jasně poznat, že byla vyrobena přímo pro virtuální realitu PlayStationu a právě nativní 3D bylo hlavní výhodou oproti pseudo3D hrám, předělaných z původně dvojrozměrné verze. Pohled propasti znamenal mráz na zádech, chůze po laně sázku do loterie, a i když se hra dala dohrát během dvaceti minut, dočkala se minimálně deseti repríz.

Prohlídka oceánu i horor s useknutou hlavou

Druhou nejoblíbenější hrou se stal titul VR Luge z kompilace her PlayStation VR Worlds. Šlo o simulátor jízdy na longboardu z kopce po silnici za plného provozu. Ovládal se jednoduše pohyby hlavou a právě jednoduchost ovládání a působivý efekt trojrozměrného prostředí z něj činil jednu z nejzábavnějších her z přednastavené nabídky. 

Zmíněná kompilace nabízí dále třeba zajímavou variaci na klasickou hru Arkanoid, kdy hráč hraje ping-pong proti počítači a směr i sílu úderů ovládá prostřednictvím pohybů hlavy. Příjemný odpočinek nabízí podmořská prohlídka Ocean Descent, kterou hráč absolvuje v kleci na žraloky. A i když na něj žraloci v jednu chvíli zaútočí, jedná se spíše o oddechové kochání se krásami v graficky perfektně zpracovaném podvodním světě.

Nepříjemně si naběhla jedna ze ženských účastnic testu, která si vybrala titul Kitchen. Z toho se vyklubala úniková hra v hodně krvavém stylu sedmé řady známé hororové série Resident Evil. Hrdina začíná připoután k židli a u jeho nohou umírá jeden z jeho kolegů, jehož hlavu mu po chvíli hodí pod nohy útočící zombie dívka. Vskutku nic pro slabé povahy. 

Dvojici pohybových ovladačů pak nejlépe využijete při střílečce Until Dawn: Rush of Blood, která pracuje s atmosférou klasické americké poutě. Hráč se pohybuje ve vozítku po horské dráze a střílí z něj postupně přibývající objekty i subjekty. Hra je ideální na seznámení s herní virtuální realitou, a to jak díky svému atraktivnímu zpracování a akčnímu ději, tak díky pečlivě propracovanému tutoriálu a podrobné úvodní instruktáži hráče.

Zkrátka večerní párty pro pozvané kamarády a kamarádky současná nabídka VR her pro PlayStation 4 hravě utáhne. Je také racionálně rozkročená do většiny žánrů a stylů, díky čemuž zaujme víceméně každou ze svých cílových skupin. Po pečlivějším průzkumu a pár hodinách hraní ale nakonec zůstane několik zábavných titulů, z nichž navíc většina patří do kompilací z více her a netrvá proto nijak dlouho. Oproti Nintendu Wii také postrádám hry založené na hráčově pohybu a kinetickém ovládání, což ale může souviset s doporučením u hraní sedět a také s možnými riziky při pohybu s helmou na hlavě a brýlemi na očích. 


Autor: Karel Choc

Součástí testovacího balení byla i dvojice pohybových ovladačů.

Jak dlouho už VR nastupuje?

Je jasné, že nabídka her se bude rychle rozšiřovat a že virtuální realita je nastupujícím trendem, bohužel už ale tento trend nastupuje minimálně posledních dvacet, možná spíš třicet let. Ale třeba už doba opravdu uzrála a hry založené na virtuální realitě se stanou dominujícím trendem příštích několika let. Zatím ji spíše vnímám jako novinku, která vás na první dojem ohromí, ale po pár týdnech se okouká. A pokud nepřijdou opravdu vymazlené a zábavné herní tituly, které s sebou navíc ponesou promakané multiplayer režimy, mohly by virtuální brýle skončit na poličce, odkud je majitel vytáhne jen při návštěvě tímto trendem zatím nepolíbených hráčů.


Autor: Karel Choc

Svítící virtuální helma vynikne zvláště ve ztemnělém pokoji.

Každopádně z nabízených řešení pro virtuální realitu představují virtuální brýle PlayStation funkční, životaschopné a perspektivní, přitom ne zas tak drahé řešení – připomeňme, že konkurenční brýle HTC Vive začínají na dvaceti tisících. Ze srovnání s headsety využívajícími mobilní telefony zase jasně vyplývá profesionalita nabízeného řešení, které tak zúročuje svědomitý vývoj a solidní zázemí silné značky, jakou Sony bezesporu je. A dostatek relevantního obsahu už by tak měl být podle všeho pouze otázkou času, během něhož by navíc mohlo dojít i ke snížení ceny zařízení pro koncového zákazníka.

Technické podrobnosti

Název produktu: PlayStation VR

Kód produktu: řada CUH-ZVR1

Datum vydání: 13. října 2016


Autor: Karel Choc

Spodní strana brýlí

Displej: OLED

Velikost obrazovky: 5,7 palce

Rozlišení: 1920 x RGB x 1080 (960 x RGB x 1080)

Obnovovací frekvence: 120 Hz, 90 Hz

Zorné pole: přibližně 100 stupňů


Autor: Karel Choc

Vnitřek brýlí a čočky před OLED displejem.

Mikrofon: integrovaný

Snímače: akcelerometr, gyroskop

Připojení: HDMI, USB

Vnější rozměry a hmotnost

Souprava VR: přibližně 187 × 185 × 277 mm (šířka × výška × délka, nezahrnuje největší výstupek, nejkratší náhlavní oblouk) – přibližně 610 g (bez kabelu).

Procesní jednotka: přibližně 143 × 36 × 143 mm (šířka × výška × délka, nezahrnuje největší výstupek) – přibližně 365 g.

Funkce procesní jednotky

  • zpracování 3D zvuku
  • sociální obrazovka (zrcadlový režim, samostatný režim)
  • filmový režim

Za zapůjčení děkujeme firmě Sony a agentuře Botticelli.

Standardní balení obsahuje: 

  • souprava PlayStation VR 
  • procesní jednotka 
  • stereofonní sluchátka 
  • kabel HDMI 
  • kabel USB 
  • adaptér a síťový kabel 
  • AC Adaptér pro připojení soupravy PS VR
1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 4. 2017 11:50

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+