Více

Víme, koho Markíza žalovala

Přinášíme detaily k předběžnému opatření Markízy ohledně zákazu šíření jejích programových služeb na území České republiky a související stanovisko RTVS.

Minulý týden zveřejnila společnost Markíza Slovakia text usnesení Krajského soudu v Brně, ve kterém tento soud nařizuje tři předběžná opatření. Ve zveřejněném obrázku nebylo jasné, kdo je žalovaným, ani další skutečnosti. Usnesení má zřejmě více stran, ale Markíza dala k dispozici pouze dvě.

Předběžná opatření:

  1. Žalovanému XY se ukládá, aby se zdržel kabelového přenosu vysílání programů Markíza a Doma.
  2. Žalovanému XY se ukládá, aby se zdržel jednání, které vede ke zpřístupňování jeho kabelové sítě třetím osobám za účelem přenosu kabelového vysílání programů Markíza a Doma.
  3. Žalovanému XY se ukládá, aby se zdržel inzerce a reklamy na webových stránkách, které propagují kabelový přenos programů Markíza a Doma.

PSALI JSME: Markíza zveřejnila předběžné opatření. S vygumovanými jmény

Server DigiZone oslovil Krajský soud v Brně a ten nám prostřednictvím mluvčí Simony Tesařové sdělil, že žalovanou stranou je akciová společnost SATT a právním zástupcem Markízy je Radan Kubr.

Tesařová dále dodala, že občanskoprávní řízení je zahajováno na návrh, tedy na základě žaloby. Soud je tak vázán jejím obsahem, přesněji řečeno tím, co a jak v ní žalobce uvede, vymezí a jak stanoví její petit. Soud není oprávněn z moci úřední takovýto návrh rozšiřovat, například na jiná vysílání žalovaného nespecifikovaná v žalobě.

Za předpokladu, že nebyl podán opravný prostředek proti usnesení o nařízení předběžného opatření, nabylo předmětné usnesení právní moci 27. června. Ve věci bude po obstarání všech stran sporu nařízeno jednání.

SATT nabízí služby třetí strany

Server DigiZone oslovil také žalovanou společnost SATT se sídlem ve Žďáru nad Sázavou. Ta prostřednictvím svého zástupce Františka Soboly poukázala na její provozní řád a všeobecné obchodní podmínky. Od začátku prosince totiž nenabízí služby vlastní, nýbrž třetí strany. Tou je společnost Telly CE se sídlem v Brně a Koska Holdings se sídlem na Kypru. Tato skutečnost prý byla Markíze nedávno oznámena, proto společnost SATT nerozumí, proč byla na ni žaloba podána.

Sobola také na základě našeho dotazu doplnil, že programové služby Markíza a Doma byly doručením předmětného usnesení staženy a nyní nejsou nabízeny zákazníkům. Programovou službu Dajto podle jeho slov společnost nikdy, ani přes třetí stranu, nenabízela. Ohledně dalších informací nás odkázal na společnost Telly CE, konkrétně na Evu Vybíralovou, která podniká ve věci další kroky. Ta ale nechtěla nic komentovat, nepotvrdila ani model, tedy přeprodávání služeb společností SATT, natož předmětnou žalobu. Prý není oprávněna se vůbec k ničemu vyjadřovat.

Obrátili jsme se znovu na Františka Sobolu ze společnosti SATT, který potvrdil, že opravný prostředek v nějakém rozsahu byl podán s opětovným konstatováním, že vše řeší společnost Telly CE a že další podrobnosti nezná. Neprozradil ani jméno právního zástupce společnosti. Nevěděl ani o předžalobní výzvě, kterou žalovaná společnost převzala podle textu usnesení soudu 30. května.

Společnost SATT poskytuje přes třetí stranu vysokorychlostní internet, kabelovou televizi, telefon přes internet a tepelné hospodářství v různých městech, například Žďár nad Sázavou, Nové Město na Moravě nebo Bystřice nad Pernštejnem.

Společnost SATT aktuálně nabízí televizní programy Rozhlasu a televízie Slovenska – Jednotka a Dvojka. Na dotaz serveru DigiZone, jestli se nebojí podobné žaloby ze strany RTVS, neodpověděl ani Sobola (SATT), ani Vybíralová (Telly).

Přeprodávání služeb společností Telly a Koska Holdings je zřejmě běžnou praxí. Jejich služby dále například poskytuje společnost itself pod hlavičkou Selfnet. Ta nenabízí programové služby Markízy, ale nabízí programové služby Jednotka a Dvojka RTVS. Takových příkladů přeprodávání (ať už s programy RTVS, nebo bez) by se našlo více.

Podle právníka Ondřeje Preusse z webu dostupnyadvokat.cz, jestli se má v tomto případě žalovat společnost SATT, případně nějaká další: Dle mého názoru je možné žalovat i společnost SATT a. s. Ta dodává službu koncovým uživatelům. Nevylučuje to však žalobu na další ‚články řetězu‘, uvedl Preuss.

Jak Preuss upozorňuje, předběžná opatření jsou vykonatelná ihned vyhlášením. Pokud nedošlo k vyhlášení, je vykonatelné, jakmile bylo doručeno tomu, komu ukládá povinnosti. Správně tedy měly být programy staženy okamžitě, což společnost SATT učinila a nenabízí je ani na webových stránkách koncovým uživatelům.

Poškození pověsti u třetích stran

Soud v předmětném usnesení argumentoval, že součástí vysílání na TV programech Markízy jsou i pořady převzaté, k jejichž užití v rámci vysílání získala licence od příslušných držitelů práv k takovým pořadům, zejména filmům. Přitom je oprávnění užít převzatý pořad uděleno pouze pro určité teritorium, tedy v tomto případě území Slovenské republiky. Společnost SATT tedy porušuje i práva jiných subjektů, tím vzniká Markíze riziko vypovězení smluv licenčními partnery, pozastavení nebo ztráta licencí, možná i vážnější poškození dobrého jména Markízy u smluvních partnerů, může jí i hrozit případné uplatnění náhrady škody.

Jako alternativu nabízela (a stále nabízí) Markíza program Markíza International, kde vysílá pouze vlastní formáty, pro které má licenci v zahraničí. Společnost SATT ale tuto programovou službu přes třetí stranu neposkytuje. Aktuálně má 21 partnerů poskytující tuto stanici. Nedávno přibyl partner SledovaniTV.cz.

K TÉMATU: Markíza International už brzy na Skylinku. Datum ale není jasné

Právním zástupcem Markízy v předmětné věci je Radan Kubr z advokátní kamceláře PRK Partners. Sám se specializuje na bankovní právo, kapitálové trhy, fúze a akvizice, ochranu průmyslového a duševního vlastnictví, ochranu hospodářské soutěže a právo švýcarské. Není také vyloučeno, že vše ve skutečnosti řeší pobočka firmy v Bratislavě. Server DigiZone právníka oslovil s dotazy, reakce se zatím nedočkal.

Server DigiZone také oslovil RTVS a ta se přes tiskového mluvčího Juraje Kadáše vyjádřila následovně: RTVS v rámci slovenské mediální legislativy uděluje poskytovatelům přenosu souhlas na ‚současný, úplný a nezměněný přenos původního vysílání nebo jeho podstatné části určené na příjem veřejností uskutečněný elektronickou komunikační sítí‘, přičemž souhlas je omezen pouze na území Slovenské republiky. Připomínáme, že RTVS nemá zákonem určené kontrolní a regulační kompetence v oblasti přenosu na Slovensku či v jiné zemi Evropské unie, proto řešení této situace musíme ponechat na kompetentní instituce v dané členské zemi. Z vyjádření RTVS nicméně vyplývá, že nejen společnost SATT poskytuje programy Jednotka a Dvojka bez souhlasu RTVS. Ať už by žalobu podal kdokoliv, zřejmě by měl opět šanci na úspěch.

Psali jsme: Také Nova dostala předběžné opatření zakazující šíření jejích kanálů

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 7. 2016 16:31

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+