Více

Veletrh IFA potvrdil, že s hybridním vysíláním HbbTV by měly české televize počítat

Hybridní širokopásmové vysílání rozšiřuje klasické šíření televize například o vylepšeného programového průvodce s upoutávkami, online zpravodajství a také video archivy.

Ignorování HbbTV komerčními kanály je nepochopitelné

Každý, kdo letos navštívil veletrh spotřební elektroniky IFA v německém Berlíně, už nemůže pochybovat o tom, že hybridní širokopásmové vysílání označované zkratkou HbbTV, se stalo standardem, a to nejen ve smyslu, že bylo standardizováno, k čemuž už došlo dávno, ale že by se mělo stát neodmyslitelnou součástí většiny televizních stanic. Postoj českých programů v tomto směru s výjimkou České televize, která je u nás naopak jeho průkopníkem, je nepochopitelný. HbbTV ignorují úspěšně Barrandov, NovaPrima. U nejsledovanější české televize jde o logický krok, který vychází především z faktu, že se vydala cestou placené služby Voyo.cz. Proč se ale k tomuto standardu staví zamítavé i Barrandov s Primou?

Německo je ukázkovým příkladem toho, jak dovést hybridní vysílání k dokonalosti. Jeho bohatých možností, kterými jsou například vylepšení programoví průvodci, online archivy nebo zpravodajství, využívají už jako nedílnou součást svého vysílání všichni velcí hráči, a to právě v oblasti komerčních stanic – nejsilnější mediální skupina RTL i konkurenční ProSiebenSat.1. Na veletrhu IFA představila RTL nově služby HbbTV také u svého kanálu VOX a hned ve velkém stylu. Formou lákavé grafiky a textu tu najdou zájemci informace o svých oblíbených pořadech a dále i zpravodajství z domova i ze světa, sportu a připraven je i speciál k pěvecké soutěži X Factor, která je mohutně promována prostřednictvím reklamních ploch například po celém Berlíně.

VOX zkombinuje silné stránky teletextu i internetu

Velice nás těší, že díky VOX Digitaltext můžeme nabídnout další služby, které jsou dostupné v rámci HbbTV. Tato technologie nám umožňuje dokonale kombinovat silné stránky analogového teletextu s možnostmi, které nám přináší internet, uvedl při této příležitosti šéf divize Online & Teletext v RTL interactive Michael Heise. Klasický teletext VOX využívá podle posledních údajů RTL téměř 16 milionů diváků, čili potenciál nové služby je obrovský. Vše je navíc podpořeno faktem, že v Německu už se prodaly téměř tři miliony přijímačů, které umožňují využívat služby HbbTV. Tato informace padla včera na jedné z tiskových konferencí pořádané v rámci veletrhu IFA. Číslo vychází z průzkumu GfK Retail & Technology k počtu prodaných televizorů a boxů s možností připojení k internetu.

Vrátíme-li se ještě k televizi VOX, zařazení standardu HbbTV na tento kanál není žádným překvapením. V Německu patří mezi čtyři nejúspěšnější stanice mezi diváky v cílové skupině 14 až 49 let a je tak jednou z nejpopulárnějších stanic na tamním trhu. Televize se stala pátým kanálem mediální skupiny RTL Deutschland, která HbbTV využívá. V České republice ovšem může být s příjmem některých materiálů problém, protože jsou omezovány regionem. Neplatí to ovšem pro německou veřejnoprávní televizi, která nakupuje celoevropská vysílací práva, ze satelitu je šířena v režimu free-to-air a transmise na území České republiky z družice pro ni tudíž není žádný problém.

Po vizuální stránce mohou vypadat portály HbbTV velice atraktivně.
Autor: Foto pro DigiZone.cz: Čestmír Polák

Po vizuální stránce mohou vypadat portály HbbTV velice atraktivně.

Ani ostatní neusínají na vavřínech

Vylepšení stávajících aplikací představila i stanice Einsfestival, která taktéž patří do portfolia tamní veřejnoprávní televize ARD. Diváci už si mohou v archivu pustit například i oblíbený seriál Lindenstraße. Pořad je k dispozici komplet. Zajímavý je samotný fakt, že ARD ukazuje v podobě online archivu opět plné využití hybridního vysílání. Dalším německým kanálem, který prezentoval na IFA svou novou HbbTV aplikaci je německé teleshoppingová televize Sonnenklar TV, která prostřednictvím televizní obrazovky nabízí zájezdy do atraktivních letovisek. Přesto, že se jedná o pro českého diváka naprosto nezajímavou stanici, zmiňujeme ji kvůli tomu, že je ideálním příkladem toho, jak se dá tato technologie využít pro obchodní účely.

Takto vypadá aplikace HbbTV od kanálu Sonnenklar TV.
Autor: mebucom.de

Takto vypadá aplikace HbbTV od kanálu Sonnenklar TV.

V Česku se připojilo k HbbTV už 20 tisíc přijímačů

Ukázkovým příkladem toho, že české televize by neměly hybridní vysílání ignorovat, je naše veřejnoprávní médium z Kavčích hor. Přesto, že standard HbbTV je v České republice naprostou novinkou, nedávno už ho používalo více než deset tisíc lidí. Serveru DigiZone.cz to potvrdila výkonná ředitelka sekce Nová média České televize Pavlína Kvapilová. Koncem července už bylo aktivních více než 15 tisíc přístrojů a nedávno jejich počet překročil hranici 20 tisíc, uvedla Kvapilová. Česká televize si také pochvaluje spolupráci s jednotlivými výrobci elektroniky, kteří prý k této technologii přistoupili velmi pozitivně.

Česká televize za dobu čtyř měsíců, kdy je její HbbTV k dispozici, představila takzvaný superteletext a několik aplikací – k mistrovství světa v ledním hokeji, fotbalovému Euru a naposledy i olympijským hrám v Londýně. Nyní přešla veřejnoprávní televize do další fáze, kterou je integrace videa. Videa by se měla poprvé objevit už v nejbližší chystané aplikaci, kterou bude moderní EPG pro HbbTV. Tam by měly být, pokud vše proběhne technicky hladce, dostupné upoutávky na pořady ve formě videí, přiblížila výkonná ředitelka sekce Nová média.


Česká televize

Takto vypadala aplikace HbbTV aplikace České televize k fotbalovému Euru.

V roce 2013 se aplikací dočkají jednotlivé pořady

Rok 2013 bude podle slov Kvapilové rokem rozvoje řady interaktivních aplikací, které by měly být z velké části navázané přímo na jednotlivé konkrétní pořady. Cílem je kreativním způsobem vytěžit hlavní přidanou hodnotu HbbTV – tedy možnost kontaktu diváka s televizním programem prostřednictvím dálkového ovladače. Jde například o aplikace hlasovací, ale i řadu jiných, konstatovala Pavlína Kvapilová. Ke spuštění videoarchivu iVysílání v rámci hybridního šíření určitě dojde, půjde ale o běh na delší trať.

Budeme pečlivě analyzovat vývoj v Evropě, který ještě může přinést změny některých podstatných faktorů. Výzvou bude také fakt, že v našem archivu je více než 6 let čistého času videa. Předběžně odhadujeme, že archiv bychom chtěli do chytrých televizí prostřednictvím HbbTV dostat v průběhu druhé poloviny roku 2013, sdělila k aktuálnímu vývoji v oblasti hybridní televize šéfka sekce Nová média Pavlína Kvapilová.

Anketa

Máte možnost přijímat hybridní vysílání HbbTV?

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 9. 2012 8:37

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+