Hlavní navigace

V příštím roce je pro freeSAT prioritou HDTV, říká šéf satelitní UPC Jiří Kraval

2. 12. 2011
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Satelitní služba UPC Direct prošla v minulých měsících poměrně razantní proměnou. Dočkala se nového názvu, balíčkování programů i zcela nové podobu celého produktu. Příští rok se chce operátor freeSATu zaměřit především na televizi ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). V budoucnu hodlá přejít kompletně na kódovací systém Irdeto, aby lépe zabezpečil svou programovou nabídku. Karty ovšem vymění zákazníkům zcela zdarma bez nutnosti pořizování nějakého placeného balíčku. „Ať půjde o jakéhokoliv zákazníka, každý má stejnou úroveň podpory z naší strany,“ říká v rozhovoru pro DigiZone.cz šéf freeSATu Jiří Kraval.

Satelitní televize UPC Direct v současné době tedy freeSAT, je dostupná více než rok prostřednictvím satelitů Thor. Jak tuto migraci od Astry s odstupem času hodnotíte?

Určitě ji hodnotíme pozitivně. Migrace nám umožnila spoustu nových věcí a možností, které jsme na původní platformě neměli. Umožnila nám rozšířit programové produktové portfolio, sdílet některé programové zdroje s jinými platformami, přidat HD programy, které jsme předtím neměli a tak dále, a tak dále. S odstupem doby, byť to nebyl jednoduchý proces, naopak byl velmi náročný, museli jsme přetočit tři sta tisíc zákazníků ve všech zemích, to byl krok určitě správným směrem.

Z tohoto pohledu máte určitě pravdu, pokud se ale podíváme na čísla, tak ta příliš ve váš prospěch zatím nehovoří. Zatímco digitální kabelové televizi UPC za poslední roky počet zákazníků stoupal, vám naopak klesal. V současné době máte nějakých 79 tisíc zákazníků v České republice. To asi není příliš dobrá zpráva.

Situace v České republice, na Slovensku a v Maďarsku byla vždy jiná, a to ať už se týká konkurenčního prostředí, toho, jakou satelitní platforma měla prioritu nebo jak silný a loajální byl v dané zemi prodejní kanál. Startovní pozice v každé zemi tedy byla vždy jiná. V Maďarsku, stejně jako na Slovensku, letí byznys úžasným způsobem. V České republice byla startovní pozice skutečně jiná. Partnerský kanál nebyl v dobrém stavu a trvalo nám relativně dlouhou dobu, než jsme ho dostali pod kontrolu a podařilo se nám vybudovat alternativní prodejní kanály. Už teď mohu říci, že nám prodej pěkně narůstá.

Jiří Kraval - UPC DTH

V souvislosti se změnou názvu na freeSAT si je ale třeba položit otázku, zda nepřišla pozdě, protože trh se satelitní televizí, zvláště v České republice, je už poměrně striktně rozdělen a do toho přišla UPC s nabídkou, která byla sice atraktivní, ovšem na druhou stranu nepřinášela nic nového.

Ano, k tomu asi není co dodat. Kdyby nabídka přišla o dva tři roky dříve, byla by situace úplně jiná. Pořád jsem ale přesvědčen o tom, že krok vlastníka UPC – vyčlenit pro satelitní televizi novou společnost, která umožní v jednotlivých zemích sdílení know-how – byl správný. Můžeme polemizovat o tom, zdali to mělo proběhnout před třemi pěti lety, a v tom případě by tato platforma byla jedna z dominantních v regionu, nicméně karty jsou rozdány tak, jak jsou, a výsledky, které dnes máme ve všech zemích a poslední měsíce i v České republice, ukazují, že to byl krok správným směrem.

Chápu, že nemůžete říci konkrétní čísla, ale co se týká počtu zákazníků, jsou to řády procent?

Když mluvíme o absolutní hodnotě, tak jsou to řády tisíců. Nejsou to desítky tisíc, ale klesající trend už se obrátil a je to nasměrováno správným směrem.

Dělali jste si nějaký plán v tom smyslu, kolik byste novou značkou freeSAT chtěli získat zákazníků?

Určitě ano, ale jistě pochopíte, že to jsou interní čísla, která vám bohužel nemohu sdělit.

Předpokládám, že když jste uvedl, že vám zákaznická základna stoupá v řádu tisíců zákazníků, plán se daří plnit.

Nikdy není dost a vzhledem k trendu, jaký tu doposud byl, to není úplně jednoduché otočit, ale ano, výsledky jsou tam, kde jsme předpokládali, že by měly být.

Pojďme se podívat na rozšiřování programové nabídky freeSATu. Ta za poslední dobu poměrně slušně narostla. Jakým směrem se hodláte ubírat do budoucna?

Programová strategie se pohybuje ve dvou úrovních. Pochopitelně chceme nabídnout v jednotlivých zemích lokální program, který je a priori očekáván, to znamená veškerý lokální obsah, který je pro daného diváka smysluplný a měl by mu být k dispozici, a ta druhá úroveň je sdílení. V tom je naše výhoda. Musí to být programy, které jsme schopni nabídnout přes všechny trhy, na kterých se satelitní televizí působíme. Lokální programovou nabídku jsme naplnili tak, aby měl zákazník k dispozici to, co má být v daném regionu k dispozici, a dále rozšiřování probíhá v té úrovni, kde jsme schopni využít synergii tří čtyř potencionálních zemí, tedy včetně Rumunska, tak, aby dané programy byly pro diváka zajímavé, a na druhou stranu budou využitelné ve všech zemích. Pro příští rok bude prioritou určitě HD rozlišení, protože tímto směrem se vývoj ubírá a procento HD televizorů, které už jsou dnes na trhu, je velké. Když se podíváte na současné televizory od výrobců, jako jsou například Samsung, Sony nebo Panasonic, v podstatě mezi nimi nenajdete produkt, který by neuměl HD. Zcela logicky je to tedy oblast, které se chceme věnovat.

Když jsme u těchto výrobců, ti už se spíše specializují na 3D televizi. Uvažovali jste nad zařazením těchto programů?

U 3D je problém s obsahem.

Nějaké 3D programy už ale přece jen existují. Dalo by se využít určitě vámi zmíněného simulcryptu (takzvaného sdíleného kódování s jiným operátorem, pozn. red.).

V tuto chvíli nejsou v oblasti 3D žádné aktivity.

Vraťme se tedy ještě ke klasickému obsahu. Jsou ve vašem hledáčku nějaké konkrétní projekty?

Jsou. Ano.

Vzhledem k vaší odpovědi ale asi konkrétnější nebudete…

Přesně tak.

Je to standardní i vysoké rozlišení?

Přesně tak.

A jde o simulcrypt i vlastní zdroje?

Určitě bychom byli obchodně špatná firma, kdybychom nehledali možnost sdílení obsahu s Canal Digital (významný satelitní operátor působící v severských zemích, pozn. red.) nebo případně s dalšími subjekty. Jednání probíhají a tam, kde to dává smysl, to uděláme, a pokud budeme mít možnost využití vlastní kapacity, tak to uděláme okamžitě.

Jiří Kraval - foto Čestmír Polák

Zkusme přeci jen být konkrétnější alespoň v jednom případě. 17. listopadu odstartoval filmový kanál Film Europe, který nabízí výhradně evropskou kinematografii. Jeho ambicí je vstup do dalších zemí starého kontinentu, což se v podstatě shoduje i s plány UPC nabízet kanály napříč více zeměmi. Jak se vám tento projekt zamlouvá?

V tuto chvíli bych se k tomu nerad vyjadřoval.

Můžete případně říci, zdali s majitelem této televize Ivanem Hroncem jednáte? Na tiskové konferenci, která se konala 18. listopadu v Bratislavě, uvedl, že s ním jednáte, nicméně, že jednání jsou složitější.

Programová jednání od celé rodiny UPC jsou složitější, protože stejně, jako se snažíme využít synergie pokrytí ve všech čtyřech zemích, kde působíme, tak i spousta programových smluv je uzavřena ze strany UPC pro všechny země najednou, včetně nás. Jednání jsou tedy vždy složitější.

Mluvil jste o možnosti využití kanálů ve všech teritoriích, v nichž služba freeSAT působí. Napadá mě ale otázka, jaký smysl mělo do nabídky zařazení kanálu Sundance Channel HD, který je sice na jednu stranu programem s velice atraktivní nabídkou, ovšem na stranu druhou není vůbec lokalizován a tudíž ztrácí pro českého, respektive slovenského diváka smysl.

Myslím si, že takovýhle kanál smysl v nabídce má, protože je to specifický kanál, který je ale zároveň hodnotný. Čas od času sice přidáme kanál, který ještě není lokalizovaný, ale je to něco, co je hodnotné a co dokáže naši platformu odlišit od konkurence.

Mně jde právě o tu lokalizaci. Nemyslíte si, že v tomto případě je to chyba?

Lokalizace je jedna z věcí, která by tam do budoucna přibýt měla a musí.

Na chatu serveru satCentrum jste uvedl, že zákazníkům už distribuujete karty ICE, tedy karty se systémem Irdeto, které fungují i ve čtečkách CryptoWorks. Znamená to tedy, že už je systém Irdeto u freeSATu plně odzkoušený a byl nasazen do komerčního provozu?

Přesně tak. Přechod k systému Irdeto probíhal ve dvou vlnách. V polovině letošního roku jsme začali distribuovat Irdeto ICE karty, ale zatím jsme používali pouze kódování CryptoWorks, to znamená, že karty fungovaly pouze v CryptoWorks boxech. Přibližně měsíc zpátky jsme spustili vysílání i v novém kódování Irdeto, to znamená, že karty fungují i v Irdeto boxech.

Zákazníkům už tedy dodáváte boxy, které jsou „Irdeto ready“?

Pokud si zákazník vybere náš programový balíček se set-top-boxem, pořád mu dodáváme ten se systémem CryptoWorks. Pokud si zákazník koupí produkt pouze s kartou, chce si tedy pořídit vlastní set-top-box, tak už není limitovaný pouze na CryptoWorks a může si pořídit Irdeto a karta mu bude pochopitelně fungovat. Je to poměrně podstatná změna. Slibujeme si od ní, že rozšíříme prostor potencionálního zákazníka. Doposud jsme byli limitování pouze na CryptoWorks. Co si budeme povídat, boxů s využitím tohoto kódování už na trhu příliš není, takže dnes už jsme kompatibilní i s Irdeto set-top-boxy.

Takže používáte stejnou specifikaci jako konkurenční služby CS Link a Skylink?

Ano, zhruba tak. Začali jsme testovací proces a v současné době mámě nějakou testovací sadu set-top-boxů, kterou jsme poslali našim partnerům. Postupně pracujeme na tom, abychom měli otestováno, pokud možno, co nejvíce set-top-boxů dostupných na trhu a měli možnost zákazníkům říci, že tyto boxy fungují a nemusejí se jich obávat.

Chystáte tedy nějakou podobnou značku, jakou mají již zmiňovaní operátoři, třeba „Skylink Ready“?

Ano.

Kdy by to mělo být?

Proces už jsme započali a jednáme s výrobci, jako to dělá konkurence, tak, aby označení „freeSAT Ready“ bylo přímo na boxech.

Jiří Kraval s brýlemi - UPC DTH

Proč jste se rozhodli pro použití kódovacího systému Irdeto? Možností je tu přece mnohem více.

Bezpochyby tam hrálo svoji roli zabezpečení. O tom není pochyb, protože jako součást boje proti pirátství jsme hledali možnosti, jak mít tuto platformu co nejlépe zabezpečenou. To hrálo dost podstatnou roli.

Můžete prozradit, jak náročná je tato operace? Mám na mysli tedy přechod od kódovacího systému CryptoWorks na systém Irdeto.

Prozradit to možné není. Proces je rozdělený do několika fází. Zákazníkům jsme začali distribuovat nové karty, průběžně stahujeme karty, které se nám vrací v rámci logistického procesu. Ty, které jsou se systémem CryptoWorks, už do oběhu nepouštíme a postupně připravujeme proces tak, abychom byli schopni kompletní zákaznické obci vyměnit karty CryptoWorks za Irdeto. V tuto chvíli jde o proces, který začal, který analyzujeme a nemáme prozatím přesně definovaný termín, do kterého musíme vyměnit karty všem zákazníkům.

Jaký je tedy plán UPC se systém CryptoWorks do budoucna? Jak už jste uvedl, postupně hodláte vyměnit všem zákazníkům stávající karty za ty se systémem Irdeto. Podpora stávajícího kódování CryptoWorks skončí u společnosti Irdeto na konci roku 2012, tedy v příštím roce. Bude se systém do budoucna odpojovat nebo je možné, že některé programy poběží nadále v systému CryptoWorks?

Možnost tady je. Uvidíme, jak rychle bude tento proces probíhat. Plán je takový, že v průběhu doby, kterou si ještě musíme definovat, bychom chtěli zákazníkům karty vyměnit.

Plánujete, že přijdete s podobnou akcí, jako byla například u konkurence karta Skylink Výměna?

Vždy jsme tvrdili, že jsme placená televize. Tento fakt by neměl být užit pejorativně, ale naopak naši strategii stavíme na tom, že ne vše, co je zdarma, je dobré. Ať půjde tedy o jakéhokoliv zákazníka, každý má z naší strany stejnou úroveň podpory. Mají tedy k dispozici stejné zákaznické centrum, stejnou podporu komunikace i to, co jsme se snažili hlásat už od začátku: že nebudeme po svých zákaznících nikdy chtít, aby platili za výměnu karet.

To znamená, že pokud proběhne případná výměna karet, bude zdarma?

UX DAy - tip 2

Přesně tak. Je to jakási garance investice zákazníka. Jsme sice placená televize, ale nikdy nebudeme chtít po zákazníkovi žádné další poplatky a separátní platby za služby, které máte v ceně.

Foto: archiv UPC DTH a Čestmír Polák

Podaří se podle vašeho názoru freeSATu s novou obchodní politikou opět překročit hranici 100 tisíc zákazníků v České republice

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).