Hlavní navigace

Už je to uděláno, už je to hotovo

6. 9. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Stane se z televize Barrandov hlásná trouba největší šanghajské společnosti, která si může brousit zuby na České aerolinie a další velké české firmy?

Šestá největší čínská soukromá společnost China Energy Company Limited (CEFC) koupila menšinový podíl ve vydavatelství Empresa Media, pod které patří televizní kanály skupiny Barrandov, a v jeho sesterské mediální agentuře Médea. Logický vývoj, dalo by se říci po jarním podpisu memoranda o spolupráci s čínským ministerstvem pro tisk, rozhlas, film a televizi, u kterého se nechal majitel Barrandova Jaromír Soukup vyfotografovat i se zprostředkovatelem kontaktu na Číňany, bývalým sociálnědemokratickým ministrem obrany Jaroslavem Tvrdíkem. Prezident CEFC Chan Chauto při příležitosti vstupu do Soukupova mediálního domu prohlásil, že v obou společnostech – Emprese i Médee – vidí velký potenciál.

Máme také velký respekt k vyspělosti mediálního trhu v České republice a chceme napomoci jeho dalšímu rozvoji a vývoji, dodal Chauto. Těžko říci, co konkrétního může čekat čínský gigant od menšinového podílu v televizní skupině, která i přes nedávné posilování pozice na trhu stále hraje spíše druhé housle a která vysílá v zemi, jež počtem obyvatel nedosahuje ani zlomku populace středně velkého čínského města. Proč by měla chtít CEFC napomáhat dalšímu rozvoji a vývoji českého mediálního trhu? Ekonomický novinář Miroslav Motejlek se nechal slyšet, že za současnými nákupy CEFC v Česku (kromě Barrandova jde o podíly ve fotbalovém klubu SK Slavia Praha, letecké společnosti Travel Service, investiční skupině J&T, pivovarech Lobkowicz Group apod.) rozhodně nestojí čínský, ale český kapitál.

Jisté je, že CEFC není příliš průhlednou společností. Jejím největším akcionářem má být firma Singapore Petrochemical & Energy Development, která vznikla teprve na sklonku loňského roku. Přitom CEFC je vůbec největší firmou v Šanghaji, která působí zejména ve finančnictví, energetice a průmyslu a pobočky má ve Spojených státech, Británii, Kanadě, Mexiku, Rusku a řadě dalších zemí. Pro svou expanzi do Evropy si zvolila jako základnu Českou republiku, pražskou pobočku založila letos v červnu a v jejím čele figuruje Jaroslav Tvrdík, nynější předseda česko-čínské obchodní komory. Jestliže koupě Travel Service, který je třetinovým vlastníkem Českých aerolinií, dává smysl, u Barrandova to už tak jednoduché není.

Číňané by si ale prostřednictvím Soukupových mediálních firem mohli krýt záda při svých dalších obchodech. Potřebují komunikační kanál, kterým by mohli sdělovat a hájit svoje zájmy. Že ten kanál není zrovna moc velký a jeho dosah je omezený, je druhá věc. Jaromíru Soukupovi se podařilo na poslední chvíli vyšroubovat podíl skupiny Barrandov na trhu na historicky nejvyšší čísla, ovšem za cenu spuštění dvou nových televizních kanálů, které v podstatě recyklují to, co už odvysílal hlavní program Barrandova. Připomíná to dobu těsně před prodejem poloviny televize Primy švédské mediální skupině MTG. Pamatujete? Šlo o první řadu VyVolených, která Primě přinesla historicky nejvyšší čísla sledovanosti, ale televize poté neměla co nabídnout mladým divákům a její výkon po prodeji začal povážlivě klesat.

Jak to bude s Barrandovem? Na letošní podzim ohlásil první programové novinky z Číny, aniž by je nějak blíže specifikoval. Nevíme, jak velké podíly CEFC koupila v Emprese Media a Médee, ani zda má předkupní právo na další části těchto firem, včetně možnosti získat v nich většinu. Žádná ze stran nezveřejnila výši kontraktu. Víme jen, že CEFC důvěřuje českému managementu a ponechá ho ve svých pozicích. Pro Barrandov tedy vstup minoritního čínského spoluvlastníka znamená především přísun peněz, které potřebuje pro zatraktivnění svého obsahu. Na druhou stranu těžko říct, s jakou odezvou se u českých diváků setkají čínské seriály a filmy. Přeci jenom jde o zemi, odkud se k nám příliš mnoho akvizičních pořadů nevozí.

BRAND24

Barrandov si ale zcela jistě polepší na domácím poli, vždyť šéf CEFC Chan Chauto se nedávno stal oficiálním poradcem českého prezidenta Miloše Zemana v otázkách ekonomické spolupráce s Čínou. Komunistickému monolitu jistě nebude vadit, že vlastní podíl v televizi, která neustále opakuje seriál, co oslavuje praktiky stalinistické Státní bezpečnosti. Jediné, v čem by mohla spolupráce skřípat, je Soukupova nevraživost vůči šéfovi hnutí ANO, ministrovi financí a vicepremiérovi Andreji Babišovi. Číňané jsou známí tím, že chtějí mít se všemi potentáty dobré vztahy, a rozhodně si nechtějí kvůli pořadům o neproclené kabelce ministrovy přítelkyně kazit obchody.

A ještě jedna otázka je nasnadě: Co bude s Kateřinou Brožovou? Doporučujeme vývoz do Číny, takový šanghajský Exkluziv by mohl trhat rekordy sledovanosti.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).