Více

Úspěch Šlágr TV inspiruje slovenskou Jojku, žádá o licenci pro kanál Senzi

Televize Joj půjde do přímého střetu se Šlágr TV, protože ta přes kabel a satelit vysílá i na Slovensku. Obchodní model i úspěch lidové televize jsou ale příliš lákavé.

Je to jen zastírací manévr?

Raketový úspěch české lidové televizní stanice Šlágr TV, která je založena na přímém prodeji CD a DVD s lidovou, country a folkovou hudbou, přimněl slovenskou komerční televizi Joj připravit naprosto stejný projekt. Dnes bude slovenská Rada pro vysílání a retransmisi rozhodovat o udělení licence pro její program Senzi, který by byl v pořadí čtvrtým kanálem skupiny Joj po hlavní stanici TV Joj, tematické Plus a ženské stanici Wau TV. Nová televize bude mít naprosto stejné zaměření jako Šlágr TV: lidová hudba, dechovka, country, folk a klasické slovenské retro hity.

Podle serveru Živé.sk provozovatel v žádosti výslovně uvedl, že chce zařazovat hudební klipy, které budou doplněny o přímý prodej CD a DVD vysílaných hudebních interpretů. Tím by ale začal přímo konkurovat slovenské odnoži provozovatele Šlágr TV, společnosti Česká Muzika Karla Peterky. Živé.sk upozorňuje, že by se ze strany televize Joj mohlo jednat o zastírací manévr, protože po udělení vysílací licence může zaměření nového programu i jeho název změnit. Připomíná, že u třetího kanálu Jojka nejprve avizovala, že půjde o zpravodajský kanál doplněný o prvky lifestylu, ale nakonec spustila program pro ženy.

TV Joj o sobě dává v poslední době hodně vědět.
Foto: TV Joj

TV Joj se zatím soustředila spíš na mladší diváky, program Senzi naopak míří na ty nejstarší

Věštce Jojka na nový kanál nepustí

Podobně mátla i konkurenční Markíza při přípravě tematických kanálů Doma a Dajto. V obou případech totiž usilovala o licenci pro filmový a seriálový kanál Markíza Cinema, který nikdy nezprovoznila. Projekt hudební televize Senzi ale dává smysl, cílí totiž na velmi konzervativní a věrné publikum, které – a to dokládají tvrdá data z peoplemetrů v Česku – dokáže generovat velmi zajímavá čísla. Vždyť Šlágr TV za první měsíc v peoplemetrech dosáhla průměrného celodenního podílu 1,5 procenta na publiku starším 15 let a u starších diváků nad 55 let pokořila hranici dvou procent. Jsou dny, kdy v prime time atakuje hranici tří procent u D15+.

Na Slovensku, kde se obchoduje na dvě trochu odlišné základní cílové skupiny (D12+ a D12–54), by to sice nebyla tak velká čísla, Jojka ale potřebuje přidat, aby definitivně porazila vedoucí Markízu. Navíc by k sobě stáhla jednu cílovou skupinu, kterou žádná jiná slovenská televize příliš neoslovuje (pokud nepočítáme veřejnoprávní RTVS, jejíž televizní programy spíše paběrkují). Název Senzi evokuje i zařazení věšteckých relací a podobných pořadů známých v Česku z vysílání Active TV nebo pořadů Ezo TV či Volejte věštce na různých televizích. Mluvčí Jojky ale vysílání takových relací rezolutně odmítnul.

Ukázka z vysílání nového kanálu Active TV
Repro foto: Active TV

Věštce jako na Active TV nebo v nočním vysílání větších televizí prý stanice Senzi nabízet nebude

Šlágr TV chce na Slovensku také do DVB-T

Lidová Senzi od Jojky však může narazit na přímou konkurenci Šlágr TV, která chce vstoupit do některé z tamních lokálních sítí DVB-T. Slovenští diváci by ji tak naladili nejen na satelitu a v kabelu, ale i na normální anténu. Serveru DigiZone.cz to už loni na podzim řekl provozovatel Šlágru Karel Peterka: „Od začátku nám bylo jasné, že Šlágr TV musí být česko-slovenská televize. Obě země komunikujeme rovnoprávně, a i na Slovensku jednáme o tom, abychom se dostali do některé z lokálních terestrických sítí.“ Šlágr má na Slovensku ve Skalici dceřinou firmu Československá muzika.

Velkou konkureční výhodou Šlágru je spojení s vlastním hudebním vydavatelstvím v Česku i na Slovensku. Zatímco v Česku jde o firmu Česká Muzika, která je zároveň držitelem vysílací licence pro Šlágr TV, na Slovensku je to zmíněná Československá muzika. „Máme 500 hodin vlastní muziky, kterou můžeme pouštět do televize. Máme k ní autorská práva, nemusíme ji od nikoho kupovat. Česká Muzika točila od roku 2003 pravidelně deset hudebních DVD měsíčně. Kdybychom neměli vlastní obsah, nehráli bychom si na televizi,“ prohlásil Peterka ve zmiňovaném rozhovoru pro DigiZone.cz.


Foto: Šlágr TV

Výhodou Šlágr TV je zázemí hudebního vydavatelství a již existujícího nahrávacího studia. Na snímku majitel stanice Karel Peterka ve svém křesle, které nechybí snad v žádném z pořadů Šlágr TV.

Bude mít Jojka dostatek obsahu pro Sensi?

Vedle zmíněných 500 hodin vlastní muziky Šlágr boduje i tím, že využívá již existující nahrávací studio České Muziky na jihu Čech pro živá či předtáčená vystoupení skupin, které sem přijedou natočit nové CD nebo DVD. Karel Peterka tak spojuje příjemné s užitečným: má dostatek obsahu a kapely mu zároveň v televizi propagují CD a DVD, které vydává jeho Česká Muzika. Příjemnou nadstavbou pak je prodej klasických reklamních časů, který pro Šlágr zajišťuje agentura TRV bývalého šéfa TV Barrandov Roberta Kvapila, který je momentálně i výkonným ředitelem Šlágr TV. Mimochodem, Šlágr se svým téměř dvouprocentním podílem na trhu je největší zastupovanou televizí v portfoliu této společnosti.

U televizní stanice Senzi od Jojky však není tak úplně jisté, zda dokáže vlastními silami zaplnit celodenní vysílání. Zvlášť v konkurenci Československé muziky, jejíž produkce logicky putuje na konkurenční Šlágr TV. Budovat zcela novou produkci lidové hudby na zelené louce se Jojce nevyplatí, logičtější by byla spíš vzájemná spolupráce se slovenským partnerem Šlágr TV. K té ale pravděpodobně nedojde, protože Šlágr TV ji nepotřebuje. Nač by se dělila o vlastní produkci s nějakou další televizí? Jojka má tedy jedinou šanci v tom, že pro svoji lidovou televizi získá včas dostatečné pokrytí v DVB-T, aby předběhla expanzi Šlágr TV. Protože kdo dřív přijde, ten obsadí trh a získá si pozornost diváků pro sebe.

Anketa

Spustí podle vás Jojka hudební kanál podobný Šlágr TV, nebo jenom mlží?

28 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 7. 2013 14:01

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+