Hlavní navigace

Upoutávka na Události… v Událostech. Jaký to má smysl?

26. 6. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Česká televize už řadu měsíců, možná i let, řeší malou sledovanost svojí hlavní zpravodajské relace Události. Vlastně už od chvíle, kdy vznikl samostatný zpravodajský kanál ČT 24 a diváci veřejnoprávní televize si zvykli, že na zprávy nemusí čekat do sedmé večer, ale vybrané události mohou vidět přímo živě právě na tomto kanále. Události se propadly až na dvě třetiny výkonu Zpráv TV Prima, což je opravdu na pováženou. A Česká televize? Nedělá skoro nic. Události zůstávají stále stejné.

Vlastně ne, něco se změnilo. Už pár dní v Událostech běží upoutávka na… Události. Jeden můj známý ji nazval „plácáním po zádech“, ale smysl téhle marketingové kampaně nechápe ani jeden z nás. Jistě, upoutávka se objevuje ve vysílání České televize i jindy než v Událostech, ale právě v hlavní zpravodajské relaci opravdu nemá pražádný smysl. Proč lákat diváky, kteří už Události sledují, na sledování Událostí?

Ono je to s těmi upoutávkami v rámci Událostí vůbec zajímavé. Většinou totiž poutají pořady, které vysílá zpravodajská ČT 24. Občas se objeví i upoutávka na nějaký publicistický pořad programu ČT 1, ale to je všechno. Události tak lákají diváky především na zpravodajský kanál ČT, který už léta spolehlivě drolí sledovanost Událostí, takže dnes nejsou schopny konkurovat ani mnohem levnějšímu zpravodajství Primy. Propagace pořadů ČT 2 a ČT 4 jako by pro Události neexistovala.

ČT 24 je dozajista kvalitní zpravodajskou televizí, dokonce nejsledovanější v Evropě. Svůj úspěch ale do značné míry postavila na „kanibalizaci“ ostatních programů České televize, především tradiční Jedničky a Dvojky. Jenže si od nich pořád jenom bere a nic jim nedává. Neviděl jsem, že by ČT 24 někdy účinně propagovala zajímavé dokumenty na ČT 2, tedy alespoň ne v nějakém zpravodajsky atraktivním čase. Upoutávky na ČT 1 se svezou jen s pořady, které souběžně nebo v jiný čas vysílá i ČT 24.

Nevím, kdo má uvnitř České televize na starosti upoutávky a propagaci pořadů přímo ve vysílání jednotlivých programů, ale tenhle člověk evidentně svoji práci nezvládá. Stačí se podívat na konkurenční Novu, která divákům po večerních Televizních novinách naservíruje programové přehledy všech čtyř svých stanic – kromě Novy i Novy Cinema, Novy Sport a MTV. Stejně se chová i Prima, která na svém hlavním kanálu zhusta propaguje Primu CoolPrimu love. Místo vzájemné kanibalizace dochází k účinné synergii.

Jenže na Kavčích horách jako by synergie byla sprosté slovo. V době analogové se vzájemně propagovaly programy ČT 1 a ČT 2, vzájemně si i reprízovaly pořady. Od letošního ledna to už neplatí, ale jako by se vytratilo i jakékoli další pouto mezi těmito programy. Proč to ale nemohlo fungovat jinak, proč se křížově nepropagují programy ČT 2 a ČT 24, které jsou si blízké dokumentární tvorbou, zpravodajstvím, publicistikou i cílovými skupinami? Proč by si sportovní ČT 4 nemohla vyměňovat upoutávky s masovou ČT 1, na které by Kavčí hory rády vysílaly finálové zápasy důležitých sportovních událostí?

Bohumil Klepetko - Události ČT, rok 2000

Proč to tak už dávno nefunguje, by si měli odpovědět přímo na Kavčích horách. ČT 1 i ČT 2 ustrnuly v době analogu, a stejné je to i s hlavní zpravodajskou relací Události. Je to kmet, který se udržel mezi dynamickými mladíky na ČT 24 a všichni se na něj bojí sáhnout. Maximálně tak změní moderátorský pult, nasvícení a ladění barvy. Obsah ani forma Událostí se léta nemění. Prý je to tak správně, protože i v zahraničí mají největší důvěryhodnost moderátoři zpráv, kteří jsou na svém místě dlouhé desítky let.

Ano, v době analogové to tak opravdu fungovalo. Jenže teď je doba digitální, Události jsou už v době svých příprav staré a nabízejí většinou zprávy, které už ČT 24 protočila během dne v několika zpravodajských relacích. Jsou to vlastně takové tištěné noviny, pro které si jdete ráno na stánek, ale vlastně se v nich dočtete jenom to, co už víte z předchozího dne z internetu. Proč byste si pro ně šli do stánku i zítra – a platili za ně?

BRAND24

Události jsou v krizi, protože jejich tvůrci dosud nepochopili, že pokud má být nějaká zpravodajská relace hlavní a plnit roli jakési vitríny České televize, nesmí to být vitrína zaprášená, plná starých kompotů, ale inovativní relace s exkluzivním obsahem a atraktivní, dynamickou formou. Pokud takový požadavek nedokáží splnit letití moderátoři Událostí, je mi líto, ale asi by měli svoje místo přenechat mladším. Pouhá změna moderátorů by ale byla na nic, pokud se nezmění celý náhled na Události a jejich chápání coby unikátní zpravodajské relace, která by měla vyčnívat z kontinuálního vysílání ČT 24.

Události by prostě měly mít svůj vlastní redakční tým a pracovat celý den na opravdu původním, exkluzivním zpravodajství, které by využívalo tok informací z denního vysílání ČT 24 jen okrajově. Jinak se jejich smysl postupně vytratí a bude lepší, když ČT 1 na sedmou večer nasadí nějaký seriál. Diváků by pak měla možná o dost víc.

Jak často sledujete hlavní zpravodajskou relaci Události od 19:00 na ČT 1 nebo ČT 24?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).