Více

UPC se snaží “zahojit” na podnikatelích, nabízí jim levnější kabelovku

Největší kabelová společnost v Česku zaznamenává výrazný pokles počtu zákazníků kabelové televize. Za první čtvrtletí meziročně ztratila 29 tisíc klientů.

Podnikatelům se slevou, ale stále draze

Citelný pokles počtu zákazníků digitální kabelové televize chce největší český kabelový operátor UPC zastavit výhodnějšími nabídkami pro podnikatele. Specializovaná divize pro malé a střední podnikatele, firmy a korporace UPC Business začala nabízet kompletní programovou nabídku více než 100 programů, včetně 24 stanic v HD rozlišení, za jednotnou cenu 699 korun bez DPH. Tu však získají pouze ti zájemci, kteří si nový produkt Exclusive Business smluvně objednají na dva roky. Bez dvouletého úvazku vyjde ta samá nabídka na 924 korun bez DPH.

“Kromě kompletní nabídky programů České televize, FTV Prima a TV Nova obsahuje služba kanály pro prohloubení informovanosti, ale i odpočinek po práci: BBC World News, CNN, CNBC, Euronews nebo řadu sportovních, dokumentárních, filmových či hudebních stanic,” popisuje mluvčí české UPC Juraj Gerbery. Dosavadní dvě nabídky digitální kabelové televize UPC pro podnikatele Optimum Business a Premium Business se navíc rozšířily o čtyři programy ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV): Golf Channel HD, Nova Cinema HD, Prima Cool HD a Prima Zoom HD. První dvě jmenované televize vysílají v nativním HD rozlišení, druhé dvě jako upscale ze standardního rozlišení.


Foto: archiv DigiZone.cz

Kabelová televize zažívá v Česku hubená léta

UPC dramaticky klesá počet zákazníků

“Od roku 2009 se UPC Česká republika intenzivně věnuje budování a rozšiřování služeb B2B (Business to Business), které zajišťuje specializovaná firemní divize UPC Business. K dispozici má rozsáhlou technickou platformu, jež se opírá o vlastní páteřní síť z optických vláken. Její součástí je i datové centrum,” konstatuje mluvčí české UPC. Firma se ale dlouhodobě potýká s odlivem zákazníků kabelové televize, a to jak analogové, tak zejména digitální. Za první čtvrtletí letošního roku přišla o 13 200 klientů obou druhů kabelovky, meziročně v porovnání s prvním kvartálem 2012 od ní odešlo dokonce 29 400 zákazníků kabelové televize.

Video služby UPC tak zachraňovala satelitní platforma freeSAT by UPC Direct (tu však provozuje společnost UPC DTH, zatímco kabelovou televizi UPC Česká republika), která vykazuje mírný růst. Za první letošní čtvrtletí si polepšila o 3 500 zákazníků na 105 700. Meziročně tak vykázala nárůst dokonce o 20 100 klientů (v loňském prvním čtvrtletí si ji předplácelo jen 85 600 zákazníků). I tak je ale vývoj počtu zákazníků video služeb UPC záporný, v součtu kabelové a satelitní televize si oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku pohoršila o 9 700 zákazníků, meziročně pak o 9 300.


Foto: archiv DigiZone.cz

Prudký nárůst počtu volně šířených televizí v DVB-T přiměl řadu diváků odhlásit kabelovou televizi a spolehnout se na příjem signálu přes klasickou anténu

Zájem klesá o všechny placené televizní služby

Poklesy počtu zákazníků ale nezaznamenává pouze UPC, jde o obecný jev u provozovatelů všech placených televizních služeb v Česku. Souvisí s nebývalým rozmachem volně šířených televizních programů v DVB-T, který nastal v loňském roce a pokračuje dodnes. Přes pozemní vysílače lze v tuzemsku naladit už přes 20 televizí, v některých regionech i 25. Nejnižší programová nabídka digitální kabelové televize UPC s názvem Mini obsahuje 20 televizních programů za 154 korun měsíčně (pro podnikatele v rámci služby TV Starter Business za 130 korun). V nabídce je i šest stanic v HD rozlišení, v Česku ale lze pozemní cestou zdarma naladit už čtyři HD programy (Novu, ČT 1, ČT 2 a ČT Sport).

UPC doplácí na absenci interaktivních služeb a možnosti sledovat kabelovou televizi i na jiných přijímačích než televizorech pevně připojených kabelem. Operátor sice již několik týdnů testuje aplikaci UPC Business v chytrých televizorech Panasonic, která má zpřístupnit její digitální kabelovou televizi přes IP protokol divákům napojeným na internet od některého z lokálních partnerů firmy, přeprodávajících internetové připojení od UPC, spuštění její ostré verze ale stále odsouvá. Oproti klasickému IPTV tak největší česká kabelová televize postrádá služby jako TV archiv, videopůjčovnu, nahrávání na vzdálený disk, apod.


Foto: UPC

Pomohla by UPC interaktivní služba Horizon? Ani to není jisté.

Zachránily by situaci interaktivní služby?

Česká UPC spuštěním pilotního provozu UPC Business ukazuje, že spíš než na multimediální službu UPC Horizon, s níž narazila v mateřském Nizozemí, spoléhá na jiné řešení alternativního příjmu kabelovky. UPC Horizon měla umožnit sledovat digitální kabelovku na všech chytrých mobilních zařízeních a zároveň nabídnout zpětný kanál pro video on demand, ale také možnost nahrávání a zpětného pouštění pořadů, které diváci nemohli sledovat v reálném čase. Zákazníci ale potřebovali speciální multimediální set-top-box, který se od začátku potýkal s poruchami, stejně jako celý systém nahrávání pořadů.

Zda by interaktivita a s ní spojené nové služby byly pro UPC skutečnou výhrou, ale zůstává otázkou. Největší tuzemský poskytovatel IPTV, česká pobočka Telefóniky, je nabízí už delší dobu, ale počet zákazníků jeho O2TV už rok stagnuje. Obdobně jsou na tom i další menší poskytovatelé IPTV. Neutuchající zájem operátoři zaznamenávají jen o vysokorychlostní připojení k internetu, které je už delší dobu nejsilnějším produktem i u poskytovatelů kabelové televize.

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 5. 2013 13:20

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+