Více

UPC + Karneval = nebezpečný monopol?

Spojením dvou největších kabelových společností v České republice bezesporu vznikne monopolní poskytovatel kabelové televize. Dá se ale mluvit o skutečném monopolu, když si firmy UPC a Karneval v podstatě nikdy vůbec nekonkurovaly, protože nepůsobily ve stejných lokalitách, a zákazníci si nemohli vybrat, jestli si pořídí kabelovku od jedné nebo druhé společnosti?

Monopol ano, ale jen technologický

Konkurence mezi kabelovými společnostmi v České republice prakticky nikdy neexistovala. Od začátku devadesátých let, kdy se jako největší průkopník prosadila ostravská firma Kabel Plus, později pohlcená panevropskou kabelovou společností UPC, si každý operátor pracoval na vlastním písečku: kde postavila sítě UPC, neoperovala žádná jiná kabelová firma a naopak. Druhý největší tuzemský kabelový operátor Karneval Media, který vznikl před šesti lety fúzí firem TES Media a Intercable CZ, tak ovládá většinu měst v severních Čechách, významné lokality v Plzni či Pardubicích.

Počet klientů společností UPC Česká republika a Karneval Media
Druh služby
UPC perex
Karneval perex
CELKEM
Kabelová televize 310 000 253 000 563 000
Internet 100 000 57 000 157 000
Telefon do 10 000 není do 10 000
Satelitní televize 120 000 není 120 000
CELKEM 540 000 310 000 850 000

Zdroj: ČTK

Oproti tomu UPC zaměřila pozornost na největší metropole. Zákazník si tedy nikdy nemohl vybrat, jestli si pořídí kabelovou televizi od UPC, Karnevalu, případně od některé jiné menší společnosti. Soutěž v programových nabídkách a cenících těchto firem proto byla vždy tak trochu hypotetická. Pohlcením Karnevalu získá UPC čtvrt milionu dalších předplatitelů kabelové televize a rozšíří svoji působnost do nových měst. Půjde o monopol v jednom způsobu šíření televizního vysílání, ale jen technologický. Stejný, jako kdyby všechny zemské analogové televizní vysílače provozovala společnost Radiokomunikace.

Velká kabelovka proti velké IPTV

Pro UPC je sloučení s Karnevalem důležité především kvůli chystanému nástupu IPTV od Telefóniky O2, bývalého Českého Telecomu. Televizi přes internetový protokol si bude moci pořídit mnohem více domácností než oněch 800 tisíc zákazníků, které získá fúzí s Karnevalem monopolní UPC. Právě IPTV, jeho programová nabídka, další dvě služby v rámci triple play a hlavně ceník Telefóniky O2 neumožní UPC nějak dramaticky zvyšovat ceny za kabelovou televizi, jak se obávají někteří analytici. Konkurenční boj by naopak mohl UPC donutit k opaku: tlačena nabídkou zemské digitální televize zdarma a IPTV ve většině domácností, tedy i tam, kde už dnes funguje kabelovka od UPC, může ceny snížit, respektive zachovat (při lepší nabídce).

Telefónica O2 perex

IPTV od Telefóniky O2: známe podrobnosti

Už zhruba za měsíc začne Telefónica O2 Česká republika nabízet svým zákazníkům televizi přes internetový protokol. Podařilo se nám získat podrobnější informace o technickém řešení IPTV i programové nabídce, kterou nyní testují zaměstnanci Telefóniky. Ti si mohou IPTV objednávat od 17. července a zatím o tuto službu projevilo zájem 1 400 pracovníků firmy. Interní zaměstnanci mají nárok na mimořádnou slevu. Více v článku IPTV od Telefóniky O2: známe podrobnosti.

Všechny tyto skutečnosti mohou vést ještě k jednomu potěšitelnému závěru: UPC se konečně pustí do digitálního kabelového vysílání. Karneval už DVB-C nabízí, takže jeho zákazníci si mohou vedle základní programové nabídky dokoupit tematické balíčky podle vlastního zájmu: sportovní, filmové, dokumentární, zpravodajské či slovenské televizní stanice, aniž by museli odebírat desítky jiných stanic, které je ve skutečnosti nezajímají. UPC počítala s komerční nabídkou DVB-C na příští rok, podle technického ředitele Petra Jílka už vybrala několik typů digitálních set-top-boxů. Otázkou zůstává, jak se UPC popere se současným řešením DVB-C od Karnevalu, neboť ten pro digitální příjem používá exkluzivně set-top-boxy od jihokorejské společnosti Handan.

Telefonování za peníze a zdarma

Jak UPC, tak společnost Karneval Media už nyní poskytují další služby v rámci triple play: kromě kabelové televize i vysokorychlostní připojení k internetu a telefonování přes kabel. Zatímco pevná telefonie od kabelovek je dosud v plenkách a UPC přiznává méně než deset tisíc platících klientů (Karneval ji testuje v Praze a Příbrami, komerčně chce tuto službu spustit až letos na podzim), internet přes kabel je mezi zákazníky velmi oblíbený. Klienti si jej dokonce objednávají častěji než kabelovou televizi. UPC má nyní asi 100 tisíc zákazníků s připojením k internetu přes kabel, Karneval jich měl koncem letošního prvního pololetí 57 tisíc.

Propojením obou sítí získá UPC přístup do 1,2 milionu tuzemských domácností. U dvou třetin z nich jsou už kabelové zásuvky UPC a Karnevalu aktivované. Ze zákaznického hlediska bude asi velmi atraktivní využít telefonování uvnitř sítě UPC (a nyní už i Karnevalu) zdarma, což je něco, co konkurenční Telefónica O2 zřejmě nikdy nenabídne. A pokud by se k tomu přeci jenom někdy odvážila, třeba na úrovni místních nebo vnitrostátních hovorů, UPC chystá další trumf: telefonování zdarma v rámci vlastní uzavřené sítě v celé Evropě. Tedy nejen mezi klienty v Praze a Ostravě, ale třeba mezi zákazníkem UPC v Plzni a Bruselu. Bylo by ale pošetilé myslet si, že tato služba bude hlavním šlágrem triple play od UPC.

Další bitva? Satelitní vysílání.

Kromě triple play a konkrétně IPTV od Telefóniky O2 čeká UPC letos na podzim další konkurenční bitva, tentokrát o diváky placené satelitní televize. A opět nepůjde jen o domácnosti, které dosud satelit nemají, ale i o ty, které už si předplatily službu UPC Direct. Na trh se totiž chystá vstoupit rumunská satelitní platforma Digi TV, proslulá dravou cenovou politikou. V Maďarsku tato firma nabízela první rok příjmu Digi TV s podobnou programovou nabídkou jako UPC Direct zdarma, na Slovensku zase za výrazně nižší cenu. Podobnou strategii chce Digi TV zvolit i při přesvědčování českých diváků. Kompletní nabídka 33 televizních programů včetně tří prémiových filmových kanálů přijde na 500 korun měsíčně.

UPC Direct nabízí stejný počet televizních kanálů a stanice HBO, HBO 2, Cinemax za téměř 1 200 korun měsíčně. Podobně propastný rozdíl bude i mezi ceníky základní programové nabídky bez prémiových stanic. Zatímco UPC si za svoji nabídku „Rodina“ účtuje 689 korun měsíčně, Digi TV bude chtít za téměř totožnou nabídku pouze 260 korun. Jeden důležitý rozdíl tu ovšem je: Digi TV se zatím nepodařilo získat pro svoji placenou satelitní platformu komerční televize Nova a Prima, které UPC Direct obsahuje. I tak je ale ceník Digi TV vůči satelitnímu vysílání UPC více než konkurenční. V Rumunsku si Digi TV od startu v roce 2004 předplatilo 350 tisíc domácností, v Maďarsku za jediný rok 100 tisíc a na Slovensku za pouhé tři měsíce 26 tisíc.

Rozhodne cena, kvalita a dostupnost

Stejně jako u placeného satelitního vysílání, také u kabelové televize od UPC a televize přes internetový protokol od společnosti Telefónica O2 Czech Republic rozhodne cena a kvalita služby. Případ rumunské platformy Digi TV naznačuje, že cena je pro koncového uživatele velmi důležitá. U souboje kabelové televize a IPTV platformy může UPC doplatit na dlouhodobou nespokojenost diváků s kvalitou kabelového vysílání. Poměr kvalita – cena při skutečnosti, že IPTV si bude moci pořídit takřka každý, tedy i ten, kdo dnes platí za kabelovku UPC a není s ní spokojen, může rozhodnout v neprospěch nového kabelového giganta.

Digitální svět

Jak vnímá UPC konkurenci IPTV

Mají kabelové společnosti důvod k obavám z televize přes internetový protokol? Podaří se Telefónice O2 získat pro svoji IPTV více zákazníků a přesvědčí diváky kabelové televize, aby přešli k nové vysílací platformě? Technický ředitel největší tuzemské kabelové společnosti UPC Česká republika Petr Jílek tvrdí, že nikoli. V rozhovoru pro sever DigiZone.cz vysvětluje základní rozdíl mezi oběma službami a jejich výhody i nevýhody.

Sloučením Karnevalu s UPC tedy sice vznikne monopolní poskytovatel kabelové televize v České republice, v žádném případě si ale nebude moci dovolit tohoto postavení zneužít. UPC spíše čekají velké boje s dalšími technologickými platformami, které ji donutí udržovat nízké ceny a zlepšovat služby. Zákazníkovi už nepůjde o to, jakým způsobem se k němu dostane objednaný obsah, jako spíš o jeho kvalitu a příznivou cenu. Z takového ohroženého monopolu by mohl profitovat hlavně divák.

Anketa

Kdo bude nejvíce konkurovat UPC?

30 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 9. 2007 14:08

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+