Více

UPC Direct definitivně končí na satelitech Astra. Ode dneška už jen na Thoru

Dnešek je posledním dnem, kdy se dá v souvislosti se satelitní službou UPC Direct mluvit o vysílací o pozici 19,2 stupně východně a družicích Astra. Právě dnes totiž končí vysílání UPC Direct na její původní pozici. Je možné, že v době, kdy čtete tyto řádky, už programy přes satelitní UPC Direct naladíte už jen na družicích Thor, tam se začaly stěhovat letos na jaře. Stávající zákazníci této služby mají jistě z přechodu na novou pozici radost, protože na něm téměř ve všech směrech vydělali. Hůře na tom je ale provozovatel UPC Direct. Za posledního půl roku totiž klesl počet klientů této služby o téměř dvacet tisíc.

Zhodnocení celé operace

Přechod satelitní služby UPC Direct z družic Astra na konkurenční Thor je jednou z nejvýznamnějších změn oblasti tuzemské satelitní televize za tento rok. Produkt už navíc nespadá pod tuzemskou pobočku panevropské kabelové společnosti UPC, ale přímo pod nizozemskou centrálu této firmy (konkrétně na divizi UPC DTH). UPC Direct již několik měsíců využívá pro nabízení svých služeb satelitní pozici 1 stupeň západně a právě dnes ukončí působení na dosavadní pozici 19,2 stupně východně. Jde o změnu významnou nejen pro samotnou společnost UPC DTH S.a.r.l., která přechází ke konkurenčnímu poskytovateli satelitní kapacity – od firmy SES Astra k Telenor Satelitte Communications (provozovatel satelitů Thor) – ale i pro její zákazníky. Všem stávajícím klientům UPC Direct bylo nutné přetočit paraboly na novou pozici. Celá operace probíhala něco málo přes půl roku, přibližně šest měsíců a dva týdny. Podle informací, které uvolnil operátor médiím, se na přetáčení podílelo šest tuzemských firem. UPC DTH je s výsledkem operace spokojena.

KS říjen 2009 - Glisník

Od UPC jsme získali v poslední době sedm až deset tisíc nových zákazníků, odhaduje Jaromír Glisník z konkurenční satelitní služby Skylink (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Důvod k radosti mít zatím UPC nemůže, spíše naopak

UPC DTH však zatím ze všech těchto změn nemůže mít příliš velkou radost, alespoň co se do počtu zákazníků UPC Direct týká. Před přechodem na družice Thor jich bylo přes 100 tisíc. Naposledy této magické hranice dosáhla firma v prvním kvartálu letošního roku. Ve druhém už jich bylo pouze 95 tisíc a podle posledních zveřejněných výsledků hospodaření vlastníka UPC, společnosti Liberty Global, jich ke konci třetího čtvrtletí měla v České republice pouze 83 tisíc. Propad počtu zákazníků oproti druhému a třetímu čtvrtletí tedy činí plných 12 tisíc. Kam se poděli? Jedním z vysvětlení může být přechod ke konkurenčním satelitním službám, například Skylinku. To potvrdil serveru DigiZone.cz i výkonný ředitel provozovatele této služby Jaromír Glisník. Novým zákazníkům dáváme k dispozici formulář, kde se jich mimo jiné ptáme, odkud k nám přicházejí. Počítám, že díky UPC Direct jsme získali sedm až deset tisíc nových zákazníků, ale přesné číslo k dispozici nemám, uvedl Glisník.

UPC Direct - karta

UPC Direct chce konkurovat satelitnímu Skylinku. Podaří se mu to?

Informace o nové programové nabídce satelitní služby UPC Direct z nové vysílací pozice se dostávaly na internet postupně. Poté, co společnost UPC DTH spustila speciální stránku pro veškeré dotazy ohledně přesunu z družice Astra na Thor, je však jasno. Platforma nabídne svým zákazníkům programy ČT HD, Nova HD i Nova Sport HD a další, jako eso v rukávu si nakonec nechala stanici ESPN America HD s přenosy NHL, amerického fotbalu a dalších sportů v HD kvalitě. Z nové programové nabídky je patrné, že platforma chce konkurovat HD stanicemi již zavedenému Skylinku. Více v článku

Nová pozice se službě zatím příliš nevyplatila

Pokud bychom se tedy dívali na počet zákazníků, z výše uvedeného je patrné, že přechod na pozici 1 stupeň západně satelitní službě UPC Direct spíše uškodil. Stávající zákazníci navíc zatím doposud marně volají například po DVB titulcích u filmových kanálů Cinemax a Cinemax 2. Jde o problém, který jim může bránit právě ve sledování filmů v originálním znění. Dalším problémem je pak chybějící lokalizace tematických stanic Discovery, konkrétně Science, Travel and Living a World. Tyto programy mají pouze anglickou a maďarskou stopu, a to i přesto, že v konkurenční rumunské službě Digi TV je čeština pro zákazníky dostupná. Kde je tedy problém? Řečnická otázka, která zůstane ještě nějakou dobu pravděpodobně nezodpovězena. UPC DTH nemá v České republice mediální zastoupení. Česká pobočka UPC za ni komunikovat nemůže, protože v praxi jde o zcela jinou společnost. Komunikace s centrálou UPC DTH je možná pouze e-mailem nebo faxem a na dotazy serveru DigiZone.cz v požadovaný termín nikdo neodpověděl. Redakci našeho webu tak nezbylo nic jiného, než udělat jednoduchou věc – zavolat na zákaznickou linku české UPC.

UPC budova výšková - logo

UPC DTH teď doplácí také na to, že za ni nemůže tuzemská pobočka komunikovat. UPC Direct de facto nemá v tuzemsku mediální zastoupení. Novinářům teď odpovídá centrála v Nizozemsku. (Foto: archiv)

O zákazníky, kterým nebylo možné přetočit parabolu, UPC přišla

Jak se DigiZone.cz na klientské lince satelitní služby UPC Direct dozvěděl, přetáčení parabol stávajícím zákazníků UPC Direct na novou pozici 1 stupeň západně bylo možné objednat zdarma do konce září. Klientům, kteří tak z nějakého důvodu neučinili, zbyla na výběr jediná možnost – objednat si instalační firmu na vlastní pěst, a také jí za tento úkon zaplatit (do konce září tento úkon prováděly firmy najaté UPC zdarma). My to již dodatečně neděláme, sdělila redakci našeho webu jedna z operátorek zákaznického centra UPC. Zákazníkům, kterým navíc nebylo možné přetočit parabolu na nový směr, byla k 30. září 2010 ukončena smlouva. Na digitální kabelovou službu jsme klienty nepřeváděli, protože jde o úplně jinou společnost, dodala operátorka. Tomu by odpovídala i skutečnost, že UPC se ke konci třetího čtvrtletí letošního roku rapidně propadl počet zákazníků na satelitu, ovšem u digitálního kabelu bylo nových klientů minimum – v řádu jednotek tisíc.

O co přišli zákazníci přechodem na západní pozici

Jak si DigiZone.cz ověřil, skutečně ještě existují zákazníci UPC Direct, kteří nemají přetočenou parabolu na 1 stupeň západně. Může jít například o ty, kteří společnost UPC DTH o přetočení paraboly nepožádali, ale také ty, kteří jsou pouze vlastníky takzvaných předplacených karet, a operátor na ně v podstatě nemá žádný kontakt. Takovýmto klientům pak nezbude nic jiného, než si parabolu nechat přetočit nebo nasadit například takzvaný Duo-LNB konvertor a k pozici 19,2 stupně východně si zajistit také příjem družic Astra na pozici 23,5 stupně východně. Pro německy hovořící diváky, respektive ty, kteří tomuto jazyku rozumí, je přechod na novou pozici UPC Direct především ve znamení ztráty programů od našich západních sousedů. Na Astře 19,2 stupně východně totiž vysílají nekódovaně nejen programy tamní veřejnoprávní televize, ale také komerční stanice ProSiebenSat.1, RTL Group a řady dalších. Tímto krokem, jak již bylo řečeno, však zákazníci přišli i o Cinemax s českými DVB titulky, který na původní pozici UPC Direct na Astře vysílal do poslední možné chvíle.

ESPN America foto

Kanál ESPN America HD jako novinku na nové pozici UPC Direct přivítali především milovníci sportů ze zámoří, mimo jiné amerického fotbalu (Zdroj: ESPN MediaZone)

Co klienti UPC Direct získali?

S přechodem UPC na pozici 1 stupeň západně ale zákazníci UPC Direct spíše získali, než ztratili. Vykompenzovány jim byly všechny nedostatky, které službu na satelitech Astra trápily – tedy špatná kvalita programů v klasickém rozlišení, absence HDTV kanálů a celkově nedostatečná nabídka stanic. UPC Direct je nejstarší satelitní službou v České republice (komerčně ji UPC nabízí od roku 2000). Programové nabídky byly kompletně předělány a doplněny. Neexistuje již například základní balíček Rodina. Nově byly zavedeny služby Direct Medium a Direct+. Samostatné HD programy je možné dokoupit pouze ke službě Direct HD. Je jich deset a bohužel pouze polovina z nich – ČT HD, Nova HD, Nova Sport HD, History HD a HBO HD – je v českém jazyce. Pozice 1 stupeň západně pro změnu umožnila do nabídky zařadit některé rumunské nekódované stanice – Party TV a 1 Music Channel.

Anketa

Jak myslíte, že se bude v následujících měsících vyvíjet počet zákazníků UPC Direct?

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 11. 2010 23:12

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+