Více

Týdenní revize: změny na Plzeňsku a v multiplexu 3

Co přinesl uplynulý týden v oblasti digitálního televizního vysílání? Ve čtvrtek přeladila Česká televize v rámci příprav na spuštění veřejnoprávního multiplexu plzeňský vysílač Krkavec, na kanálech 27 a 34 přehodila stanice ČT 1 a ČT 2. Ve čtvrtek se také konala odborná konference DIGImedia 2008, ze které server DigiZone.cz přinesl online zpravodajství. V týdenní revizi se ale dočtete i o programovém rozšíření multiplexu 3 v Brně, Ostravě a Plzni nebo o fotbalovém Euru na Primě.

Brno, Ostrava i Plzeň se dočkají rádia Proglas a Public TV v multiplexu 3

Programová nabídka multiplexu 3, který provozuje společnost Czech Digital Group (CDG), se v Brně, Ostravě a Plzni brzy rozšíří o křesťanské rádio Proglas. Televize Public TV se v síti CDG objeví na začátku července. Až na TV Noe, která má zájem o vysílání v Brně, ale zatím se na zařazení do multiplexu 3 ještě nedohodla, budou mít diváci v Brně, Ostravě a Plzni stejnou programovou nabídku jako diváci digitální sítě 3 v Praze. Podle Leoše Pohla, předsedy představenstva společnosti CDG, se ale může podoba multiplexu 3 ještě změnit.

V souvislosti s výběrovým řízením na technického operátora veřejnoprávního multiplexu budou nově stanoveny cenové podmínky digitálních sítí Telefóniky i Českých Radiokomunikací. CDG se proto s televizemi, které vysílají v multiplexu, který provozuje, dohodla na tom, že do září v multiplexu 3 zůstanou a poté se budou moci rozhodnout, zda zvolí jiného provozovatele a digitální síť 3 neopustí, nebo zůstanou. Na podzim se tedy programová nabídka digitální sítě 3 může změnit.

CDG si od Českých Radiokomunikací pronajímá v Brně, Ostravě a Plzni vysílače a vysílací technologii, v Praze zatím využívá vlastní vysílače na Strahově, Zeleném pruhu a Ládví. Od září si začne od Českých Radiokomunikací pronajímat také středočeský vysílač Cukrák a v současnosti probíhají jednání o pronájmu hlavního pražského vysílače na Žižkově. V dalších regionech by si CDG chtěla vysílače pronajímat nejen od Českých Radiokomunikací, ale také od dalších telekomunikačních firem. CDG všem televizím také nabízí možnost dokrývání satelitním signálem. Signálem zemského digitálního televizního vysílání chce společnost pokrýt jen území s největší hustotou obyvatel, zbylé regiony chce dokrýt právě prostřednictvím satelitního vysílání.
Jan Potůček: Leoš Pohl: Multiplex 3 chce část území dokrývat ze satelitu
Jan Potůček: Multiplex 3 s Primou od září ze středočeského vysílače Cukrák

Česká televize přeladila plzeňský vysílač Krkavec

Ve čtvrtek dopoledne přeladila Česká televize (ČT) v rámci přípravy přechodu na zemské digitální televizní vysílání v Plzeňském kraji městský vysílač Plzeň – Krkavec. ČT prohodila vysílací kanály, na kterých jsou z Krkavce analogově šířeny stanice ČT 1 a ČT 2. ČT 1 od včerejška využívá kanál 27 a ČT 2 kanál 34. Prohozené programy budou ale fungovat pouze dočasně, protože začátkem července ČT analogové vysílání druhého programu úplně vypne. Na 34. kanále bude totiž zahájeno DVB-T vysílání veřejnoprávního multiplexu z vysílače Krašov. Veřejnoprávní multiplex bude obsahovat čtyři programy ČT (ČT 1, ČT 2, ČT 24 a ČT 4 Sport) a sedm okruhů Českého rozhlasu.

Od pondělí 16. června budou diváci, kteří přijímají analogové vysílání ČT 2 z plzeňského vysílače Krkavec, prostřednictvím piktogramu v pravém dolním rohu obrazovky upozorňováni, že přijímají analogový signál, který bude začátkem července vypnut.
Lukáš Polák: Česká televize zítra přeladí plzeňský Krkavec, prohodí ČT 1 a ČT 2
Jan Potůček: Diváci v Plzni pozor! Dnes se prohodí vysílací kanály ČT 1 a ČT 2
Lukáš Polák: Kanály ČT1 a ČT2 už jsou v Plzni na nových pozicích

Druhý program ČT by se měl podle generálního ředitele ČT Jiřího Janečka v horizontu tří až čtyř let proměnit na kulturní kanál. Vzorem nové podoby ČT 2 by měl být německo-francouzský kulturně-vzdělávací program Arte. Z ČT 2 by mělo zmizet nejen zpravodajství, ale také sport.
Lukáš Polák: Kulturní kanál ČT by měl vzniknout v horizontu tří až čtyř let

ČT podala 11 263 návrhů na exekuční řízení kvůli těm, kteří odmítají platit koncesionářské poplatky za užívání televizního přijímače. Nejvíce exekucí hrozí podle mluvčího ČT Ladislava Štichy ve Středočeském, Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Televizní poplatek musí podle zákona platit všichni odběratelé elektrické energie. Od poplatku mohou být osvobozeni jen ti, kteří ČT zašlou čestné prohlášení, že nevlastní televizní přijímač.
Jan Potůček: Kvůli neplacení televizního poplatku hrozí přes 11 tisíc exekucí

Euro 2008 zvedlo Primě sledovanost

Největší událostí letošního roku je pro komerční televizi Prima bezesporu fotbalový šampionát Euro 2008, na který Prima koupila vysílací práva. Dvakrát denně mohou fotbaloví fanoušci sledovat přímé přenosy utkání, která se konají na stadionech v Rakousku a Švýcarsku, k tomu jim Prima ještě nabízí diskuse s fotbalovými odborníky a bývalými hráči. Hned úvod fotbalového šampionátu se Primě z hlediska sledovanosti povedl. Úvodní utkání týmů České republiky a Švýcarska sledovalo přibližně 1,2 milionu diváků, tedy 50,13 % diváků starších patnácti let, kteří v té době trávili čas u televizních obrazovek.

I další přímé přenosy se ale těšily divácké pozornosti. Například zápas mezi Tureckem a Portugalskem sledovalo 24,11 % diváků, nedělní utkání týmů Německa a Polska vidělo 27,52 % diváků, kteří byli přítomní u televize. TV Prima dosáhla v minulém týdnu nejlepší výsledky sledovanosti v tomto roce. V celodenním podílu na trhu u diváků starších patnácti let dosáhla vůbec poprvé hodnoty vyšší než 19 %, konkrétně pak 19,23 %. Přestože se české komerční dvojce minulý týden dařilo a sledovanost prvního programu České televize i Novy poklesla, nepodařilo se jí obě stanice v průměrném denním podílu sledovanosti překonat. ČT 1 získala 21,19 %, TV Nova zaznamenala v celodenním podílu hodnotu 38,43 %.

Server DigiZone.cz zavedl pro ty, které sledovanost českých televizních stanic a jejich vývoj zajímá, stálou rubriku, kde budou uveřejňovány podíly sledovanosti jednotlivých televizí.
Lukáš Polák: Prima s Eurem zabodovala. V sobotu měla 1.2 milionu diváků
Lukáš Polák: Diváky zaujaly i další zápasy fotbalového Eura na Primě
Jan Potůček: Prima minulý týden na letošním rekordu: podíl 19,23 procenta
Jan Potůček: NOVÝ SPECIÁL DIGIZONE.CZ: Koláče sledovanosti českých televizí
Ondřej Bitto: Euro 2008 na Primě: Vítěz z pozice outsidera?

DIGImedia 2008 o současném stavu digitalizace i jejím vlivu na reklamní trh

Ve čtvrtek se na Kavčích horách v Praze konal třetí ročník odborné konference DIGImedia 2008, která se věnovala aktuálnímu dění zavádění zemského digitálního televizního vysílání v České republice a zkušenostem s digitalizací v zahraničí. Akci, jejímž pořadatelem byla Asociace českých reklamních agentur ve spolupráci s generálním partnerem Českou televizí, sledoval server DigiZone.cz.

První blok konference byl věnován digitalizačnímu procesu v České republice v polovině roku 2008. Podle Jiřího Oberfalzera, předsedy senátní mediální komise, je z pohledu zákonodárce hlavní kus práce již hotov. Oberfalzer na konferenci uvedl, že diginovela platná od 1. ledna letošního roku umožnila odblokování a nastartování procesu digitalizace, zároveň také liberalizovala a zjednodušila vydávání vysílacích licencí. Což podle podle Oberfalzera povede k pluralitě a otevření televizního trhu. Petra Smolíková, vrchní ředitelka sekce A ministerstva kultury, dodala, že legislativní změny ale diginovelou neskončily. Česká republika totiž musí do zákonů implementovat novou evropskou směrnici pro regulaci obsahu televizního vysílání.

Druhý blok konference byl věnován ztrátě vlivu televize ultimátním pokrytím. Podle Martina Janků, šéfa společnosti Media Vision, která je držitelem obchodní značky CS Link, je zavádění zemského digitálního televizního vysílání diskutabilní, protože není jasné,zda bude kapacita multiplexů stačit pro všechny televize, které budou chtít v rámci DVB-T platformy vysílat. Počet televizních programů bude podle Janků závislý na tom, jaké náklady budou muset nové televize platit. Satelitní vysílání je podle Janků levnější, navíc nabízí okamžité stoprocentní pokrytí. Příznivcem myšlenky národní satelitní platformy je generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín, který by uvítal, kdyby všichni držitelé licence pro DVB-T vysílání museli povinně vysílat i na satelitu.

Další dva bloky konference Digimedia 2008 se zaměřily na vliv digitalizace na vývoj mediálního a reklamního trhu a také na zhodnocení nových příležitostí pro zadavatele reklamy, které digitalizace přinesla. Podle Michaela Richtera, ředitele mediální agentury Media One, digitalizace trh reklamy ovlivnila pozitivně v tom smyslu, že rozvířila vlny televizního trhu. Televize začínají více uvažovat o programování a obsahu, který divákům nabídnou. Velké televize se začínají obávat těch malých a začínají vyrábět pořady pro užší cílové skupiny. Nové televize by měly podle Martina Nováčka z mediální agentury OMD přehodnotit svou obchodní politiku, protože podle něj dojde ke slučování televizí do celků a zadavatelé inzerce budou tzv. media mix skládat z více stanic.
Redakce: Sledovali jsme živě: konference DIGImedia 2008
Redakce: DIGImedia 2008 již zítra, živě na serveru DigiZone.cz a ČT 24

Stručně

Zpravodajská televizní stanice Z 1 se v neděli 8. června prostřednictvím tiskové zprávy omluvila divákům za technické problémy, které doprovázely start jejího vysílání. V úterý ale vysílání komerčního protějšku veřejnoprávní ČT 24 postihl hodinový výpadek signálu. Vysílání zpravodajské televize přerušil přibližně na šedesát minut výpadek na trase Českých Radiokomunikací a diváci mohli v tu dobu Z 1 sledovat pouze prostřednictvím internetu. Z 1 se také potýká s nevyrovnanou hladinou hlasitosti zvuku mezi znělkami a pořady vysílanými ze studia. Problém, na který upozornili čtenáři serveru DigiZone.cz, zpravodajská televize řeší.
Lukáš Polák: Digitální televize Z 1 se omluvila divákům za technické problémy
Lukáš Polák: Digitální televizi Z1 dnes postihl hodinový výpadek
Lukáš Polák: Televize Z1 o problému se zvukem ví, pracuje na jeho odstranění

V říjnu letošního roku uvede společnost Nokia na český trh první typ mobilního telefonu, který umožňuje příjem televizního vysílání pro mobilní telefony ve standardu DVB-H. Nokia N96 přijde zájemce na dvacet tisíc korun. Zahájení DVB-H vysílání plánují čeští mobilní operátoři na začátek příštího roku. Předcházet mu ale bude ještě výběrové řízení na operátora společné digitální sítě, o kterou se pak budou jednotliví mobilní operátoři dělit. Tendr by měl Český telekomunikační úřad vypsat koncem léta.
Jan Potůček: První typ mobilu s digitální televizí v Česku přijde na 20 tisíc Kč (FOTO)

Příbramská firma TELEKO zahájila minulý pátek zkušební provoz digitálního rozhlasového vysílání ve formátu DAB. V rámci experimentu jsou v Praze digitálně šířeny stanice Českého rozhlasu. V DAB je to stanice Rádio Wave a ČRo Region, v DAB+ pak Rádio Česko, ČRo Leonardo a ČRo D-dur.
Lukáš Polák: V Praze probíhá test digitálního rozhlasu DAB

Motoristický televizní program Sport 5 zveřejnil seznam operátorů, kteří jej zařadili do svých programových nabídek. Objednat si jej mohou zákazníci digitální kabelové televize od UPC, v satelitní nabídce platforem CS Link, Sky Link, Trade&Technology a TRI R.Sport 5 je dále dostupný v sítích operátorů Mattes AD, HDD Praha, Kabel servis Praha, J.Ouda v Klášterci nad Ohří a PODA Ostrava, Od července se motoristická stanice stane také součástí nabídky sítí Moravianet operátora SELF servis Brno.
Lukáš Polák: Sport 5 zveřejnil seznam operátorů, kteří ho nabízí

Chystaná digitální televize Barrandov plánuje start vysílání na začátek příštího roku, případně až na březen, kdy televizi vyprší zákonná lhůta pro zahájení vysílání. Společnost Barrandov Televizní Studio požádala patentový úřad pro registraci dalších tří variant log TV Barrandov, která obsahují název Barrandov a hvězdičku. TV Barrandov nebude podle programového ředitele Přemysla Svory spolupracovat se zpravodajskou televizí Z 1. Zpravodajství digitální televize by TV Barrandov chtěla využívat obrazové zpravodajství Z 1 využívat jen jako agenturní servis.
Jan Potůček: TV Barrandov registruje další loga, odstartuje možná až v březnu
Lukáš Polák: TV Barrandov podle svého šéfa nechystá úzkou spolupráci se Z1

Na český trh ve středu oficiálně vstoupila nová komerční tisková agentura MediaFax. Šéfredaktorem agentury, kterou vlastní společnost Media Pro Management, je Martin Švehlák, bývalý šéfredaktor bulvárního deníku Šíp. MediaFax disponuje redakcí o 120 editorech, redaktorech a fotoreportérech. V současnosti probíhají jednání s potenciálními zájemci o její zpravodajský servis.
Lukáš Polák: Provozní ředitel CME včera odstartoval v Česku agenturu Mediafax

Zejména starší lidi obcházejí na Liberecku podomní prodejci set-top-boxů, které jim nutí k okamžité koupi s tím, že analogové vysílání brzy skončí a oni nebudou moci digitální vysílání bez přístroje sledovat. Analogové vysílání by na Liberecku podle Technického plánu přechodu mělo být vypnuto mezi srpnem 2010 a červnem 2011. Obyvatelé Liberecka se proto obrátili na Sdružení ochrany spotřebitelů, které nevylučuje, že k podobným případům dojde i na jiných místech České republiky. Lidé by si podle doporučení Sdružení ochrany spotřebitelů měli datum vypnutí analogového vysílání zjistit, aby podomním prodejcům neuvěřili.
Jan Potůček: Důchodce na Liberecku obcházejí prolhaní prodejci set-top-boxů

Anketa

Jaké zápasy EURA 2008 sledujete?

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+