Více

Týdenní revize: ve znamení změn na Primě i ve veřejnoprávních médiích

O čem se tento týden nejvíce mluvilo? Komerční televize Prima v úterý přešla na nové logo a grafiku, inovovala internetové stránky. Tím ale změny na Primě ještě stále nekončí. Český rozhlas představil změny ve vysílání ČRo 1 – Radiožurnálu, které prosadila ředitelka Barbora Tachecí od Nového roku. Změny se setkaly s řadou kritiky a nespokojení posluchači zahájili proti nové podobě vysílání petiční akci.

Prima měnila logo, grafiku i vedení

Nejvíce pozornosti si v tomto týdnu vysloužila komerční televize Prima, která si na začátek letošního roku připravila doslova smršť změn. Hned na úvod roku 2008 zvolilo představenstvo nového generálního ředitele. Stane se jím Marek Singer, který od března nahradí Aleksandrase Česnavičiuse. V úterý pak post obchodní ředitelky opustila Hana Halvorsen Banksová a nahradila ji Jana Budíková.

Další velkou změnou je nový vizuální styl. S novým logem a grafikou, které pochází z dílny francouzského studia Dream On, se můžeme ve vysílání Prima TV setkávat od úterý 15. ledna. Prima měla novou grafiku i logo připraveno již v září loňského roku, chyběl jí však obsah, kterým by tak velkou změnu podpořila. Teď už ho má, nebo si to alespoň myslí, a tak dva týdny po změně vizuálního stylu čekají diváky Primy i programové změny. Mimo jiné půjde o změny v moderátorských dvojicích hlavního zpravodajského pořadu, který se od 4. února přesune z 18:55 na 19:30, a kvůli tomu se bude muset také přejmenovat. O novinkách ve zpravodajství vás budeme podrobně informovat v úterním článku.

Logo Prima TV se přestěhovalo z levého horního rohu do pravého, z oranžové přešlo na červenou a vyzdvihuje především písmeno I. Ve vysílání pak používá bílou, poloprůsvitnou podobu. Další novinkou bylo vytvoření barevné škály podle žánru formátů, která má divákům usnadnit orientaci v programovém schématu. Změna vizuálního stylu si pochopitelně vyžádala také inovaci internetových stránek. Prima už zkrátka nechce být „trojkou“ mezi českými televizními stanicemi. Chce být divácky atraktivnější, modernější a k obrazovkám přilákat mladší publikum.
Jan Potůček: Prima od zítřka mění logo a grafiku, program upraví od února
Lukáš Polák: Pomůže nová grafika omladit Primu?
Jan Potůček: Prima testuje v ostrém provozu nové internetové stránky
Jan Kálal: Televizní program Primy: Zprávy začnou v 19:30
Lukáš Polák: Prima má nejen novou grafiku, ale také obchodní ředitelku

Vedení televize Prima také oznámilo, že už ví, jaké tematické zaměření budou mít dva nové kanály, které budou šířeny výhradně prostřednictvím digitálního vysílání. Jednu celoplošnou kompenzační licenci získá Prima TV od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) za svoje regiony, druhou za svůj hlavní program – v obou případech musí ale souhlasit s Technickým plánem přechodu na digitální vysílání.
Jan Potůček: Petr Chajda: Už víme, na co se zaměří dva bonusové kanály Primy

Novou grafiku a schválený rozpočet ve výši sedmi miliard má i ČT

Česká televize (ČT) nechtěla zůstat pozadu za komerční TV Nova, která přišla na podzim s novým zpravodajstvím, a tak od 1. ledna přišla například s novou grafikou nebo pořady. Nový vizuální styl se na analogových programech ČT 1 a ČT 2 objevuje jen mezi pořady, zato na ČT 24 si jej diváci mohou vychutnat po celý den.

Nové podoby se kromě interiéru studií dočkaly i Otázky Václava Moravce, které mají nejen novou vizuální podobu, ale také novou znělku, výtvarně propracované grafy, tabulky nebo citace. Česká televize také obměnila zpravodajský pořad Události, komentáře. Ty od 1. ledna začínají ve 22:30, trvají 40 minut a moderátorský tým posílil Martin Veselovský. ČT také zahájila vysílání úplně nového publicistického bloku Před polednem, který navazuje na Dobré ráno, které zůstává čistě zpravodajské.
Lukáš Polák: ČT v roce 2008: nová koncepce zpravodajství i vizuál

Ve středu schválila Rada České televize rozpočet veřejnoprávní televize na letošní rok, podle kterého chce ČT zvýšit přísun financí do programu, investic a také digitalizace. Do rozvoje digitálního zemského vysílání a provozu multiplexu veřejné služby investuje Česká televize letos 390 milionů korun. Kromě financování procesu digitalizace také plánuje nákup techniky pro televizní vysílání ve vysokém rozlišení (HDTV).
Jan Kálal: ČT má schválený rozpočet. Na DVB-T počítá se 390 miliony korun

Rozpočet na letošní rok schválila také Rada Slovenské televize. Slovenská televize veřejné služby předpokládá ztrátu ve výši 146,7 milionu slovenských korun. Nedostatek finančních prostředků ohrožuje start třetího, sportovního programu STV 3. Slovenská televize se pokusí peníze na provoz STV 3 získat ve formě vládní dotace. STV plánuje start sportovního kanálu na den zahájení letních olympijských her v čínském Pekingu.
Jan Kálal: Sportovní STV 3 nebude moci letos vysílat bez státní dotace

Ředitelka Radiožurnálu představila změny a bude je obhajovat před posluchači

Český rozhlas tento týden představil změny ve vysílání stanice ČRo 1 – Radiožurnál. Za novou podobou Radiožurnálu stojí jeho ředitelka Barbora Tachecí, která například na post moderátorky dosadila Lucii Výbornou a po Ivanovi Hoffmanovi chtěla, aby se o komentáře dělil s dalšími čtyřmi novináři. Ten na to ale nepřistoupil a není momentálně slyšet vůbec.

Tachecí chce podle svých slov dělat kvalitní publicistické rádio, veřejnost jí ale vytýká, že se Radiožurnál spíše přibližuje komerčním rádiím jako je Frekvence 1. Nespokojení posluchači založili občanskou iniciativu Nechceme přeladit, nemáme kam a zahájili také petiční akci. Nesouhlas se změnami na Radiožurnálu podpisem petice vyjádřilo již přes sedm tisíc lidí. Setkání se zástupci občanské iniciativy slíbil generální ředitel Českého rozhlasu Václav Kasík.

Bouřlivou diskusi však nevyvolaly jen změny na Radiožurnálu, ale také samotná Barbora Tachecí, která byla 11. ledna hostem Dobrého rána ve vysílání České televize. Tachecí se podařilo ubrat České republice dva miliony obyvatel a jeden z českých deníků to nazval trapasem roku. Za svůj omyl se prostřednictvím dopisu omluvila ve čtvrtek. Dnes bude Barbora Tachecí od 11 do 12 hodin odpovídat na dotazy posluchačů a reagovat na jejich názory v pořadu Václava Žmolíka na stanici, kterou sama řídí. Bude to 19. den po zavedení nového schématu.
Lukáš Polák: Tachecí: Chci kvalitní publicistické rádio
Jan Potůček: Václav Kasík se sejde s autory petice proti novému Radiožurnálu
Lukáš Polák: Barbora Tachecí se omluvila za to, že Česku ubrala obyvatele
Jan Kálal: „Volejte ředitelce“ v sobotu od 11 hodin na Radiožurnálu

Multiplex B měnil a ještě bude měnit svoji programovou nabídku

Od února by se mohla programová nabídka zemského digitálního multiplexu B rozšířit. Vrátit by se totiž mohla slovenská zpravodajská televize TA 3, se kterou se diváci rozloučili v lednu minulého roku. TA 3 by v multiplexu společnosti Czech Digital Group (CDG) mohla být do té doby, než zahájí vysílání česká zpravodajská Z 1. Ta chce vysílání odstartovat nejpozději v červnu. Společnost CDG již Radu pro televizní a rozhlasové vysílání požádala o souhlas s převzatým vysíláním televizních programů TV Noe, Óčko, TA 3, Public TV a Rádia Proglas.
Jan Potůček: Do pražského multiplexu B se možná vrátí slovenská TA3

Řádné vysílání chce v multiplexu B zahájit hudební TV Óčko, která v prosinci zaznamenala rekordní měsíční sledovanost. Z peoplemetrového měření Asociace televizních organizací (ATO) vyplývá, že v prosinci dosáhla sledovanost Óčka jednoho milionu diváků. Právě Óčko bude stanicí, která podle názorů čtenářů DigiZone.cz odstartuje vysílání z šestice nových digitálních televizí jako první. Televize ale ještě nepožádala RRTV o udělení kompenzační licence. Žádost o tuto licenci naopak už podala, jako první ze členů Asociace digitálních televizí, TV Barrandov. Stanice, která by podle mluvčího Janise Sidovského měla divákům nabídnout filmy, seriály, dokumenty, zpravodajství i zábavu, plánuje start vysílání na září letošního roku.
Jan Potůček: Jako první začne řádně vysílat Óčko, míní čtenáři DigiZone.cz
Jan Potůček: TV Barrandov požádala o kompenzační licenci pro digitální vysílání
Jan Kálal: Óčko sledoval milion diváků. Do půlky roku chce v DVB-T i mimo Prahu

Multiplex B začátkem roku opustila Nova HD. Vysílání nejsledovanější české komerční televize ve vysokém rozlišení (HDTV) nadále pokračuje v multiplexu C, který provozuje společnost Telefónica O2. Podle předsedy představenstva CDG Leoše Pohla nechtěla Nova přistoupit na řádné vysílání za komerční cenu. Přechodný multiplex C, kde kromě Novy vysílá v HDTV kvalitě také ČT 1, se ale v současnosti potýká s výpadky signálu. K těm dochází kvůli plánovaným odstávkám, které Telefónica O2 využívá k plánovaným testům a měření experimentálního vysílání.
Jan Potůček: Nova HD skončila v multiplexu B, protože nechtěla platit komerční cenu
Jan Potůček: Telefónica O2 snížila výkon vysílačů přechodného multiplexu C

ČTÚ sesbíral připomínky k Technickému plánu přechodu

Včera skončila lhůta, do které mohli provozovatelé televizního vysílání, operátoři digitálních sítí nebo státní instituce podávat připomínky k Technickému plánu přechodu na zemské digitální vysílání (TPP). Příští týden zveřejní Český telekomunikační úřad (ČTÚ) seznam všech připomínek a následně zahájí jednání o úpravách TPP.

Podle Pavla Dvořáka, předsedy Rady ČTÚ je nejčastější připomínkou změna termínu vypnutí analogového televizního vysílání. Současná verze TPP počítá s 10. říjnem 2010, připomínky navrhují pozdější data v letech 2011 a 2012. Další připomínky se nejčastěji týkají spouštění zemských digitálních multiplexů, území, kde sítě začnou vysílat, a také termínů vypínání analogových vysílačů.

Upravený TPP by měl být podle Dvořáka hotový koncem února nebo začátkem března tak, aby ČTÚ stihl dokument v slíbeném termínu předložit vládě. TPP bude schvalovat přímo vláda, která jej poté vydá jako vlastní nařízení. ČTÚ se chce vyvarovat nutnosti přepracovat celý text TPP kvůli tomu, kdyby jej nepřijala jedna z komerčních televizí. Proto bude dokument obsahovat postupy počítající s tím, že TPP odsouhlasí Nova i Prima, ale také alternativy pro případ, že by jedna z televizí na TPP nepřistoupila.

ČTÚ se kvůli harmonogramu digitalizace snaží komunikovat také s kraji, které si podle předsedy Asociace krajů ČR Evžena Tošenovského přejí, aby byl TPP uskutečněn v co nejkratší době. Až bude TPP přijat vládou, připraví ČTÚ jednotlivým krajům materiály se všemi podstatnými informace.

Kromě TPP chce ČTÚ řešit i spouštění celoplošné digitální sítě pro televizi v mobilu ve standardu DVB-H. Podle Dvořáka vypíše ČTÚ výběrové řízení na operátora sítě DVB-H ve třetím čtvrtletí letošního roku. Zájem o mobilní televizi má společnost T-Mobile, která se zahájením komerčního provozu počítá ještě koncem roku. Pokud bude operátor DVB-H sítě vybrán v průběhu podzimu, je možné, že se startu mobilní televize společnosti T-Mobile letos dočkáme. Služba by ale zcela jistě byla zpočátku dostupná pouze na omezeném území.
Jan Potůček: Kraje vyzývají ČTÚ: moc se s tou digitalizací „nemažte“!
Jan Kálal: Finální TPP bude obsahovat i varianty postupu bez Novy, nebo Primy

Anketa

Který televizní program budete sledovat od 19:30 po přesunu zpráv Primy?

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 1. 2008 17:35

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+