Více

Týdenní revize ve znamení prezidentských voleb

Volba prezidenta České republiky rozbouřila nejen atmosféru na politické scéně, ale přispěla také ke zvýšení sledovanosti vysílání České televize (ČT). Zato sledovanost zpráv na Primě byla týden po jejich uvedení v novém čase i podobě poloviční. Ve středu přišel kabelový operátor UPC se zařazením dvou HD programů a pozornost se zaměřila také na zpravodajskou Z 1, která na sebe upozornila žádostí o registraci názvů již existujících pořadů České televize, Novy a Primy.

Volba prezidenta a přesun zpráv na Primě zvedla sledovanost programů ČT

Mediální scénou hýbala v posledních týdnech volba prezidenta a televizní stanice si pochopitelně nenechaly tak významnou událost ujít. ČT připravila pro minulý pátek i sobotu kontinuální zpravodajský servis, který k obrazovkám přilákal řadu diváků. Díky prezidentské volbě vzrostla sledovanost ČT 1, ČT 2 i ČT 24. V pátek sledovalo ČT 1 671 tisíc dospělých, odpoledne pak 733 tisíc. Před šestou hodinou večerní se přímý přenos přesunul na ČT 2, kde jej sledovalo 801 tisíc diváků. Zpravodajská ČT 24 si z průměrného jednoho procenta sledovanosti polepšila na 3,4 procenta.

Zájem diváků o přímý přenos ČT v sobotu ještě vzrostl. Dopoledne jej sledovalo 752 tisíc diváků, odpoledne pak více než milion. Také včera připravila ČT zpravodajský servis v podobě přímého přenosu. Komerční TV Nova k probíhající volbě prezidenta divákům nabídla živé vstupy a TV Prima informovala až ve večerních zprávách.
Jan Potůček: Páteční volba prezidenta zvýšila podíl ČT 24 na 3,4 procenta
Lukáš Polák: Také včera lákala diváky volba prezidenta republiky
Jan Kálal: Volba prezidenta v televizi, rozhlase i na internetu

Souboj hlavních zpravodajských pořadů TV Nova a Prima TV pak společně s volbou prezidenta zapříčinil v minulém týdnu zlepšení sledovanosti programů ČT a zároveň jeden z nejhorších výsledků sledovanosti obou komerčních stanic za poslední roky. Celodenní podíl na sledovanosti poklesl u Novy na 34,6 procenta a u Primy na 16,7 procenta.

Poté, co Prima přesunula hlavní zpravodajskou relaci na půl osmou, získala řadu diváků, kteří byli zvědaví na novou tvář Zpráv TV Prima. Zatímco minulé pondělí sledovalo pořad Primy přes 1,4 milionu diváků, o týden později to již byla jen polovina z nich. Nejnižší sledovanost však nové zprávy na Primě zaznamenaly minulou sobotu, kdy je sledovalo jen 650 tisíc diváků. Na přesunu zpráv Primy na půl osmou nejvíce vydělala ČT, která v posledních dnech i díky prezidentské volbě zaznamenala podíl na publiku 15 procent. Dříve mívaly Události rating mezi 11 a 13 procenty.
Jan Kálal: Televizní noviny na Nově drtí Zprávy TV Prima poměrem 7:2
Jan Potůček: Zprávy Primy se v sobotu dotkly dna sledovanosti: 652 tisíc diváků
Jan Potůček: Týden po změně mají zprávy Primy polovinu diváků než na začátku
Jan Potůček: Černý týden pro Novu i Primu: nejhorší výsledky za poslední léta

Velký zájem diváků o přímý přenos z volby prezidenta udělal ČT pochopitelně radost. Pověřený ředitel zpravodajství ČT Milan Fridrich v rozhovoru pro DigiZone.cz označil sledovanost programů ČT minulý pátek a sobotu za fantastickou. Týden před volbou se ale zpravodajský kanál ČT 24 potýkal s dvouhodinovým výpadkem živého vysílání v důsledku poruchy rozvodu elektrické energie. Podle Milana Fridricha bylo štěstím, že se něco takového stalo ještě před volbou a ne v době vysílání takové důležitosti, jakou má volba hlavy státu. ČT proto posílila zabezpečení, aby riziko vzniku podobných situací snížila na minimum.

Zpravodajský program ČT 24 oslaví letos třetí „narozeniny“ a ČT 1 k tomuto výročí odvysílá 2. května střihový pořad o zpravodajství, kde si divák kromě jiného připomene, že ČT 24 byla první zpravodajskou televizní stanicí v České republice. Od listopadu loňského roku se průměrná denní sledovanost pohybuje okolo jednoho procenta a pořadem ke třetímu výročí existence ČT 24 chce ČT kromě jiného také přispět ke zvýšení povědomí o zpravodajském kanálu.
Jan Potůček: Milan Fridrich: Úprku redaktorů z ČT 24 do Z 1 se nebojím

A u dění týkajícího se české veřejnoprávní televize ještě zůstaneme. ČT již podruhé prodloužila lhůtu, do kdy měli zájemci o účast ve výběrovém řízení na technického operátora zemského multiplexu pro programy ČT a Českého rozhlasu odevzdat nabídky. Tentokrát bylo důvodem posunu termínu upřesnění některých technických a organizačních parametrů v Technickém plánu přechodu (TPP) Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), kvůli kterým musí ČT upravit zadávací dokumentaci výběrového řízení.
ČT také jednala s Primou o prodeji vysílacích práv na fotbalový šampionát EURO 2008. Nakonec jej ale ČT ve vysílání neuvede, protože se s Primou nedohodla. Kamenem úrazu byla suma, kterou česká komerční dvojka požadovala. Podle serveru Česká média chtěla Prima za práva 100 milionů, ČT byla ochotna zaplatit pouze 60.
Jan Kálal: Obchodní soutěž na veřejnoprávní multiplex prodloužily úpravy v TPP
Jan Kálal: Zdeněk Duspiva: ČT prodloužila tendr na operátora veřejnoprávního multiplexu
Lukáš Polák: Otakar Černý: ČT vysílat Euro nebude

Na spuštění vysílání se připravuje zpravodajská Z 1

Od letošního května by se nabídka českých zpravodajských programů měla rozšířit, zahájení vysílání plánuje nová digitální televize Z 1. Té se podařilo získat také několik redaktorů a moderátorů ČT 24. Tým České televize opustil Jan Němec, Jakub Knězů a Petr Buchta. Tým zpravodajské Z 1 posílí také Martin Severa, kterého si diváci pamatují především jako moderátora hlavního zpravodajského pořadu TV Nova, a Vladimír Kroc, kterého znají posluchači ČRo 1 – Radiožurnál.
Jan Potůček: Z 1 získala redaktory České televize Jakuba Knězů a Petra Buchtu
Lukáš Polák: V týmu Z 1 bude také Martin Severa a Vladimír Kroc

Zpravodajská Z 1 požádala Úřad průmyslového vlastnictví o registraci názvů vlastních pořadů, loga hlavního sloganu stanice, ale také o názvy hlavních zpravodajských pořadů ČT 1, TV Nova a Prima TV. Podle Milana Fridricha se Z 1 pouze snaží vzbudit pozornost a získat reklamu v médiích. ČT má totiž u většiny pořadů zaregistrovány ochranné známky.
Jan Potůček: Z 1 žádá o registraci známek Televizní noviny, Události a 1. zprávy

Digitální kabelovka od UPC nabízí první dva HD programy

Kabelový a satelitní operátor UPC oznámil, že do nabídky digitální kabelové televize zařadil první dva programy ve vysokém rozlišení (HDTV). Českým divákům se tak rozšířila nabídka televizních programů v HD kvalitě o National Geographic HD a Voom HD. Celkem mohou diváci ve vysokém rozlišení sledovat 17 televizních programů. Většina z nich (11) je dostupná přes satelit (např. Anixe HD, Luxe TV HD nebo promo program Astry), další jsou k dispozici v IPTV sítích, zemském digitálním vysílání a nově i v DVB-C vysílání.

Ze 17 programů jsou pouze čtyři vysílány v češtině – Nova HD, ČT 1 HD, FilmBox Extra HD a 802.tv. Z nich ale jen Nova HD a FilmBox Extra HD vysílají řádně, oba divákům nabízí pouze společnost Mattes AD v rámci služby 802.tv. Ani jeden ze satelitních programů česky nevysílá, převažují anglicky a německy hovořící stanice.

Dva nejsledovanější české programy Nova a ČT 1 vysílají v současnosti v digitálním zemském multiplexu C v Praze a Brně. Novu HD mohli až do konce ledna sledovat také diváci satelitní služby CS Link. Jak vyplývá z ankety serveru DigiZone.cz, čtenářům satelitní vysílání Novy ve vysokém rozlišení nechybí. HD vysílání prvního programu ČT je zatím jen zkušební, navíc je vyráběno ve standardní kvalitě rozlišení a do HD jej operátor sítě, Telefónica O2, pouze převádí.
Lukáš Polák: Digitální kabelovka od UPC začala nabízet HD kanály
Jan Potůček: Nova HD nám vůbec neschází, shodují se čtenáři DigiZone.cz
Jan Potůček: V Česku lze přijímat už 17 programů HDTV. Většinu ze satelitu

Stručně

V úterý si svého předsedu volila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). V uplynulých dvou letech zastával pozici šéfa RRTV Václav Žák, který se o mandát na další dva roky opět ucházel a opět úspěšně. Předsedou RRTV se ale nestane na celé dva roky. Příští rok v květnu totiž Žákovi vyprší šestileté funkční období v radě, a bude tedy v čele RRTV místo dvou let jen čtrnáct měsíců.
Jan Potůček: RRTV dnes volí svého předsedu, kandiduje i Václav Žák
Jan Potůček: Česká média: Václav Žák opět zvolen předsedou RRTV

Od 1. března budou moci diváci digitálního zemského multiplexu B opět sledovat slovenskou zpravodajskou stanici TA 3. Ta se může do sítě společnosti Czech Digital Group vrátit díky povolení Rady pro rozhlasové a televizní vysílání o šíření převzatých programů, které rada udělila letos v lednu.
Lukáš Polák: 1. března se vrátí do multiplexu B slovenská televize TA3

Hudební televizi Óčko a sportovní Galaxii sport ubylo v druhé polovině loňského roku nepravidelných diváků a naopak získaly pravidelné diváky. Óčko mělo od července do prosince průměrnou denní sledovanost 189 tisíc lidí a měsíční 615 tisíc diváků, Galaxie sport se ve stejném období mohla pochlubit průměrnou denní sledovaností ve výši 98 tisíc diváků a měsíční 410 tisíc. Sportovní program Galaxie sport, která patří do rodiny „nováckých“ stanic, přijde na konci února o Jiřího Hojgra. Ten ve středu oznámil svou rezignaci na post jednatele Galaxie sport a k 29. únoru chce z CET 21 odejít.
Lukáš Polák: Óčku i Galaxii sport klesl počet nepravidelných diváků
Jan Potůček: Jiří Hojgr rezignoval na post jednatele Galaxie sport

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve čtvrtek potvrdil, že základnové stanice společnosti Mobilkom, která na českém trhu působí pod značkou U:fon, ruší příjem televizního signálu. Podle ČTÚ dochází k poruchám příjmu v lokalitách, kde jsou k individuálnímu příjmu televizního signálu používány aktivní širokopásmové antény nebo antény pasivní ve spojení s přídavným zesilovačem. ČTÚ však neshledal, že by společnost Mobilkom v tomto případě pochybila, signál žádného vysílače Mobilkomu není nad povolenou normou. Na vině špatného příjmu jsou podle ČTÚ nedokonalé přijímače.
Lukáš Polák: ČTÚ potvrdil rušení televizního signálu U:fonem

Ve středu byl hodinu a půl mimo provoz vysílač Vraní vrch na Domažlicku. Diváci nemohli v odpoledních hodinách sledovat digitální vysílání České televize a poslouchat Český rozhlas kvůli poruše napájení na kabelu. Výpadek se netýkal analogového vysílání TV Nova.
Lukáš Polák: Domažlický Vraní vrch byl dnes na hodinu a půl mimo provoz

Anketa

Kolik hodin jste strávili dohromady sledováním obou prezidentských voleb v televizi?

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 2. 2008 19:24

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+