Více

Týdenní revize: Prima zaútočila na Novu, Tachecí skončila na Radiožurnálu

Přímý souboj hlavních zpravodajských relací dvou celoplošných komerčních televizí Nova a Prima, ale také odvolání ředitelky Českého rozhlasu 1 – Radiožurnálu Barbory Tachecí – to jsou hlavní události uplynulého týdne, které sice přímo nesouvisí s digitálním vysíláním, ale dotýkají se subjektů, které hrají v české digitalizaci důležitou roli. Také se ukázalo, že udělení kompenzačních licencí novým digitálním televizím nebude tak jednoduché, jak se původně předpokládalo.

Prima se blýskla novými zprávami, diváky si ale neudržela

Pondělní večer patřil prvnímu vzájemnému souboji zpravodajských relací televizí Nova a Prima. Inovované Zprávy TV Prima s moderátory Pavlem Zunou a Mirkou Čejkovou v novém vysílacím čase od 19:30 sledovalo napoprvé 1,43 milionu diváků, zatímco Televizním novinám na Nově klesl ve stejný čas počet diváků na 1,85 milionu. Už v úterý se ale nůžky sledovanosti mezi oběma zpravodajskými relacemi rozevřely, Primu sledovalo 1,11 milionu diváků, Novu 1,96 milionu. Ve stejném trendu pokračovaly obě televize i ve středu, kdy Zprávy TV Prima zaznamenaly 1,06 milionu a Televizní noviny na Nově 2,15 milionu diváků.
Jan Potůček: Nové zprávy na Primě vidělo 1,4 milionu diváků, Novu o 400 tisíc více
Lukáš Polák: Úterní Zprávy TV Prima sledovalo už o několik set tisíc diváků méně
Jan Potůček: Zprávy Primy na samé hranici milionu diváků, Nova posiluje

Konkurenční boj mezi oběma komerčními televizemi se rozhořel v den čtrnáctého výročí zahájení vysílání televize Nova a devátého výročí prvního společného moderování Pavla Zuny a Mirky Čejkové, kteří 4. února 1999 usedli za moderátorský pult v tehdejším sídle televize Nova v pražské Měšťanské besedě. Televize Nova upravila v den výročí svého vzniku grafiku, studio i moderátorské dvojice svojí Snídaně.
Jan Potůček: Nova ode dneška mění Snídani, Prima přichází s novými zprávami

Barbora Tachecí odvolána z funkce ředitelky ČRo 1 – Radiožurnálu

Generální ředitel Českého rozhlasu Václav Kasík v úterý odvolal z funkce ředitelku ČRo 1 – Radiožurnálu Barboru Tachecí. Důvodem neměly být programové změny na hlavním okruhu ČRo, ale „nesoulad ve vnitřní komunikaci“. Na veřejnost se tato informace dostala až ve středu odpoledne, kdy měla Tachecí odcestovat na dovolenou v Karibiku. Bývalá ředitelka Radiožurnálu ve středu ráno sice odletěla na plánovanou cestu do Dominikánské republiky, při přestupu na letišti ve Frankfurthu nad Mohanem si ale dovolenou rozmyslela a tentýž den se vrátila zpět do Prahy. Ve čtvrtek dopoledne se Tachecí psychicky zhroutila a pražská záchranná služba ji za asistence policie převezla do Psychiatrické léčebny v Praze-Bohnicích.
Lukáš Polák: Barbora Tachecí na Radiožurnálu skončila
Lukáš Polák: Barbora Tachecí skončila na psychiatrii
Jan Potůček: Alexandr Pícha: nechci být ředitelem Radiožurnálu

Zástupci iniciativy Nechceme přeladit, nemáme kam, kteří organizují na webové stránce www.iprotest.cz petici proti nové podobě Radiožurnálu, odvolání Tachecí uvítali, ale zároveň vyzvali vedení rozhlasu k dalšímu dialogu. Odchod ředitelky stanice podle autorů petice nestačí, požadují vypsání výběrového řízení na uvolněný post a veřejnou diskusi na vlnách Radiožurnálu. K překotnému vývoji v ČRo se kriticky vyjádřil i předchůdce Tachecí, bývalý ředitel Radiožurnálu Miroslav Konvalina, a v rozhovoru pro server iDnes.cz prohlásil, že práce pod generálním ředitelem ČRo Václavem Kasíkem je „o zdraví“. Vedení rozhlasu se od Konvaliny, který momentálně dočasně vykonává post zpravodaje ČRo ve Spojených státech, distancovalo. Konvalina už před Vánoci podal v rozhlase výpověď a ke konci února ČRo opustí.
Lukáš Polák: Odpůrcům nového Radiožurnálu se nelíbí přístup k jejich připomínkám
Jan Potůček: Odvolání Tachecí nám nestačí, říkají autoři petice „Nechceme přeladit“

Ve stejný den jako Tachecí odvolal Kasík také ředitele ČRo 4 – Rádia Wave Ladislava Lindnera-Kylara. Důvodem byly opakované nevhodné výrazy jednoho z moderátorů Rádia Wave, na něž si stěžovala Rada Českého rozhlasu. Podle radních šlo o jasné porušení Kodexu ČRo. Proti kodexu se zpronevěřila i Barbora Tachecí – radní jí vyčítají vysílání diskusního pořadu „Volejte ředitelce“, v němž kritizovala své odpůrce, aniž by jim dala možnost reagovat.
Jan Potůček: Ředitel ČRo 4 – Rádia Wave odvolán kvůli „hrubým slovům ve vysílání“

O provoz veřejnoprávního multiplexu se zajímá deset operátorů

Deset společností si zatím vyzvedlo zadávací dokumentaci k výběrovému řízení na technického operátora veřejnoprávního zemského digitálního multiplexu. V rozhovoru pro server DigiZone.cz to řekl technický ředitel České televize Rudolf Pop. Vyzvednutá dokumentace ale neznamená, že by se všech deset zájemců do řízení přihlásilo, nebo že se soutěže skutečně zúčastní. Pop předpokládá, že skuteční zájemci přihlášku podají těsně před vypršením termínu, který ČT posunula do 13. února.
Jan Kálal: Rudolf Pop, Karel Trpák: ČT nabídne Dolby Digital, DVB podtitulky, samostatné zvukové stopy i MHP

Veřejnoprávní multiplex by měl začít vysílat v dubnu nebo květnu na Plzeňsku, a to zároveň z vysílačů Krašov a Krkavec (Plzeň-město). Oproti návrhu Technického plánu přechodu od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) veřejnoprávní televize odmítá, aby zároveň spouštěla vysílání vlastní digitální sítě i na Českobudějovicku. Podle Popa by zde měl veřejnoprávní multiplex odstartovat zhruba měsíc po Plzni, a další měsíc poté ČT plánuje zprovoznit digitální vysílač na Sušicku. Koncem letošního roku pak ČT začne opouštět přechodný multiplex A, v němž vysílá společně s televizí Nova. Nestane se však, že by ČT přestala digitálně vysílat v multiplexu A, aniž by v daném regionu nevysílala už prostřednictvím vlastního digitálního multiplexu.

Na letošní září pak ČT připravuje pravidelné vysílání svého zpravodajství v širokoúhlém formátu 16:9. Ještě předtím, zřejmě již v dubnu, budou mít Kavčí hory k dispozici nové odbavovací pracoviště schopné odbavit vysílání jednoho programu ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). V současné době ČT takové vysílání sama odbavit neumí, proto je zkušební vysílání ČT 1 ve vysokém rozlišení v zemském digitálním multiplexu a službě O2TV pouze přepočítávané ze standardního rozlišení. Skutečné HD vysílání však hodlá ČT plně vyzkoušet až v příštím roce prostřednictvím satelitní služby CS Link, u které má předplacenou kapacitu na satelitním transpondéru.
Jan Kálal: Rudolf Pop, Karel Trpák: Zpravodajství ČT přejde na formát 16:9 letos v září

Zpravodajský kanál ČT 24 spustil v pátek u příležitosti volby prezidenta republiky nové internetové stránky, na jejichž obsahu už plně pracují pouze zaměstnanci redakce zpravodajství ČT. Jednou ze změn je okno pro živé vysílání ČT 24, které je přímo součástí homepage www.ct24.cz, a divák tak nemusí hledat odkaz na stream.
Lukáš Polák: ČT 24 bude mít od zítřka nový web (uvnitř ukázka)

Digi TV má téměř 250 tisíc předplatitelů, zařadila nové programy

Server SatCentrum.com zveřejnil společně s předsedou Národní koordinační skupiny pro digitalizaci Zdeňkem Duspivou neoficiální přehled počtu zákazníků českých satelitních platforem. Podle výsledků vede Digi TV s téměř 250 tisíci klienty. Celkově satelitní televizi přijímá až 20 procent domácností v České republice.
Jan Potůček: Satelitní služba Digi TV má v Česku téměř 250 tisíc zákazníků

Digi TV tento týden rozšířila základní programovou nabídku o dva kanály. Jedním je anglická verze programu Eurosport 2, druhou pak TV Paprika, kterou provozuje společnost vlastněná majitelem přímého konkurenta Digi TV, společnosti UPC. Programovou nabídku rozšiřovala také služba UPC Direct. V jejím vysílání začal testovat prémiový filmový program HBO Comedy a severoamerický sportovní kanál NASN Europe.
Jan Potůček: Satelitní služba Digi TV zařadila programy Eurosport 2 a TV Paprika
Lukáš Polák: TV Paprika v Digi TV už mluví česky
Lukáš Polák: Zařazení HBO Comedy upřesní UPC pravděpodobně tento týden
Jan Potůček: UPC Direct testuje sportovní kanál NASN Europe

Do Česka chce History Channel UK a čtyři nové programy BBC

Na druhé čtvrtletí letošního roku plánuje vstup na český trh britský dokumentární program The History Channel UK. Kromě České republiky chce vysílat také na Slovensku, v Polsku, Rumunsku, Maďarsku a Slovinsku. Stanici ve střední a východní Evropě zastupuje společnost Chello Zone kontrolovaná majitelem UPC, firmou Liberty Global. Do České republiky míří také čtyři nové programy britské BBC. Kanály BBC Entertainment (zábava), CBeebies (pro děti), BBC Lifestyle (životní styl) a BBC Knowledge (dokumenty) by zde měly začít vysílat v průběhu roku 2009.
Jan Potůček: The History Channel míří do Česka, start plánuje na druhé čtvrtletí
Jan Potůček: BBC chce v Česku nabídnout další čtyři televizní programy

Majitel Novy posiluje na Ukrajině, v Česku má problém s Výměnou manželek

Vlastník nejsledovanější české televize Nova, bermudská společnost CME, oznámila dohodu o skoupení menšinových podílů v ukrajinské televizi Studio 1 + 1. Firma tak zvýšila svůj podíl v této televizi na 90 procent. Transakci předcházela roztržka s ukrajinským magnátem Igorem Kolomojským, s nímž se CME nejprve soudila, aby se loni v létě dohodla na vzájemné spolupráci a přepustila mu tři procenta akcií celé skupiny a místo ve své správní radě.
Lukáš Polák: CME vykoupí menšinové partnery ukrajinské TV Studio 1+1

V České republice má CME problém s poslanci ze sněmovního výboru pro rodinu, kteří se v souvislosti s chystanou čtvrtou řadou reality show Výměna manželek na televizi Nova usnesli, že tento pořad se pohybuje na hraně trestného činu opuštění dítěte.
Lukáš Polák: Dundáčková (ODS): Výměna manželek je na hranici trestného činu

TV Barrandov si na licenci počká, digitální rozhlas brzdí analogová Nova

Digitální televize Barrandov se ani příští týden nedočká vydání kompenzační licence pro celoplošné zemské digitální vysílání. Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) sice odešla žádost o tuto licenci již 11. ledna, radní ale o ní nemůžou rozhodnout bez toho, aniž by od Městského soudu v Praze dostali spis týkající se soudního řízení o platnost licence vydané na základě předloňského vítězství v licenčním řízení na programové pozice v přechodných zemských digitálních multiplexech B a C.
Jan Potůček: Václav Žák: Udělení licence TV Barrandov se zdrží kvůli soudům

Zavedení zemského digitálního rozhlasového vysílání ve standardu T-DAB brání analogové vysílání televize Nova na Ústecku. Dokud Nova neopustí analogový 12. kanál na vysílači Buková hora, není podle předsedy RRTV Václava Žáka možné sestavit celoplošné digitální sítě pro rozhlas, které mají využívat právě 12. kanál.
Jan Potůček: Digitální rozhlas je závislý na vypnutí analogové Novy na Bukové hoře

Stručně

Sdružení komunikačních a mediálních organizací (SKMO) ve čtvrtek zveřejnilo výsledky poslechovosti českých rádií za třetí a čtvrté čtvrtletí loňského roku. Radioprojekt opět přisoudil prvenství Rádiu Impuls, následuje Evropa 2, Frekvence 1 a ČRo 1 – Radiožurnál. Poslechovost digitálních stanic Českého rozhlasu se nijak výrazně nezměnila.
Jan Potůček: Rádio Impuls je stále nejsposlouchanější, polepšil si Radiožurnál
Jan Potůček: Zájem o digitální stanice Českého rozhlasu stagnuje

Na Ostravsku se objevil další případ nečestného prodejce set-top-boxů. Zástupce firmy WDQ strašil občany, že pokud si od něj nekoupí přijímač pro zemskou digitální televizi, do půl roku přijdou o televizní signál.
Lukáš Polák: Na Ostravsku se objevil další vychytralý obchodník se set-top boxy

Službu HBO Digital, domácí videopůjčovnu prémiového filmového kanálu HBO, od tohoto týdne nabízí také společnost Smart Comp., provozovatel digitální televize přes pevnou telefonní linku Netbox.
Lukáš Polák: Společnost Smart Comp začala nabízet HBO Digital

73 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 2. 2008 14:59

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+