Více

Týdenní revize o TPP a chystané satelitní stanici Sport 5

V centru pozornosti zůstal i v tomto týdnu Technický plán přechodu, jehož finální verzi v pondělí Český telekomunikační úřad uvolnil médiím. Podle Zdeňka Duspivy, předsedy Národní koordinační skupiny pro digitální vysílání, by mohl být "jízdní řád" české digitalizace přijatý do konce měsíce. V revizi se kromě dalších informací souvisejících s tímto dokumentem dočtete například o připravované motoristické satelitní stanici Sport 5 nebo o změnách, které postihly úterní večerní vysílání prvního programu České televize.

Technický plán přechodu bude podle Zdeňka Duspivy možná přijatý do konce měsíce

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v pondělí oficiálně uvolnil finální verzi Technického plánu přechodu zemského analogového na zemské digitální televizní vysílání (TPP). „Jízdním řádem“ české digitalizace se nyní zabývá ministerstvo průmyslu a obchodu, které chce dokument vládě předložit do 31. března. Současná verze TPP počítá s 11. listopadem 2011 jako s termínem definitivního vypnutí analogového televizního vysílání v ČR. Tento termín prosazuje ČTÚ jako kompromisní řešení. Podle předsedy ČTÚ Pavla Dvořáka je zbytečné, aby byl přechod na digitální vysílání odložen až na rok 2012. Dvě třetiny čtenářů DigiZone.cz se však v anketě pod nedělní glosou Termíny české digitalizace jako tržištní handl shodly na tom, že k vypnutí analogu dojde nejspíš o rok později, tedy až v roce 2012.
Jan Kálal: DOKUMENTY: Technický plán přechodu + přílohy
Jan Kálal: MPO předloží vládě „jízdní řád“ digitalizace do konce března
Lukáš Polák: Rok 2012 jako definitivní přechod na DVB-T je podle ČTÚ nesmyslný
Jan Kálal: Čtenáři DigiZone.cz: Vypnutí analogu se v ČR ustálí na 31. prosinci 2012

Finální návrh TPP i s termínem vypnutí analogu 11. listopadu 2011 je přijatelným kompromisem také podle předsedy Národní koordinační skupiny pro digitalizaci (NKS) Zdeňka Duspivy. Národní koordinátor české digitalizace to řekl v rozhovoru pro DigiZone.cz. Dokument by se podle národního koordinátora mohl dostat na program jednání vlády ještě v březnu a do konce měsíce by jej také vláda mohla přijmout. Na schválení „jízdního řádu digitalizace“ je závislá a přímo navázaná chystaná informační kampaň k digitalizaci. S TPP souvisí také připravovaná vládní vyhláška na zvyšování poplatků za využívání analogových i digitálních kmitočtů, jejichž až 100× vyšší horní mez stanovila tzv. digitální novela.

NKS již schválila základní koncept informační kampaně a nyní se zabývá návrhem využití prostředků z digitálního fondu České televize (ČT), naplňovaného reklamními tržbami veřejnoprávní televize. Na podporu digitalizace by v letošním roce mělo být z příjmů z reklamy ve vysílání České televize vyčleněno 333 milionů, z toho by na informační kampaň a služby spojené s digitalizací mělo jít 90 milionů korun. Samotná kampaň by pak měla využít 30 milionů.

Oficiální informační kampaň bude rozdělena na obecnou část, která se bude snažit vybudovat celkovou informovanost, a na části regionální části zaměřené na zveřejnění všech důležitých dat a údajů týkajících se vypnutí analogového vysílání v dané oblasti. Státní kampaň, kterou by měly podpořit i samostatné kampaně televizí, by měla odstartovat ještě letos. Výběrové řízení na jejího realizátora vypíše společně ČT a NKS.
Jan Potůček: Zdeněk Duspiva: Na kampaň chceme 90 milionů z reklamy ČT
Jan Potůček: Zdeněk Duspiva: Vláda by mohla TPP přijmout ještě v březnu

Sítě digitálního zemského vysílání mohou v České republice vysílat na více hlavních vysílačích, než kolik uvádí TPP. Multiplexy 1, 2 a 3 mají podle TPP využít třináct hlavních vysílačů, multiplex 4 čtrnáct. V seznamu ale některé vysílače chybí. TPP také nepočítá s tím, že by výkony hlavních vysílačů čtyř multiplexů přesáhly 100kW ERP.
Jan Potůček: Multiplexy mohou využít více hlavních vysílačů, než je uvedeno v TPP
Jan Potůček: TPP: Výkony hlavních digitálních vysílačů nepřesáhnou 100kW ERP

Sport 5 chce vysílání zahájit v květnu

Milovníci automobilového sportu se mohou těšit na letošní jaro, kdy plánuje zahájit vysílání nová satelitní televizní stanice Sport 5. Za tou stojí automobilový podnikatel Antonín Charouz. Televize o licenci žádala již v roce 2004. Tehdy se ucházela o pozici v multiplexu B a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) jí licenci neudělila. Oprávnění vysílat získal až letos v březnu, ovšem pro satelitní vysílání, které chce provozovat placeně.

Současný projekt Sport 5 se od toho z roku 2004 poněkud liší. Původně mělo jít o všeobecně zaměřený sportovní program, nyní se koncepce změnila a půjde o monotematickou stanici. Sport 5 se bude jako první česká televize zabývat především motoristickým sportem a automobilismem. Diváci se tak dočkají především přenosů z klasifikací a závodů, domácího dopravního zpravodajství, ale například i dokumentů z historie. Motoristická stanice Sport 5 bude po zahájení vysílání, které je plánováno na květen letošního roku, vysílat dvanáct hodin denně. Další tři vysílací hodiny denně by pak měla přidat od září.

Sport 5 do programových nabídek zařadí oba distributoři kódovacích karet pro příjem satelitní služby CS Link, společnosti Gital a Trade and Technology. Televize by také chtěla vysílat na satelitních platformách UPC Direct a Digi TV, zmíněné platformy si její vysílání ale musí nejdřív nechat prostřednictvím RRTV zaregistrovat.

Ředitelem televize je Jiří Hojgr, který působil ve sportovním programu TV Nova Galaxie sport. To ale není jediné pojítko stanice Sport 5 s Galaxií sport. Nová satelitní stanice se bude stejně jako Galaxie sport zaměřovat na české i slovenské diváky, a tak počítá s vysíláním v obou jazycích. Sport 5 bude také pravděpodobně sídlit z letišti v Hradci Králové, kde měla Galaxie sport studio předtím, než se v únoru letošního roku přestěhovala za svoji „známější a bohatší sestrou“ na pražský Barrandov. Ze stejného grafického studia – pardubického C2XO -, jehož služeb dříve využívala Galaxie sport, bude pocházet i grafika Sportu 5.
Jan Potůček: Sport 5 se inspiruje původním modelem Galaxie sport
Lukáš Polák: Sport 5 bude sídlit pravděpodobně v Hradci Králové na letišti

O volbě radních České televize i změnách v úterním vysílání

Programové schéma ČT 1 opustil pořad Detektor, se kterým se mohli diváci setkávat až do tohoto týdne vždy v úterý večer. Česká televize (ČT) vysílání pořadu o záhadách a tajemstvích pozastavila po vlně kritiky. Úterní večer doznal kromě vyřazení pořadu Detektor i dalších změn. Od osmi hodin budou pro diváky připraveny dokumentární rekonstrukce Letecké katastrofy, poté přijde na řadu Všechnopárty Karla Šípa a ve 21:40 zábavná talk show Zuzany Bubílkové, kterou ČT původně vysílala od osmi hodin.
Jan Potůček: Změny na ČT 1: Místo Bubílkové dokumenty, Detektor skončil

Česká televize se také rozhodla divákům připomenout, že stanice ČT 24 byla prvním zpravodajským programem v České republice, a u Úřadu průmyslového vlastnictví si podala žádost o zapsání slovních ochranných známek „24 první zpravodajský program“ a „24 první zpravodajská stanice“. Letos na jaře by měla vysílání zahájit druhá zpravodajská stanice Z1, která se stane přímým konkurentem zpravodajského programu veřejnoprávní televize.
Jan Kálal: Kavčí hory si pojišťují prvenství ČT 24 ochrannou známkou

Poslanecká sněmovna zvolila ve středu nové členy Rady České televize a Rady Českého rozhlasu. Z patnácti adeptů na členství v Radě ČT uspěli Milan Uhde, někdejší předseda Poslanecké sněmovny, Jiří Presl, dosavadní člen Rady ČT, Radek Mezuláník, bývalý senátor Josef Jařab a Dana Makrlíková, která působí jako mluvčí ČTÚ a podílí se na případě Receptáře Prima nápadů televize Prima.

Makrlíková nevidí setrvání ve svých dalších funkcích jako střet zájmů. Zákon o ČT ale členství v radě považuje za neslučitelné s funkcemi ve veřejné správě a podle předsedy sněmovní volební komise Petra Tluchoře se bude muset Makrlíková funkce mluvčí ČTÚ vzdát. Kromě toho bude muset podle něj ukončit spolupráci s Primou. Opravdu si nemyslím, že moje reportáže o citrusech či o přesazování jehličnanů mohou ohrozit důvěru v nezávislost nebo nestrannost mého rozhodování v Radě ČT, uvádí k tomu čerstvě zvolená radní, absolventka České zemědělské univerzity.

Poslanci také obsadili tři ze čtyř volných míst radních Českého rozhlasu. Z dvanácti kandidátů vybrali Pavla Hazuku, Tomáše Ratiborského a Bohouše Zoubka.
Lukáš Polák: Poslanci dnes pravděpodobně zvolí nové členy mediálních rad
Jan Potůček: Rada ČT má pět nových členů, mezi nimi i mluvčí ČTÚ Makrlíkovou
Lukáš Polák: Makrlíková nevidí působení v Radě ČT a na ČTÚ jako střet zájmů

Česká televize ve vysílání používá i starou identifikaci programu, a to se nelíbí RRTV. Ke změně log došlo v létě loňského roku a rada považuje použití starého loga za nezákonné. ČT se k tomu zatím nevyjádřila, neboť dosud neobdržela rozhodnutí o porušování zákona.
Lukáš Polák: RRTV se nelíbí používání starého loga České televize

Prima si ve sledovanosti pohoršila, zprávy ale zatím přesun ve vysílacím čase nečeká

Měření sledovanosti televizního vysílání udělalo minulý týden radost komerční TV Nova, které celodenní podíl sledovanosti vzrostl o 1,7 procentního bodu v porovnání s předchozím týdnem na 39,6 %. I ve výsledcích peoplemetrového měření sledovanosti v hlavním vysílacím čase česká komerční jednička bodovala. Také zde totiž zaznamenala nárůst sledovanosti, a to o 2,7 bodu na 43,8 %. Zato ČT a Primě se minulý týden nedařilo. Jednička i Prima zaznamenaly pokles podílu na celodenní sledovanosti o 0,3 %, sledovanost ČT 1 tedy činila 21,7 % a Primy 16,8 %. Pokles sledovanosti pronásledoval obě televize i v hlavním vysílacím čase, Jednička měla 22,9% podíl a Prima 16,5 %. Prima si tak v minulém týdnu připsala jedny z nejhorších výsledků sledovanosti v letošním roce.

I kvůli špatným výsledkům sledovanosti stále pokračují spekulace o možných změnách, které postihnou Zprávy TV Prima, hlavní zpravodajskou relaci Primy. Vedení televize chce výsledky inovací zpravodajského pořadu zhodnotit na začátku léta. Budou-li negativní, je podle šéfredaktora zpravodajství Pavla Zuny možné, že se Zprávy TV Prima znovu přesunou. Změny vysílacího času zprávy pravděpodobně postihnou v době konání fotbalového Eura.

Spekulace o možném úplném zrušení zpráv nebo radikálním seškrtáním nákladů Pavel Zuna i Marek Singer odmítají. Nový generální ředitel nepovažuje nové zpravodajství za neúspěch, důležité je podle něj hodnocení diváků. Podle průzkumu, který si česká komerční dvojka nechala vypracovat, oceňují diváci na nových zprávách především modernější design a také vyšší informační hodnotu. Zprávy TV Prima sleduje denně 500 až 600 tisíc diváků.
Jan Kálal: Sledovanost českých TV: Nova celodenně na 40 procentech
Jan Potůček: Primě se stále nedaří, minulý týden dosáhla podílu 16,84 procenta
Jan Potůček: Pavel Zuna: O osudu Zpráv TV Prima se budeme bavit začátkem léta
Lukáš Polák: Ředitel Primy v LN: Prima má pilíře, na nichž se dá stavět

Stručně

Evropská unie schválila tento týden technologii DVB-H jako oficiální standard televizního vysílání pro mobilní telefony v zemích evropské sedmadvacítky. Jednotná norma má podpořit rozvoj a další zavádění televize v mobilu. Především zájemci o provozování nové služby tak získali jistotu ve volbě technologie. Preferování DVB-H by mělo být přínosem i pro diváky, kteří budou moci televizi v mobilu sledovat také při cestování. Pokud by společný standard stanoven nebyl, diváci by pravděpodobně o tuto možnost přišli.
Jan Kálal: Evropa se rozhodla pro DVB-H

Společnost TRIR, která je provozovatelem satelitní platformy SkyLink, uzavřela úzkou spolupráci s firmou Trade and Technology, která je distributorem karet pro příjem placených programů z platformy CS Link. Díky uzavřené spolupráci budou mít obě firmy společnou zákaznickou linku nebo sjednocené informační a reklamní materiály. Tzv. call centrum, na které se mohou s dotazy obracet zákazníci slovenského SkyLinku i čeští klienti Trade and Technology, bylo otevřeno v pondělí. Obě společnosti chtějí na území České i Slovenské republiky nabízet shodné nebo alespoň podobné produkty a služby v oblasti satelitního televizního vysílání.
Lukáš Polák: Provozovatel SkyLinku a distributor TT Karet uzavřeli úzkou spolupráci

Oba distributoři přístupových karet satelitní platformy CS Link i společnost UPC nabízejí nyní zvýhodnění pro zájemce o satelitní televizní vysílání. Ty mají podobu například programového bonusu pro všechny klienty společnosti Trade and Technology o tomto víkendu, Gital nabízí časově omezené zvýhodnění pro nové zákazníky.
Jan Kálal: Jarní slevy a lákadla českých satelitních platforem

Po necelých čtyřech týdnech přinesl server DigiZone.cz další odpovědi na dotazy čtenářů, které zajímaly kromě výběru vhodného set-top-boxu například i možnosti využití staré paraboly nebo problematika digitalizace v případě bytových družstev. Dotazy čtenářů tentokráte uzavřely skryté titulky pro neslyšící. Anica Dvořáková, předsedkyně Českého klubu ohluchlých, server DigiZone.cz upozornila na skutečnost, že některým divákům barvení titulků vadí. Barevné titulky, které mají přispět k rozlišení toho, která postava mluví, více namáhají zrak a některé barvy jdou navíc přečíst jen s obtížemi. Další potíže pak neslyšícím divákům způsobují výpadky skrytých titulků, ke kterým v digitálním vysílání dochází.
Jan Kálal: Dotazy čtenářů DigiZone.cz: praktické otázky digitalizace i skryté titulky

Nová digitální TV Barrandov, která chce podle programového ředitele Přemysla Svory vysílání zahájit na začátku léta nebo v jeho průběhu, chce klást hlavní důraz na evropské filmy, dokumenty a hranou tvorbu. Televize plánuje ale i vrátit na televizní obrazovky prvek zábavy, který současné televize téměř vypustily. TV Barrandov, která se zaměří na diváky starší třiceti let, připravuje rovněž vlastní nové formáty. Stanice nechce lákat diváky známými tvářemi, a tak bychom se ve zpravodajských pořadech měli setkat s neznámými moderátory. Do konce letošního roku chce TV Barrandov pokrýt signálem 40 % obyvatel České republiky.
Lukáš Polák: TV Barrandov pro MaM.cz: Budeme trochu provokovat

Server DigiZone.cz tento týden navštívil televizi Public TV, kterou je možné přijímat v rámci multiplexu B a na satelitní platformě CS Link prostřednictvím kódovacích karet společnosti Gital. V současnosti je Public TV, která vysílání zahájila v červnu loňského roku, šířena jako převzatý program a divákům kromě filmů začíná nabízet i vlastní pořady. Těmi jsou například TV Café a Auto Mag. Public TV sídlí v budově Strojexportu na pražském Václavském náměstí a k dispozici má jen několik místností.
Lukáš Polák: Na návštěvě u… Public TV, skromné televize s kvalitními filmy

V neděli odvysílala TV Nova v hlavní zpravodajské relaci příspěvek o tom, jak lze prostřednictvím radiových vln šířit videonahrávky například s pornografickým obsahem. Hlavní aktér zpravodajského příspěvku, kterého soud prohlásil za pedofila, byl nepravdivě označen jako radioamatér. Český radioklub byl s příspěvkem nespokojen, radioamatéři totiž považují spojování spolu nesouvisejících věcí a zároveň překrucování skutečností za pomluvu. Ve středu proto Český radioklub podal na Novu stížnost a největší českou komerční stanici vyzval, aby se omluvila a uvedla události na pravou míru.
Lukáš Polák: Radioamatérům se nelíbí včerejší reportáž TV Nova
Lukáš Polák: Český radioklub žádá po Nově veřejnou omluvu za reportáž

RRTV se bude žádostí připravované zpravodajské televize Z 1 o kompenzační licenci zabývat pravděpodobně až v dubnu. Nová digitální stanice si sice žádost podala již na začátku března, ale jednání o licenci pro Z 1 není podle Václava Žáka, předsedy RRTV, na programu poslední březnové schůze rady. Zpravodajská televize se tak kompenzační licence dočká nespíš až v dubnu.
Jan Kálal: RRTV bude o licenci pro Z 1 rozhodovat až na začátku dubna

Anketa

Jaký článek se vám za posledních sedm dní líbíl na DigiZone.cz nejvíc?

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 3. 2008 16:48

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+