Více

Týdenní revize o tendru na operátora veřejnoprávního multiplexu a konkurenci UPC

Výběrové řízení na technického operátora veřejnoprávního multiplexu České televize a Českého rozhlasu začal tento týden na základě stížnosti zkoumat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Správní řízení by ale nemělo ohrozit vyhlášení výsledků tendru. Uplynulý týden přinesl Primě pokles sledovanosti, který zahájilo vyřazení českého týmu na fotbalovém Euru 2008. Revize se věnuje i konkurentům kabelového operátora UPC.

Dvě středně velké kabelovky chtějí konkurovat dominantní UPC

Po dvou letech, kdy společnost UPC využívala téměř bezkonkurenčního prostředí na českém trhu kabelové televize, přicházejí dvě silné investiční společnost, které začaly skupovat menší kabelové operátory a budují z nich celostátní síť zaměřenou na zákazníky v menších a středních městech. Provozovatel kabelové televize, společnost UPC, tak získá dva konkurenty: firmu BKS Capital Partners a Argus Capital.

Firma BKS Capital Partners letos v březnu odkoupila tři malé lokální kabelové společnosti a vstoupila tak do většího povědomí. V dubnu získala registraci pro převzaté vysílání, v květnu pokračovala v expanzi a koupila další kabelové společnosti. BKS tak vytvořila kabelovou síť s 28 tisíci zákazníky a registrovala si obchodní značku Nej televize. Protože všech šest malých kabelovek nabízelo pouze analogové vysílání, připravuje společnost BKS modernizaci. V létě by mělo dojít k revizi všech kabelových sítí a zavedení digitální kabelové televize. Technické řešení a know-how pro modernizaci kabelových sítí pro BKS zajistí jihomoravská kabelová společnost Self servis. Digitální kabelová televize ale nebude zavedena ve všech městech, zatím pouze v těch lokalitách, kde je optické napojení na páteřní síť. Firma BKS chce do půldruhého roku získat pro služby Nej TV, Nej internet a Nej telefon sto tisíc domácností.

Druhým konkurentem pro UPC se stane investiční fond Argus Capital, který vstoupil do druhé největší kabelové společnosti F.C.A. Ta v současnosti nabízí služby analogové kabelové televize a internetového připojení ve dvaceti městech České republiky. Investiční fond Argus Capital se podle informací serveru DigiZone.cz zajímá o koupi dalších menších kabelových společností.
Jan Potůček: UPC chtějí konkurovat další dvě středně velké kabelovky

A u kabelové televize ještě zůstaneme. Zákazníci kabelového operátora Elsat, který působí v jižních Čechách, se dočkají návratu regionální televize Gimi. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání již Elsatu odsouhlasila rozšíření registrace pro převzaté vysílání. Gimi by měla být zařazena do základní nabídky a diváci by se rozšíření programové nabídky měli dočkat v srpnu letošního roku.
Jan Potůček: Do jihočeské kabelovky Elsat se v srpnu vrátí regionální TV Gimi

Tendr na operátora veřejnoprávního multiplexu zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Výběrové řízení na technického operátora veřejnoprávního multipexu bylo tento týden zastaveno bez výsledku. Tendrem se bude zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který na podnět stížnosti zahájil správní řízení. Radim Pařízek, který je majitelem ostravského rádia Čas a projektu digitální TV Pohoda, serveru DigiZone.cz potvrdil, že stěžovatelem je firma Bohemia Royal, za kterou Pařízek stojí. Komise měla společnost Bohemia Royal, která je jedním ze tří účastníků soutěže, z tendru vyřadit kvůli nesplnění podmínek soutěže. Současná vypjatá situace by podle mluvčího České televize Ladislava Štichy neměla výsledek tendru ovlivnit ani posunout vyhlášení výsledků.

O technického operátora veřejnoprávního multiplexu se kromě společnosti Bohemia Royal uchází také slovenská firma Tri R (dřívější slovenské Radiokomunikácie a nyní Towercom) a České Radiokomunikace (ČRa). ČRa před pondělním jednáním výběrové komise odmítly spekulace, že by spolupracovaly se společností Towercom, která je jedním ze soutěžících.
Jan Potůček: Zítra se opět sejde komise pro výběr operátora multiplexu ČT
Jan Potůček: Česká média: Tendr na operátora multiplexu ČT byl zastaven
Lukáš Polák: ČTK: Tendr na operátora veřejnoprávního multiplexu řeší ÚOHS
Lukáš Polák: ČRa: Odmítáme spolupráci se společností Towercom
Jan Potůček: Radim Pařízek potvrdil, že stojí za firmou Bohemia Royal

Prima se potýká s poklesem sledovanosti

Přímé přenosy fotbalových utkání základních skupin a čtvrtfinále Eura 2008 na Primě sledovalo v průměru 750 tisíc diváků. Sledovanost přes jeden milion diváků dosáhly pouze tři zápasy české reprezentace v základní skupině. Prima je podle agentury ČTK s výsledky spokojená, a to i přesto, že sledovanost Eura je nižší než u předchozích dvou ročníků, které vysílala Česká televize. Po vyřazení českého týmu sledovanost Primy podle očekávání klesla. Celodenní podíl Primy na sledovanosti hned po vyřazení spadl na 18,55 %, což je o 2,21 % méně než v předchozím týdnu. Zájem o Primu diváci ztráceli především v hlavním vysílacím čase od 19 do 23 hodin, tedy v době, kdy Prima vysílá přímé přenosy z fotbalového šampionátu.
Jan Potůček: Přenosy z Eura před semifinále sledovalo v průměru 750 tisíc diváků
Jan Potůček: Po propadu českého týmu na Euru se propadá i zájem o Primu

Prima má od středy novou tiskovou mluvčí, kterou se stala Jana Kocová. Ta ve funkci nahradila prozatímně působící Veroniku Smetákovou, která bude v televizi dále působit jako PR manažerka. Kocová v minulosti působila jako tisková mluvčí Fakultní Thomayerovy nemocnice a ministerstva zdravotnictví.
Lukáš Polák: TV Prima má nového tiskového mluvčího, ženu

Fero Fenič, majitel digitální televize Febio, v rozhovoru pro slovenský týdeník Profit uvedl, že očekává, že TV Prima přistoupí na Technický plán přechodu na zemské digitální televizní vysílání (TPP). Nova se bude podle Feniče snažit vyjednávat, aby získala co největší výhody. Febio TV čeká podle Feniče na to, jak se Prima a Nova k TPP postaví. Teprve poté požádá o kompenzační licenci. Febio TV by mohla vysílání zahájit v druhé polovině příštího roku.
Jan Potůček: Fero Fenič: Prima asi TPP přijme, Nova bude chtít další výhody

Hanuš Hanslík: Srovnávat Z1 s ČT24 se nedá

Zpravodajská televizní stanice Z1, která se podle jejího generálního ředitele Martina Mrnky zaměřuje na nejchytřejší a nejbohatší lidi v České republice, se podle ředitele zpravodajství Hanuše Hanslíka s veřejnoprávní ČT24 srovnávat nedá. Z1 je totiž coby komerční televize založena na jiném obchodním modelu, a tak je podle Hanslíka možné Z1 srovnávat pouze se zahraničními zpravodajskými televizemi. Program Z1 se od veřejnoprávní ČT24 liší především tím, že dává větší prostor ekonomickým a zahraničním tématům. Z1 se chce podle Hanslíka profilovat jako česká CNN, a proto se diváci mohou setkat s tím, že první zprávou je zahraniční událost.

Domácí zpravodajství nová digitální televize zatím příliš objevné nepřináší, ale podle Hanslíka chce Z1 přinášet normální, obyčejné zprávy. Divák by se z vysílání Z1 měl dozvědět vše důležité, tedy včetně dění v zahraničí. V jednotlivých krajích se zpravodajskou televizí spolupracuje minimálně jedno televizní studio, televize sice uvažuje o tom, že by ve městech zaměstnala interní zpravodaje, ale zatím to podle Hanslíka není pro Z1 prioritou. Navíc by se vlastní zpravodaj nebo kompletní štáb televizi zatím nevyplatil.

Program, který Z1 divákům v současnosti nabízí, je podle Hanslíka koncipován jako startovní, a tak se digitální televize chystá na zavedení několika programových novinek. Bližší podrobnosti ale Hanslík v rozhovoru pro DigiZone.cz uvést nechtěl.
Jan Potůček: Hanuš Hanslík: Z1 neukazuje redaktory záměrně, o ty přece nejde

Stručně

Regionální brněnská televize Tvb 1 připravuje změnu názvu i loga. Začátkem března získala společnost Aidem, provozovatel stanice Tvb 1, od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání novou vysílací licenci pro program Brno TV. Aidem minulý týden požádala o registraci názvu Brno TV a loga složeného z písmen BTV. Barvy „nové“ stanice zůstanou podobné jako u současné Tvb 1, tedy červená a černá. Tvb 1 mohou sledovat zákazníci kabelové televize UPC a Self servis v Brně a na jižní Moravě. Mimobrněnští diváci si mohou vysílání regionální televize pustit na internetu.
Jan Potůček: Brněnská televize TVb1 změní název a registrovala si nové logo

Komerční televize Prima i Nova se chtějí soustředit na budování komunitních internetových stránek. Podle generálního ředitele Primy Marka Singera se jedním z pilířů internetové strategie Primy stanou komunity fanoušků kolem stávajících formátů. Stejný záměr má v další práci s internetovým prostředím i TV Nova, která chce cílit na diváky seriálů jako Ordinace v Růžové zahradě nebo Ulice. Nova také uvažuje o tom, že by diváci mohli prostřednictvím internetových stránek ovlivňovat děj některého ze seriálů. Česká televize v současnosti připravuje internetová speciál k letním olympijským hrám v Pekingu, který bude nabízet až osm online přímých přenosů zároveň. Olympijský web nabídne kromě živého vysílání také kompletní výsledkový servis, video zpravodajství nebo blogy redaktorů. Start internetového speciálu je naplánován na konec července.
Lukáš Polák: Nova a Prima rozšíří internetové aktivity
Lukáš Polák: ČT chystá speciální web k olympiádě s přímými přenosy

Českou mediální scénou se šíří v poslední době nepotvrzená informace, podle které by se satelitní platforma UPC Direct měla přesunout na jinou pozici. UPC Direct, která nedávno testovala na pozici Thor 0.8 stupně západně, zatím spekulace o přesunu popírá. Podle UPC Direct se jednalo pouze o test, zda je provozovatel schopen přenášet jejich programy. Přesunem by ale satelitní platforma mohla navýšit kapacitu a rozšířit programovou nabídku. Zvýšit počet televizních stanic zatím satelitní platformě neumožňuje právě nedostatečná kapacita. V souvislosti s přesunem platformy UPC Direct se uvažuje o několika možnostech, mezi které patří satelit je Astra 23.5 stupně východně, Eutelsat W2 (16 stupňů východně), Eurobird 9 (9 stupňů východně) a již zmiňovaný Thor, jehož provozovatelem je společnost Telenor.
Lukáš Polák: Uškodil by UPC Direct přesun na jinou pozici?

Digitální televize Barrandov, která by měla vysílání zahájit začátkem příštího roku, požádala Radu pro rozhlasové a televizní vysílání o změnu licenčních podmínek (RRTV). Ta se týká úpravy programové skladby a časového rozhlasu vysílání. Radní se žádostí zatím nezabývali, protože obsahovala formální nedostatky, ale podle předsedy RRTV Václava Žáka ji rada zřejmě schválí na příštím zasedání. Podobnou změnu licenčních podmínek RRTV schválila i zpravodajské Z1. Původně vydané licence totiž televizím umožňovaly postupný náběh programového schématu.

Třetím členem představenstva společnosti Barrandov Televizní Studio, která je nástupnickou společností TV Barrandov, držitele vysílací licence, se tento týden stal Janis Sidovský. Ten pro TV Barrandov začal v lednu letošního roku pracovat jako tiskový mluvčí, později byl pověřen řízením marketingu a PR. Předsedkyní představenstva je Jana Vozárová, druhým členem pak Rudolf Silný. Sidovský v představenstvu nahradil Vladimíra Kubu, bývalého generálního ředitele připravované digitální televize.
Jan Potůček: Rada se chystá změnit licenční podmínky digitální TV Barrandov
Jan Potůček: Janis Sidovský v představenstvu digitální televize Barrandov

Server DigiZone.cz přinesl tento týden další článek ze seriálu Na návštěvě u …, který tentokrát představil prostory, které využívá veřejnoprávní zpravodajský kanál ČT24. Kromě podzemních studií a režie článek představil newsroom i stísněné prostory, ve kterých vzniká obsah zpravodajského webu ČT24. Ředitel zpravodajství Milan Fridrich usiluje o nový studiový dům, který by poskytl lepší podmínky pro práci, a to nejen v podobě moderního zpravodajského studia, ale i v podobě otevřeného pracovního prostoru, kde by byl soustředěn celý tým redaktorů, editorů, moderátorů i režisérů nebo produkce.
Lukáš Polák: Na návštěvě u… ČT 24, zpravodajské veřejnoprávní televize

Křesťanské rádio Proglas rozšířilo v úterý odpoledne zemské digitální vysílání v multiplexu 3 do Brna, Ostravy a Plzně. Posluchači mohli digitální vysílání Proglasu doposud naladit pouze v Praze. Začátkem července by se měla programová nabídka digitální sítě 3, který provozuje společnost Czech Digital Group, v Brně, Ostravě a Plzni rozšířit o lifestylovou televizní stanici Public TV.
Jan Potůček: Rádio Proglas začalo vysílat v multiplexu 3 v Brně, Ostravě i Plzni

Anketa

Sledujete fotbalové přenosy na Primě i poté, co ze soutěže vypadli čeští fotbalisté?

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+