Více

Týdenní revize: novinky u nastupujících digitálních televizí i spekulace kolem EURA 2008

Místo vedení plnoformátové televize Barrandov čeká Kamila Spáčila šest let za mřížemi kvůli finančním machinacím. Původní důvod Spáčilova odstoupení - vážné rodinné důvody - by si takto představil asi málokdo. Febio TV je prý blízko zisku nového strategického investora, jeho jméno tento týden ale ještě nepřinesl. To zpravodajská Z 1 má peníze jisté, a tak může po náborové kampani začít shánět i kampaň zaváděcí. Televize Nova přestala vysílat na satelitu v HD a Public TV přešla na řádné vysílání. Jestli přejde fotbalové EURO 2008 nakonec z Primy na Českou televizi, to ještě ukáže čas.

Co je nového u Asociace digitálních televizí a jejích členů?

Další existence Asociace digitálních televizí (ADT) postrádá smysl, protože její role již byla splněna. V tomto smyslu se k novinkám v ADT vyjádřil předseda ADT a generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín na konferenci Milníky digitální televize v České republice, která se konala minulý týden. Záznamy jednotlivých bloků konference můžete sledovat na satelitním programu CS Link TV.
Jan Potůček: CS Link TV vysílá záznamy z konference Milníky digitální televize

Po dvou letech existence byla, jak se zdá, role ADT naplněna. V tomto týdnu jsme se proto k činnosti ADT vrátili, abychom zrekapitulovali její úspěchy i neúspěchy. Šest čerstvých držitelů digitálních licencí se sdružilo v červnu 2006, kdy TV Nova jako neúspěšný žadatel o licenci podala proti rozhodnutí Rady pro televizní a rozhlasové vysílání žalobu k městskému soudu. Myšlenka založit sdružení, které bude prosazovat a chránit práva a zájmy členů a podporovat digitalizaci v České republice, pocházela od Fera Feniče, majitele TV Febio. K Feničovi se připojilo i dalších pět nováčků: zpravodajská Z 1, hudební TV Óčko, regionální RTA, TV Barrandov a TV Pohoda.

ADT například prosazovala termín vypnutí analogového televizního vysílání 9. září 2009 a připravila vlastní tabulku termínů pro Technický plán přechodu na zemské digitální vysílání (TPP). S tím ale nesouhlasila nejen TV Nova, ale také Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Ten proto vypracoval kompromisní návrh, ale TV Nova prohlásila, že na něj nepřistoupí. V říjnu 2006 navíc držitelé digitálních licencí obdrželi písemné rozhodnutí soudu o jejich zrušení. Poslední společnou akcí bylo prosazování nové podmínky podoby tzv. must carry, podle které se v základní programové nabídce kabelových a ITPV operátorů musí objevit všechny pozemně šířené televizní stanice.
Jan Potůček: Dva roky Asociace digitálních televizí: co se povedlo a co ne?

A co je u šestice nových digitálních televizí nového? Vedení plnoformátové televizní stanice TV Barrandov opustil Kamil Spáčil, který zastával post předsedy představenstva, a nahradil ho Vladimír Kuba. Spáčil měl z TV Barrandov odejít podle původního sdělení mluvčího stanice Janise Sidovského z vážných rodinných důvodů. Z těch se ale nakonec „vyklubal“ nástup do výkonu trestu. Kamil Spáčil jako jeden ze společníků firmy Universal Media údajně do účetnictví společnosti zahrnoval fiktivní faktury, čímž se dopustil krácení daní.
Jan Kálal: Ve vedení TV Barrandov Kamila Spáčila střídá Vladimír Kuba
Lukáš Polák: Spáčil skončil v TV Barrandov kvůli nástupu do vazby

Febio TV hledá vhodného investora poté, co přišla o financování společnosti Arca Capital. Té se nelíbily nejen legislativní podmínky, ale také výše investice. Ta se zvýšila na dvojnásobek kvůli odkladům zahájení vysílání. Podle Fera Feniče, majitele Febio TV, by již brzy mohl být vhodný investor znám. V současnosti probíhají jednání s velmi seriózním a silným partnerem.
Lukáš Polák: Fero Fenič: Jednáme s jedním velmi seriózním a silným partnerem

Zpravodajská Z 1, která finišuje nábor zaměstnanců, začala shánět také reklamní agenturu, která by pro ni připravila kampaň ke startu vysílání. Diváci se Z 1 dočkají v květnu nebo červnu letošního roku. Hudební televize Óčko včera inovovala grafiku. Pozměnila písmo, informační panel, upoutávky na pořady a do levého horního rohu obrazovky umístila hodiny.
Lukáš Polák: Zpravodajská Z1 shání agenturu pro startovací kampaň
Lukáš Polák: Hudební televize Óčko inovovala vizuál

Česká televize nechce zahájit vysílání multiplexu v Plzni a Českých Budějovicích současně

Česká televize (ČT) nechce spouštět veřejný multiplex v Plzni a zároveň v Českých Budějovicích. Zatímco ČT by chtěla provoz multiplexu v Plzni odstartovat v březnu a v Českých Budějovicích v květnu, ČTÚ počítá v návrhu TPP v obou lokalitách se startem v květnu. Podle vedoucího projektu digitalizace ČT Pavla Hanuše se obyvatelé Plzeňska zahájení provozu veřejnoprávního multiplexu v březnu nejspíš nedočkají, protože vláda do té doby zřejmě nestihne TPP schválit. Novinky o veřejnoprávním multiplexu přineseme na DigiZone.cz v úterý v rozhovoru s technickým ředitelem ČT Rudolfem Popem a ředitelem vysílací techniky Karlem Trpákem.
Jan Potůček: ČT nechce spouštět multiplex zároveň v Plzni i Českých Budějovicích

U veřejnoprávní televize ještě zůstaneme. Ve funkci šéfa Televizního studia Ostrava zůstane i pro následujících šest let dosavadní ředitel Ilja Racek. Rozhodla o tom Rada České televize. ČT nabízí mobilním operátorům sublicenci pro přímé přenosy z letních olympijských her v Pekingu. Zájemci z řad tuzemských společností mohou své nabídky ČT zaslat do konce února, vítězem se stane kandidát, který navrhne nejvyšší cenu. Fanoušci fotbalu si letos při evropském šampionátu EURO 2008 možná místo komerční Primy zapnou vysílání České televize. Ta v současnosti jedná o vysílacích právech.
Jan Kálal: Ředitelem ostravského studia ČT bude nadále Ilja Racek
Jan Potůček: ČT nabízí mobilním operátorům sublicenci pro LOH 2008 v Pekingu
Lukáš Polák: Euro nakonec na České televizi?

Sledovanost satelitního vysílání roste

V současnosti přijímá digitální satelitní vysílání přibližně 20 % obyvatel České republiky, takové číslo uvádí národní koordinátor pro digitalizaci Zdeněk Duspiva. A podle ředitele společnosti Central and Eastern Europe Martina Kubackiho je toto číslo důkazem, že zájem o satelitní vysílání ještě poroste. DVB-S vysílání totiž umožňuje stoprocentní pokrytí a přináší programovou nabídku čítající několik stovek kanálů. Astra by v letošním roce chtěla divákům nabídnout televizní programy ve vysokém rozlišení (HDTV) a také službu Astra2Conect, která je již dostupná v sedmi evropských zemích.
Lukáš Polák: Martin Kubacki: Astra jedná o dalším HD programu v češtině

O tom, že se satelitní vysílání těší rostoucímu diváckému zájmu, svědčí i sledovanost. Podle Asociace televizních organizací dosáhly satelitní a kabelové televize v České republice minulý týden třináctiprocentního podílu na celodenní sledovanosti a v hlavním vysílacím čase byl jejich podíl 10,2 %. Nejsledovanější televizí byla v uplynulém týdnu komerční TV Nova.
Jan Kálal: ATO: Denní sledovanost kabelových a satelitních programů dosáhla 13 procent

Rada Českého rozhlasu byla překvapena množstvím stížností na novou podobu Radiožurnálu

I tento týden pokračovala diskuse o změnách ve vysílání veřejnoprávní stanice ČRo 1 – Radiožurnál, které od 1. ledna letošního roku zavedla ředitelka Barbora Tachecí. Ve středu se stížnostmi na nové programové schéma, kterých se radě sešlo více než 700, zabývala Rada Českého rozhlasu na svém veřejném zasedání. Takový počet stížností radu zaskočil, protože z výsledků průzkumu, který vypracoval Český rozhlas, vyplynulo, že posluchači změny většinou vítají.

Oficiálně se rada za Barboru Tachecí postavila, a to i přesto, že někteří radní nejsou s novou podobou Radiožurnálu spokojeni. Podle radní Marie Ptáčkové je měsíc příliš krátká doba na hodnocení, a rada se proto bude situací dále zabývat. Veřejného zasedání se zúčastnili i organizátoři petice Nechceme přeladit, kteří s generálním ředitelem Českého rozhlasu Václavem Kasíkem o nové programové koncepci jednali již minulý pátek. Jedním z požadavků, který organizátoři měli, bylo dozvědět se podrobnosti o analýze, která vedla k tak radikálním změnám. Kritici nové podoby Radiožurnálu budou moci do analýzy, kterou zpracoval analytický odbor Českého rozhlasu, nahlédnout. Další schůzka s organizátory petice se uskutečnila včera.
Jan Potůček: Rada ČRo je znepokojena mírou stížností na nový Radiožurnál
Jan Potůček: Kritici nového Radiožurnálu se sešli s ředitelem Českého rozhlasu

Včera do funkce šéfredaktora ČRo 1 – Radiožurnál nastoupil Alexandr Pícha, který nahradil Jana Pokorného. Pícha se na Radiožurnál vrací po dvou letech, kdy působil v USA jako stálý zahraniční redaktor.
Lukáš Polák: Alexandr Pícha šéfredaktorem ČRo 1 – Radiožurnálu

Stručně

Včera ukončila TV Nova experimentální vysílání ve vysokém rozlišení prostřednictvím satelitní služby CS Link. Zkušební provoz měl primárně prověřit technické parametry HDTV vysílání pro případný komerční provoz, a nebyl tedy určen pro širokou veřejnost. Satelitní program Public TV také ukončil zkušební provoz, na rozdíl od Novy HD ale zahájil řádné vysílání s novým programovým schématem.
Jan Potůček: Nova HD skončí v satelitním CS Linku, je pro ni drahý
Jan Potůček: Public TV ukončila zkušební vysílání, najela na nový program

Podle předsedy senátní komise pro sdělovací prostředky Jiřího Oberfalzera by se měla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání sloučit s Českým telekomunikačním úřadem v jeden „superregulační“ úřad po vzoru Velké Británie, kde existuje jediný regulační úřad Ofcom.
Jan Potůček: Předseda senátní mediální komise je pro sloučení RRTV a ČTÚ

Za hlavní zpravodajskou televizní stanici považuje 48 % českých diváků veřejnoprávní ČT 1 a jen 7 % upřednostňuje ČT 24, vyplývá to z průzkumu agentury SC&C. Hlavní sportovní stanicí také pro diváky stále zůstává ČT 2, pro kterou se v průzkumu vyslovilo 44 %, zatímco pro sportovní ČT 4 Sport jen 26 %.
Jan Kálal: SC&C: Pro diváky je hlavní zpravodajskou stanicí stále ČT 1

Anketa

Kdo bude podle vás nakonec vysílat fotbalové EURO 2008?

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 2. 2008 14:11

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+