Více

TVCON 2016: O budoucnosti lineárního vysílání rozhodnou diváci. Ale nebude to hned

Budoucnost se skrývá pod zkratkami HbbTV, OTT, IPTV nebo VoD a volba obsahu se dostává do rukou diváků. To znělo před konferencí a znělo to jasně i na ní.

Technicky zaměřené přednášky zahraničních hostů letošního TVCONU se věnovaly hlavně oblasti streamovaného videa. Dom Robinson ze společnosti Id3as, který první webcastový přenos ze známého klubu Ministry of Sound do svého tehdejšího podniku realizoval už v roce 1996 a dnes realizuje 35 tisíc streamovaných přenosů ročně, se dokonce pochlubil, jak uzavřel se zástupci britských kabelových a satelitních operátorů veřejnou sázku, že pokud si jeho dnes devítiletá dcera někdy v životě objedná satelitní nebo kabelové televizní služby, sní vybraný set-top box.

StreamingMedia.com, Dom Robinson.
Autor: Karel Choc

Dom Robinson, jinak též editor webu StreamingMedia.com.

Videokonzultant Googlu David Uhlmann představil online systém pro vkládání reklam do přehrávaných videí pomocí upraveného playlistu, jehož využití nijak nezpomalí načítání vybraného videa a nabídne tak zadavatelům (a samozřejmě i divákům) možnosti televizní reklamy, kterou je ale možné zacílit podle standardů internetové reklamy. 

Online video funguje podle Uhlmanna dobře v prostředí desktopových počítačů, jím představená platforma je tak zaměřena hlavně na mobilní zařízení. Balík čtyřiceti miliard, které podle Uhlmannovy prezentace ročně protečou televizním byznysem v regionu EMEA, se postupně přesouvají k IP přenosům. Nejsledovanější stream současnosti, přenos vesmírného skoku Felixe Baumgartnera v rámci projektu Red Bull Stratos, sledovalo podle Uhlmanna osm milionů diváků.

Google, David Uhlmann.
Autor: Karel Choc

David Uhlmann z Googlu.

České Radiokomunikace představily na konferenci HbbTV Manager, který je orientovaný na zákazníka. Ten si sám zadává reklamu, sám si přidává aplikace nebo vizuál červeného tlačítka. HbbTV Manager neřeší otázku aplikací jako takových, ty si zákazník opatřuje sám, ať už vlastním vývojem, nebo od třetích stran.

HbbTV Manager Českých radiokomunikací je cílen na obsluhu zákazníkem.
Autor: Karel Choc

Podle Jiřího Lichého bude HbbTV Manager Českých radiokomunikací obsluhován přímo zákazníkem.

Přes HbbTV Manager si zákazník ČRa připraví vlastní HbbTV portál, a to ve čtyřech krocích:

  • výběr červeného tlačítka – kde bude, jaká bude jeho velikost, kdy se zobrazí apod.
  • nastavení vzhledu portálu – výběr z přednastavených šablon jako kolotoč, dlaždice, sloupec, …
  • přidání aplikace, obrázků a propojení s aplikací
  • test portálu co do vzhledu a navigace a jeho publikování

HbbTV Manager běží na cloudu Českých Radiokomunikací a jde o otevřený systém, který má nabídnout jednoduchou obsluhu, dohled 24/7 a robustní infrastrukturu.

ČTĚTE TAKÉ: Peoplemetrová data a průzkumy trhu nově pod hlavičkou Nielsen Admosphere

Přednáška Tomáše Bičíka z výzkumné agentury Nielsen Admosphere se věnovala problematice měření VoD, tedy videa na vyžádání (Video on Demand), a speciálně SVoD, tedy těch s předplatitelským účtem. A také měnícímu se prostředí ve sledování videoobsahu.

Prezentovány byly výsledky studie provedené v šedesáti zemích světa, z nichž vyplývá, že například VoD nenahrazuje klasickou TV, ale rozšiřuje ji (více ji doplňuje, než nahrazuje), a že téměř dvě třetiny respondentů sleduje nějakou formu VoD pořadů; záleží na věku i oblasti světa. Plných 59 % respondentů tvrdí, že jim nevadí reklama, pokud mohou zdarma sledovat pořady ve službě VoD. Diváci ale také chtějí méně reklamy, avšak více té relevantní. Na tom se shoduje většina z nich.

Klíčový je kvalitní obsah, jeho prezentace, resp. upozornění na něj, personalizace, tj. pořady na základě vlastní chuti a požadavků, a také duální reklamní modely.

Studie rovněž zjišťovala, zda uživatelé hodlají nahradit, nebo už nahradili, klasický televizní příjem nějakou on-line službou. Výsledkem je, že zhruba třetina o tom uvažuje (32 %), dvě třetiny (68 %) nikoli a považují VoD za rozšíření služeb. Dlouhodobě ale nejmladší věkové skupiny klasické televizní vysílání odstřihnout plánují. A víte, co je hlavním motivem pro sledování VoD?

Pohodlí a opět tu platí, že čím mladší je divák, tím více tuto možnost využívá.

ČTĚTE TAKÉ: Pod názvem T-Mobile TV spustí operátor 4. dubna vlastní IPTV platformu 

Mobilní televize od T-Mobilu je v komerčním provozu od února 2015 a k letošnímu 15. březnu bylo zaznamenáno 130 000 stažení příslušné aplikace. Nejvyšší sledovanost na ní má ČT Sport, Prima Cool, Jim Jam a Óčko. Klasickou IPTV pak spustí T-Mobile v pondělí 4. dubna a nabídne v základu tři programy a několik rozšiřujících balíčků, včetně HBO. Do budoucna hodlá operátor rozšířit nabídku kanálů a pořadů ve videotéce, zavést možnost sledování na počítači a přijít s aplikací pro Smart TV, což má být v podstatě náhrada set-top boxu.

widgety

Profesionální dron, jeden z největších v Česku, unese i desetikilový náklad (Vertical Images).
Autor: Karel Choc

Profesionální dron, jeden z největších v Česku, unese i desetikilový náklad.

Hodně zajímavou přednáškou (a někdy až děsivou…) byla ta o dronech vybavených zjevně i špičkovými kamerami, alespoň podle záběrů, které jsme viděli. Navíc byla i dobrá a během pár minut shrnula to základní, s čím se budete při provozu potýkat, resp. to, co byste měli vědět, než se do nějakých záběrů třeba i z vašeho vlastního dronu vůbec pustíte.

V krátkosti mluvil Petr Lněnička ze společnosti Vertical Images o tom, že dříve byly letecké záběry za desítky až stovky tisíc korun, dnes klidně i za jednotky tisíc. Moderní dron (civilní) je schopen sledovat zvolenou osobu a udržovat ji v obraze, vyhýbat se překážkám a nevlétnout tam, kam nesmí, například do bezletové oblasti kolem letišť. Je schopen na 3 km přenést HD video, může ho streamovat na internet a při ztrátě spojovacího signálu se jednoduše vrátí na místo, ze kterého vzlétl.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+