Více

TV Barrandov pět dní po startu: sledovanost neznámá, konkurence opatrná

Sehnat pět dní po startu nové plnoformátové digitální televize Barrandov podrobné a hlavně upřímné hodnocení od ředitelů konkurenčních stanic je takřka nemožné. Server DigiZone.cz chtěl dnes původně zveřejnit rozsáhlou anketu na téma „co říkáte na program TV Barrandov, jakou sledovanost jí předpovídáte a komu podle vás ubere nejvíce diváků“. Odpovědi jsou ale tak skromné, že bude lepší doplnit je o další postřehy z prvních čtyř dnů vysílání Barrandova.

Nova: my se vás nebojíme

Ačkoli bylo hned z prvního dnes vysílání, a především ze zahajovací show plné nováckých celebrit (a režírované nováckým esem Jiřím Adamcem) jasné, že Barrandov bude lovit diváky především ve vodách televize Nova, ředitel nejsledovanější televize Petr Dvořák si nemyslí, že by jí nový program mohl nějak výrazně ublížit. Vzhledem k tomu, že podle svých vyjádření bude cílit na výrazně starší cílové skupiny, v žádném případě ji necítíme jako ohrožení současné pozice TV Nova na televizním trhu. Uvidíme, jestli na tak velkém trhu, jako je Česká republika, existuje místo pro další, již čtvrtou plnoformátovou televizi, řekl Dvořák ještě před startem TV Barrandov Lidovým novinám.

Strategie Novy je podle Dvořáka jiná, vedle úspěšného plnoformátového programu nabízí další tematické kanály. Každopádně přejeme TV Barrandov, aby jí předstartovní nadšení vydrželo i po co nejdelší dobu jejího vysílání, dodal poněkud sarkasticky. Dvořákův protějšek z Primy Marek Singer na dotaz serveru DigiZone.cz odpověděl, že vysílání TV Barrandov zatím sledoval jen několik minut a nerad by z tak krátké doby dělal předčasné závěry. Podle poslední deklarované cílové skupiny by měli nejvíce ubrat Nově (tam je největší podíl „Husákových dětí“ a nejvíce mužů), ale úmysl je jedna věc a reálné divácké chování druhá. Takže uvidíme, reagoval Singer opatrně na otázku, komu Barrandov ubere nejvíce diváků.

ČT se prý nechá inspirovat, bude-li čím

Rovněž Česká televize je v hodnocení nového hráče na televizním trhu opatrná. Má velké ambice a to je správné, na začátku každého úspěšného projektu musí být velká vize. Přeji hodně úspěchů a spokojené diváky. Na televizi veřejné služby bude mít vysílání Barrandova, věřím, dobrý vliv. Může přinést inspiraci, nové postupy a pro nás hlavně motivaci jít do profesního soupeření, řekl Lidovým novinám generální ředitel ČT Jiří Janeček. O konkurenční boj v pravém slova smyslu nejde a ani jít nemůže. Komerční stanice hrají na zcela jiném hřišti a na něm asi bude stále méně prostoru. Změní-li se tam něco zásadně, pak rozdělování reklamního koláče. Doba dominantních hráčů končí, dodal.

Sama televize Barrandov rovněž nepovažuje ČT za svoji konkurenci a vymezuje se pouze vůči Nově a Primě. Ale ani k nim se nestaví otevřeně konfrontačně, předsedkyně představenstva Barrandova Janka Vozárová pouze hovoří o zájmu „narovnat trh“, tedy změnit rozdělení výnosů z prodeje reklamních časů, kdy drtivá většina investic putuje do Novy, případně Primy. Podíly těchto dvou televizí na celkových výnosech z televizní reklamy totiž neodpovídají jejich podílům na sledovanosti, jsou mnohem vyšší. TV Barrandov si chce letos „ukousnout“ z reklamního trhu zhruba 100 milionů korun, tedy jedno procento z předpokládaných celkových 10 miliard Kč, které odplynou do televizní reklamy. Nově připadne více než polovina této částky a Primě zhruba třetina.

Návštěva TV Barrandov - 15

Palác zábavy, sídlo televize Barrandov (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Nové televize Barrandov vítají

Nové digitální televize příchod třetí komerční plnoformátové stanice vítají. Generální ředitel hudebního kanálu Óčko Jiří Balvín míní, že TV Barrandov ubere nejvíce diváků televizi Nova, protože ohlášeným charakterem vysílacího schématu se Nově nejvíce přibližuje. A jaké sledovanosti může dosáhnout? To velmi záleží na rozšiřování signálu, jak se bude zvyšovat pokrytí a hlavně jak se bude vypínat analog a lidé se tak budou „muset“ k signálu dostat, myslí si Balvín. Podle úvodní show, která se hodně podobala podobným zábavným pořadům na Nově z konce devadesátých let, se podle Balvína nedá posuzovat celková kvalita vysílání TV Barrandov. Byla to klasická otvírací show. Počkejme na první měsíc a pak by se mohlo začít vysílání hodnotit, říká Balvín.

Podle Martina Mrnky, generálního ředitele komerční zpravodajské televize Z1, která jako druhá po Barrandovu získala v loňském roce kompenzační licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání, je TV Barrandov profesionálním televizním produktem určeným nejširší skupině televizních konzumentů. TV Barrandov podle své programové skladby míří proti TV Nova a TV Prima, nelze vyloučit ani ubrání diváků prvnímu programu ČT. Myslím si, že jejich dlouhodobý cíl získat 10 procent diváků není nereálný, míní Mrnka. Právě na dosažené sledovanosti bude záležet další osud Barrandova. Do konce letošního roku chce nová televize oslovit dvě až tři procenta dospělého publika, do tří až čtyř let dokonce 10 až 15 procent.

Jaká je sledovanost?

Podle Martina Nováčka z mediální agentury OMD jsou ale plány Barrandova se sledovaností velmi nadsazená a v prvním roce této televizi předpovídá pouze jednoprocentní podíl na trhu. Televize ale zatím nemá žádnou možnost, jak svoji sledovanost zjistit. Marketingový a PR ředitel Barrandova Janis Sidovský sice Lidovým novinám začátkem tohoto týdne řekl, že nedělní úvodní show podle jejich informací sledovalo dva až dva a půl procenta diváků, což představuje přibližně 200 tisíc lidí, ale Barrandov nezveřejnil, jak k takovému číslu dospěl. V peoplemetrovém projektu tato televize zatím není a podle výstupů elektronického měření sledovanosti za neděli 11. ledna všechny čtyři hlavní televizní programy v neděli o žádný významný počet diváků nepřišly.

ATO - neděle 11.1.2009

Vývoj sledovanosti ČT 1, ČT 2, Novy a Primy v neděli 11. ledna 2009 mezi 20:00 a 22:30, tedy v době přenosu úvodní show televize Barrandov. Grafy znázorňují podíl jednotlivých televizí na divácích starších 15 let, kteří se zrovna dívali na televizi. Čísla u jednotlivých pořadů znázorňují: první číslo je procento všech diváků starších 15 let, kteří sledovali daný pořad, druhé číslo procento z těch diváků starších 15 let, kteří v danou chvíli sledovali některý z televizních programů. Pokud je pořad přerušovaný, jedná se o reklamní bloky. (Data serveru DigiZone.cz poskytl zdroj, který si nepřál být jmenován)

Novu, která proti úvodní show Barrandova nasadila nejúspěšnější českou komedii v historii S tebou mě baví svět, sledovalo 1,835 milionu dospělých diváků, což je vyloženě nadprůměr, film Rebelové na ČT 1 vidělo 948 tisíc a Vraždy v Midsommeru na Primě 1,017 milionu diváků starších patnácti let. V době, kdy TV Barrandov vysílala svoji úvodní show, sledovalo Novu, Primu, ČT 1 a ČT 2 v průměru skoro 90 procent diváků, kteří se zrovna dívali na televizi. Vzhledem k tomu, že podíl malých kabelových a satelitních televizí, do kterých se právě v neděli přidala i TV Barrandov, bývá pravidelně ve večerních časech okolo 10 procent, sledovanost Barrandova asi nebyla nijak závratná. Vedení Barrandova ale už dříve namítalo, že peoplemetry nejsou příliš přesné a jejich zastoupení v domácnostech s digitálními set-top-boxy je malý.

Je to úspěch, nebo ne?

Z hlediska ambice uspět na televizním trhu nebyl start TV Barrandov špatný, kladně lze hodnotit příchod některých nových tváří a formátů, které mohou být alternativou k dosavadní nabídce na trhu, namítá Milan Šmíd z katedry žurnalistiky Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Z hlediska obsahu nastavila Barrandov TV laťku kvality televizní zábavy na „kameňáckou“ úroveň, což kladně hodnotit nelze. Ovšem jakýkoli odsudek je zatím předčasný. Soudím pouze z předvedených promo ukázek, vysvětluje Šmíd. Stejně jako Jiří Balvín si myslí, že sledovanost Barrandova bude hodně záviset na pokrytí signálem, které je stále nízké, ale do roka se může dost změnit.

Zatím to vidím tak na dvě tři procenta celostátně, která budou nasbírána spíše ve vedlejších časech než v prime time kolem osmé hodiny, kde se oligopol Nova/Prima/ČT asi jen tak brzy nepodaří porazit, říká Šmíd. Co se týká sledovanosti TV Barrandov, chytřejší asi budeme zhruba za týden, kdy Asociace televizních organizací jako zadavatel elektronického měření sledovanosti televizí zveřejní data za tento týden – vůbec první, po který bude současným plnoformátovým televizím konkurovat právě Barrandov.

Anketa

Jakého průměrného denního podílu na dospělých divácích letos dosáhne TV Barrandov?

41 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 1. 2009 15:08

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+