Více

TV Apatyka nebude, nahnuté to mají i TV Ona, 24 Plus a TV R1

Ze šesti původních českých satelitních televizí, které loni získaly licenci od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a letos jim vyprší zákonná lhůta pro start v éteru, nejméně polovina vysílat nikdy nezačne. Jejich provozovatelé totiž nesehnali potřebné finance ani zázemí pro vysílání a nedohodli se na distribuci signálu. Jak také přiznávají, značně přecenili svoje síly, když si představovali, že provoz vlastního satelitního programu bude jednoduchý.

Licence za 50 tisíc korun

Získat licenci pro satelitní televizní vysílání není v České republice vůbec složité a ani drahé. Zájemce adresuje žádost Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), zaplatí správní poplatek 50 tisíc korun, a pokud žádost splňuje všechny formální požadavky, radní ji bez problémů schválí. A i kdyby dokument nebyl po formální stránce úplný, pouze upozorní žadatele na odstranění chyb a licenci později skutečně udělí. Tím však provozovatel nezískává jistotu, že se skutečně dostane na družici a jejím prostřednictvím k divákům satelitní televize. Teprve po vydání licence začíná nejdůležitější boj o místo na slunci: vyjednávání se satelitními operátory či provozovateli placených satelitních platforem.

Na řadu přicházejí otázky finančního zabezpečení samotného vysílání, vybavení studia, odbavovacího pracoviště, obsahu pro vysílání a autorských práv pro převzaté pořady. Ne každý držitel pak dotáhne svůj projekt do konce. Příkladem může být hned několik českých satelitních stanic, které loni uspěly s žádostí o licenci a v brzké době jin vyprší zákonná lhůta pro zahájení vysílání. Pokud se jim nepodaří do 360 dní od převzetí písemného rozhodnutí o vydání licence pustit program do éteru, povolení k vysílání jim propadne. Někteří z nich už připouštějí, že se o vysílání ani nepokusí, i když loni říkali něco jiného.

Vodička: Vidím to skepticky

Jindřich Vodička

Jedním z nejvíce medializovaných projektů loňského roku byla satelitní televize Apatyka zaměřená na zdravý životní styl, přenosy a záznamy operačních zákroků, ale také na vaření. Přispěl k tomu především fakt, že jedním z jednatelů licencované společnosti Zelená Apotéka je Jindřich Vodička, bývalý ministr práce a sociálních věcí a také vnitra ve vládách Václava Klause. Licenci získala Apatyka loni v květnu, a téměř okamžitě se o ní rozepsala nejen specializovaná internetová média. Vodička sebevědomě prohlašoval, že vysílání začne ještě na podzim, nejpozději prý v listopadu. Hlavním tahákem programu měly být přenosy a záznamy operací na soukromých klinikách Iscare, které mají s televizí Apatyka společného majitele.

Televize Apatyka měla vysílat prostřednictvím družice Astra na pozici 23,5 stupně východně, stejně jako satelitní platformy CS Link, Sky Link či hudební televize Óčko. Už od počátku mělo jít o poměrně skromnou televizi, Vodička počítal se dvěma stálými zaměstnanci a ročním rozpočtem mezi patnácti až pětadvaceti miliony korun. Většinu nákladů měly pokrýt sponzorské dary bohatých společností. Plán se ale nezdařil, protože dnes Vodička říká, že Apatyka zřejmě vůbec neodstartuje. Podle zákona by měla začít vysílat nejpozději 23. května 2008. Vidím to velice skepticky. Termín určitě nestihneme. Buď požádáme o jeho prodloužení, nebo licenci vrátíme, odpověděl Vodička na dotaz serveru DigiZone.cz.

Lhůtu pro start prodloužit nelze

Protože podle předsedy RRTV Václava Žáka o prodloužení zákonné lhůty pro zahájení vysílání žádat nelze, Apatyka zřejmě vůbec neodstartuje a licence jí propadne. Taková žádost je přípustná pouze v případě, že by k tomu byly odůvodněné technické potíže, říká Žák. U satelitního vysílání ale žádné takové důvody nehrozí. Jindřich Vodička sice naznačuje, že sám se už v projektu TV Apatyka tolik nepohybuje a televizi se věnuje spíš další jednatel Zelené Apotéky Miroslav Kadlec (t.č. v Izraeli, kde Iscare provozuje soukromé lékařské kliniky), zároveň ale připouští, že záležitost je daleko složitější, než si představitelé Zelené Apotéky představovali.

Lighthouse Holešovice

Televize Apatyka měla sídlit v budově Lighthouse v pražských Holešovicích, stejně jako soukromá klinika Iscare.

Vzhledem k tomu, že televize Apatyka v prvních dvou letech nepočítala s vlastním studiem ani odbavovacím pracovištěm a neměla mít ani vlastního generálního ředitele, musel se na krachu projektu podepsat některý ze smluvních partnerů Zelené Apotéky. Proč vlastně majitelé klinik Iscare usilovali o vlastní televizi? Připadalo nám celkem logické pokusit se proniknout na televizní trh s programem, který jsme nejprve uvažovali jako čistě odborně zaměřený, řekl už loni v červnu serveru DigiZone.cz Jindřich Vodička. Později prý lidé z Iscare pochopili, že by s takovou televizí oslovili jen velice úzký okruh diváků a rozšířili její zaměření na zdravý životní styl. Dobrý nápad se ale bez profesního zázemí nepodařilo dotáhnut do konce.

Červenkovy televize následují 24cz

Daniel Častvaj

Podobný osud čeká trojici televizních projektů realitního magnáta Miloše Červenky, do loňského září majitele a provozovatele parlamentního kanálu 24cz. Červenkovy firmy Region Media a Merovigian loni získaly vysílací licence pro satelitní programy TV Ona (pro ženy), 24 plus (zpravodajství a publicistika) a TV R1 (reality). 24 plus měla nahradit tehdy existující 24cz, úzce zaměřenou na parlamentní zpravodajství, a nabídnout divákovi všeobecné zpravodajství a publicistické pořady. De facto by tak konkurovala veřejnoprávnímu kanálu ČT 24, ale také připravované komerční zpravodajsko-publicistické digitální televizi Z 1, která ovšem bude vysílat hlavně pozemní cestou.

Licenci pro 24 plus získala firma Region Media loni 10. dubna, vysílání by měla zahájit nejpozději do 5. dubna 2008. Ženský program TV Ona má provozovat firma Merovigian, a lhůta pro zahájení vysílání mu vyprší už za měsíc: 22. března 2008. Do třetice program TV R1, nejbližší Červenkovým hlavním podnikatelským aktivitám v oblasti realit a nemovitostí, má jeho společnost Merovigian spustit do 8. srpna 2008. S panem Červenkou jsme v kontaktu a vím, že by tyto televize chtěl provozovat, ale stále platí důvody, pro které musel ukončit vysílání parlamentní televize 24cz – tedy obstavení účtů ze strany společnosti PPF Investments, řekl serveru DigiZone.cz Daniel Častvaj, poslední ředitel televize 24cz.

Častvaj: Licence zřejmě propadnou

Podle Častvaje je pravděpodobné, že se problémy s obstavenými účty kvůli údajně nesplacené půjčce od PPF Investments nevyřeší v nejbližší době, takže minimálně licence 24 plus a TV Ona propadnou. Na druhou stranu to nebude tolik bolet, protože to jsou takové ty licence, které dostane každý. Stačí, když za ně zaplatí 50 tisíc korun. Není problém požádat o jejich udělení znovu a názvy programů jenom trošku upravit, míní Častvaj, který momentálně pro Červenku přímo nepracuje, ale je prý připraven se na projektech satelitních televizí znovu podílet. Také Červenka počítal s tím, že by jeho tři nové televize vysílaly přes satelit Astra, konkrétně pak Astra 1KR na pozici 19,2 stupně východně, již využívá placená satelitní služba UPC Direct.

24cz Zaorálek Sobotka

Studio parlamentní televize 24cz. Stanice zanikla loni v září, když věřitel nechal obstavit účty jejího majitele.

Další člen týmu 24cz a její někdejší ředitel i majitel Jan Fulín se satelitního vysílání nevzdává a letos v lednu získal prostřednictvím vlastní firmy Play Media licenci pro satelitní program Play TV. Má jít o soutěžní, zábavný a herní program s interaktivními prvky, který podle licenčních podmínek počítá i s každodenními rozhovory a osvětovými pořady. Rovněž Play TV má vysílat prostřednictvím družice Astra 1KR na pozici 19,2 stupně východně a na rozdíl od výše zmíněných stanic má poměrně dost času na přípravu vysílání. Lhůta pro zahájení vysílání mu vyprší až 18. ledna 2009.

Dočkáme se kanálu Da Vinci?

Borek Severa

Velkou neznámou je nejambicióznější satelitní projekt loňského roku, vzdělávací kanál Da Vinci, za kterým stojí televizní producent (např. Nemocnice na kraji města po dvaceti letech) Borek Severa. Jeho společnost MaxiFilm & TV získala licenci 11. září 2007, a na zahájení vysílání má tudíž ještě víc než půl roku, podle původních zpráv ale chtěla odstartovat už těsně po Novém roce. Nejde vyloženě o český projekt, kanál Da Vinci má být panevropskou stanicí s mnoha jazykovými mutacemi. Pro střední a východní Evropu má vysílat prostřednictvím družice Thor 3 na pozici 0,8 stupně západně (pro ni získal licenci od české RRTV), pro Německo z Astry na pozici 19,2 stupně východně a pro Polsko z Hot Birdu na pozici 13 stupňů východně.

Kanál Da Vinci má být placeným programem a Borek Severa na něm spolupracuje s berlínskou společností Da Vinci. Ta již provozuje na satelitu program Da Vinci Learning, který mohou od loňského září sledovat diváci polské placené satelitní platformy n (družice Hot Bird, 13 stupňů východně). Severa, který léta žil v Německu, loni pro Lidové noviny uvedl, že se na projektu podílí několik osobností se zkušenostmi z velkých německých televizí, například RTL. Program by měla finančně podpořit Evropská banka pro obnovu a rozvoj, zčásti pak stojí na soukromém kapitálu. Obsah mají tvořit především převzaté pořady nakoupené od evropských veřejnoprávních televizí včetně ČT. S tou však dosud nikdo z kanálu Da Vinci nejednal.

Da Vinci Learning web

Internetové stránky německého satelitního programu Da Vinci Learning, který provozuje berlínská společnost Da Vinci

Anketa

Jakého projektu byste litovali nejvíce?

97 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 2. 2008 10:18

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+