Hlavní navigace

Thomas Wrede: Ultra HD je vysokým rozlišením zítřka

25. 11. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc
Jak se satelitní operátor SES připravuje na Ultra HD revoluci, vysvětlil v rámci kulatého stolu serveru DigiZone viceprezident pro přijímací systémy Thomas Wrede.

Ultra HD vysílání na českém území šíří krom pilotního zemského vysílání Českých Radiokomunikací také satelitní operátor SES. Jeho strategické plány ohledně Ultra HD vysílání přiblížil čtenářům DigiZone viceprezident pro přijímací systémy Thomas Wrede.

Co očekáváte od Ultra HD kanálů?

Na našich SES satelitech vysíláme po celém světě kolem 26 Ultra HD kanálů, z nichž některé jsou dostupné i na území střední Evropy. Z našeho pohledu aktuálně prožíváme velice zajímavé časy, protože zájem o UHD kapacitu na flotile satelitů SES začínají projevovat i placené platformy, například Viasat ve Švédsku nebo Sky v Británii a v Německu. Sport, konkrétně přímé přenosy, je také hlavním tahákem pro předplatitele a z mého pohledu i driverem celé Ultra HD technologie. U sportu mohou vysílatelé experimentovat se správnými kamerami, postprodukcí a podobně. Navíc se stále zlepšuje kódování videa a nabízí tak další prostor pro navyšování kvality.

O kolik náročnější je Ultra HD oproti HD?

Záleží na očekávání vysílatele. Obecně platí, že co si zájemci zaplatí, to dostanou, záleží primárně na jejich obchodních plánech. Některé HD kanály vysílají i s kapacitou šest megabitů za sekundu, což osobně pokládám za příliš nízké. Kodéry MPEG-4 se neustále zlepšují a Ultra HD kanály, které vysíláme my jako demo, se pohybují kolem 25 megabitů za sekundu. Taková kapacita je podle mě potřeba pro sportovní přenosy při využití HEVC kodeku a ve vynikající kvalitě.

Sport asi také bude na kapacitu nejnáročnější?

Samozřejmě, čím dynamičtější obsah, tím vyšší data stream. U přenosu vážné hudby, kde zabíráte jen dirigenta a několik členů orchestru, samozřejmě nepotřebujete takovou kapacitu jako u hokejového nebo tenisového zápasu.


Autor: Karel Choc

Thomas Wrede, SES Astra

Kdo je tahounem zájmu o Ultra HD rozlišení, producenti obsahu, vysílatelé, nebo diváci?

Těmi early adopters, aspoň u nás, jsou reality TV producenti, kteří přicházejí s novými kanály. Pak jde o kanály, které chtějí oslovit moderní nebo mladé publikum, jako je Fashion TV nebo některé teleshoppingové kanály. Ty přišly s Ultra HD jako první a hned za nimi nastupují placené kanály, hlavně ty sportovní.

Víte, kolik vašich diváků má Ultra HD televizor?

Liší se to trh od trhu, nejpokročilejší budou asi Spojené státy a některé asijské státy, hned v závěsu se západní Evropou. Počet prodejů UHD obrazovek neustále roste, nové televizory už bývají většinou UHD, protože oproti dobrým HD přijímačům nejsou zas o tolik dražší.

U Ultra HD televizorů také není potřeba sedět od obrazovky tak daleko…

Koukáte-li na SD obsah na velké obrazovce, vidíte samozřejmě více defektů. I podobné faktory budou navyšovat poptávku po HD a UHD a ochotě za ni zaplatit.

Kolik procent domácností tedy v západní Evropě využívá Ultra HD? Pětina?

To je určitě přehnané číslo. Musel bych se podívat přesněji, ale v Německu vlastní UHD televizor něco přes dva miliony domácností z celkem 38 milionů.


Autor: Karel Choc

Thomas Wrede, SES Astra

Uvažujete jako satelitní operátor o poskytování VOD služeb, nebo toto rozhodnutí záleží na vysílatelích?

Není po tom poptávka. Naši zákazníci využívají nabídku live satelitu třeba pro sportovní přenosy a pak OTT služby třeba pro filmy a podobný obsah. Ale to záleží na zákazníkovi, ne na nás. SES a naše nově založená společnost MX1 nabízí také OTT satelitní řešení.

Stále věříte v lineární vysílání?

My věříme v satelitní vysílání, ať už bude lineární, obousměrné, nebo OTT. Satelit nabízí spoustu kapacity a to se do budoucna nezmění. Satelit je spolehlivou distribuční platformou se širokým pokrytím, což se někdy podceňuje, když žijete ve velkém městě, máte super rychlý internet, ale ono to tak nefunguje zdaleka všude.

Pro rurální oblasti nabízíte internetové připojení skrze službu Astra2Connect…

Naše nabídka cílí na venkovské nebo předměstské oblasti, které nejsou dostatečně pokryté širokopásmovým internetem.

Obousměrné set-top boxy také nabízejí více dat o divácích.

Stejně jako každý mobilní telefon nebo k internetu připojené zařízení. Ale my žádná taková data nesbíráme.

Ale placené platformy je sbírají určitě.

Nějaká data určitě sbírají a jejich důležitost neustále roste, ale nemyslím si, že je jejich množství srovnatelné s tím, co sbírají internetoví giganti jako Google, Amazon nebo Facebook. Televizní vysílatelé a provozovatelé placených platforem, ať sídlí kdekoli, podléhají mnohem přísnějším regulím a omezením, jaká data mohou čerpat a sbírat.

Každopádně jsou přesnější než peoplemetry…

Ty provozují výzkumné agentury, jako je GFK nebo Nielsen, které mají speciální dohody s domácnostmi, které mají tyto peoplemetry doma. Tato situace je legislativně velmi dobře podchycená.


Autor: Karel Choc

Thomas Wrede, SES Astra

Nedopadne Ultra HD jako 3D?

Určitě ne. Podle našich interních debat je Ultra HD stejným případem jako HD před nějakými deseti lety. A možná bude ten vývoj ještě rychlejší, stačí se podívat na trend prodeje plochých obrazovek. Ani počet kanálů není špatný, když jsme v roce 2003 začínali s HD, měli jsme v nabídce jeden belgický HD program. O rok nebo dva později jsme měli na našich satelitech pět nebo šest HD kanálů. A dnes máme v našem portfoliu 26 Ultra HD kanálů, což jestli se bavíme o roku jedna nebo dvě UHD technologie, je celkem dobré.

Kolik Ultra HD kanálů po světě vysílá?

Celosvětově máme na satelitu kolem šedesáti UHD kanálů. Ultra HD vysílání spustil Viasat ve Švédsku nebo Sky v Británii a v brzké době očekáváme spuštění Sky Deutschland v Ultra HD, kde nabídnou přenosy z Bundes ligy. Nemohu být sice konkrétnější, ale v příštím roce vstoupí do UHD i další placené platformy a je jasné, že Ultra HD brzy převezme roli HD dnešních dnů a stane se tou nejlepší volbou pro vaše obrazovky.

Takže Ultra HD je HD zítřka?

To už se dnes děje. Náš byznys díky tomu také úměrně roste, protože zákazníci přecházejí od SD k HD a je potřeba více kapacity na našich satelitech. Na vyspělejších trzích SD vysílání během několika málo let skončí. Zbudou jen HD kanály a Ultra HD jako to nejlepší. Ale abych se vrátil k původní otázce, 3D nebo dnes virtuální realita jsou podle mě jen krátkodobými výstřelky, a to osobně věřím, že zájem o virtuální realitu vydrží déle než poprask kolem 3D televize. Ale to se během pár let ukáže samo.

V Česku zatím Ultra HD nenabízí žádný velký kabelový nebo IPTV operátor. Je primárním problémem kapacita?

Jde o problém kapacity a obchodního rozhodnutí, kdy pro operátory je lepší mít více HD kanálů než jeden Ultra HD kanál. To je podle mě jeden aspekt. Druhým je, že není tak jednoduché získat UHD obsah a vybudovat 24 hodin vysílající program. Naši zákazníci by určitě v těchto sítích rádi vysílali a tím se obloukem vracíme k prvnímu zmíněnému argumentu.

BRAND24

Je Ultra HD zatím hlavně věcí image?

Ta technologie se bude hlavně neustále zlepšovat. Co se týče kvality, hodně se bavíme o HDR technologii, která zlepší kontrast a nabídne lepší zážitek i na menších obrazovkách. Příští rok u nás zahájíme testy s vyšším frame rate, kdy se od padesáti nebo šedesáti dostaneme ke sto nebo sto dvaceti záběrům za sekundu. To nepochybně zlepší zážitek při sledování sportovních přenosů. A satelit bude první, který je bude vysílat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).