Více

Tereza Šimečková: Jednotné měření televizí a internetu není utopie, kromě ČT ho chce i Prima

V čem udělal český Google chybu, když veřejně označil svůj YouTube za sledovanější než Novu? Zeptali jsme se ředitelky společnosti Mediaresearch, jež v Česku provozuje peoplemetry.

Celým televizním trhem nedávno otřásla tisková zpráva společnosti Google, podle které je její videoportál YouTube u českých diváků do 35 let sledovanější než jakákoli z tuzemských televizí. Proti této interpretaci se ohradila i agentura TNS Aisa, z jejíchž dat Google vycházel. Obecně se ale dá říci, že porovnávání výkonnosti videoportálů na internetu a televizního vysílání všechny zajímá a chtějí najít jednotnou měnu pro společný prodej reklamního prostoru. Co tedy udělal Google špatně, když porovnal televizní a internetovou sledovanost?

Je těžké komentovat jednání Googlu, ale na jeho tiskové zprávě nebyly v pořádku dvě věci: za prvé působila tak, že ji připravila TNS Aisa. Ale tato agentura pouze provedla průzkum, který byl velmi pravděpodobně zaměřen jenom na YouTube. Vedle toho někdo vzal tato data od TNS Aisa a mnohá další data, která jsou obecně dostupná na trhu a už nepocházejí od TNS Aisa, a spojil je do jednoho grafu. Přitom to ale působilo tak, že to celé připravila TNS Aisa. Druhý problém je v tom, že se sloučilo mnoho různých metodik a technologií; ono je opravdu velmi těžké tvrdit o různých informacích, že říkají to samé. Pokud se budete lidí ptát, na co se dívali včera v televizi, dostanete jinou informaci, než když to budete měřit. Budete-li to měřit a použijete třeba podmínku, že člověk bude započítán mezi diváky, když se na daný pořad nebo televizi díval kdykoli v průběhu včerejšího dne alespoň tři minuty, vyjde vám jiné číslo, než když si dáte za podmínku, že se musel včera dívat alespoň hodinu. A naprosto jiné číslo vám vyjde, když budete měřit televizní sledovanost na cílové skupině celé populace a jiné procento, když sledovanost televize budete měřit u lidí, kteří často používají internet. A tohle všechno se v té tiskové zprávě spojovalo, takže neznalý čtenář opravdu mohl nabýt dojmu, že se srovnává něco, co je naprosto srovnatelné, ale ve skutečnosti se porovnávaly úplně jiné charakteristiky.

 



Ale je zajímavé, že tuto informaci převzaly i odborné weby včetně DigiZone.cz a nikdo ji nerozporoval do chvíle, než se ozvaly televize a agentura TNS Aisa.

Celý rozhovor čtěte v prémiové sekci DigiZone.cz

Tento článek patří do prémiového obsahu

Chcete-li mít přístup k exkluzivním informacím, zvolte prosím jednu z níže uvedených možností.

Jednorázová platba

30 Kč s DPH

Ztratili jste přístupový kód? Vyplňte stejnou emailovou adresu jako při původní objednávce a my vám kód znovu zašleme.

Předplatné

Předplatné pro soukromé osoby
785 Kč bez DPH za rok

Firemní předplatné
od 3 900 Kč bez DPH za rok

Proč číst premiový obsah?

Objednávka předplatného

Již máte předplatné?

Přihlaste se

Zaplatit můžete online pomocí některého z bohaté nabídky platebních kanálů od mobilních plateb až po platební karty. GoPay

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+