Více

Televize v květnu vyzkouší mobilní měření sledovanosti

Jak se liší sledovanost televizí a poslechovost rádií přímo v terénu, v restauracích, klubech a při veřejných projekcích? To by měl zjistit pilotní projekt nového způsobu měření počtu diváků a posluchačů, který proběhne od 8. do 21. května v Praze. Společnosti Mediaresearch a Elvia během něj vyzkouší novou měřící technologii ReMark, již vyvinuly přímo v České republice.

Průzkumu se zúčastní 600 dobrovolníků starších patnácti let, kteří budou mít k dispozici 200 kusů zařízení ReMark. Do měření se už nyní zapojily tři televizní stanice s pěti programy: ČT 1, ČT 2, ČT 4 Sport, Nova a Prima. O účasti dalších televizních a rádiových stanic se v současné době vedou jednání. Zatím projevily zájem o účast nejméně čtyři rozhlasové stanice, další jednání probíhají mezi ATO a Rozhlasovou sekcí SKMO, sdělil manažer projektu Rostislav Černý.

Podle týdeníku Marketing a Media mají o účast na projektu zájem rádia Fajn a Blaník, naopak pro provozovatele Frekvence 1 a Evropy 2 jsou poplatky spojené s testem příliš vysoké. Stejného názoru jsou i kabelové a satelitní stanice. Zkouška je součástí peoplemetrového měření sledovanosti televizí, které pro Asociaci televizních organizací zajišťuje společnost Mediaresearch. Jeho hlavním cílem je vyzkoušet toto zcela nové měřící zařízení po stránce technologické a ověřit metodologii tohoto typu sběru dat a jejich zpracování, vysvětluje Černý.

Květnový termín zvolily firmy záměrně proto, že během něj proběhne Mistrovství světa v hokeji, které nemůžou běžné peoplemetry kvůli častému sledování televize mimo domácnosti spolehlivě změřit. Přístroj ReMark je krabička o rozměrech 65×50×15 mm a hmotnosti 150 gramů (obr.1, obr.2), která identifikuje speciální neslyšitelnou značku umístěnou ve zvuku měřeného média. Sledované televizní a rozhlasové stanice tudíž budou muset umístit tuto stopu do svého vysílání. Přenos měřených dat je možný přes technologii GSM.

Nošení přístroje respondentem je kontrolované pomocí pohybového čidla. Zařízení rovněž rozpozná, zda se člověk nachází v budově nebo na volném prostranství, což umožňuje získat další podrobná data. Podobný průzkum poslechovosti a sledovanosti proběhl v Praze už před třemi lety. Tehdy ho prováděla společnost GfK Praha a použila pro něj náramkové hodinky Radiocontrol (obr.), které zaznamenávaly zvukové sekvence rádií a televizí a později je srovnávala se zvukovými stopami všech sledovaných stanic.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+