Více

Televize se příliš zacyklují v nekonečných seriálech. Aby na to nedojely…

Pokud zrovna neholdujete seriálům s nekonečným dějem a stále stejnými tvářemi, asi si na hlavních televizních kanálech nebudete mít co vybrat

Jan Potůček

Ilustrace: Nenad Vitas

Ordinace v růžové zahradě 2, Ulice, Cesty domů, Vyprávěj a od podzimu také Obchoďák. Televizní obrazovky začínají opanovávat nekonečné seriály, u nichž si ani ti nejskalnější diváci patrně nevzpomenou, kdy vůbec začaly a jakými dějovými peripetiemi si za léta své existence prošly. Zejména dvě největší komerční televize – Nova a Prima family – v tomhle oboru hrají prim a tak trochu si zahrávají s ohněm, protože ne každý holduje ateliérovým fraškám dekorovaným nábytkem z IKEA.

Chápu, že seriály jsou pro televize neocenitelným formátem, zvláště pak pokud jde o ty „nekonečné“, které divák najde každý den ve stejný čas na konkrétním kanále. Vytváří se tak návyk, kterého se člověk těžko zbavuje a pro televize to znamená jistotu v pravidelné sledovanosti, kterou mohou přetavit v zisky z prodeje reklamních časů. Jenže těch nekonečných seriálů je u nás už tolik, že pomalu začínají z obrazovek vytlačovat všechny další žánry – filmy, dokumenty, či publicistiku.

Není to přitom tak dávno, co české komerční televize odmítaly do něčeho takového jako je nekonečný seriál investovat. Původní dramatická tvorba byla (a stále je) tím vůbec nejdražším, a pokud se dal vysílací čas zaplnit nějakou levnou akvizicí, televize raději vsadily na ni a shrábly větší zisk z reklamy. Rozvojem internetu a různých sdílecích webů ale nastala situace, kdy veškeré zahraniční seriály, ale třeba i nejnovější filmy, může divák stáhnout z webu mnohem dřív, než je nějaké české studio nadabuje a jejich vysílací práva se dostanou k některé z českých televizí.

Akviziční tituly už nemůžou televizím zajistit masovou sledovanost, publicistika tolik netáhne a zpravodajství si vyžaduje příliš mnoho investic nejen do samotného obsahu, ale i lidí, kteří ho vytvářejí. Televizním tak logicky zbývají jen jejich vlastní seriály. Ty si nikdo před odvysíláním na obrazovce nemůže stáhnout z internetu, zkrátka lze pořád očekávat, že jejich sledovanost nebude špatná. A tak vzniká jeden seriál za druhým, nejlépe v interiérech s podobnými dekoracemi z velkoobchodu s nábytkem a se stále stejnými herci, protože na českém (a slovenském) trhu jich zkrátka víc není.

Jenže český divák je taky jenom člověk a jeho hlava může obsáhnout jen určitý počet dějových linií. I ty největší fanynky vztahových seriálů musely vynakládat obrovskou energii na to, aby denně zvládaly pravidelné dávky Ulice a čtyřikrát v týdnu na přeskáčku Ordinaci s Cestami domů, doplněné třeba ještě pátečním seriálem Vyprávěj na České televizi. Letos na podzim už bude těch seriálů tolik, že je televize musí postavit proti sobě. Čili diváci se budou muset rozhodovat, na co se dívat, protože obojí souběžně prostě nestihnou (pokud je nebudou sjíždět v internetových archivech Primy a Novy – ideálně za měsíční paušál, což by se televizím jistě náramně líbilo).

Televize si tak trochu samy vykopávají hroby. Seriálové publikum je sice velké, ale nezahrnuje úplně všechny diváky. Ti, co nechtějí denně řešit televizní románky v nějaké nemocnici nebo obchoďáku, si na velkých plnoformátových televizích pomalu nemají co vybrat. Logicky tedy přeladí jinam. Jako teď v létě, kdy Farma a VIP Prostřeno! vyhnaly část diváků k menším televizím a například TV Barrandov dosahuje rekordní sledovanosti i po 20. hodině, kdy se jí o tom obvykle ani nezdálo. Nadprodukce nekonečných seriálů prostě musí jednou dojít do stadia, kdy se televizím nebude vyplácet.

Zatím ale v tomhle bodu zvratu nejsme, a tak se brzy dočkáme Terezy Kostkové v další (kolikáté už?) hlavní roli příběhu jednoho nejmenovaného pražského obchodního centra a pokud uvidíme Lukáše Hejlíka, nebudeme zrovna tušit, jestli léčí v Ordinaci na Nově nebo učí v Základce na Primě family. Doufejme, že Kavčí hory nevyplní svoji hrozbu a nenabídnou nám svůj vlastní nekonečný denní seriál, o kterém sní od chvíle, kdy jim začal šéfovat Petr Dvořák – za jehož ředitelování na Nově odstartovala Ulice.

Anketa

Sledujete pravidelně některý z nekonečných českých seriálů?

123 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 8. 2012 6:41

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+