Více

Televize Public teď ze všeho nejvíc připomíná Top TV. A co dál?

Nabídkovému programu Top TV, který vysílal v letech 2005 až 2007 v Praze a přes satelit a kabel se dal naladit i v dalších regionech České republiky, se nyní podobá televize Public. Stanice, kterou může přijímat téměř polovina populace v zemské digitální síti 3, změnila minulý měsíc vysílací schéma a výrazně omezila rotování reprízovaných bloků. Hodnoceno podle tváří, které se na Publicu objevují, se ale z této televize stává odkladiště vyhaslých hvězd z Novy a Primy.

Tematické magazíny, stejně jako na Top TV

Dominantní částí programu televize Public jsou teď tematické magazíny. Jsou relativně levné, dají se vyrábět a vysílat na pokračování, a tak lehce zaplní programové schéma, aniž by bylo třeba cokoli těžce vymýšlet. A dá se v nich více či méně sofistikovaně propagovat zboží, jako to dělala ve svých magazínech zmiňovaná, a dnes již neexistující Top TV. Moderování těchto magazínů svěřilo vedení televize někdejším hvězdám velkých komerčních televizí, ovšem už notně pohaslým (a levným). I v tom se Public hodně podobá Top TV, z níž si diváci jistě dobře pamatují permanentně moderující dvojici Slávka Bouru a Markétu Majerovou.

Boura s Majerovou se sice na Publicu zatím neobjevují, zkušenost z teleshoppingového kanálu Top TV má ale Zdeněk Podhůrský, moderátor pořadů Up Date ZP a Uvař co umíš! První se věnuje hudební scéně a Podhůrský si do něj zve pokaždé jednoho známého zpěváka a jeden „dosud neobjevený talent“ (zkratka „ZP“ v názvu pořadu připomíná devadesátá léta, kdy bylo „moderní“ dávat si do titulu svoje iniciály; dnes už to zní poněkud dětinsky). Druhý pořad je klasický gastronomický magazín, bez kterého se dnes neobejde asi žádná plnoformátová televize, ale na Publicu se z něj skutečně stává teleshopping – Podhůrský nabízí za různé slevy kuchyňské spotřebiče.

TOP TV Boura Majerová Hrušínský

Pamatujete si ještě na Top TV se Slávkem Bourou a Markétou Majerovou? Televize Public ji v mnohém připomíná (Foto: archiv Top TV)

Známé tváře, které už nikdo nechce

Podhůrský o sobě na webu televize Public píše, že se loni stal majitelem pizzerie v Praze na Žižkově, a tak se určitě v jeho pořadu jistě dočkáme i zmínky o ní. Nejlepší televizní léta, kdy ho do role moderátora soutěžního pořadu „Pálí vám to?“ vytáhla tehdejší programová ředitelka Novy Libuše Šmuclerová, má zřejmě za sebou. A takových tváří je na Publicu víc: Zuzana Belohorcová, jejíž erotické Peříčko lámalo na Nově rekordy sledovanosti, má na televizi Public občasnou talk show Pohoda se Zuzou (vysílaný v pátek od 20:15, a střídá se s „Pohodou se Simonou“, bývalou redaktorkou zpravodajství na Primě Simonou Votyovou).

Další bývalou nováckou tváří na Publicu je rosnička Michaela Dolinová. Její pořad Klobouk o módě vysílá Public od listopadu, zatímco současný moderátor počasí na Nově Michal Jančařík s televizí Public spolupracuje už delší dobu na pořadu Cyklotoulky. Na Nově a České televizi kdysi působil i moderátor druhého kulinářského pořadu na televizi Public, Tajemství šéfkuchaře – Petr Jančařík. Z Primy si do Publicu odskočil moderátor poslední, třetí řady reality show VyVolení Míra Hejda, který provází reality show Limuzína, známé z internetové televize Stream (jde asi o nejznámější pořad televize Public).

Zuzana Belohorcová - Public

Poznáváte sexuální dračici Zuzanu Belohorcovou? Kdysi uváděla erotické Peříčko na Nově, teď občas moderuje večerní magazín Pohoda se Zuzou na televizi Public. (Foto: archiv televize Public)

Zase tak velké změny v programu to nejsou

Chceme fungovat v naprosto odlišném modelu než dosud, tedy na základě fixního schématu, odejdeme od rotujících, pohybujících se cyklů, pořady chceme jednoznačně usazovat a stavět schéma jako velké televize, slibovala loni v listopadu výkonná ředitelka Publicu Renata Pešková. Pokud jste však tuto televizi sledovali před loňským prosincem a srovnáte ji s dnešním vysíláním, žádné velké programové změny jste asi nezaznamenali. Public především zamíchal s vysílacími časy existujících pořadů a několik nových přidal. Rozhodně se ale nedá říct, že by se chovat jako velká plnoformátová komerční televize.

Nedá se říct, že bychom změnili podíl premiér a repríz, pouze jsme na základě výsledků sledovanosti upravili vysílací časy jednotlivých pořadů. Ty lépe sledované jsme dali do lépe sledovaných časů, ale rotace repríz se nezměnila, připouští dnes Pešková. Od října má totiž Public přístup k datům z peoplemetrů, k nimž se dostal prostřednictvím agentury At Media, která televizi zastupuje při prodeji reklamních časů. At Media se podařilo vytvořit skupinu 13 menších kabelových a satelitních televizí, které se jejím prostřednictvím staly součástí Asociace televizních organizací – zadavatele elektronického měření sledovanosti.

Renata Pešková 500

Výkonná ředitelka televize Public Renata Pešková po svém příchodu osekala zbytečně vysoké náklady na nákup pořadů a snížila výdaje na provoz. Na druhou stranu kvůli osobním antipatiím s lidmi z vedení kabelové společnosti UPC nemá naději, že by se Public objevil v programové nabídce největšího tuzemského kabelového operátora. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Téměř milion diváků týdně

A jak na tom tedy Public je v počtu diváků? V druhém lednovém týdnu jej sledovalo průměrně po celý den 0,28 procenta diváků starších patnácti let, kteří zrovna trávili čas u televize. To je zhruba desetina oproti zpravodajskému kanálu ČT 24 a pětina oproti sportovnímu kanálu ČT 4. Pokud bychom se zaměřili na celkovou dospělou populaci České republiky, tedy všechny obyvatele starší patnácti let, pak z těch Public oslovil minulý týden průměrně 0,04 procenta denně, což představuje 3 400 diváků (ale alespoň tři minuty denně jej sleduje zhruba 300 tisíc lidí). Za celý týden však vysílání této televize zasáhlo 939 tisíc diváků starších čtyř let, a za loňský listopad až 1,6 milionu diváků, což je podobné číslo jako u nepoměrně nákladnější zpravodajské televize Z1.

Ukazuje se náš prime time, ten je nepochybně mezi 22. a 23. hodinou. Tam křivka sledovanosti markantně narůstá, je několikanásobně vyšší, než přes den. To dáváme dokumenty či tematicky zaměřené hodiny, hudba, živé koncerty, pořady orientovaného na mladého diváka jako Re-play, komentovala už loni v listopadu první data z peoplemetrů šéfka Publicu Renata Pešková. Nutno však dodat, že čísla sledovanosti jsou tak nízká a doba, po kterou byl Public součástí panelu elektronického měření sledovanosti tak krátká, že v podobným závěrům bylo v té době příliš brzy. Je však vidět, že televize se z výsledků poučila.

Očima Josefa Klímy - Public TV

Na Publicu má vlastní pořad také někdejší ikona Novy, investigativní reportér Josef Klíma. Pouze o tom málokdo ví, protože Public jeho angažmá nijak nepropagovala. (Foto: archiv televize Public)

Peoplemetry Publicu skutečně pomohly

Když dostali první čísla z peoplemetrů, snažili se podle nich upravit programové schéma, a to se může odrazit na lepší sledovanosti, hodnotí chování televize Public šéf agentury At Media Štěpán Wolde. Zařazení do peoplemetrů podle něj pomohlo této televizi také k získání nových inzerentů, i když kampaň cílenou výhradně na televizi Public si prý přes At Media dosud nikdo neobjednal. Reklamní časy na Publicu prodáváme v balíčcích s dalšími televizemi, které zastupujeme, takže zákazníkům ani tak nejde o to, na jaké televizi se jejich reklama objeví, ale jaký bude celkový zásah jejich kampaně, vysvětluje Wolde.

Proto také není možné specifikovat, kteří klienti a z jakých oborů mají o inzerování na Publicu zájem. Není to ovšem jen At Media, kdo na Publicu prodává reklamní časy. Část inzerentů si Public shání sám, například sponzory jednotlivých pořadů, upřesňuje Wolde. Výhradně přes obchodní oddělení Publicu jdou především smlouvy na propagaci výrobků v různých magazínech, například pořadech o vaření. Někteří klienti se přímo podílí na výrobě pořadů a za výrobní náklady mohou do magazínu umístit svoji reklamu. I tím se Public hodně přibližuje někdejší Top TV.

Televize Public - mapa pokrytí leden 2010

Aktuální mapa pokrytí televize Public ze zemských digitálních vysílačů. Program vysílá prostřednictvím celoplošného multiplexu 3 společnosti Czech Digital Group, v jihočeském Regionálním multiplexu 1 společnosti Gimi TV a na Ostravsku v síti společnosti B plus TV v Klimkovicích. (Zdroj: televize Public; mapu kliknutím zvětšíte)

Co bude dál?

Otázkou zůstává, jakým směrem se televize Public vydá v dalších letech. Televize, která zatím těžko pokryje provozní náklady z prodeje reklamy, a čekají ji vyšší a vyšší výdaje za šíření signálu (jenom letos se měsíční poplatky spojené s vysíláním v zemské digitální síti 3 zvýší z 2,9 milionu korun v lednu na více než 4,5 milionu korun v prosinci), se zřejmě neobejde bez strategického investora. Současný majitel Publicu, podnikatel Luděk Vinš (majitel společnosti Strojexport, v jehož sídle na Václavském náměstí v Praze – Paláci Fénix – televize Public sídlí), sice disponuje potřebným kapitálem, ale těžko ho může bavit vydržovat si donekonečna hračku, která ho stojí desítky milionů korun ročně s takřka žádným výhledem návratnosti.

Je pravda, že Vinš hodně ušetřil na angažmá současné ředitelky Publicu Renaty Peškové, která seškrtala zbytečně drahé pořady a celkově provoz televize zracionalizovala. Zároveň ale Publicu takřka uzavřela přístup do kabelové sítě UPC, protože s touto společností nemá ze svého dřívějšího působení dobré vztahy. A pokud by došlo na lámání chleba a našel by se případný investor, těžko říct, co by mu nynější majitel televize Public nabídl. To nejdražší, co by připadalo v úvahu – licenci pro zemské digitální vysílání – totiž Public nemá a do roku 2012 mít nemůže (ze zákona se dříve další licence pro celoplošné DVB-T vysílání udělovat nemohou). V multiplexu 3 vysílá jako program převzatý z kabelu a satelitu a licenci pro toto vysílání může získat kdokoli za padesátitisícový správní poplatek Radě pro rozhlasové a televizní vysílání.

Anketa

Podaří se televizi Public udržet v multiplexu 3, aniž by musela hledat strategického investora?

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 1. 2010 14:15

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+