Více

Televize Public je v insolvenčním řízení, neplatila za vysílání v multiplexu 3

Dluhy provozovatele televize Public, společnosti Totalpress, přesáhly mez, kterou by byl schopen sám splatit, a tak požádal Městský soud v Praze o vyhlášení úpadku. Od 1. dubna je Totalpress v insolvenčním řízení a čeká na rozhodnutí o prohlášení konkurzu na jeho majetek. Provozovatel televize Public nyní nesmí nakládat s majetkem nad míru nezbytně nutnou, která je třeba k zachování televizního vysílání. Celkové dluhy stanice přesáhly 130 milionů korun, z toho dvě třetiny Public dlužil společnosti Czech Digital Group (CDG) za šíření signálu v celoplošném multiplexu 3.

Public nejvíc dluží CDG, ta se pohledávky zbavila

První návrh na vyhlášení úpadku na sebe Totalpress podal letos 22. března, Městský soud v Praze jej ale odmítnul, protože provozovatel televize Public podrobně rozepsal pouze dluh vůči společnosti GMF, která odkoupila pohledávku od CDG za šíření signálu televize Public v multiplexu 3. Věřitelů Totalpressu je ale víc a soud žádal přesné vyčíslení všech dluhů. Provozovatel Publicu, kterého vlastní podnikatelé Jiří Voděrka a majitel Strojexportu Luděk Vinš (v sídle této firmy na Václavském náměstí v Praze je i studio a odbavovací pracoviště televize Public), proto podal nový insolvenční návrh, který už soud 1. dubna přijal a následně jej 7. dubna zapsal i obchodní rejstřík.

DOKUMENT: Rozhodnutí soudu o insolvenčním řízení na Totalpress

Celkové dluhy společnosti Totalpress dosáhly 134 milionů korun, z toho 64,35 milionu korun dluží firmě GMF a 19,12 milionu korun opět CDG za dobu od loňského prosince, kdy tuto společnost koupily České Radiokomunikace. Třetím největším věřitelem firmy je její spolumajitel Luděk Vinš, který coby fyzická osoba ve firmě Totalpress „utopil“ 17,5 milionu korun. Šlo o půjčku, kterou chtěla televize Public řešit svoji neutěšenou finanční situaci, ale nedokázala ji splatit. Mezi pohledávkami je ale i 5,5 milionu korun pro firmu PublicCom, která pro televizi Public zajišťuje veškerý obsah a zaměstnává její pracovníky. Sám PublicCom je ale na hranici krachu, jeho věřitelé už začali prodávat pohledávky vůči němu.

Renata Pešková 500 - 2

Výkonná ředitelka televize Public Renata Pešková a obchodní a programový ředitel Petr Pohl měli televizi vytáhnout z finančních problémů. I oni však pokračovali v systému vytloukání dluhů dalšími dluhy, a proto dnes Public vyhlašuje úpadek (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Totalpress je prázdná skořápka s vysílací licencí

Televize Public fungovala v podstatě stejně jako kdysi televize Nova. Jedna firma vlastní vysílací licenci a uzavírala smlouvy s distributory signálu (Totalpress), druhá byla servisní organizací, která zajišťovala všechno ostatní od najímání zaměstnanců po provoz studia, výrobu a nákup pořadů (PublicCom). Totalpress tedy nemá vůbec žádného zaměstnance a jeho nejdůležitějším majetkem je vysílací licence, kterou však televize Public nikdy nezískala pro pozemní digitální vysílání, ale pouze pro kabel a satelit. V multiplexu 3 tento program vysílá pouze jako televize převzatá ze satelitu, a tudíž vysílací licence Publicu nemá téměř žádnou hodnotu. Oprávnění pro vysílání v kabelu a na satelitu je nárokové, získá ho každý zájemce, který splní podmínky zákona a zaplatí Radě pro vysílání správní poplatek 50 tisíc korun.

Totalpressu ještě patří vybavení televizního studia televize Public v pražském Paláci Fénix na Václavském náměstí, které ale nemá příliš velkou hodnotu. Podle seznamu majetku, který nechal vyhotovit insolvenční správce, jde o nějakých 43 položek (viz následující tabulka, z nichž nejvyšší hodnotu, skoro pět milionů korun, má samotné vybavení televizního studia. Na druhé straně stojí celkem 15 věřitelů, jimž Totalpress dluží za služby, a pět subjektů, od nichž si firma půjčovala peníze na splácení dluhů, aniž by je potom vrátila. Věřitelům společnost dluží skoro 90 milionů korun, dalších 44 milionů si napůjčovala a nevrátila. Z toho 37,6 milionu korun šlo od firem, které vlastní zakladatel a spolumajitel televize Public Luděk Vinš, který tuto televizi držel od jejího vzniku finančně nad vodou.

Soupis majitelku společnosti Totalpress k 31.12.2010

Aktuální soupis majetku společnosti Totalpress, z jehož prodeje by měla být uspokojena část pohledávek věřitelů (Zdroj: Insolvenční rejstřík)

Původní majitelé CDG si dluh od Publicu ponechali

Zajímavé je, že původní největší věřitel firmy Totalpress, společnost CDG, která provozuje multiplex 3, v němž televize Public vysílá, tento dluh ještě před svým vlastním prodejem do rukou Českých Radiokomunikací postoupila jako pohledávku jiné firmě – GMF. Za tou stojí původní majitelé CDG ze skupiny GES, jimž patří i poloviční podíl v televizi Prima a donedávna také provozovatel satelitní služby CS Link. Zdá se tedy, že České Radiokomunikace odmítaly řešit pohledávky televize Public vůči CDG a ještě před koupí provozovatele multiplexu 3 trvaly na tom, aby si tuto pohledávku vypořádal původní majitel CDG. Jenže dluh televize Public vůči operátorovi multiplexu 3 narůstal i po prosincovém vstupu Českých Radiokomunikací do CDG a v polovině března přesáhl 19 milionů korun.

Proč České Radiokomunikace převzaly multiplex 3 s televizí, která dlouhodobě neplatila za šíření signálu? Těžko říct. Firma obchodní záležitosti nikdy nekomentuje, její výkonný ředitel Kamil Levinský však v nedávném rozhovoru pro DigiZone.cz uvedl, že televize Public po prosincové změně majitele CDG podepsala s touto společností novou smlouvu na šíření signálu v multiplexu 3. Pokud by tak neučinila, nemohla by v této síti vysílat, řekl Levinský doslova. To by ale znamenalo, že Totalpress podepisoval novou smlouvu s CDG za vědomí, že nemá peníze na poplatky spojené s šířením signálu a České Radiokomunikace musely dobře vědět, že televize Public dlužila původním majitelům CDG za vysílání v multiplexu 3 desetimilionové částky.

Návrh právního zástupce Totalpressu na úpadek společnosti
Insolvenční návrh Totalpress 31.3.2011 - 1
Insolvenční návrh Totalpress 31.3.2011 - 2
Insolvenční návrh Totalpress 31.3.2011 - 3
Insolvenční návrh Totalpress 31.3.2011 - 4

Zdroj: Insolvenční rejstřík (obrázky kliknutím zvětšíte; omluvte sníženou kvalitu kopií)

Televize dluží i ochranným svazům a českému fotbalu

Public nedluží jen za šíření pozemního signálu, firma Czech DiVision od ní vymáhá 1,6 milionu korun za zprostředkování satelitního digitálního vysílání (za touto společností stojí například bývalý šéf představenstva CDG Leoš Pohl). Mezi věřiteli firmy Totalpress jsou i dva největší české ochranné svazy autorské: OSA a Integram. Zatímco OSA dluží provozovatel televize Public přes 815 tisíc korun, Intergramu 582 tisíc. Marketingová agentura Českomoravského fotbalového svazu, společnost STES, zase po televizi Public žádá přes dva miliony korun za práva pro vysílání magazínů a zápasů druhé fotbalové ligy. Faktický majitel Publicu Luděk Vinš přitom vlastní jeden z ligových klubů a neúspěšně kandidoval na šéfa českého fotbalu.

Z dodavatelů obsahu, produkčních a postprodukčních společností jsou mezi firmami, kterým Totalpress dluží, například ostravské televizní studio Polar či Post Produkce Praha. Z operátorů, kteří Publicu zajišťovali zpracování a odbavování signálu, pak T-Systems Czech Republic, kterému dluží téměř milion korun, či Pro-Zeta, která zajišťuje zpracování signálu pro vysílání v sítích IPTV. Servisní organizace televize Public, firma PublicCom, vymáhá po Totalpressu přes 330 tisíc korun za vyrobené a odvysílané pořady. Sám PublicCom přitom dluží celé řadě externích produkcí za akviziční pořady. To je také jeden z důvodů, proč letos z televize Public odešel hráčský magazín Re-play a jeho producent jej nyní vysílá na Primě Cool.

Věřitelé společnosti Totalpress a dlužné částky
Subjekt Kolik mu dluží provozovatel televize Public
Czech Digital Group 19 119 600,00–
GMF 64 356 700,00–
Czech DiVision 1 638 000,00–
DISK Systems 31 512,40–
INTERGRAM 582 372,00–
Městské kulturní středisko Strakonice 10 000,00–
OSA – Ochranný svaz autorský 815 777,00–
POLAR televize Ostrava 34 000,00–
Post produkce Praha 19 040,00–
Pro-Zeta 27 370,00–
PublicCom 5 832 273,00–
STES 2 023 000,00–
T-Systems Czech Republic 911 114,02–
Web & Media 15 450,00–
X production 60,00–
Luděk Vinš 17 510 148,00–
Palác Fénix 12 989 000,00–
Strojexport 1 600 000,00–
Rosemount Global 7 000 000,00–
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 140 000,00–
CELKEM 134 457 411,42–

Zdroj: Insolvenční rejstřík

Televize Public měla čelit exekuci, soud ji ale zakázal

Největší věřitel Totalpressu, společnost GMF, za níž stojí původní majitelé CDG, se už pokusil na provozovatele televize Public podat exekuční návrh. Vzhledem k tomu, že Městský soud v Praze ale vyhlásil nad Totalpressem insolvenční řízení, exekuce je zablokovaná, aby mohli být uspokojeni i další věřitelé. I tak všechny firmy, kterým televize Public dluží, dostanou jen směšný zlomek dlužné částky. Celkový majetek Totalpressu totiž podle soudního soupisu nepřesahuje částku šesti milionů korun. I proto je překvapivé, že televize Public nadále vysílá v multiplexu 3 a naskakují jí další dluhy. A teprve před nedávnem se stala součástí programové nabídky největší české kabelové společnosti UPC.

Mezi věřiteli Totalpressu nechybí ani Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), které televize Public dluží 140 tisíc korun na pokutách za porušení zákona. Vesměs jde o sankce za přestupky ve vysílání reklamy. Televize Public často ve svých magazínech propagovala služby a výrobky, aniž by šlo o zákonem povolený product placement (nebo nedodržovala pravidla jeho používání). Právě vysílací rada se bude muset velmi brzy zabývat návrhem na odnětí vysílací licence společnosti Totalpress, protože podle zákona o rozhlasovém a televizním vysílání může provozovateli vysílání odejmout licenci, pokud byl na jeho majetek vyhlášen konkurz. Slovíčko „může“ ale dává radním na vybranou.

Luděk Vinš

Zakladatel a spolumajitel televize Public Luděk Vinš utopil v tomto projektu desítky milionů korun, z toho 17,5 milionu Kč ze svých soukromých úspor (Foto: archiv Strojexportu)

Public asi přijde o licenci, PublicCom chce pokračovat s jinou televizí

Zánik televize Public, respektive jejího provozovatele, společnosti Totalpress, je asi neodvratný. Jinak je tomu se servisní společností PublicCom, jejíž výkonná ředitelka Renata Pešková prostřednictvím webových stránek televize Public 25. března oznámila, že od září dojde ke sloučení tohoto programu s novým televizním projektem, aby vzniklo „pro Českou republiku inovativní televizní médium“. Součástí změn má být přejmenování televize Public i vznik nového korporátního designu. Dnes už je jasné, že ke změně dojde proto, že nynější televize Public jednoduše zkrachuje. Pešková přitom v minulosti jakékoli informace o finančních potížích stanice odmítala.

Televize Public si vytvořila po dobu svého dosavadního vysílání dobré povědomí u diváků i inzerentů. Jsme si ale vědomi toho, že aktuální situace na trhu potřebuje něco více, než je stávající programové schéma naší televize. Proto jsme se po dlouhých jednáních domluvili na spojení TV Public s nově připravovaným televizním kanálem, který bych prozatím ráda ponechala v anonymitě. To s sebou přináší pochopitelně také úpravu obsahu a zaměření televize. Diváky však na druhou stranu mohu uklidnit, že své stávající nejoblíbenější pořady uvidí po modernizaci jejich pojetí v novém vysílání i nadále, slibuje na webu Pešková.

Kateřina Kalistová

Osud televize Public má nyní v rukou Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Její předsedkyně Kateřina Kalistová (na snímku), nebo jakýkoli další radní, může navrhnout odebrání vysílací licence, protože provozovatel Publicu na sebe vyhlásil konkurz. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Dluhy má i PublicCom, skupuje je agentura obchodující s pohledávkami

Jenže ani spolupráce s firmou PublicCom nemusí být pro nový televizní projekt, který se údajně hodlá spojit s končící televizí Public, zrovna výhrou. Firma dluží řadě dodavatelů pořadů i svým zaměstnancům. Podle serveru MediaDnes.cz, který anonymně zveřejňuje informace z pozadí televize Public, jeden z věřitelů PublicComu postoupil svoje pohledávky agentuře Altea Europe, která se specializuje na nákup a zhodnocování pohledávek. Serveru DigiZone.cz tuto skutečnost potvrdil Petr Raška z Altea Europe: Potvrzuji informaci, že máme zájem o odkup pohledávek za společnost PublicCom.

Samotná firma PublicCom zatím navenek finanční potíže nepřiznává, loni v červenci dokonce zvýšila podle výpisu z obchodního rejstříku základní jmění z dvou na 128 milionů korun. Firma má akcie na majitele v listinné podobě, takže z obchodního rejstříku není možné zjistit, komu přesně patří. Předsedou představenstva PublicComu je Aleš Kořený, který figuruje i ve vedení fotbalové Viktorie Žižkov, již vlastní zakladatel televize Public Luděk Vinš. Ten je i předsedou dozorčí rady PublicComu. V představenstvu firmy sedí i výkonná ředitelka televize Public Renata Pešková. Jedna zásadní věc však PublicComu chybí: nemá žádnou vysílací licenci, ta patří výhradně firmě Totalpress.

Renata Pešková 500

Naprosto nereálné představy o možnostech televize Public měla její výkonná ředitelka Renata Pešková. Ještě před rokem prohlašovala, že v roce 2012 se televize dostane do černých čísel a bude mít čtyřprocentní podíl na trhu. Ve skutečnosti se podíl televize Public pohyboval okolo 0,40 procenta. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Konec v multiplexu 3? Je to velmi pravděpodobné

Jisté je, že pokud se PublicCom spojí s nějakým novým televizním projektem, bude pouze dodavatelem programu. Jinak by musel požádat o udělení nové vysílací licence, a tu může získat pouze pro kabelové a satelitní vysílání. Licence pro pozemní digitální vysílání zatím mohou využívat jen některé společnosti, trh s nimi se zcela uvolní až po červnu 2012, kdy dojde k vypnutí posledního analogového vysílače v České republice. Znamená to tedy, že „přejmenovaná televize Public“ určitě skončí s vysíláním v multiplexu 3, které jí přineslo tolik dluhů. Ostatně, i to výkonná ředitelka Publicu naznačila ve své tiskové zprávě z 25. března tohoto roku.

Televize Public se v návaznosti na připravované změny chystá upravit také svůj korporátní design. V důsledku postupného přechodu na nový projekt pak může dojít k dílčím kontinuálním změnám ve vysílacím schématu, názvu on-air kampaní a také distribučních cest. O těchto úpravách budeme dopředu média i diváky informovat, napsala Pešková na web televize Public. Přeloženo do normálního jazyka: zapomeňte na televizi Public, pokud se dohodneme s jinou televizí, budeme pro ni vyrábět a dodávat pořady, ale zřejmě už jen na kabelu a s trochou štěstí na satelitu, na víc nebudeme mít peníze. Tedy pokud do té doby někdo nepodá na PublicCom insolvenční návrh…

Anketa

Má společnost PublicCom šanci sehnat partnera, který by s ní byl ochoten provozovat novou televizi?

68 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 4. 2011 18:15

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+