Více

Tak tedy sbohem, Saskie!

Není to špatný nápad – vypnout společně s analogovou televizí také její ikonu, moderátorku Saskii Burešovou. I když věřím, že takhle Telefónica O2 svoji rozhlasovou reklamní kampaň na placenou digitální televizi O2TV nemyslela. S přechodem na zemské digitální televizní vysílání ale končí éra velkých televizních hvězd, mezi které Saskia Burešová bezesporu patřila.

Jan Potůček

Ilustrace: Nenad Vitas

Poněkud zavádějící reklama

Nevím, jestli půlmilionová pokuta Telefónice O2, čerstvě udělená Radou pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), se týká právě této kampaně, v níž Saskia Burešová posluchače nabádá, aby si pořídili službu O2TV, protože jinak přijdou vypnutím analogového signálu o příjem televize. Úplně košer ale tento reklamní spot není. Méně informovaného posluchače může dokonce vyděsit – proboha, co když mi už zítra začne televize zrnit?! Placená digitální televize přes pevnou telefonní linkou s více než padesáti programy se jeví být dobrým řešením.

Co na tom, že podle termínů v harmonogramu digitalizace, který už v květnu schválila vláda a nyní se jen čeká na jeho odsouhlasení „dotčenými subjekty“, což jsou majitelé televizních vysílačů, provozovatelé multiplexů a analogových televizí, zatím reálně většině populace vypínání analogového televizního signálu nehrozí. Železo se musí kout, dokud je horké. Dokud se stát nerozhoupe a nezajistí slibovanou informační kampaň, takže pak by jakékoli zavádějící rozhlasové spoty byly kontraproduktivní. Minimálně by na ně skočilo mnohem méně lidí.

Vytřískat z toho, co se dá

Tento týden se na mě obrátil redaktor jednoho ostravského deníku s otázkami na termíny vypínání analogové televize a také na to, zda je pravda, co tamním divákům údajně tvrdí kabelová společnost UPC – tedy že bez jejich digitální kabelové televize mohou domácnosti na Ostravsku úplně přijít o televizní signál. Těžko říct, jestli to je centrálně řízená obchodní strategie nebo individuální akce regionálních obchodníků, které společnost jistě motivuje příplatky za větší počet nově uzavřených smluv k odebírání placené digitální kabelové televize. Každopádně to je opět snaha vydělat co nejvíce na lidech, kteří nejsou příliš dobře informovaní a nechají se lehce zastrašit. Ideálně na důchodcích.

Jenže to není jenom morální problém provozovatelů placených televizních služeb. Ti jenom využívají skulinky na trhu a celkového chaosu okolo přechodu na zemské digitální televizní vysílání. Měl by to být stát, kdo občanům srozumitelně vysvětlí, jak že to s tím přechodem na digitál a vypínáním analogu bude. Byl to totiž stát, kdo zachoval ve vysílání veřejnoprávní České televize reklamu, i když ji původně sliboval úplně stáhnout, protože zvýšil koncesionářské poplatky natolik, že se z nich ČT v pohodě uživí. Peníze z prodeje reklamy na ČT neputují do jejích příjmů, ale do několika fondů, mimo jiné na státní informační kampaň k digitalizaci. Pro letošní rok vláda odsouhlasila na tuto kampaň použít 100 milionů korun. Zatím jsme se ale žádné kampaně nedočkali.

Chce to aspoň antikampaň

Jistě, dá se logicky namítnout, nač dělat kampaň, když ještě s jistotou nevíme, kdy a kde se budou spouštět digitální vysílače a zda se podaří dodržet termíny vypínání analogového vysílání. Navíc s opravdovým rozšiřováním zemské digitální televize se stejně začne nejdříve v září nebo říjnu. Jenže právě tenhle mezičas využívají provozovatelé placených televizních služeb k eticky problematickým reklamním kampaním, které míří na méně informované diváky. Ti by měli vědět, že si sice můžou za několik stokorun měsíčně pořídit digitální kabelovou televizi od UPC nebo televizi přes pevnou linku od Telefóniky O2, ale za několik měsíců k nim dorazí pozemní cestou balíček několika původních českých programů bez jakéhokoli poplatku.

Je tak těžké použít část z oněch sta milionů korun na celostátní antikampaň proti účelovým spotům operátorů placené digitální televize? Nemohla by něco takového v rámci služby veřejnosti dělat Česká televize? Včetně toho, že by dezorientovaným divákům připomenula, že kromě měsíčních poplatků za kabelovou televizi stejně musí dál platit i koncesionářské poplatky za veřejnoprávní rozhlas a televizi? Taková kampaň by byla určitě fajn a moc peněz by nestála. Ani se nemusí nějak složitě vymýšlet, prostě by jenom reagovala na zavádějící tvrzení komerčních firem a uváděla je na pravou míru. Za reklamu mezi pořady na všech čtyřech programech ČT bychom si to jistě zasloužili.

Končí éra analogových hvězd

Ještě něco mi připomněla rozhlasová kampaň O2TV se Saskií Burešovou. Totiž že hvězd jako je ona, které zná celý národ, digitalizací televizního vysílání ubude, a že jim dokonce hrozí vymření. Už se těžko bude opakovat situace, kdy jednu televizi sledují skoro tři čtvrtiny národa a její moderátoři jsou doslova modlami. Nova si ještě nějakou dobu podrží neoddiskutovatelnou pozici lídra, ale nejlepší léta má dávno za sebou. Jakákoli nová televize bude ráda, když svoje moderátory protlačí na titulní strany mainstreamových časopisů – a stejně většina čtenářů nebude vědět, o kom je řeč. Pozemně má časem vysílat až šestnáct televizí. Už dnes nemá průměrný divák šanci sledovat všechny české programy a znát všechny jejich moderátory.

Loučení Saskie Burešové v rozhlasové reklamě, doprovázené charakteristickým šuměním televize bez signálu je tedy víc než výmluvné. Za několik let by už na tak tklivou reklamu nikdo neskončil, protože nějakou novou digitální Saskii Burešovou budou znát nanejvýš dvě procenta diváků. Dalších osmadevadesát bude mít svoje Saskie na jiných televizích, případně dají sledování televize úplně vale. Pro analogově-televizní hvězdy to může být docela rána, ale pokrok nezastavíš…

Anketa

Jsou reklamy na placené televizní služby, které straší diváky vypínáním analogové televize, v pořádku?

22 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 8. 2008 8:03

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+