Více

Tady je Babišovo. Ale kde všude?

Andreji Babišovi po koupi vydavatelství Mafra zoufale chybí televizní stanice s větším zásahem diváků. S hudebním Óčkem jeho strana ANO 2011 mnoho voličů neosloví.

Jan Potůček

Ilustrace: Nenad Vitas

Česká tisková „bébéeseska“

BBSS – takovou zkratkou se teď dá označovat český tiskový trh. Bakala, Babiš, Soukup, Savov – jména čtyř největších tiskových magnátů u nás, z nichž tři pronikají i na televizní trh. Zdeňku Bakalovi patří vydavatelství Economia s Hospodářskými novinami, Ekonomem či Respektem, a k němu nedávno dokoupil internetovou společnost Centrum Holdings se zpravodajským deníkem Aktuálně.cz či vyhledávači Centrum.cz a Atlas.cz. Andrej Babiš tento týden oznámil koupi vydavatelství Mafra, pod které spadají deníky MF Dnes, Lidové noviny a Metro, zpravodajské servery iDnes.cz a Lidovky.cz, rádia Classic FM a Expresrádio, a hudební televize Óčko a Óčko Gold.

Jaromíru Soukupovi patří vydavatelství Empresa Media, pod které spadají časopisy Týden, Instinkt, Sedmička, MarketingSalesMedia, Popcorn, ale především TV Barrandov. A František Savov má vydavatelství Mladá fronta s mnoha odbornými tituly, mezi kterými jsou nejznámější ty ekonomické – E15, Euro, Profit a Strategie – a nedávno převzal pražskou regionální TV Metropol. Zkušenost s televizí má ale i první zmiňovaný Zdeněk Bakala. Ještě hluboko v době analogové investoval (společně s Karlem Schwarzenbergem a dalšími) do pokusu o vznik třetí celoplošné komerční televize TV3, která však po pouhém roce zkrachovala.

Babiš v roli českého Berlusconiho

Žádný ze zmiňovaných čtyř tiskových magnátů, kromě Andreje Babiše, ale nemá ambice vstoupit přímo do politiky. Pravda, Jaromír Soukup se v politice, i té vysoké, namočil v době, kdy podporoval Stranu zelených a pak jako odměnu dostal funkci náměstka na ministerstvu školství (a poté, co se se Zelenými rozkmotřil, začal podporovat jejich odpadlíky a jejich novou stranu, a pak krátce i Paroubkovu ČSSD). Pouze Andrej Babiš ale založil vlastní politickou stranu ANO 2011 a chystá se stát jejím lídrem pro nadcházející parlamentní volby. To je ve spojení s vlastnictvím médií dost ošemetná situace.

Česká republika vlastně zatím nic takového nezažila. Snad kromě konce éry Vladimíra Železného v televizi Nova, kdy obrazovku využil pro svoji kampaň před volbami do Evropského parlamentu, kam se „uklidil“ po odvolání z funkce. Ale v té době mu už v Nově nic nepatřilo. Češi zkrátka zatím nezažili vlastního Berlusconiho a byli na propojování vlastníků médií a politiky dost hákliví. Nyní si velmi ambiciózní začínající politik, druhý nejbohatší Čech, koupil nejčtenější seriózní deník a druhý nejnavštěvovanější zpravodajský server v zemi. Sice veřejně říká, že do jejich práce nehodlá zasahovat a že je kupuje čistě jako finanční investici, která by mu měla vydělat, ale tomu uvěří jen málokdo.

Stejně jako to, že bezplatné regionální týdeníky 5plus2, které vydává už druhým rokem v souhrnném nákladu milionu výtisků, začal vydávat jen tak, protože mu tady chyběla nějaká zajímavá regionální tiskovina. Andrej Babiš zkrátka chce do vysoké politiky a chce, aby se o něm psalo. Nebo aby měl možnost psát své komentáře do médií, která jsou čtená a mají vliv. V týdenících 5plus2 už svoje komentáře má, v deníku MF Dnes by se mohly objevit co nevidět. Dá se taky čekat, že ve zpravodajské části novin Mafry přibude informací o aktivitách Babišovy strany ANO 2011.

Chybí mu televize. Založí regionální síť?

A to ještě není zcela vyloučeno, že se Babiš nadále bude pokoušet vedle Mafry získat i českou pobočku vydavatelství Ringier Axel Springer. O tom, že ji zcela jistě kupuje, spekulovala česká média posledních pár měsíců. Babiš by se ale musel zbavit části titulů Mafry i Ringieru, aby mu takovou transakci schválil antimonopolní úřad. Vedle tisku mu ale zoufale schází jiné médium: televize. Skrz tu v minulosti uspěla stejně nazvaná politická strana na Slovensku. Tamní Alianci nového občana (ANO) založil tehdejší generální ředitel nejsledovanější slovenské komerční televize Markíza Pavol Rusko a díky každodenním zprávám v Televizních novinách ji hladce dostal do parlamentu.

Televizní masáž totiž funguje mnohem spolehlivěji než tisková, což musí Andrej Babiš moc dobře vědět. S vydavatelstvím Mafra sice koupil i hudební televize Óčko a Óčko Gold, ty jsou ale pro tyto účely zcela nepoužitelné. Dokonce ani nelze vyloučit, že se jich Babišova Mafra v dohledné době zbaví, aby získala nějakou jinou televizi. Ostatně, v minulosti se už objevovaly informace o tom, že Babiš vyjednával o koupi TV Barrandov či dnes již zaniklé Pětky. Pokud by Babiš skutečně chtěl nějakou televizi, rozhodně by nepomohla nová stanice budovaná na zelené louce, ale již existující program se zajímavou sledovaností.

Nova ani Prima však nejsou na prodej, TV Barrandov změnila vlastníka teprve nedávno a nezdá se, že by se jí Jaromír Soukup chtěl hned tak zbavit. Co jiného by připadalo v úvahu, pokud bychom tedy nezabrousili ke Šlágr TV (jejíž diváci jsou ale dost spolehliví voliči)? Těžko říct. Óčko to skutečně není. Leda že by tu vznikla nějaká televizní obdoba týdeníků 5plus2, tedy regionálních televizí sdružených do celoplošné sítě. O tom, že Babiš už stojí za projektem Východočeské televize V1, se spekuluje delší dobu. Tento týden představitelé V1 naznačili, že uvažují o vytvoření celoplošné televizní stanice. Pro Andreje Babiše? Nechme se překvapit.

Anketa

Pokud se Andrej Babiš pokusí o vlastní televizi, jakou cestu podle vás zvolí?

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 7. 2013 7:19

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+