Více

TA3 - snaha o restart zpravodajské televize

Slovenská zpravodajská televize TA3 letos dovrší pátý rok existence. Půlkulaté výročí oslaví příznačně: na začátek února přichystala rozsáhlou změnu programové struktury, grafiky a dvacet nových pořadů. Vzhledem k tomu, že ve zhruba stejné době by se měla TA3 objevit v pražském digitálním multiplexu B společnosti Czech Digital Group (CDG) a už dnes ji mohou sledovat abonenti českých kabelových společností a majitelé satelitních přijímačů, není na škodu si tyto změny představit a stručně si připomenout historii této televize.

Středoevropská dvojka

TA3 vznikala jako projekt Martina Lengyela, bývalého mluvčího slovenského premiéra Mikuláše Dzurindy, a dvou dalších slovenských podnikatelů: Ivana Čekirdy a Jozefa Sedláka. Vysílací licenci získala tato kabelová a satelitní stanice v září 2000. Na jaře 2001 oslovil Martin Lengyel, který se stal generálním ředitelem nově vznikající TA3, s nabídkou na spolupráci tehdejšího šéfreportéra časopisu Týden a bývalého šéfredaktora zpravodajství České televize Zdeňka Šámala. Ten se stal šéfredaktorem zpravodajství a v podstatě postavil redakční tým TA3. Využil přitom i bohaté kontakty na bývalé redaktory ČT a předjednal výměnu zpravodajství mezi ČT a TA3.

Televize dlouho aspirovala na to, že bude prvním středoevropským zpravodajským kanálem. Nakonec ji asi o měsíc předběhla polská – rovněž komerční – televize TVN 24. Ostrý start plánovala TA3 na 23. září 2001, ovšem teroristický útok na dvojčata v New Yorku tyto plány změnil: TA3 mimořádně spustila vysílání už 11. září 2003, ovšem pouze v kabelových rozvodech společnosti UPC v Bratislavě, a ještě téhož dne ve 22 hodin toto vysílání ukončila. Poté se v nabídce kabelových společností a volně na satelitu objevila až avizovaného 23. září. Hlavně díky napjaté mezinárodní situaci slavila TA3 hned od začátku velké úspěchy, byť ji diváci nemohli naladit přes klasickou anténu.

Otazníky nad investorem

TA3 obrazovka

Od úplných začátků provázely TA3 spekulace o původu investic, za které postavila svoje zcela nové sídlo na bratislavské Gagarinově ulici, nakoupila satelitní paraboly, přenosové vozy a další moderní digitální technologii. Martin Lengyel médiím odpovídal, že peníze pocházejí jistého finančního fondu z Londýna, slovenští novináři ale vypátrali, že tento fond nemá ani vlastní pevnou telefonní linku. Později se ukázalo, že TA3 získala prvotní kapitál od slovenských finančních fondů Horizont Slovakia, s nimiž Lengyel uzavřel smlouvu na vysílání reklamních spotů na několik let dopředu. Informace se dostala na veřejnost ve chvíli, kdy fondy – ještě před odvysíláním všech reklam – zkrachovaly. Na TA3 to vrhlo dost negativní světlo, neboť vysílala spoty na fondy ještě v době, kdy už bylo jasné, že lidé, kteří do nich budou investovat, o svoje peníze přijdou.

Trojice zakladatelů TA3 později prodala silné finanční skupině J a T, které v České republice patří J a T Banka a usiluje tu o licenci pro digitální zpravodajskou televizi Z1 (tento projekt vede bývalý reportér Novy a šéfredaktor publicistiky na ČT Martin Mrnka). Na přelomu let 2003 a 2004 televizi opustil její ředitel Martin Lengyel. Ačkoli se jako o majiteli TA3 hovoří o skupině J a T, nepopiratelný vliv na tuto stanici má jiný slovenský podnikatel Ivan Kmotrík, který přes firmu Grafobal Group ovládá plnoformátovou televizi Joj (to je hlavní konkurence nejsledovanější slovenské televize Markíza, kterou původně zakládala Nova pod vedením Vladimíra Železného, pro české diváky je známá především tím, že koncem loňského roku nabídla televizi Prima útočiště pro soutěžící v reality show VyVolení).

Komu vlastně patří TA3?

Zdeněk Šámal

Skutečný stav věci, tedy zda TA3 patří Ivanu Kmotríkovi, nebo skupině J a T, dosud nikdo spolehlivě neodhalil. Jisté je, že mezi Joj a TA3 existuje nepsané pravidlo o „neútočení“ a že v obchodních kruzích se o vlastnickém propojení těchto stanic mluví celkem otevřeně. Naznačuje to i skutečnost, že o některých událostech obě televize informují hodně podobným způsobem. Šéfredaktorem TA3 však už není Zdeněk Šámal, který stanici opustil zhruba rok po zahájení vysílání (nejprve odešel do redakce časopisu Instinkt a po zvolení Jiřího Janečka generálním ředitelem ČT přijal nabídku na funkci ředitele zpravodajství ČT), nýbrž někdejší šéf zpravodajství ostravské ČT Petr Bohuš, kterého si budou diváci pamatovat spíše jako dlouholetého moderátora publicistického pořadu Klekánice (mezitím vedl zpravodajství TA3 Šámalův kolega Martin Celec).

TA3 měla od začátku své existence velké ambice. Její zakladatel a první ředitel Martin Lengyel se netajil tím, že by s ní chtěl dosáhnout desetiprocentní hranice sledovanosti. TA3 však v podílu na trhu nikdy nepřekročila dvě procenta. Její podíl se pohybuje stabilně mezi jedním a půldruhým procentem, což je podobná hodnota, jaké dosahují zpravodajské televize všude na světě. TA3 se kromě zpravodajství postupně zaměřila i na publicistiku (hlavně rozsáhlé analytické rozhovory), šla po vlastních exkluzivních tématech a často využívala přímých přenosů. Dosáhla toho, že od ní některé příspěvky přebíraly i ostatní slovenské televize. Po odchodu Zdeňka Šámala a peripetiích se změnami vlastníka ale jako by program TA3 zešedl a ze stanice se vytratila původní dravost. TA3 sklouzla k odtažitému předčítání zpráv a přestala být kreativní.

Petr Bohuš: Musíme být živou televizí

Petr Bohuš

To se nyní snaží napravit současné vedení TA3 včetně šéfredaktora Petra Bohuše. Je důležité najít ten správný živý jazyk, kterým zaujmeme diváka. Nechceme to dělat jako soudní proces, kde dáte prostor jedné a druhé straně a dělíte účastníky kauz na podvodníky a oběti, popsal loni v říjnu Petr Bohuš chystané změny slovenskému webu Mediálne.sk. Především chceme dělat zajímavější a kvalitnější zpravodajství. U některých pořadů čekáme vyšší sledovanost, pokud se nám podaří udělat investigativní žurnalistiku tak, jak chceme, myslím, že máme šanci jí dosáhnout. Petr Bohuš také naznačil, že TA3 začne více pracovat s tvářemi svých reportérů, což dělávala ve svých začátcích, ale později ji většina reportérských osobností opustila. Chceme budovat tváře jednotlivých relací a chceme budovat i tváře moderátorů zpravodajských bloků, ujišťoval Petr Bohuš.

TA3 se však v posledních letech výrazně víc přiblížila zábavě a volnému času, když do svého vysílání zařadila speciální magazíny věnované motorismu, showbyznysu a dalším ne příliš zpravodajským tématům. Po odchodu Martina Lengyela se TA3 začala účastnit pravidelného vyhlašování ankety OTO (Osobnost televizní obrazovky, slovenská obdoba TýTý), kterou původní ředitel odmítal, protože TA3 podle něj neexistovala proto, aby vyráběla populární televizní osobnosti, ale vysílala kvalitní zpravodajství. Na druhou stranu, odmítáním účasti v OTO přicházela TA3, jejíž sledovanost nebyla nikdy obrovská, o možnost zajímavé propagace. Ta se jí hodila v době, kdy z ní odešly reportérské osobnosti a nemohla divákům nabízet tolik zpravodajských sólokaprů. Nyní by se měla situace znovu otočit.

„Otevíráme nová témata“

TA3 by měla být sledovanější a tím pádem by měla vytvářet názory na určité události. Mělo by se o ní víc mluvit a měla by být víc vidět. Měla by být diskutovaná. Chceme, aby se o našich tématech mluvilo na ulicích, v tramvajích a kancelářích. O tom, s čím redaktoři TA3 přišli, co odhalili, v jaké souvislosti to podali. Toho bychom měli docílit především, řekl loni na podzim šéfredaktor Petr Bohuš serveru Mediálne.sk. Naznačil také, že kromě nových pořadů přijde TA3 s upravenou, lehčí a přehlednější grafikou. Včera TA3 tuto informaci potvrdila oficiální tiskovou zprávou o velkých programových změnách. Pod sloganem „Otevíráme nová témata“ přejde TA3 od 5. února na nové programové schéma a nabídne nebývale velké množství nových pořadů: rovných dvacet magazínů.

Výrazné změny, které se TA3 rozhodla realizovat od 5. února, jsou v zájmu oživení a zkvalitnění zpravodajství, oznámila PR manažerka stanice Olívia Trnkalová. Nejvýrazněji se projeví v programové struktuře, redesignu a nevyhnou se ani internetovým stránkám televize. TA3 chce podle Olívie Trnkalové nabídnout více originálních témat a názorů, hlavně pak od odborníků a významných osobností společenského a ekonomického života. Naší ambicí je uspokojit i ty nejnáročnější diváky a stát se zdrojem nejen užitečných informací, ale také inteligentní zábavy, naznačila Olívia Trnkalová další vývoj TA3. V programovém schématu najde místo investigativní žurnalistika, profilové rozhovory, ale i dokumenty. Kromě grafiky se změní i znělky a upoutávky. TA3 bude možné živě sledovat také na internetové stránce www.ta3.com, kde zatím běžely jen streamy vybraných relací.

Černý Petr – slovenská Klekánice?

Co nového se tedy objeví na TA3? Například ranní patnáctiminutové zpravodajské bloky, které poběží každý všední den mezi 7:00 a 9:00, polední půlhodinový Žurnál či pondělní podvečerní magazín Sport +. Hlavní zpravodajskou relaci v neděli doplní Hlavní zprávy + zaměřené na zahraničí a sport. Každý den mezi 19:45 a 19:54 poběží krátký zpravodajský souhrn TA3 Expres a ve všední dny na něj od 19:55 naváže Téma dne. Pondělní večery otevře speciální podnikatelský magazín Firmy, každý všední den od 21:00 poběží půlhodinový dokument. Každý den mezi 22:00 a 22:30 pak Noční žurnál a od 23:00 do 23:30 zahraničně-zpravodajská relace Svět Dnes, na kterou poslední půlhodinu před půlnocí naváže Noční žurnál +.

Ekonomické vysílání TA3 posílí magazín Analýzy a trendy vysílaný každé úterý od 20:35 do 21:00 (repríza ve středu od 12:30 do 12:55). Investigativní kauzy a příběhy dostanou prostor v pořadu Černý Petr v úterý od 21:30 do 22:00 a v repríze ve středu od 14:30 do 15:00 (bude ho moderovat Petr Bohuš?). Domácím financím bude věnovaná relace Peněženka, vždy ve středu od 20:45 do 21:00 a v repríze ve čtvrtek od 12:30 do 12:45. Svět manažerů bude sledovat pořad Byznys vysílaný ve středu od 21:30 do 22:00 a TA3 ho zopakuje ve čtvrtek od 14:30 do 15:00. Spotřebitelská poradna pod názvem Labyrint přijde na řadu ve čtvrtek od 20:45 do 21:00 a v repríze v pátek od 12:30 do 12:45. Motoristický magazín Motoring pak ve čtvrtek od 21:45 do 22:00 s reprízami v pátek (od 14:30) a v pondělí (od 12:45). Všední magazíny uzavírá Management/Reality ze světa realitních kanceláří, vysílaný v pátek od 20:45 do 21:00 a opakovaný v sobotu (od 12:45) a v pondělí (od 12:30).

Víkend v uvolněnějším duchu

Nové magazíny přibudou také ve víkendovém vysílání. Něco na způsob Objektivu nebo Světu 2006 nabídne TA3 v pořadu Spektrum, který dostane vysílací čas v pátek od 21:45 do 22:00 a poté v reprízách v sobotu od 12:30 a v neděli od 18:15. Magazín o světě formule 1 Inside GP televize nasadí v sobotu od 18:10 do 18:35 a v repríze v neděli od 13:00. Zajímavěji vypadá projekt Slováci, který každou sobotu a neděli mezi 18:35 a 18:45 ukáže reakce lidí z jejich prostředí o životě, starostech, zájmech a názorech na aktuální dění na Slovensku. TA3 slibuje, že ho bude natáčet formou anket ve všech regionech. Týdenní souhrnný magazín Svět + zase nabídne v sobotu od 19:55 do 20:25 a v repríze v neděli od 10:30 nejdůležitější zahraniční témata uplynulého týdne.

Nejmodernější technice se bude věnovat pořad Svět technologií, zařazený na sobotu od 20:45 do 21:00 (reprízy v neděli od 11:45 a ve čtvrtek od 12:45). TA3 se kupodivu pustí i do vaření, takže v sobotu od 21:25 do 21:30 nabídne pětiminutovku Menu. Nepůjde ale o kuchtíky ve studiu, nýbrž představování různých restaurací (v repríze vždy v pondělí od 14:45). Světu showbyznysu se bude věnovat pořad Showbiz v sobotu od 21:30 do 22:00 a v opakování v neděli od 14:30. Profilové rozhovory s osobnostmi veřejného života nabídne v neděli od 12:30 do 13:00 pořad Portrét, který TA3 nabídne v repríze i v pondělí od 21:30. Magazín Zdraví televize nasadí v neděli mezi 18:00 a 18:15 (repríza v pondělí od 14:30), domácí souhrn událostí s názvem Týden v neděli od 21:00 do 21:30 (opakování v pondělí od 19:15).

Neskončí TA3 u teleshoppingu?

Hlavní diskusní pořad TA3 V politike získá stabilní vysílací čas v neděli od 19:55 do 20:55 a diváci jej budou moci shlédnout v repríze i v pondělí od 11:00. Jsem přesvědčen, že připravované změny diváky potěší, potvrdí vysoký kredit televize a posílí tím její pozici na mediálním trhu, nechal se slyšet současný generální ředitel TA3 Ľubomír Belfi. Výčtem specializovaných magazínů se však TA3 pomalu přesouvá od zpravodajské televize ke stanici volného času. Mírně tak připomíná český program TOP TV – ale to je teleshoppingová televize, která nezastírá, že jejím hlavním cílem je propagovat různé služby a výrobky. Nestanou se z magazínů TA3 pouze pořady určené pro takovou skrytou propagaci? Pokud ano, byla by to škoda.

Anketa

Jak hodnotíte změny, které připravuje slovenská TA3?

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 10. 2007 21:02

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+