Hlavní navigace

Stále ještě mohou zůstat jen jedny peoplemetry. Připouští to i Nova

28. 6. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

I když založila vlastní sdružení na měření televizní sledovanosti a vypsala tendr na jeho realizátora, Nova je stále ochotna zachovat jednotné měření

Andruško a Dvořák poprvé spolu na konferenci

Ačkoli Nova připravuje ve spolupráci s největší českou mediální agenturou Médea vlastní projekt měření televizní sledovanosti, uvědomuje si riziko, které by přinesly dva různé peoplemetrové projekty a je připravena nadále jednat o zachování jednotné měny pro prodej reklamních časů. To je asi hlavní vzkaz, který zazněl na středečním kulatém stolu serveru MediaGuru.cz, kterého se zúčastnili všichni hlavní hráči televizního trhu. Snad poprvé od loňské volby generálního ředitele České televize se na něm veřejně sešli generální ředitel Novy Jan Andruško a jeho předchůdce, nynější šéf ČT Petr Dvořák.

Právě Dvořák s Andruškem byli asi hlavními řečníky diskuse, kteří se nebáli použít ostřejší slova. Ostatní šéfové televizí, ať už šlo o Marka SingeraPrimy, Štěpána WoldehoÓčka nebo předsedkyni představenstva a donedávna generální ředitelku televize Barrandov Janku Vozárovou, mluvili smířlivěji. Větší nervozitu projevovali zástupci mediálních agentur, kterých by se zavedení dvojího měření televizní sledovanosti dotklo asi nejvíce. Všichni svorně prohlašovali, že udělají vše pro to, aby byla zachována jednotná měna pro prodej reklamních časů, ale pokud se to nepodaří, budou se muset – ač neradi – účastnit i druhého peoplemetrového projektu.


Foto: Mediaresearch

České republice reálně hrozí, že od příštího roku bude mít dvojí měření televizní sledovanosti

Jak vlastně došlo k patové situaci?

Připomeňme, co vůbec Novu vedlo k tomu, že společně s agenturou Médea založila Sdružení pro měření sledovanosti (SPMS) a vypsala výběrové řízení na nového dodavatele dat. Když loni Asociace televizních organizací (ATO) vybírala nového realizátora elektronického měření televizní sledovanosti pro léta 2013 až 2017, z původně přihlášených společností vypadly všechny (až na jednu) ještě před samotným posuzováním nabídek. Nesplnily totiž podmínky tendru. Jediný, o kom výběrová komise ATO jednala a nakonec i hlasovala, byl současný provozovatel peoplemetrů, společnost Mediaresearch. Zástupci všech televizí, až na Novu, jej nakonec prohlásili vítězem a jednatelka ATO Vlasta Roškotová s ním podepsala smlouvu na další období.

Nova tento výběr odmítla uznat. Argumentovala tím, že vyřazení ostatních účastníků tendru nebylo férové a hlasování o jediné nabídce, která prošla sítem podmínek zadávací dokumentace, bylo podle generálního ředitele Jana Andruška dokonce protizákonné. „Jakmile zůstane jediná společnost, automaticky by se měl tendr zrušit a vypsat nový, jak jsme navrhovali,“ zopakoval Andruško na středečním kulatém stolu v pražském Angel´s Hotelu Prague. Nově se také nelíbilo, že ačkoli stanovy ATO připouští pouze jednomyslné rozhodování všech stálých členů asociace, při výběru nového provozovatele peoplemetrů ostatní členové Novu obešli. ATO však využila toho, že Nova vyvolala hlasování o zrušení tendru a vypsání nového, které všichni ostatní členové odmítli. Podle jednatelky asociace Vlasty Roškotové pak nezbývalo nic jiného, než přijmout fakt, že tendr vyhrála společnost Mediaresearch.


Foto: MediaGuru.cz

Včerejší kulatý stůl rozhodně nebyl tak veselý, jak se tváří jeho účastníci. Zleva: generální ředitel televize Nova Jan Andruško, moderátor diskuse a šéfredaktor magazínu Forbes Česko Petr Šimůnek, generální ředitel České televize Petr Dvořák, generální ředitel FTV Prima Marek Singer a předsedkyně představenstva televize Barrandov Janka Vozárová

ATO je ochromena, Nova blokuje hlasování

Od chvíle, kdy ATO podepsalo smlouvu s Mediaresearch na provoz peoplemetrů pro roky 2013 až 2017, byla činnost asociace zcela paralyzována. Nova rozhodnutí opakovaně napadla a zablokovala hlasování o přijetí nových stálých členů ATO, televize Barrandov a agentury Atmedia. Ty jsou sice už tři roky tzv. přidruženými členy ATO, což znamená, že mají přístup k datům sledovanosti a platí za ně, nemají však hlasovací práva a tudíž se ani nemohly podílet na výběru nového provozovatele peoplemetrů. Stanovy ATO však nic jiného než jednomyslné hlasování nepřipouštějí, a tak je jakékoli rozhodování asociace zcela zablokované. Dokonce i změnu této „blokační politiky“, tedy stanov, musí řádní členové ATO schválit jednomyslně.

Tendr ATO také prošetřuje antimonopolní úřad, na který se obrátil údajně jeden z neúspěšných účastníků výběrového řízení (oficiálně však neznámý stěžovatel). Dosud však o věci nerozhodl a vítězná společnost Mediaresearch mezitím zahájila přípravy na spuštění inovovaného peoplemetrového projektu, které spočívají v kontinuálním výzkumu trhu, podle něhož se upravuje složení peoplemetrového panelu, tedy domácností, v nichž jsou peoplemetry umístěny (panel se průběžně mění podle změn v české společnosti, aby odrážel její aktuální stav). Nova pochopila, že už rozhodnutí ATO nemůže zvrátit, a tak přistoupila k nové, nátlakové metodě: společně s agenturou Médea založila konkurenční organizaci (SPMS) a vypsala tendr na vlastní měření sledovanosti.


Foto: Mediaresearch

Peoplemetr nové generace od společnosti Mediareserch, který televize Nova odmítá

SPMS – nové sdružení spíchnuté horkou jehlou

Vznik SPMS a výběrové řízení na provozovatele druhých peoplemetrů všechny ostatní hráče na televizním trhu dokonale zaskočilo. Nova s Médeou svůj záměr oznámily až v den, kdy vypsaly tendr, navíc prostřednictvím časopisu Týden, který patří majiteli Médey Jaromíru Soukupovi. Dodnes však nefungují internetové stránky SPMS, nikdo nezná stanovy tohoto sdružení, podmínky pro členství v něm, ani zadávací dokumentaci pro vypsaný tendr na měření sledovanosti. Na to si opakovaně na středečním kulatém stolu stěžoval generální ředitel ČT Petr Dvořák. Kavčí hory podle něj odeslaly SPMS oficiální žádost o základní informace a slíbily, že do pěti dnů od obdržení odpovědi rozhodnou, zda požádají o členství v tomto sdružení.

„Oficiálně jsme požádali, aby nám nové sdružení poskytlo stanovy a informace o tendru, protože se veřejně deklarovalo jako otevřené. V případě, že bychom dokázali vyhodnotit, že by účast ČT měla v takovém sdružení význam, vstoupili bychom tam. Oficiálně jsme ale zatím žádnou odpověď nedostali,“ řekl Dvořák. Podle šéfa Novy Jana Andruška žádost ČT na adresu SPMS skutečně dorazila, dnes ji má projednat správní rada sdružení, o jejímž složení se ale nic neví, a během příštího týdne prý ČT odešle odpověď. Stejnou žádost jako ČT se podle Janky Vozárové chystá odeslat i televize Barrandov, která se kvůli zápornému přístupu Novy nemůže stát řádným členem ATO.


Foto: MediaGuru.cz

Včerejší diskuse přitáhla velkou pozornost odborné veřejnosti

Pokud budou druhá data, trh je nemůže ignorovat

Rovněž mediální agentury zvažují vstup do nového sdružení. Podle Petra Bažanta z Omnicom Media Group jim ostatně nic jiného nezbude, pokud druhý peoplemetrový projekt skutečně vznikne. „Předtím ale uděláme všechno pro to, aby zůstala zachována jen jedna jednotná měna,“ zdůraznil. Zatím není jasné, zda SPMS stihne svoje peoplemetry zprovoznit do začátku příštího roku, kdy začne společnosti Mediaresearch běžet nový kontrakt s ATO, který Nova zpochybňuje. Podle Jana Andruška je možné, že druhé měření začne fungovat až na jaře příštího roku. „Rozhodně chceme, aby bylo kvalitní. Pokud do toho půjdeme, chceme to nejlepší, co bude momentálně k dispozici,“ ujistil.

SPMS zatím nezveřejnilo, kolik agentur se do jejího tendru přihlásilo, podle Andruška však jde o tři velmi velké hráče a několik menších agentur, o jejichž účasti sdružení „diskutuje, protože si není jisto, zda by takový projekt dokázaly zvládnout“. Jisté je, že o „novácké“ peoplemetry nebude soutěžit společnost Mediaresearch. Ta již v úterý ústy předsedkyně představenstva Terezy Šimečkové zpochybnila důvěryhodnost nového peoplemetrového projektu a jeho budoucích dat. Zástupci mediálních agentur na středečním kulatém stolu připustili, že i kdyby oba projekty měření sledovanosti měly naprosto shodné panely, nikdy by nemohly generovat zcela shodná data.

Mediálky: Proděláme na tom všichni


Foto: MediaGuru.cz

Jan Andruško na včerejším kulatém stolu, který pořádal server MediaGuru.cz

Podle Davida Menšíka, trading directora Group M a někdejšího obchodního ředitele Novy, by dvojí měření sledovanosti a rozdílná data logicky vedla k tomu, že se televize budou snažit prezentovat ty výsledky, které pro ně budou příznivější, zatímco zadavatelé reklamy si vyberou ty horší, aby platili méně za reklamu. „Jedni nás budou přesvědčovat, že Česká republika má najednou dvanáct milionů obyvatel, a druzí, že jich je osm milionů,“ varoval. Ostatně, stejnou situaci si do konce loňského roku zažíval polský televizní trh, kde rovněž existovaly dva různé projekty měření sledovanosti. Jeden pro veřejnoprávní TVP a druhý pro komerční stanice. V letech 1998 až 2003 to tak fungovalo i v Rumunsku, ale v současné době nikde v Evropě dvojí měření televizní sledovanosti nemají.

BRAND24

Nova si podle generálního ředitele Jana Andruška riziko plynoucí z existence dvojích dat uvědomuje. „Z toho, že by se trh nějak rozkýval, máme největší obavy my. Pokud jsme se rozhodli k takovému řešení, měli jsme k tomu vážný důvod. Není přáním nikoho, aby tu byla dvoje řešení. Zákulisní jednání probíhají, můžeme se vrátit k jednomu měření,“ prohlásil tajuplně na středečním setkání. Generální ředitel ČT Petr Dvořák reagoval, že o žádném zákulisním jednání neví a zástupci ostatních televizí se shodli na tom, že by rozhodně mělo pokračovat jednání o nějakém rozumném kompromisu. Snad jen šéf Primy Marek Singer případnou existenci dvojích dat neviděl tak tragicky.

„Dvojí měření může rozhýbat trh, pokud budou panely blízko vedle sebe, nic moc se nestane. Byli bychom sice jediný trh v Evropě, ale není to historicky ojedinělá situace. Možná se ještě dohodneme,“ uvedl Singer. Zájem na společné dohodě by mohla mít i Nova, protože vedle vlastního projektu měření sledovanosti nadále zůstává členem ATO, kde platí nemalé roční členské příspěvky. Nový peoplemetrový projekt by navíc musela zpočátku hradit především ona, což by pro ni představovalo další náklady v řádu 100 milionů korun ročně. Nova každopádně dál „tlačí na pilu“, protože SPMS podle Andruška hodlá vybrat vlastního realizátora měření sledovanosti ještě do konce letních prázdnin.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).