Více

Snaha o jednotné řešení aplikací pro chytré televizory: všichni proti Samsungu?

Rozdílná technická řešení aplikací pro Smart TV jednotlivých značek začínají být problém. Většina výrobců se proto chce dohodnout na jednotném řešení. Samsung ho odmítá.

Jan Potůček

Ilustrace: Nenad Vitas

Premiéra nové odborné konference serveru DigiZone.cz, akce TVCON 2013, otevřela zajímavou otázku: dokáží se výrobci chytrých televizorů napříč jednotlivými trhy dohodnout na jednotném technickém řešení aplikací pro Smart TV? Většině producentů televizorů začíná vadit, že existuje celá řada technických řešení a ten, kdo se rozhodne vstoupit s vlastní aplikací na obrazovku chytrých televizí, musí pro každou značku hledat samostatné řešení. Někteří, jako třeba Česká televize se svým iVysíláním, to už vzdali a raději sázejí na formát hybridní televize HbbTV.

Výrobci televizorů proto chtějí ustavit novou asociaci, jejímž cílem je vytvořit společný technologický základ aplikací pro chytré televizory a odbourat tak provozovatelům aplikací náklady na vývoj mnoha samostatných řešení pro tutéž službu. Jenže v chystaném spolku bude chybět jeden významný hráč. Společný postup odmítá společnost Samsung, momentálně jednička v produkci televizorů. Podle obsahového specialisty této firmy pro Českou republiku a Slovensko Pavla Mizery si chce uchovat unikátní řešení jako svoji konkurenční výhodu.

Na jednu stranu to dává smysl. I u chytrých mobilních zařízení neexistuje nějaký jednotný systém. Na jedné straně jsou zařízení společnosti Apple, která využívají operační systém iOS, potom celá řada zařízení fungujících na Androidu a vedle nich donedávna třetí nejrozšířenější operační systém Symbian, který nyní postupně nahrazuje Windows Phone. I Česká televize se tomuto rozdělení trhu mobilních zařízení podřídila a vytvořila svoje aplikace pro všechny tři nejrozšířenější operační systémy. U chytrých televizorů ale něco takového nechce opakovat.

Jednotné řešení je samozřejmě ideální stav, který by skutečně mohl ušetřit mnoha lidem práci a peníze, divákům zase pracné vyhledávání, v kterém televizoru od kterého výrobce bude fungovat jeho oblíbená služba. Jenže v historii existuje příliš málo příkladů, kdy se všichni dokázali shodnout na společném řešení a potom ho bezezbytku dodržovali. Asociace výrobců televizorů tedy může sehrát zajímavou roli, ale nečekejme od ní, že odstraní problém s příliš mnoha typy widgetů pro chytré televizory. Aspoň potom nebudeme zklamáni.

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 3. 2013 16:50

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+