Více

Slovensko sloučilo televizní a rozhlasový poplatek

Místo 100 Sk za televizi a 40 Sk za rozhlas budou koncesionáři na Slovensku platit od letošního 1. dubna 140 Sk měsíčně dohromady. Sjednocený poplatek bude vybírat nově zřízená instituce, která Slovenské televizi (STV) a Slovenskému rozhlasu (SRo) následně peníze přerozdělí poměrem 7:3 (98 / 42 Sk). Změny přinesla novela zákona o službách poskytovaných STV a SRo, kterou dnes schválil slovenský Parlament. Informaci přinesl server Mediálne.sk.

Novinkou je kromě sjednoceného výběru také změna okruhu těch, kdo budou veřejnoprávním médiím koncesionářský poplatek platit. Na Slovensku nově začnou hradit peníze STV a SRo všechny domácnosti, které jsou odběrateli elektrické energie. Slovenská republika si tak vzala příklad z Česka, kde podobnou povinnost určuje 4. odstavec § 3 zákona 348/2005 Sb. o rozhlasových a televizních poplatcích.

Slovenské ministerstvo kultury od změny z koncesionářských poplatků na „zásuvkovné“ očekává, že příjmy veřejnoprávních médií stoupnou z dosavadních dvou miliard Sk na 3,1 miliardy Sk ročně, tedy o více než polovinu – ačkoli výše poplatku samotného se nijak nezvyšuje. Země by se totiž mohla vypořádat s poměrně nízkou platební morálkou televizních a rozhlasových koncesionářů, především ve východní části země. Zastřešením poplatku STV a SRo pod jednu instituce si ministerstvo kultury slibuje snížení nákladů na jejich výběr.

Podobně sloučený je např. poplatek veřejnoprávní BBC v Británii. V britském případě se ale necelých 11 liber (370 korun) měsíčně dělí hned na pět částí. Kromě 7,54 libry osmi veřejnoprávním televizním stanicím dostávají peníze také celostátní rádia (1,17 libry), regionální rozhlas (75 pencí) a internetové stránky (49 pencí). Poplatky za šíření signálu jsou pro všechny vyčleněné stranou a z každé domácnosti na ně jde jedna libra.

Novelizovaný zákon o poplatcích je prohrou slovenské opozice. Ta prosazovala, aby byla veřejnoprávní média financována převodem fixní částky ze státního rozpočtu, což by prý zaručovalo jejich nezávislost na vládě. Neuspěla také iniciativa „Stop koncesionářským poplatkům“ ekonoma Richarda Sulíka.

Zákonodárci napravili v novele o poplatcích také svoje pochybení týkající se způsobu volby ředitelů veřejnoprávních médií. Kandidáti na šéfa STV a SRo se totiž od 1. ledna letošního roku měli prokazovat opisem z registru trestů, ke kterému se běžní občané na Slovensku nedostanou. Poslanci proto nahradili problematické slovo za výpis z rejstříku trestů, který je naopak dostupný bezproblémů.

29 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 2. 2008 10:31

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+