Více

Sledovali jsme živě: Český rozhlas představil strategii přechodu na digitální vysílání

UVNITŘ PREZENTACE – Původní online zpravodajství serveru DigiZone.cz ze semináře „DAB není budoucnost, DAB je současnost“, který pořádá Český rozhlas ve spolupráci s Volebním výborem sněmovny

14:40 – Dnešní seminář končí. S přítomnými se rozloučil poslanec Martin Kolovratník. „Věřím, že to nebyl čas marný. Osobně sám za sebe bych chtěl být v tomto procesu velmi aktivní a za politiky být tím hybatelem. Budu rád, pokud vznikne nějaká koordinační skupina a budeme schopni na tomto procesu začít pracovat,“ uvedl Kolovratník.

14:37 – „Vše musí mít obchodní smysl. Otázkou je, která z platforem je nejživotaschopnější a která nás stojí nejméně v přepočtu na jednoho posluchače. Druhou stranou mince je pak pohled běžných lidí,“ uvedl generální ředitel Českých Radiokomunikací Martin Gebauer.

14:35 – Zástupce automobilky Škoda. „V Indii je DRM v rozvoji, ale jestli se dá hovořit o nějaké konkurenci DRM směrem k DABu, je to lokální záležitost. V Evropě je jasná podpora DAB.“

14:32 – Generální ředitel Rádia Impuls Jiří Hrabák: „Digitální vysílání nemusí být jen DAB. Může to být klidně i DRM. To, že nebude DRM fungovat u nás, nebo v Evropě, neznamená, že by nemělo význam jinde ve světě.“

14:29 – „V Českém rozhlasu věříme, že internet bude velice důležitý pro doplňkové služby. Věříme v efektivitu DAB vysílání. Internet bude důležitý pro takzvané hybridní rádio,“ konstatoval Alexandr Pícha z Českého rozhlasu.

14:26 – Hned několik řečníků si na dnešním semináři položilo otázku, zdali má vůbec smysl zavádět digitální vysílání v normě DAB+. „Nebude tato technologie za několik let již zastaralá?“ Touto otázkou bylo možné shrnout obavy některých vysílatelů a zástupců operátorů. „Neviděl bych to jako technologickou a strategickou věc. Myslím, že tato technologie přežije,“ konstatoval generální ředitel Českých Radiokomunikací Martin Gebauer.

14:23 – Alexandr Pícha, Český rozhlas (Nová média): „Zatím jsem vůči technologiím z internetu skeptický. Náklady na internetové streamování jsou mnohonásobně vyšší než terestrické vysílání. Z jednoho vysílače můžete obsloužit dvacet lidí nebo také několik milionů. Na internetu ale musíte mít určitou kapacitu. Podle mě nebude možná stávajícímu vysílání konkurovat streaming tak ještě v horizontu tří až pěti let. Dál již nedohlédnu.“

14:15 – Vystoupil i zástupce automobilky Škoda Auto. „Uživatelé při poslechu terestrického vysílání oceňují například to, že jim tento poslech nežere baterku. Počítám, že letos se na trhu objeví první mobilní telefony s podporou DAB.“

14:11 – „Digitalizace rozhlasu je oproti televizní digitalizace jednodušší v tom, že tu nemáme kapacitní nedostatky. Chybí tu bohužel aktivní role státu. Nevidím tu ideové zadání k tomu, co by se mělo změnit. Nechceme (Český rozhlas, pozn. red.) pouze proklamace, ale budeme dělat i konkrétní kroky,“ konstatoval stávající šéf Českého rozhlasu Region Vysočina a Český rozhlas České Budějovice Zdeněk Duspiva, který byl před lety národním koordinátorem přechodu z analogového na digitální TV vysílání.

14:08 – Český Impuls je marketingový projekt, který slouží jako podpora „velkého Impulsu“. Českou muziku šíříme v prostředí, ve kterém byla dříve šířena. Určitě to nechápeme jako budoucnost rozhlasového vysílání," sdělil generální ředitel Rádia Impuls Jiří Hrabák.

14:07 – René Zavoral, programový náměstek Českého rozhlasu: „Seminář děláme právě proto, abychom odstartovali diskusi na toto téma. Digitalizace podle mě nepotrvá deset let, ale mnohem déle. Bez dohody mezi veřejnoprávními a komerčními vysílateli se tento proces dělat nedá. Digitalizace je jedním ze způsobu, jak lze rádio zachránit jako mediatip.“

14:05 – „Digitalizace televizního vysílání v České republice neproběhlo tak, aby byli všichni spokojeni,“ konstatoval Jiří Hrabák.

14:02 – „Digitalizace je úspěšná tam, kde jsou na tom dobře ekonomicky. I v Německu se ukazuje, že digitalizace je úspěšná tam, kde jsou na tom ekonomicky dobře. Jinak vypadá digitalizace v Bavorsku, jinak vypadá v Sasku. Na digitalizaci jsou zapotřebí peníze, Nikdo si nepoložil otázku na to, zdali reklamní trh v České republice má na to, aby uživil dvakrát více rádií, než máme nyní“ uvedl šéf Rádia Impuls.

14:01 – Na řadu přichází diskuse. Jako první vystoupil Jiří Hrabák, generální ředitel Rádia Impuls. Ten mimo jiné uvedl: „Digitalizace rádia proběhne. Nevím ale jak a na jaké platformě. Domnívám se toho, že zde budou v budoucnu jak rádia v FM pásmu, tak DAB, tak i internet.“

12:59 – Kropáček si pochvaluje zkušenosti s digitálním rozhlasem například v Polsku. „Do roku 2020 chtějí mít pokryto. To by se mi líbilo i nás,“ konstatoval provozní ředitel RTI cz. Řeč je pochopitelně o veřejnoprávní multiplexu Polskieho Radia.

13:56 – „Významným prodejcem DAB v Česku je společnost Škoda Auto, dále například firmy Conrad, Alza, Mall.cz a také Lidl,“ uvedl Roman Kropáček. TechniSat prodal podle Kropáčka v minulém roce v České republice tisícovku DAB přijímačů, firma Conrad 400 a e-shop Pureradio.cz (Teleko, pozn. red.) 400. Husarský kousek se povedl řetězci Lidl, který prodal svůj přijímač, jenž pustil do prodeje, během tří dnů na všech svých prodejnách. Vzhledem k tomu, že na každé prodejně měli přibližně 12 kusů, je to velice slušné číslo," uvedl Roman Kropáček.

13:51 – Kropáček představuje portál Digitalradiodab.cz, který je taktéž aktivitou společnosti RTI cz. Funguje přibližně rok.

13:49 – Na řadu přichází vystoupení Romana Kropáčka, provozního ředitele třetího z operátorů, firmy RTI cz, Ten na začátku své prezentace představil opět aktivity společnosti, mezi něž patří mimo jiné provozování VKV vysílačů.

13:47 – „Rozvoj digitálního rozhlasu by měl probíhat ve III. pásmu. Stáváme se opuštěným ostrovem, který využívá L-band,“ varoval Tomáš Řapek.

13:44 – „Fenoménu DAB už si všímají i další prodejci. Velice kladnou odezvu měla například nedávná akce Lidlu. I když přijímač nebyl nejlevnější, během několika dní se po něm v podstatě zaprášilo,“ konstatoval Tomáš Řapek, který zároveň upozornil na to, že přijímače, které se v těchto řetězcích prodávají jsou většinou pouze pro III. pásmo a nikoliv takzvaný L-band. „Tuto skutečnost nesou špatně zejména někteří posluchači z Moravy, kteří nám nadávají a křičí na nás. Některé bych ani nemohl citovat,“ dodal Řapek.

13:42 – „České DAB forum je otevřená diskusní platforma, v níž je každý vítán,“ uvedl jednatel Teleka.

13:41 – „Naše programová nabídka je složena tak, abychom oslovili široké spektrum posluchačů,“ konstatoval Řapek a z posledních aktivit zmínil například zařazení západočeské stanice Samson.

13:39 – Po Martinu Gebauerovi přišel na řadu jednatel společnosti Teleko Tomáš Řapek. Představuje aktivity firmy a české DAB forum, u jehož vzniku firma stála a jehož vznik iniciovala. Řapek pochopitelně nezmínil, že několik subjektů tuto aktivitu opustilo – například Lagardere nebo Londa.

13:37 – „Experiment, který poběží z vysílače Žižkov, nám má přinést zkušenost, jak se chová DAB ve velké zástavbě, a jak se chová ve velké aglomeraci. Jako jediný subjekt máme zkušenost s přechodem z analogového na digitální televizní vysílání. Předpokládám, že proces přechod z analogového na digitální rozhlasového vysílání bude vypadat podobně,“ sdělil Gebauer.

13:34 – „Nastane fáze, kterou povede Český rozhlas, a pak naskočí soukromá rádia ve chvíli, kdy bude penetrace přijímači a bude jim to dávat smysl,“ uvedl Martin Gebauer.

13:33 – „FM licence jsou uděleny do roku 2025, a to nám rozhodně nenahrává. Jediné řešení vidím v tom, že Český rozhlas se přihlásí k tomuto procesu a provede tuto prvotní fázi,“ myslí si šéf Českých Radiokomunikací.

13:31 – „Pokud zvolíme pro zavádění DAB levné řešení, které má modelové, ale ne reálně pokrytí, rádia si posluchači kupovat nebudou, protože budou frustrováni,“ konstatoval Gebauer.

13:29 – „Pokud dojde k tomu, že DAB se nastartuje, a já věřím, že ano, bude záležet na tom, jak k tomu přistoupí posluchač v automobilu a posluchač v nějaké malé vísce. Pokud nedokážeme zajistit kvalitní příjem a poslech, může se stát, že se digitalizace zarazí na tom, že penetrace přijímačů nepůjde nahoru,“ uvedl generální ředitel Českých Radiokomunikaci Martin Gebauer.

13:25 – S mírným zpožděním přichází na řadu blok věnovaný operátorům sítí. Přítomni už jsou zástupci Českých Radiokomunikací, Teleka i RTI cz.

13:13 – Následuje krátké přestávka, do cca. 13:20.

13:05 – Podle Petry Smolíkové vláda v červnu obdrží návrh Strategie správy spektra, který bude obsahovat závazný úkol pro ministerstvo kultury, aby připravilo koncepci přechodu na zemské digitální rozhlasové vysílání v České republice.

13:00 – Po krátkém technickém výpadku opět pokračujeme. Vrchní sekční ředitelka ministerstva kultury Petra Smolíková oznámila, že v prosinci ministerstvo předloží návrh takzvané velké novely Zákona o Českém rozhlase, který bude řešit otázku přechodu na digitální rozhlasové vysílání a vznik veřejnoprávního multiplexu.

12:54 – Velice se našim čtenářům omlouváme, ale dočasně nám selhala technika. Vrátíme se k vám v horizontu několika desítek minut. Jak to tak bývá, vybila se nám baterka v notebooku.

12:20 – Zkušenosti norského veřejnoprávního rozhlasu, který patří mezi evropské lídry v digitalizaci, představuje vedoucí poradce pro digitalizaci Jorn Eric Jensen, člen řídícího výboru WolrdDMB.

12:13 – Mats Akerlund upozorňuje, že ve Švédsku hodně řešili otázku, zda se vyplatí stavět DAB sítě vedle mobilního broadbandu. Nakonec zvítězila myšlenka, že má existovat DAB i LTE, protože robustnost a propustnost sítí DAB je mnohem větší. Navíc umožňují celoplošný přístup zdarma pro  všechny posluchače.

12:09 – Švédsko plánuje vypnout analogové FM pásmo v roce 2022, plán switch-off vznikal dva roky. Digitálně vysílají tři celoplošné sítě DAB+, jedna veřejnoprávní a dvě komerční. Celý proces digitalizace by nebyl možný bez vzájemné dohody mezi veřejnoprávním Švédským rozhlasem a komerčními skupinami SBS Discovery a MTG Radio.

11:54 – Digitální rozhlas ve Švédsku odstartoval v roce 1995, do roku 2002 pokryl 80% populace. V té době ho šířil jen veřejnoprávní rozhlas, komerční stanice zůstávaly v FM. Teprve v roce 2010 se začala vážně řešit otázka přechodu komerčních rádií, v roce 2013 byl vládou jmenován národní koordinátor a o rok později k projektu přistoupili privátní provozovatelé.

11:50 – Začíná druhý blok semináře. Vystupuje koordinátor digitální strategie Švédského rozhlasu a předseda EBU New Radio Group Mats Akerlund. Švédsko je považováno na jednoho z lídrů rozhlasové digitalizace v Evropě. Představuje plán pro switch off analogového vysílání ve Švédsku.

11:24 – Následuje krátká přestávka před druhým blokem s vystoupením zahraničních hostů. Ten začne v 11:35.

11:21 – Štěpán Kotrba vyzdvihuje část vystoupení Martina Hrocha, v němž řekl, že komerční rádia nemají zájem rozšiřovat programovou nabídku. „Český rozhlas má na to, aby táhnul tu káru sám,“ míní. Překvapilo ho, že Michel Fleischmann neví, co posluchači chtějí. „To je dobře,“ dodal Kotrba. „Kdybych to věděl, tak bych tady asi neseděl,“ reagoval Fleischmann. „My také vytváříme nové projekty, například Rádio Zet. A uvědomte si, že my (APSV) představujeme 80 procent posluchačů v České republice.“ Martin Hroch doplňuje, že svoji poznámku o nezájmu stavě další stanice myslel tak, že další programy by byly úzce zaměřené a nebyly by ekonomicky životaschopné.

11:20 - „Děkuji za shrnutí rizik, na která upozorňujeme také,“ reaguje šéf ČRo Peter Duhan. „Všechno nyní směřuje k vytvoření nové legislativy.“

11:18 – Lidé mají počítače, mají smartphony, mají tablety, mají hodinky, ale nemají DAB, varuje Michel Fleischmann s tím, že pokud někdo chce poslouchat rádia, která nejsou v FM, najde je na internetu a není k tomu třeba terestrické digitální vysílání v systému DAB.

11:16 – Stejně jako Michal Koliandr, i Michel Fleischmann kritizuje omezení české legislativy, která umožňuje jednomu vlastníkovi provozovat jen dvě celoplošná rádia. „To je nepřijatelné,“ zdůraznil. U televizí žádné takové omezení neexistuje, dodal. „Neznáme termín vypnutí analogu, neznáme ekonomický model, nevíte lautr nic,“ zlobí se Fleischmann. „Jakou další programovou nabídku chtějí poscluhači? Zeptal se jich někdo?“

11:15 – Francouzská vysílací rada v reportu zmiňuje potřebu státních pobídek pro komerční rádia, aby se vůbec digitalizace zúčastnila.

11:11 – „Pokud by se měly překlopit všecchny stávající rozhlasové stanice a formáty do digitálu, nevejdeme se tam. Povede to tedy k omezení programové nabídky,“ varuje Michel Fleischmann a opět se odvolává na report francouzské vysílací rady. Pro třetí pilíř komunitních rádií jde o drahou záležitost, na kterou nemají peníze. „Potom, co jsem zde slyšel, pane generální řediteli, si myslím, že vám na to miliarda stačit nebude,“ obrací se Michel Fleischmann na generálního ředitele ČRo Petra Duhana. „A asi na to nemáte, když tady mluvíte o zvýšení koncesionářského poplatku o 5 procent,“ dodal. Půjde také o náklady pro domácnosti, průměrná cena digitálního přijímače DAB je 100 euro, vysvětluje Fleischmann.

11:06 – Vystupuje prezident Lagardere Active ČR a předseda Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michel Fleischmann. „Digitalizace není a budoucnost je nejistá,“ naráží na název dnešního semináře. Odkazuje se na report francouzské vysílací rady z letošního ledna, v němž je podle něj řada odpovědí na otázky, které byly vzneseny na dnešním semináři. Na straně členů APSV je podle Fleischmanna obava a rozčarování nad současnou situací. „O francouzském reportu mluvím proto, že situace s rozhlasovou digitalizací ve Francii je nejpodobnější České republice. Nemáme tu žádné odpovědi na mnoho otázek. Francie už má zákon, který řeší digitalizaci, my nikoli. Francouzská rada komstatuje, že zákon nereflektuje nákladovou stránku věci, její report obsahuje vyjádření hráčů trhu, ale výrobců přijímačů, apod.“ FM pásmo je podle Fleischmanna ve Francii považováno za nejlepší řešení, internet je doplňkem. Proto je potřeba si klást otázku, zda je vůbec digitalizace nutná.

11:04 – Digitalizace znamená i zcela jiný způsob ladění a ukládání stanic v rádiu, upozorňuje Martin Hroch. Odmítá multimediální doplňky rozhlasového vysílání. „Proboha, proč posloucháme rádio? Protože v tu chvíli se nemůžeme dívat na obrázky, jsme něčím zaměstnáni. Proto nějaké obrázky šířené spolu s vysíláním neberu,“ řekl.

11:02 – V současné době nejsou na straně komerčních rádií snahy vytvářet nové tematické stanice, spíš se rádia sdružují do sítí, konstatuje Martin Hroch.

11:00 - 11:00 – Následuje vystoupení „privátů“, která zahajuje Martin Hroch, šéf Radio United. Stanice této skupiny (Radio 1 a Rádio Beat) vysílají digitálně v sítích Teleko a RTIcz. „Asi zchladím nadšení nad digitalizací, které bylo prezentováno. Myslím si, že FM-VKV pásmo je dobře zvoleno a není s ním problém. Pro mě je vyhovující,“ uvedl Martin Hroch.

10:56 – V pplovině letošního roku odstartuje experimentální vysílání digitální sítě Českého rozhlasu v Praze, zajistí ho České Radiokomunikace, dodal Michal Koliandr. Bude probíhat na cílovém kmitočtu 12C z vysílače Žižkov.

10:55 – Český rozhlas musí být připraven na to, že v budoucnu bude třeba naplnit personalizovaný obsah v sítích LTE/4G. Šestým krokem je informační a marketingová kampaň k rozhlasové digitalizaci, již by měl podpořit stát. Posledním, sedmým krokem, jsou stimulační pobídky pro výrobce a prodejce digitálních rozhlasových přijímačů.

10:54 – Čtvrtým krokem je zainteresování komerčních rádií na celém procesu, pátým krokem zatraktivnění obsahu v DAB sítích, včetně multimedializace.

10:52 – Třetím krokem je otázka financování celého procesu digitalizace. Michal Koliandr opět zmiňuje možnost účelového zvýšení koncesionářského poplatku, které by bylo vázáno právě na investice do rozhlasové digitalizace. Jednou z možností je i využití peněz z vratek DPH, o které se nyní rozhlas soudí. Michal Koliandr nevylučuje ani možnost účelové dotace ze státního rozpočtu.

10:50 – Druhým nezbytným krokem je národní koordinace celého procesu. Rozhlas počítá s dvěma variantami, kdy taková koordinace bude a vznikne Technický plán přechodu jako u televizní digitalizace, a také Národní koordinační skupina. A nebo koordinace ze strany státu neproběhne a trh bude čekat na poptávku posluchačů, a vypnutí VKV by pak mohlo trvat třeba i deset let.

10:48 – Michal Koliandr představuje akční plán Sedm kroků k digitalizaci rozhlasového vysílání. Prvním krokem je vyřešení legislativy, aby ČRo mohl mít vlastní multiplex a možnost získat regionální pozice v dalších sítích pro svá krajská studia. „Nezbytnou podmínkou je liberalizace trhu, odstranění limitu počtu celoplošných stanic pro komerční provozovatele,“ míní Koliandr.

10:46 – Ve veřejnoprávním multiplexu se objeví krom jiných stanice ČRo Jazz, ČRo Rádio Junior, ČRo Rádio Retro a nově ČRo SportRock. „Chystáme i rádio pro seniorské skupiny, stanici čistě o dopravním zpravodajství a řadu dalších věcí. Hodně jsme se inspirovali v portfoliu dánského veřejnoprávního rozhlasu,“ uvedl programový náměstek René Zavoral.

10:45 – Veřejnoprávní multiplex nejprve odstartuje v Praze, Brně, Ostravě a Plzni, další regiony budou následovat podle poptávky posluchačů, dodal Michal Koliandr.

10:43 – Veřejnoprávní rozhlas usiluje pro svůj veřejnoprávní multiplex o dva národní kmitočtové bloky 12C pro Čechy a 12D pro Moravu. „Pro letošní rok máme v rozpočtu už vyčleněny peníze na výstavbu headendu tak, aby toto vysílání mohlo začít,“ uvedl Michal Koliandr. Pro regionální stanice chce rozhlas získat programové pozice v „komerčních“ regionalizovatelných multiplexech.

10:42 – Český rozhlas zřídil tým, který se už několik měsíců zabývá digitálním vysíláním. Jsou v něm zástupci z různých oborů, kteří mapují situaci v zahraničí a navrhují řešení pro ČRo.

10:37 – V České republice neexistuje legislativa, která by definovala parametry digitálního vysílání, postěžoval si Michal Koliandr. Neexistuje termín switch off pro analogové vysílání, i když licence pro komerční rádia mají končit v roce 2025. Komerční rádia nejsou v DAB příliš aktivní. Není vyřešena délka souběhu analogového a digitálního vysílání a kdo jej bude financovat. Michal Koliandr opět zmiňuje neexistenci národní strategie rozhlasové digitalizace a celkové koordinace ze strany státu.

10:34 – Současné vysílání ČRo v sítích DAB je nekomerční, experimentální, zdůrazňuje Michal Koliandr. Vysílání v L-pásmu nemá podle náměstka pro správu a provoz budoucnost, jde pouze o testy. Michal Koliandr shrnuje, kde všude ČRo digitálně vysílá v DAB a s jakými operátory. „Největším současným operátorem je společnost Teleko,“ zdůraznil.

10:32 – René Zavoral si pochvaluje projekt Rádio Retro, což jsou dočasné stanice a projekty na internetu. „Nyní chystáme Rádio Retro 1938 – 1945, které spustíme 13. března a bude fungovat až do 8. května,“ uvedl. Projekt se zaměří na události spojené s 2. světovou válkou.

10:29 – Náměstek generálního ředitele ČRo pro program René Zavoral rekapituluje vznik speciálních digitálních stanic ČRo. Připomíná, že nejstarší z nich, ČRo D-dur, letos oslaví deset let existence.

10:27 – Michal Koliandr přibližuje historii digitálního vysílání ČRo a zdůrazňuje, že L-pásmo není pro rozhlas vhodné. „Chceme vysílat ve III. pásmu,“ dodal. Za negativum označil neexistenci národního plánu přechodu na digitální rozhlasové vysílání a termínu vypnutí analogového vysílání.

10:24 – Náměstek generálního ředitele ČRo pro správu a provoz Michal Koliandr přiblížil, jak vznikala strategie ČRo pro přechod na digitální vysílání. „Pracovali jsme na ní několik měsíců v minulém roce a v lednu jsme ji představili Radě ČRo. Už nyní je v úplné verzi k dispozici na novém webu www.digitalniradio.cz,“ uvedl Koliandr.

10:19 – Peter Duhan oznámil, že společně s Českými Radiokomunikacemi rozhlas zahajuje největší experimentální vysílání DAB+ v dějinách ČR, na které letos plynule naváže pilotní vysílání. Jeho start

10:17 – Šéf veřejnoprávního rozhlasu zmiňuje důležitost cenové dostupnosti digitálních rozhlasových přijímačů a potřebu programové rozmanitosti digitálního vysílání, která bude posluchače motivovat

10:15 – Peter Duhan by přivítal, kdyby vláda připravila strategický dokument k přechodu na DAB, který by obsahoval navrhované legislativní změny a termíny spojené s tímto přechodem.

10:13 – Český rozhlas prosazuje komplexní řešení digitalizace rozhlasového vysílání pro celý trh, tedy i komerční rádia, prohlásil generální ředitel ČRo Peter Duhan. Zástupci privátních rádií na semináři nechybí, DigiZone.cz zaznamenal např. prezidenta Lagarde

10:08 – Český rozhlas při prezenci účastníkům semináře rozdal elektronickou verzi prezentace se strategií přechodu na digitální vysílání, viz:

Strategie Českého rozhlasu pro přechod na digitální vysílání by potucek793

widgety

10:05 – Seminář zahajuje poslanec Martin Kolovratník. Na začátek vysvětluje, proč se seminář nekoná v Poslanecké sněmovně, kde jsou na dnešek naplánovány další čtyři akce a nebylo tam už volno.

Odborný seminář na téma přechodu z pozemního analogového a pozemní digitální rozhlasové vysílání pořádá dnes od 10:00 hod. v pražské Galerii HAMU veřejnoprávní Český rozhlas ve spolupráci s Volebním výborem Poslanecké sněmovny. Záštitu nad akcí převzal poslanec a bývalý ředitel pardubického studia Českého rozhlasu Martin Kolovratník (ANO). Přinášíme vám živé zpravodajství přímo z místa.

43 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 3. 2015 0:09

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+