Hlavní navigace

Skylink a CS Link od září zavedou servisní poplatek 29 Kč u neplacených nabídek

30. 5. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Bezplatné programové nabídky dvou největších satelitních služeb už nebudou úplně zadarmo. Platbu servisního poplatku mohou zákazníci oddálit výměnou karty.

Zadarmo už nebudou ani bezplatné nabídky

Servisní poplatek 29 korun měsíčně začnou od září vybírat od všech svých zákazníků satelitní služby Skylink a CS Link, vlastněné lucemburskou společností M77 Group. Částečného zpoplatnění se tak dočkají i bezplatné programové nabídky těchto satelitních platforem, které dosud nabízely za jednorázový poplatek za dekódovací kartu a její aktivaci dvacítku základních českých a slovenských programů. M77 Group odůvodňuje zavedení servisního poplatku náklady, které má se správou bezplatných nabídek a jejich zákazníků.

„Česko-slovenské satelitní platformy Skylink a CS Link, provozované společností M77 Group S.A., dosud poskytovaly služby spojené s příjmem satelitní televize (zákaznický servis, provoz systémů podmíněného přístupu včetně přístupových karet atp.) bezplatně. Přestože náklady na tyto služby stále rostou, obě platformy chtějí i nadále udržet současnou úroveň jejich kvality. Proto s účinností od 1. září 2012 zavádějí jednotný Servisní poplatek 29 Kč měsíčně za služby spojené s příjmem satelitní televize,“ informovala dnes firma prostřednictvím tiskové zprávy a zároveň i na pravidelném setkání se svými obchodními zástupci.


Foto: Ivana Dvorská pro DigiZone.cz

Šéf Skylinku a CS Linku Jaromír Glisník odůvodňuje zavedení servisního poplatku zvyšujícími se náklady na provoz zákaznického centra a podpory

Placených balíčků se nový poplatek nedotkne

Odběratelé placených programových nabídek nebudou muset servisní poplatek platit zvlášť, Skylink a CS Link jej zahrnou do jejich měsíčních poplatků, které se ale nijak nezmění. Placené televize se tedy servisní poplatek nijak nedotkne. Zákazníci bezplatných programových nabídek mohou platbu servisního poplatku oddálit, pokud přejdou na novější typ dekódovací karty Skylink VÝMĚNA. M77 Group tak opět zvýhodňuje Skylink před CS Linkem a snaží se od druhé jmenované služby převést zákazníky ke Skylinku, ačkoli dosud tvrdí, že na trhu zachová obě značky.

Servisní poplatek u zákazníků bezplatných programových balíčků bude Skylink s CS Linkem zavádět postupně podle data registrace karty. V ceně všech karet registrovaných před 1. zářím 2012 proto bude zahrnut Servisní poplatek na 24 měsíců od data registrace, u karet registrovaných po tomto datu pak na 12 měsíců od data registrace. Poplatek budou muset zákazníci platit až po uplynutí zmíněných lhůt. Totéž se týká i karet Skylink VÝMĚNA. „Uživatelé starších karet CryptoWorks, kterých by se poplatek týkal již od září 2012, si mohou pořídit kartu Skylink VÝMĚNA. Zajistí si tak přechod na modernější karty Irdeto/ICE a navíc oddálí placení Servisního poplatku až o dva roky,“ doplnil Jaromír Glisník, předseda představenstva M77 Group.


Foto: Skylink

Zákazníků placené televize se zavedení servisního poplatku nijak nedotkne. A zbývajících, co přejdou na nový typ karty nebo od CS Linku ke Skylinku, v následujících dvou letech také ne. M77 Group tak pokračuje v cílené migraci zákazníků CS Linku k sesterskému Skylinku.

Jak se k zpoplatnění postaví Česká televize?

„Pokud naši zákazníci využijí této možnosti výměny karty, bude uživatelů, kteří budou nuceni již od září platit servisní poplatek, velmi málo. Půjde pouze o ty uživatele, kteří zůstanou u starších karet CryptoWorks,“ dodal Glisník. Na dotaz serveru DigiZone.cz, zda tím pádem Skylink s CS Linkem nebudou mít problém s udržením kvality obou služeb, jíž argumentují při zavádění servisního poplatku, mediální zástupce obou platforem Marek Němec doplnil, že zavádění poplatku vnímá M77 Group jako dlouhodobý proces. „S tím počítáme a postupný náběh příjmů ze servisního poplatku jsme při našich kalkulacích brali v úvahu,“ uvedl.

Zatím není jasné, jak se k zavedení servisního poplatku postaví Česká televize, která si dosud zakládala na tom, že její programy mohou diváci, kteří řádně platí koncesionářské poplatky, přijímat bez dalších povinných nákladů. „Se sledováním programů ČT je vždy spojena řada nákladů, na které nemá ČT vliv (pořízení přijímacího zařízení – set-top-boxu, televizoru, anténního systému, případná oprava přijímacího zařízení nebo televizoru, spotřeba elektrické energie atp.). Servisní poplatek má stejnou povahu. Není vázán na konkrétní programovou nabídku, příjem programů ČT nezpoplatňujeme,“ hájí Němec krok Skylinku a CS Linku. Bez servisního poplatku ale nebude možné u Skylinku a CS Linku sledovat programy ČT 1, ČT 2 a ČT 4, jejichž signál je na satelitu zakódován. Jediná ČT 24 vysílá volně.


Foto: Česká televize

Česká televize vždy tvrdila, že její programy budou moci koncesionáři přijímat bez jakýchkoli dalších poplatků. Jak se postaví k servisnímu poplatku Skylinku a CS Linku?

Proč zrovna 29 korun měsíčně?

Němec zavedení servisního poplatku odůvodňuje složitější administrativou a správou zákaznického centra. „Poplatek, který zavádíme, je za služby spojené s příjmem satelitní televize. Naše zákaznická základna se za uplynulých pět let zdesetinásobila a díky technickému rozvoji využívají naši zákazníci stále novější a složitější satelitní přijímače s pokročilými funkcemi. S tím vším se pojí rostoucí nároky na administraci, technické zajištění i provoz zákaznického servisu. Tyto náklady se pohybují v řádu miliónů korun měsíčně,“ vysvětluje. Obdobně zdůvodňuje svůj servisní poplatek u základní bezplatné programové nabídky i konkurenční satelitní služba freeSAT by UPC Direct, která si účtuje 500 korun ročně (cca 42 Kč měsíčně).

BRAND24

A proč M77 Group zvolila zrovna částku 29 korun měsíčně? „Při stanovení výše servisního poplatku jsme vycházeli z kalkulace našich nákladů, ale byli jsme nuceni brát v úvahu aktuální situaci na trhu, kde existuje silná konkurence alternativních způsobů televizního příjmu. Poplatek jsme proto nastavili tak, aby příjem televize přes platformy Skylink a CS Link zůstal pro naše zákazníky tou nejefektivnější volbou,“ odpověděl Němec na dotaz serveru DigiZone.cz. Platbu servisního poplatku mohou zákazníci provádět prostřednictvím SIPO nebo inkasa z účtu, případně všemi standardními platebními metodami.

„Na kartách, které po 1. září 2012 nebudou mít Servisní poplatek uhrazen, nebude možné přijímat žádné kódované programy, tedy ani kanály ze základní neplacené nabídky,“ varuje provozovatel Skylinku a CS Linku.

Co říkáte na zavedení servisního poplatku u "bezplatných" nabídek Skylinku a CS Linku?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).