Více

Skomírající dabingová revoluce

Herci, pracující v dabingu, tedy někteří z nich, dospěli před časem k názoru, že dostávají za svou práci málo peněz, a proto vstoupili pod agenturu Manpower, která jim slíbila vybojovat vyšší honoráře a pravidelné platby každý měsíc

Souhlasím s tím, že platby od výrobců chodí, v mnoha případech, opožděně. Někdy je to proto, že zadavatel také zaplatí pozdě. Jindy proto, že výrobce s penězi za dabing jinak podniká (to je ovšem, řekl bych, menšina případů).

Prezident Herecké asociace Jiří Hromada mi vícekrát zdůraznil – osobně i v mailech – že jemu a asociaci jde především o zachování, či dokonce i o zvýšení umělecké úrovně dabingu.

Natočil jsem kolem 1500 dabingů – hraných i dokumentárních – jako režisér. Jenom málokteří herci ode mně požadovali video a text dialogů dopředu, aby se mohli připravit. Takoví opravdoví profesionálové, kterým skutečně jde o uměleckou kvalitu jejich práce, jsou např. paní Maciuchová, pan Kostka, pan Postránecký… Mnoho takových jsem v dabingu nezažil. O roli před natáčením jsem si povídal s panem Munzarem, s panem Preissem… Pan Kostka mi jednou po natáčení napsal v noci mail, že se znovu díval na film a že zjistil, že nenadaboval dvě drobné repliky, které nebyly v textu a že se to musí napravit. Když jsem mu ráno volal, sdělil mi, že ty repliky jsou mimo obraz, že se přes ně mluví, nejsou podstatné. Ale když jsou v originále, musejí být i v dabingu. Potom přišel do studia a ty dvě repliky namluvil.

Pan prezident herců nikdy nechtěl text a video dopředu a nikdy o roli nechtěl před natáčením hovořit. Alespoň se mnou ne. Ale to většina herců.

Ono, upřímně, většina dabovaných filmů nedosahuje nijak vysoké umělecké kvality, takže vlastně není moc o čem hovořit.

Nicméně, jistěže by kvalita práce v dabingu výrazně stoupla, kdyby herci vyžadovali výše zmíněné podklady. Alespoň k vysoce kvalitním filmům.

Pokud jde o honoráře, základní honorář herce je cca 1000,– Kč na hodinu. Méně, je-li herec ve studiu přítomen kratší dobu. A potom jsou, jistě, mezi herci obrovští mistři, před nimiž je nutno smeknout klobouk, kteří si prostě o svůj honorář řeknou, může být několikanásobně vyšší a je to tak správné. A buď jim ho výrobce, po odsouhlasení zadavatelem – a navýšení rozpočtu – může dát nebo oni prostě nepřijdou a výrobce je musí nahradit jinými herci, kteří nejsou tak finančně nároční.

Když jsem natáčel Show B. Hilla, měl pan Postránecký své požadavky. Téměř dva roky jsem přesvědčoval zadavatele, že tento herec bude v roli Hilla geniální. Podařilo se to a natočili jsme 49 dílů. Musím říct, že s takovou přípravou a prací, jakou předvedl Václav Postránecký, jsem se v dabingu nikdy nesetkal. Nejenomže se na filmy díval, učil se texty, ale on si je i upravoval. Vymýšlel lepší “fóry”. Diskutoval se mnou ve studiu, hádal se se mnou. Výsledek byl vynikající. Ta práce stála za to a já dodnes tomu velkému herci v duchu děkuji za to, že jsem s ním mohl strávit hodně dnů ve studiu.

Herecká asociace a ona zmíněná agentura chtějí přesně dané honoráře, přesné platby dvakrát měsíčně, možnost kontroly ve studiu… Navíc Manpower žádá vyplnění dotazníků – s počtem replik, názvem filmu v originále i v češtině a spoustu dalších údajů. A taky žádá svá nemalá procenta k hereckému honoráři za to, že výrobce “otravuje” s administrativou. Částky, které si někteří slabší herci určují za jednu repliku při jejich “schopnostech a rychlosti”, znamenají, že by se natáčení velmi výrazně prodražilo. Přitom nepřináší sebemenší zlepšení “uměleckosti” dabingu.

Herci, kteří pod onu agenturu v květnu letošního roku vstoupili, si dnes stěžují na to, že nemají práci, že jsou přeobsazováni ze “svých” rolí v seriálech. Že s nimi výrobci odmítají pracovat. Proto se na ně začínají pořádat sbírky – viz sbírka pana Trojana.

Myslím si, že herec, stejně jako kdokoliv jiný – není-li vážně nemocen – by měl pracovat a ne žít z podpor a dotací. Hrdý člověk dokáže, musí dokázat, překonat složitá údobí svého života sám nebo se svými blízkými. Fackovala by mě hanba, kdybych musel pobírat peníze za “nepráci”. Zvláště, kdybych si nedostatek práce způsobil svým hloupým rozhodnutím.

Rozhodně nelze výrobce a především ne zadavatele donutit k navýšení honorářů vydíráním. Tvrzením, že když je někdo hlasově spjatý s nějakou rolí, prostě ji musí mluvit. Jinak se divák vzbouří.

Belmonda mluvili Jan Tříska, Jiří Krampol, Marek Holý, Oldřich Vlach,Vladimír Brabec, Miroslav Moravec, Michal Dlouhý, Marcel Vašinka… A kdo ví, kdo ještě? A vůbec nic se nestalo.

Jiří Hromada mi napsal několik mailů, které končily větou: “Mé svědomí je čisté”. Odmítl připustit, že nese osobní odpovědnost za to, že necelé dvě stovky herců, které přesvědčil, že pod Manpowerem jim bude líp, nemají práci.

Zatím, zdá se, si odmítá připustit, že dabingy se točí dál. Pouze bez těch, kteří se stali členy jeho “stáda”. A řekl bych – ke škodě těch herců a v mnoha případech i českého dabingu.

Autor je dabingový režisér, jehož práce byly dosud čtyřikrát navrženy na cenu Františka Filipovského a ocitly se ve finále mezi třemi nejlepšími

71 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 10. 2014 18:06

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+