Více

Marek Singer, Patrik Slavík: Prima chce v digitalizaci dohnat Novu

Televize Prima těsně před fotbalovým mistrovstvím Evropy rozšířila svoje zemské digitální vysílání do Brna, chystá se také do Ostravy a Plzně. Co si od tohoto kroku slibuje a jaké regiony budou následovat ještě letos? Objeví se v zemském multiplexu také její nový program Prima Klub a jak se Prima připravuje na vysílání v širokoúhlém formátu 16:9 a vysokém rozlišení obrazu (HDTV)? Na otázky DigiZone.cz odpovídal generální ředitel Primy Marek Singer a ředitel techniky Patrik Slavík.

Prima minulý čtvrtek zahájila zkušební zemské digitální vysílání v Brně. Proč jste si zvolili zrovna tuto lokalitu a proč vám rozšíření digitálního vysílání do Brna trvalo tak dlouho? Digitálně šířenou Primu tu sliboval už před třemi lety váš předchůdce Martin Dvořák.

Marek Singer: Hezká otázka, ale těžko se mi komentuje, když jsem na Primu nastoupil letos v březnu.

Patrik Slavík: Hledali jsme vhodný ekonomický model, jak by se toto vysílání dalo zafinancovat. V momentu, kdy bychom ho měli financovat sami a v multiplexu by vysílala jenom Prima, by to pro nás bylo finančně neúnosné.

Marek Singer

Jak moc je pro vás digitální vysílání v Brně zajímavé? Vyplatí se vám, když tam budete vysílat souběžně analogově a digitálně? Zatím totiž není vůbec jasné, jestli podepíšete Technický plán přechodu (TTP) a skutečně budete analog vypínat.

Marek Singer: To skutečně není jasné, ve čtvrtek teprve vyšly ve Sbírce zákonů přílohy k TPP. Musíme se na ně podrobněji podívat. Digitální vysílání v Brně pro nás pochopitelně je zajímavé, protože to je způsob, jak zaručit kvalitu přenosu fotbalového Eura 2008. Mluví se o oblastech jako je Brno a Ostrava, dejme tomu s trochou štěstí i o Plzni, a tam jsme chtěli zaručit, aby diváci měli možnost sledovat Euro v digitální kvalitě.

Počítáte v Brně s nějakým dalším vysílačem menšího výkonu? Česká televize a Nova, které vysílají stejně jako vy digitálně z vysílače Hády, využívají také menší městský vysílač v Barvičově ulici.

Patrik Slavík: To bude otázka na další rozvoj sítě. I podle TPP by měl být pro Brno určen vysílač Hády a následně pro celou oblast jižní Moravu vysílač Kojál. Potom záleží na tom, jak se dohodneme na dalším řešení, zda by se ještě paralelně s Hády rozjela Barvičova, pokud by to tedy bylo možné. Ale předpokládám, že tam nebude žádný problém. Kanál 59 je volný. Ale závisí to skutečně na dalším rozvoji sítě.

V Brně se Prima dělí o analogovou frekvenci s regionální televizí RTA Jižní Morava. Připojujete její regionální vysílání také v digitálním multiplexu? Pokud ne, kdy se tak stane?

Patrik Slavík: Prima zatím vysílá v testovacím provozu (zkušební provoz končí dnes, pozn. red.). Zda budeme odpojovat regionální vysílání pro Brno, byste se měl spíš zeptat RTA. Co vím, společnost Czech Digital Group (CDG) jako operátor digitální sítě jim posílala nabídku, za jakých podmínek jsou schopni je k digitálu připojit. Z licence máme pochopitelně snahu je připojit a teď záleží na nich.

Nenastane tam právní problém? RTA má vysílat v rámci celostátního programu Primy, je to přímo licenční podmínka. Pokud tam vysílat nebude, bude to porušení licenční podmínky.

Marek Singer: Pokud vím, tak RTA zatím nezareagovala na nabídku CDG. V testovacím vysílání jde o ověření funkčnosti zesilovače, jestli pokryje takové území, jaké jsme předpokládali, zda nebudou nějaké technické problémy, výpadky signálu a podobně. Takže je možné, že po období testování, které neoznačujeme za řádné digitální vysílání, může dojít k nějakým výpadkům, chystáme i určité testy. Diváci si ale už mohou předladit kanál 59 a Prima se jim v digitální podobě objeví bez problémů od startu řádného vysílání (tedy dnes, pozn. red.). Zatím není jasné, jestli zkušební digitální vysílání poběží 24 hodin denně, můžou nastat hodinové prodlevy a další výpadky.

Když v tomto testu nevysíláte regionální zprávy RTA Jižní Morava, běží v době odpojování pražské zprávy?

Marek Singer: V současné době je tam náš centrální program.

Čili ho asi šíříte na vysílač přes satelit, kde Prima vysílá svoji pražskou mutaci.

Patrik Slavík: To je spíš otázka na CDG, tedy na operátora sítě. My předáváme signál na předávacím bodu v Praze na Kavčích horách a další distribuce je už věcí CDG.

Další lokalitou, kde chcete začít vysílat digitálně, a to již 1. června, je Ostrava. Tam je zajímavé, že budete vysílat na kanálu 54, který je určený pro veřejnoprávní multiplex. Tato síť má v Ostravě začít vysílat až v dubnu 2011, ale může to být dříve. Pak by vám asi nastaly problémy.

Marek Singer: Během celého TPP bude několik momentů, doufejme, že jich bude spíše méně než více, ale určitě nastanou, kdy bude muset dojít k dohodě partnerů. A ti partneři možná budou nečekaní, v každém případě jedním z těch partnerů musí být vždy Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Ale ČTÚ, tedy alespoň podle diskusí, které se k nám donesly, se tváří velice konstruktivně a snaží se pomoci tomu, aby celý proces probíhal inteligentně a rozvážně. Hrozba, že by CDG muselo kmitočet v Ostravě opustit, je reálná, ale na druhou stranu je to všechno o jednáních. Jednou to je o nás, jednou zase o nich. My máme zase jiné frekvence, které budou potřebovat oni.

Ale tím „zlým“ partnerem nemusí být Česká televize, mohou to být přímo České Radiokomunikace. Ony v Ostravě provozují přechodný multiplex A, který se má proměnit v definitivní digitální síť 2 pro komerční televize. Pokud by ČRa provozovaly i veřejnoprávní multiplex, asi by se snažily co nejdříve naplnit oba multiplexy a „vyhnat“ ČT do vlastní digitální sítě. Pak byste museli opustit kanál 54.

Marek Singer: Jistě, je to možné, budeme se samozřejmě hledat nějaké trvalejší řešení. V tuto chvíli nám šlo v prvním kroku jednoznačně o to, abychom mohli mít na Ostravsku před Eurem kvalitní signál.

Použít 54. kanál byl váš nápad, nebo s ním přišel ČTÚ?

Patrik Slavík: Požádali jsme o nalezení nějaké možnosti, aby se mohlo začít na Ostravsku vysílat. Primárně bychom rádi srovnali krok s konkurencí v počtu lokalit, kde vysílá digitálně.

Takže 54. kanál vám navrhnul ČTÚ.

Patrik Slavík: Samozřejmě. Požádali jsme ho o řešení. Jiné řešení než 54. kanál v současné době neexistuje. Na ostatních se vysílá. Nabídka byla taková, že tento kanál můžeme využívat do doby, než ČT zahájí vysílání své sítě na Ostravsku. Záleží na dohodě mezi ČT, ČTÚ a CDG.

Jaká je situace s Plzní? Tam máte od 1. června vysílat na kanále 52, podle TPP z hlavního vysílače Krašov, ale ten by rušil analogové vysílání ČT 2 na stejném kanále ze Svatoboru u Sušice. CDG chce využít malý městský vysílač Košutka, kde zatím vysílají jen rádia. Je takové řešení reálné? Nebude Košutka rušit analogovou ČT 2 ze Svatoboru?

Patrik Slavík: Toto řešení nám bylo nabídnuto, bude to kmitočtový příděl pro CDG, takže předpokládám, že pořád probíhá zkoumání. ČTÚ nám Košutku nabídnul jako jednu z možností, jak pokrýt Plzeň digitálním signálem ještě před spuštěním TPP. Pokud k němu přistoupíme, počítáme s tím, že se signál později přesune na Krašov. Pro ten je zkoordinovaný kanál 52, který má podle TPP využívat síť CDG.

Také v Ostravě a Plzni máte pouštět do svého vysílání regionální televize. Nebude pro vás příliš drahé řešit odpojování zároveň v analogu i digitálu? Nova a ČT sice vysílají souběžně na 48 procentech území České republiky, ale tolik odpojování nemají. Nova dokonce žádné.

Patrik Slavík: Je to samozřejmě určitá finanční zátěž, která vyplývá z licenčních podmínek, takže žádáme o nalezení řešení pro tyto lokality, kde jsme nuceni odpojovat regionální vysílání. Chceme nabídnout řešení včetně možnosti odpojování tak, jak to nyní probíhá v analogovém vysílání. Samozřejmě tato možnost přináší zvýšené náklady na provoz multiplexu, protože se musí instalovat remultiplexery, v každém regionu musí být lidé, co se starají o regionální vysílání, musí se tam umístit enkodér…

Další lokality máte pokrýt digitálním signálem v září a říjnu. Jak to bude s Prahou a středními Čechami? Tam teď vysíláte prostřednictvím vysílačů CDG, ale v TPP jsou pro její síť uváděny vysílače Cukrák a Praha-město, které patří Českým Radiokomunikacím. Ostatně, těm patří i brněnské Hády, ostravské Hošťálkovice a plzeňská Košutka. Bude si CDG pronajímat také Cukrák a žižkovský vysílač, nebo multiplex 3 využije současné vysílače CDG na Strahově, v Ládví a na Zeleném Pruhu?

Patrik Slavík: Všichni vysílatelé, když jednali s operátorem, poptávali řešení. My jsme poptávali řešení pro Prahu a střední Čechy a zařízení vysílačů je záležitostí operátora sítě. Pokud se CDG dohodne s Českými Radiokomunikacemi na využívání Cukráku a žižkovského vysílače, budeme tam.

Jste spokojeni s kvalitou digitálního vysílání Primy v Praze? Vysílače CDG tu mívají poměrně často výpadky.

Patrik Slavík: Ono to vysílání vlastně pořád běží v duchu experimentu.

Patrik Slavík

CDG ale tvrdí, že v Praze vysílá digitální Primu řádně, nikoli zkušebně.

Patrik Slavík: Primu vysílá řádně, ale je to založené na síti, která byla určena pro experimentální vysílání. Narážíte-li na výpadky, které proběhly přede dvěma týdny a trvaly zhruba pět šest dní, tak k těm docházelo v důsledku technické závady na síti a bylo nutné některé vysílače vypnout.

Ale to se nestalo poprvé, pražská síť CDG má problémy pravidelně.

Patrik Slavík: To je otázka na CDG.

Stihnete v září nebo říjnu start digitálního vysílání na Ústecku? Tento termín vám přímo přiděluje TPP.

Patrik Slavík: My bychom si nejdřív měli TPP pořádně projít, abychom viděli, jaké jsou v něm změny, a potom se rozhodneme, jestli k němu přistoupíme. Pokud se tak stane, poptáme síťového operátora, aby pro nás zajistil takovou rychlost spouštění jednotlivých lokalit, abychom naplnili vládní nařízení.

Co v TPP by vás přimělo k tomu, abyste k němu nepřistoupili? Znáte návrh, který šel na vládu a ve schváleném znění žádné radikální změny nejsou, nepočítám-li posun termínů pro vypínání analogu v oblastech Jeseník a Zlín.

Patrik Slavík: Ne, my jsme dosud měli v rukou návrh, který v únoru odcházel od ČTÚ na ministerstvo průmyslu a obchodu. O dalších změnách v TPP nevíme.

Kromě onoho posunu termínů u Jesenicka a Zlínska se o žádné další změně nemluví.

Patrik Slavík: K TPP jsme měli řadu připomínek, které byly čistě technického rázu. Týkaly se interferencí frekvencí buď s našimi analogovými frekvencemi, na kterých nyní vysíláme, což by pro nás znamenalo výrazné zarušení nebo rychlejší ukončení analogového vysílání než u ostatních vysílatelů, a to je pro nás nepřijatelné. Potom se to týkalo interferencí s digitálním vysíláním, což je například případ Bukové hory, kterou bychom měli spouštět podle TPP jako první vysílač a nebyli bychom ji schopni podle stávajícího návrhu spustit s plným výkonem, protože bychom si tím zarušili náš analogový vysílač z Klínovce, což bychom samozřejmě nechtěli. Další naše připomínky se týkaly zarušení našeho analogového vysílání v Táboře multiplexem 4 ze středních Čech, nebo souběhu analogového a digitálního vysílání na Ještědu, kde analogově vysíláme na kanálu 60, ale během tohoto souběhu by došlo ke spuštění digitálního vysílání z Trutnova, které by narušilo analogový signál Primy z Ještědu.

Je reálné, že byste nepřistoupili k TPP a vysílali dál obojím způsobem tedy analogově i digitálně?

Marek Singer: Je to reálná možnost. Nejdříve se musíme podívat na TPP a teprve potom se rozhodneme.

Marek Singer v chatu na serveru Aktuálně.cz zmínil, že Prima chystá vysílání v širokoúhlém formátu 16:9. Kdy se ho diváci dočkají?

Patrik Slavík: Pro nás znamená vysílání ve formátu 16:9 poměrně velký zásah do naší distribuční sítě, ve které šíříme signál přes satelit na menší vysílače. Je to zhruba 140 vysílačů a současné satelitní přijímače na těchto vysílačích nejsou schopny kvalitně zpracovat signál v 16:9. Znamenalo by to výměnu profesionálních satelitních přijímačů na všech těchto vysílačích, což je poměrně dost finančně náročné, o logistice nemluvě. Zabývali jsme se otázkou, jak to vyřešit a našli jsme řešení. Rádi bychom spustili vysílání některých programů, u kterých to má opodstatnění a máme je k dispozici ve formátu 16:9, souběžně s Eurem 2008. Širokoúhlé vysílání půjde pouze do digitálních sítí, tedy na satelit a DVB-T. Na analogových vysílačích se objeví formát 4:3 letterbox.

Jak se Prima připravuje na vysílání ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV)?

Marek Singer: Na Českokrumlovské mediální konferenci bylo zmíněno, jak je HDTV úspěšný pilotní projekt. HDTV nejspíš asi je budoucností televize, ale z našeho pohledu ne akutní.

Budete alespoň natáčet některé pořady v HD, abyste je později mohli použít? Třeba příspěvky pro zpravodajství?

Marek Singer: Zrovna u zpravodajství nevím, to by se později asi používalo špatně.

Myslím tím archiv zpravodajství, abyste mohli používat archivní střihy ve full HD rozlišení.

Marek Singer: Tak to se týká spíš publicistiky. Je to věc, o které teď diskutujeme, jak a jestli už je čas natáčet v HD, ale není to tak, že bychom už zítra spouštěli tři piloty. Myslím si, že je trošku přepilotováno.

Patrik Slavík: Některé pořady, které v současné době natáčíme, se do budoucna budou dát reprízovat v HD. Natáčíme je ve formátu HD, ale odbavujeme v SD. Na HD je možná prostor na satelitu, ale v DVB-T určitě ne. Ověřili jsme si to při experimentech České televize i Novy. Pokud se nevysílá s datovým tokem alespoň 10 Mbit/s, tak to HD, ať už ve formátu MPEG-4, není dostatečně kvalitní a postrádá výsledný efekt.

Prima žádá o satelitní a kabelovou licenci pro program Prima Klub. Za jak dlouho od udělení licence byste chtěli začít vysílat?

Marek Singer: Do roka. Stihneme to.

Tak to je zákonná lhůta, ale můžete to stihnout mnohem dříve. Nova Cinema začala vysílat měsíc poté, co dostala licenci.

Marek Singer: To ano, pokud bychom chtěli spustit něco jako Nova Cinema, dalo by se to udělat tak rychle. U takového kanálu nemusíte moc řešit programovou skladbu ani obsah, vzhledem k tomu, že tam protočíte, co vám zbylo a nehodilo se na hlavní kanál.

Takže pro Prima Klub budete vytvářet unikátní obsah?

Marek Singer: Bude to svým způsobem kombinace. Pokud to má být kanál pro ženy, což je v tuto chvíli jeho pracovní zaměření, máme pro něj pochopitelně pořady, které běžely na hlavním kanálu Primy nebo by byly úspěšné na hlavní Primě. A pak jsou věci, které budeme muset dokoupit nebo natočit, aby to zaměření sedělo.

Objeví se Prima Klub exkluzivně v některé satelitní platformě, nebo bude dostupných ve všech placených satelitních službách?

Marek Singer: To je předčasná otázka.

Ptám se na to proto, že Prima má určité nadstandardní vztahy s CS Linkem.

Marek Singer: Rozumím. Těch strategií je samozřejmě několik, ale spíš se budeme snažit maximalizovat pokrytí.

Počítáte s Primou Klub jako s bonusovým programem pro zemské digitální vysílání v případě, že podepíšete TPP a vrátíte předčasně analogové kmitočty? Za to byste měli dostat licenci pro další celostátně pozemně šířený program.

Marek Singer: Tam je strašně mnoho „kdyby“.

Máte v zásobě nějaké další kanály?

Marek Singer: Ono to bylo už řečeno na konferenci v Českém Krumlově, že se scéna těchto „dodatečných“ kanálů bude hodně pohybovat okolo dnešních velkých televizí. Vzniknou celé televizní rodiny. A to se netýká jenom Primy, ale i naší konkurence. Je to otázka ohodnocení té které příležitosti a nákladů, které s tím budou spojeny. Teď se bavíme o TPP, což je podstatný náklad, kdybychom chtěli přijít s HDTV, tak to je dvakrát tak podstatný náklad. Je to otázka konečné kalkulace, kterou ještě nemáme.

Spouštění digitálního vysílání v Brně, Ostravě a Plzni a k tomu nový satelitní program, to je docela velká investice. Jak se na ni tváří švédský spolumajitel Primy, společnost Modern Times Group (MTG)?

Marek Singer: Kdyby se MTG netvářilo pozitivně, tak by tato investice nebyla. Všechno, o čem se bavíme a aktivní přístup v horizontu několika dalších let je společná strategie obou vlastníků Primy. Není to tak, že by jedna strana tlačila a druhá brzdila. Motivace je prozaická, obě strany chtějí naplnit strategii, která má za cíl pozici Primy posílit, ne vyklidit.

V pořadu Média a svět na ČT 24 jste nedávno řekl, že se pokusíte omezit vliv zahraničních poradců MTG na vedení Primy. Podařilo se vám to?

Marek Singer: Myslíte vyjádření mého předchůdce Martina Dvořáka, který říkal, že po Primě pobíhali samí konzultanti? Řekl bych to jinak. On měl pravdu, ale ta se týkala jen určité fáze vývoje Primy. Když jsem nastoupil do funkce, nebylo jich tam tolik. Důležitější než to, jestli tam pobíhají konzultanti nebo ne, je podle mne obsazení funkce programového ředitele, kterého bylo třeba řešit velice rychle. To se nám podařilo, a proto není potřeba poradců. Neřekl bych, že mým cílem po nástupu na Primu bylo zbavit se všech konzultantů. Teď ale nejsou potřeba, bylo to jen dočasné řešení dané časem a personálním obsazením vedení Primy.

Jak jste spokojen se sledovaností Zpráv TV Prima po návratu na vysílací čas od 18:55 a sitcomu Přátelé, který jste místo nich nasadili proti Televizním novinám na Nově?

Marek Singer: Upřímně řečeno, neříkali jsme, že získáme další milion diváků za první týden. Ani jsme to nechtěli, nebylo to účelem této změny. Stejně jako Pavel Zuna jsem říkal, že budeme spokojení, když uvidíme slušný trend, který se bude blížit hladině sledovanosti Událostí ČT. A vzhledem k tomu, že ty se teď pohybují někde okolo 700 tisíc diváků a my máme zhruba 500 tisíc diváků (o víkendu jsme významně překročili hranici 600 tisíc diváků), trend sledovanosti je, pokud se zrovna nehraje hokejový šampionát, rozhodně pozitivní, naplňuje naše očekávání.

A Přátelé?

Marek Singer: Přátelé jsou seriál, který se může stát zvykovou záležitostí, ale nikdo nepočítal s tím, že by měli dělat obrovská čísla. Je to alternativní pořad a myslíme si, že když se to podaří, získáme podporu alternativních diváků, kteří se nechtějí dívat na další zprávy.

Bude alternativní skupina diváků větší než skupina diváků seriálu M.A.S.H.?

Marek Singer: To je dobrá otázka. V tuto chvíli těžko říct, protože M.A.S.H. se dostal na zajímavá čísla, ale už se tam vyvinul určitý zvyk, byl to pojem. Teď je otázka, jak rychle se nám podaří to samé nastartovat u Přátel. Demografický profil diváků by měl být mladší než u seriálu M.A.S.H. Tím, jak se příběh Přátel postupně rozvíjí, nabíhají historky, které jsou určené spíš pro mladé diváky.

Výsledky seriálu M.A.S.H. jste považovali za špatné, sledovanost se pohybovala do 400 tisíc diváků. Přátelé ale mají ještě méně diváků, mezi 100 a 200 tisíci.

Marek Singer: Pro Přátele je velmi důležitá marketingová podpora, kterou jsme kvůli Euru nestihli. Takže jediným negativem je, že ji spustíme až po Euru, ne před ním. Nestačili jsme vysvětlit lidem, co Přátelé znamenají. Specielně těm mladším divákům, kteří je nepamatují.

Dobře, ale neviděli je ti mladší diváci už na internetu? Všechny díly se dají jednoduše stáhnout.

Marek Singer: Pochybuji, že by si stahovali zrovna Přátele. Myslím si, že spíš stahují to, o čem se v poslední době mluvilo. O Přátelích se rozhodně nemluvilo. Teď je to svým způsobem práce marketingu, jak Přátele nastartovat. Cílem je, že se kolem těch lidí, kteří tvoří hlavní hrdiny sitcomu, dá nastavit poměrně slušný PR balíček, který jsme ale prostě nestihli postavit do května.

Programová ředitelka ČT Kateřina Fričová na Českokrumlovské mediální konferenci prohlásila, že Prima ztratila svoji tvář a že ji bude těžce a draze znovu nacházet. Co na to říkáte?

Marek Singer: K tomu bych měl jediný komentář. Nevím přesně, jaká byla čísla, když paní Fričová odcházela z Primy, lépe řečeno, jaká byla skladba diváků.

O skladbě nevím, ale Prima měla celodenní podíl na divácích starších patnácti let přes 18 procent. Dnes to je okolo 16 procent.

Marek Singer: No tak to nejsme zase tak daleko. Druhá věc je, že když jsem přišel do Primy, zjistil jsem, že tato televize má přes 50 procent diváků ženy starší 55 let. To je komerční sebevražda. Souhlasím s tím, že jsme část diváků opustili, ale my nemáme na výběr. Souhlasím také s tím, že jsme to mohli udělat postupněji a že jsme si určitě nezvolili jednodušší cestu, když jsme rovnou chtěli cílit na mladší cílové skupiny. Ne na mladé, ale na mladší. Ono se nám podsouvá, že cílíme jenom na mladé. Ne, jde nám o mladší diváky než ty, které jsme měli dosud. Rozšiřujeme cílovou skupinu. Samozřejmě to bolí, protože ti mladší si zvykají daleko hůře než ti starší, kteří jsou nejloajálnějšími diváky, protože už nemají co jiného dělat, než se dívat na televizi. A my nemůžeme dávat v hlavním čase Komisaře Rexe nebo Wolfův revír. Tím Primu nikam neposunujeme. Navíc potřebujeme program ještě zmodernizovat, abychom, když uděláme druhý kanál, stavěli na zdravém základě. Na tom, že to je kanál, který má své stálé diváky, ale ti současní nejsou bohužel zrovna moc profitabilní.

Spěje Prima k tomu, že by prodávala reklamní časy na cílovou skupinu 15 až 54 let, jak to dělá Nova? Dnes prodáváte na skupinu 15 a více let.

Marek Singer: Je to jedna z možností, když se nám tato strategie povede. Je to celkem logické, proč bychom to jinak dělali. Ale existuje spousta jiných skupin. Když se podíváte na Slovensko, tam se prodává reklama na skupinu nad 12 let, na skupinu 12 až 60 let. Existuje několik možností měn.

Co si slibujete od vysílání fotbalového Eura? Jaké sledovanosti by měla Prima dosáhnout?

Marek Singer: Obrovské. Budou na něj koukat tři miliony diváků, protože postoupíme do finále. Teď mi to říkal Jiří Balvín, když jsme společně seděli v panelu Českokrumlovské mediální konference. Na finále se budou dívat tři miliony diváků. Když to slyšel ředitel Novy Petr Dvořák, říkal, že by to bylo pěkné. Když se podíváte na sledovanost Eura 2004 a na postup českého týmu, věříme, že chlapci zahrají alespoň postup ze skupiny a že se to tím pádem projeví na sledovanosti.

Nebudou to takoví ti „rychlí“ diváci, kteří si Primu zapnou jen kvůli Euru a potom od ní utečou? A naopak o ženy kvůli fotbalu přijdete?

Marek Singer: Tento argument můžeme probírat celý večer. Znovu se vrátím k tomu, že pokud se bude naší reprezentaci dařit, bude to celospolečenská událost. Když se jim nebude dařit, bude to fotbal pro fajnšmekry. Říká to historie a nejspíš by to opakovalo. Když půjde o celospolečenskou událost, čtrnáct dní nebo téměř tři týdny sice ženy nebudou spokojeny, ale nebudou měnit svoje trvalé zvyky. Už jen proto, že jsme se rozhodli s těmi nejlepšími seriály pokračovat v premiéře i přes prázdniny. Na rozdíl od konkurence. Myslíme si, že by to mělo fungovat bez výrazné ztráty loajality. Premiéry začneme masivně propagovat v případě, že by náš tým prohrál hned v začátku – stejně jako naši hokejisté v Kanadě.

Udržíte za jakékoli situace naší reprezentace na Euru průměrnou sledovanost Primy? Nebo se obáváte poklesu, když naši nepostoupí?

Marek Singer: Máme spočítáno několik modelů. Výrazný pokles sledovanosti neukazoval ani jeden, ale absolutně nejhůř se predikuje přesně takováto sportovní událost, protože může mít i ten následek, že kdyby se to nepovedlo, a nepovedl se ani hokej, může se zklamání diváků násobit a může to mít ještě horší efekt než předchozí šampionáty, kde jsme se také nedostali dál než do osmifinále. Hádal bych z křišťálové koule. Když bude mít Euro trošku standardní průběh, nemělo by to být špatné.

Vydělá Prima na Euru? Respektive, zaplatí náklady spojené s nákupem vysílacích práv, tedy 100 milionů korun?

Marek Singer: Myslím, že na něm Prima vydělá.

I když naši nepostoupí?

Marek Singer: Hodně reklamy se prodává předem, ale zrovna u tohoto typu událostí se ještě dá poměrně dobře zpeněžit, když naši postupují. Existuje několik zadavatelů inzerce, kteří si drží peníze pro tuto příležitost a když se to nepodaří, nechtějí s tím být spojeni, ale když naši postoupí, zase naopak chtějí inzerovat. O tyto zadavatele se ještě bude hrát.

Anketa

Co vám na vysílání Primy nejvíce chybí?

35 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 5. 2008 18:29

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+