Více

Schyluje se k bitvě o dětského diváka? ČT 3 a TV Pohoda zamíchají kartami

Českou republiku čeká v horizontu jednoho roku bitva o dětského televizního diváka. Na přelomu letošního a příštího roku by měla konečně po několika letech odstartovat digitální stanice Pohoda a v plánu je také veřejnoprávní dětský kanál ČT 3. U něj je ale otázkou, zdali vůbec vysílání zahájí. Brání mu v tom především skutečnost, že Český rozhlas nehodlá odejít z veřejnoprávního multiplexu. Je tu ale i několik dalších dětských programů, například populární Disney Channel nebo ryze česko-slovenský CS Film.

Česká televize chce spustit příští rok kanál ČT 3

Česká televize má v současné době čtyři televizní stanice, což ví snad každý, i ten, kdo se o digitální televizní vysílání vůbec nezajímá. Brzo by to ale nemuselo platit. Její nový generální ředitel Petr Dvořák chce prosadit, aby mělo veřejnoprávní médium i program pátý – pro děti. Nejde o žádný překvapivý krok. Dětský divák je jistě pro všechny televize velice důležitou součástí, protože právě z něho se do budoucna stává dospělák, který je pro tato média nepostradatelný. A především, děti jsou na poli neplacené televize dost opomíjenou součástí. Samozřejmě, pokud vynecháme různé bloky v určitých částech dne, jako je například Planeta YÓ a podobně. S nápadem spustit kanál označovaný jako ČT 3 přišel Dvořák poprvé letos na počátku září, kdy Radě ČT předložil svůj kandidátský projekt. Důležité je zmínit fakt, že o něco podobného už se v minulosti pokoušel jeho předchůdce Jiří Janeček, kterému se však nepodařilo dotáhnout plán do kýženého cíle a nakonec na něj úplně rezignoval. ČT 3 by podle Dvořákova plánu měla být nejen dětskou, ale i vzdělávací stanicí s ročními náklady okolo 120 milionů korun. Hovořit v tuto chvíli o programové náplní a konkrétních pořadech, které se ve vysílání objeví, je velice předčasné, protože, jak si řekneme za chvíli, zatím ještě ani není jasné, zda bude projekt realizován.

Český rozhlas v multiplexu 1 = vážný problém pro Petra Dvořáka

Plán bývalého šéfa Novy je velice populistický a takovou stanici by bezpochyby přivítal nejeden divák. Stanice pro dětského diváka v rukách veřejné služby je tu skutečně něco, co tu chybí a v zahraničí nejde o nic neobvyklého. Jmenovat můžeme například německou stanici KI.KA, italskou RAI Gulp a další. Dvořák chce pustit dětský kanál ve veřejnoprávním multiplexu, což je ovšem kámen úrazu. Kromě České televize je v něm šířen také Český rozhlas, který se podle nedávného vyjádření pro DigiZone.cz z této sítě odstěhovat nehodlá. O možnosti jednoduché náhrady programů Českého rozhlasu ve veřejnoprávním multiplexu DVB-T jiným televizním programem podle mého názoru nemá cenu mluvit, protože kapacita bitového toku všech stanic ČRo včetně EPG je asi 1,6 MBit/s, oponoval Dvořákovi vedoucí projektu digitalizace veřejnoprávního rozhlasu Pavel Balíček. Další prostor se měl podle generálního ředitele České televize najít snížením datového toku kanálu ČT 2. Pokud by se ale nepodařilo s Českým rozhlasem dohodnout, projekt ČT 3 by na této skutečnosti ztroskotal. Dvořák si totiž nemůže dovolit šířit veřejnoprávní kanál mimo DVB-T. O šíření touto cestou navíc hovoří přímo ve svém projektu. Navíc se ukazuje, že příští rok se stanice diváci dočkat vůbec nemusí. Poté, co se nám podaří schválit rozpočet na příští rok a poté, co se domluvíme, jak bude fungovat finální manažerská struktura ČT, nastane analýza, zda si takový kanál budeme moci dovolit, uvedl nedávno pro iDNES Dvořák.

Petr Dvořák 500 - rozhovor

Dětský program byl jedním ze stěžejních pilířů projektu Petra Dvořáka na generálního ředitele. K jeho realizaci ale bude, zdá se, ještě cesta velmi trnitá. (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)

TV Pohoda si prošla kolikaletou strastiplnou cestu

Projekt digitální televize Pohoda měl odstartovat už před několika lety. Držitelem licence je úspěšný moravský podnikatel Radim Pařízek (mimo jiné vlastník ostravského Rádia Čas, které expandovalo i daleko za hranice regionu), jež získal licenci již v dubnu 2006. Kromě něho šlo tehdy také o Febio TV, Óčko, TV Barrandov, stanici Z1 a RTA. Nadšení bohužel později vystřídala hluboká skepse, protože případný start stanice byl zablokován díky stížnosti neúspěšných žadatelů, což později stvrdil také Nejvyšší soud. Spor byl nakonec vyřešen poměrně kuriózním způsobem. Přesto, že stanice musely licence vrátit, mohly si nakonec požádat o tento dokument kompenzační. Během několika let se v podstatě neobjevil nikdo, kdo by byl ochoten v DVB-T vysílat. Tato skutečnost dopadla i na původně úspěšné subjekty. Projekt televize Febio už je definitivně pohřben, zpravodajská Z1 zkrachovala a v podobě plnohodnotného kanálu vysílají pouze TV Barrandov a Óčko. Druhá zmíněná stanice si ale nikdy o kompenzační licenci nepožádala, protože k tomu nebyla nucena. A jak dopadla TV Pohoda? Ta svůj start neustále odkládala, stejně, jako si nepožádala o vydání kompenzační licence. A jak vůbec měla tato stanice vypadat podle původních plánů z roku 2006? Mělo jít o plnoformátovou rodinnou televizi. Stanice měla být projektem „pozitivně laděné, vyloženě české televizní stanice, příznivě nakloněné rodinným typům a dětem“. Na veřejném slyšení před Radou pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) tehdy sliboval, že TV Pohoda bude vyrábět vlastní večerníčky a pohádky, zaměří se také na spolupráci se studenty filmových škol a nezávislými producenty z regionů.

Febio TV obrazovka

Některé projekty bohužel skončily dříve, než vůbec začaly vysílat. Modelovým příkladem je Febio TV režiséra a filmaře Fera Feniče.

Člověk míní, pán Bůh mění

Koncem prosince loňského roku to už vypadalo, že se televize Pohoda konečně dočkáme. Na webu Rádia Čas se tehdy objevil inzerát, ve kterém byla sháňka po zaměstnancích pro novou celoplošnou televizi se startem na jaře. Mělo jít skutečně o stanici TV Pohoda, jak potvrdil DigiZone.cz Pařízek. Ze zprávy, kterou tehdy přezvala z našeho webu i agentura ČTK a řada dalších médií, ale nebylo nic. Platil tak nakonec opět termín, který zmínil moravský podnikatel týdeníku Ekonom – v průběhu roku 2012. Pařízkovi se koncem září podařilo získat již zmiňovanou kompenzační licenci. Ta ho opravňuje k tomu, aby mohl bez problémů vysílat do ukončení procesu pozemní digitalizace bez obavy z toho, že povolení od RRTV získá někdo další. Tým Pohody ale získání licence příliš „nevychytal“. Tento kompenzační dokument platí pouze do 11. listopadu letošního roku. Poté už v podstatě bude moci v DVB-T vysílat kdokoliv. Skončí totiž ona ochranná lhůta subjektů, kterým byly kompenzační licence uděleny a zároveň si budou muset požádat o udělení řádné. Pokud bude mít navíc zájem vysílat kdokoliv pozemně, bude stačit pouze registrace u RRTV a nikoliv licence.

Radim Pařízek Rádio Čas

Cesta Radima Pařízka k realizaci projektu televize Pohoda byla velice trnitá. Podaří se mu na přelomu roku stanici spustit? (Foto: archiv Rádia Čas)

Pohoda musela kvůli ČT 3 změnit plány. Není schopna jí konkurovat

Stanice na svém webu upozorňuje, že chce začít vysílat na počátku roku 2012. Může se tak stát ale klidně i na vánoční svátky. Jasné je však to, že projekt Pohody musel být značně přepracován. Musíme to mírně modifikovat, protože Petr Dvořák, když nastoupil do funkce, prohlašoval, že udělá dětský kanál České televizi, čemuž nejsme schopni konkurovat s našimi soukromými rozpočty, uvedl Pařízek pro ČTK. DigiZone.cz pak včera řekl: Je předčasné cokoliv prozrazovat. Chceme vést strategii kultivovaně. Na otázku, koho si vybral jako případného zástupce na reklamním trhu odpověděl: Obešli jsme všechna zastoupení a vybrali jedno. S touto společností nyní jednáme, ale nechci v tuto chvíli více prozrazovat. Pochopte mojí zdrženlivost. Projekt je dost náročný. Server DigiZone.cz se zajímal o to, zdali Pohodu nechce zastupovat například společnost Atmedia, která si z koláče sledovanosti ukrojila v loňském měsíci pouze okolo 1,3 % a tento kanál by tak jistě byl vítaným posílením stávající pozice. Jednáme s většinou nových TV stanic vstupujících na český trh, ale v současné chvíli nejsou žádná jednání v takové fázi, abych se k této otázce mohl podrobněji vyjádřit, řekl DigiZone.cz generální ředitel společnosti Atmedia Petr Majerik.

Česká televize, Kavčí hory - letecky

Kvůli Kavčím horám (foto) musela změnit televize Pohoda své zaměření. (Foto: Čestmír Polák, DigiZone.cz)

Situace dětských stanic na českém trhu

České republice je poměrně přehledná situace na poli kabelových a satelitních kanálů určených dětem. Figurují tu v podstatě v tuto chvíli pouze tři skupiny – Chello Central Europe, Channels a Československá filmová společnost. První jmenovaná firma provozuje na našem trhu nejvíce kódovaných a prémiových stanic. Pod Chello Central Europe patří například Minimax nebo JimJam. Žádný z nich ale nedosahuje takového podílu, který by mohl ohrozit stávající kanály. Například Minimax dosáhl podle měsíčního průzkumu Mediaresearch pro ATO share pouze 0,12 %. O něco lépe je na tom společnost Channels. Kromě zastoupení společnosti FOX a populárních dokumentárních stanic pod značkou National Geographic pod ní patří Baby TV a Disney Channel včetně Disney Junior, který u nás na rozdíl od jiných trhů prozatím jako samostatná stanice nefunguje. Právě Disney je nejpopulárnějším tematickým kanálem na trhu. Řadí se hned za první Óčko. Disney, kterého zastupují Atmedia, se může pochlubit celodenním podílem za září 0,3 %. Československá filmová společnost je provozovatelem dvojce stanice CS Film/CS Mini. Druhý uvedený program samostatně měřen není. Mediaresearch mu v kombinaci s CS Filmem přiznává share 0,19 %.

Disney Channel screenshot 2011

Nejoblíbenějším dětským kabelovým kanálem je dle očekávání Disney Channel. (Screenshot: autor)

Atmedia se konkurence neobávají

Případný příchod konkurence by mohl zamíchat s kartami na reklamním trhu, respektive se sledovaností. Vstup každého nového kanálu obecně znamená pokles sledovanosti u stanic s podobnou cílovou skupinou. Nový dětský kanál by tedy snížil sledovanost všem dětským kanálům i dětským pásmům na celoplošných televizích, přiznává Petr Majerik z Atmedia. Konkurence v podobě možného startu programu ČT 3 se ale neobává. Výhodou námi zastupovaných dětských stanic je skutečnost, že se soustředí na vlastní tvorbu, tzn. zahraniční programy, zatímco ČT 3 by se určitě soustředila na české dětské programy, konstatoval Majerik, a dodal: Rovněž předpokládáme, že program ČT 3 by byl bez reklamy. K dramatickému poklesu příjmů ostatních kanálů pro děti by tedy nemuselo dojít, mají-li obchodní politiku nastavenu tak, že ani v současné době nemají zcela vyprodaný reklamní prostor.

Anketa

Myslíte si, že se podaří České televizi spustit plánovaný kanál ČT 3?

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 10. 2011 17:25

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+