Více

Satelitní služba Skylink: Operátor versus nespokojený zákazník

Česká republika zažívá boom nových neplacených kanálů, řada manažerů má pocit, že si může udělat vlastní televizi. Satelitní televize má v této době nelehký úkol.

Lukáš Polák

Ilustrace: Nenad Vitas

Tento týden jsme si popovídali s členem představenstva M7 Group Jaromírem Glisníkem, který je fakticky stále vnímán jako šéf satelitní služby Skylink, protože se i ke všem jejím změnám a dalším záležitostem okolo ní stále vyjadřuje. Vzhledem k tomu, že text věnovaný této platformě, který vyšel na DigiZone.cz ve čtvrtek, vzbudil velký zájem čtenářů, rozhodl jsem se k tématu ještě jednou vrátit. Jak se říká, železo se musí kout, dokud je žhavé. Na diskusních fórech, která ovšem nelze brát jako bernou minci, se řeší okolo Skylinku několik problémů. Nejde pouze o HD programy, ale například i občasné výpadky některých kanálů a podobně.

Co se týká HD stanic, Jaromír Glisník to vyjádřil v našem posledním článku poměrně jasně. Programy, které byly z nabídky vyřazeny v poslední době, bohužel nemohl Skylink žádným způsobem divákům kompenzovat. Nacházely se na kapacitě bulharského partnera Satellite BG. Ten, jak již bylo mnohokrát napsáno, zkrachoval. V lepším případě tak byly některé stanice převedeny do SD kvality, v horším případě z nabídky zmizely úplně. Skylink v tomto směru dělal i ve spolupráci se sesterskou službou Canal Digitaal, co mohl, vše se zachránit nepodařilo. Jak jsem ale pochopil, tohle řadu lidí vůbec nezajímá, aneb já platím a chci sledovat.

Satelitní služba Skylink si tak trochu na sebe upletla bič. Spolupráce se Satellite BG byla lákavá. Z kroků s touto bulharskou platformou bylo patrné, že bude ráda spolupracovat a ve Skylinku vidí spolehlivého partnera. Jenže… Satellite BG nastavila takový obchodní model, který nemohla splnit a za několik měsíců bylo jasné, že bublina praskne a je zle. Místo padesáti tisíc klientů, které chtěla služba mít, jich bylo jen několik tisíc a krám se musel jednoduše zavřít, než to skončí ještě větším fiaskem. On už stejně tento fakt sám o sobě byl velkým průšvihem… Skylink tohle ale pochopitelně nemohl tušit. Ten viděl v Satellite BG vítaného pomocníka, který může ušetřit nemalé náklady, nemluvě o SPI International…

Zákazník však vidí tohle: Z nabídky za poslední dobu zmizely kanály Deluxe Lounge HD (později Deluxe Music HD) a MTV Live HD, do SD kvality byly převedeny stanice 360 TuneBox a nyní iConcerts. Mimochodem, všimli jste si, že všechny tyto kanály mají něco společného? Pro platformu, která se navíc označuje za lídra HDTV, to není příliš dobrá vizitka. Důvody ale pochopitelně chápu. Vysvětlení Jaromíra Glisníka bylo dostatečné. Skylink měl naštěstí pro zákazníky i pozitivní zprávu v podobě znovu-zařazení Film Europe Channel, respektive nahrazení jeho SD verze za HD. Právě v oblasti SD Skylink v poslední době posiloval nejvíce.

Zástupci společnosti M7 Group, která je provozovatelem Skylinku, by možná kritikům zatnuli tipec, kdyby se nebáli a zveřejnili zcela otevřeně, jak na tom tato platforma skutečně je. Jedinou službou, již můžeme dlouhodobě kontrolovat a dělat si statistiky, je tak freeSAT, a to díky čtvrtletním hospodářským výsledkům jejího vlastníka Liberty Global. Víme, že počet klientů se na konci prvního pololetí pohyboval okolo necelých 105 tisíc. Skylink si pěkné prezentace připravuje na svá setkání s obchodními partnery, mezi kterými jsou nejen prodejci, ale i významné anténářské firmy. Zveřejňuje čísla, která se mu ale pochopitelně hodí, případně hovoří z celkového počtu v procentech.

Jaromír Glisník je okolo počtu zákazníků platících si satelitní digitální televizi Skylinku tajemný. Pochopitelně má na to právo. Nepřeje-li si to vedení v Lucembursku, vše je v pořádku. Navíc, Skylink je sice česko-slovenskou platformou, ale jeho sídlo zkrátka leží mimo tento region. Glisník proto musí pokyny shora poslouchat. Pro kritiky je ale pochopitelně nejjednodušší tvrdit: Co to ten gauner zase vymyslel? Opět nás chce okrást? A co ten servisní poplatek? Mimochodem, myslet si, že tato platba byla pouze rozhodnutím Glisníka, by bylo opravdu hodně naivní. Ten ho musí jako správný manažer umět zdůvodnit.

Ačkoliv to operátoři nepřiznají, je jasné, že na poli placené televize vládne určitá nervozita, za což pochopitelně může především obrovský rozmach neplacených kanálů. Například největšímu kabelovému operátorovi UPC Česká republika klesá počet klientů i přes neodiskutovatelnou snahu službu UPC Digital neustále zatraktivňovat. Pomůže tomu nabídka superrychlého internetu ve spojení s novými HD programy? Na český trh se vrhají manažeři, kteří mají pocit, že televizi dělat umí a vznikají různé lowcostové projekty, jež měly zůstat raději v šuplíku. Bude proto dobře, když si satelitní televize obecně dokáže zachovat kvalitu (jak obsahovou tak obrazovou), pestrý výběr a především spokojené klienty.

Anketa

Kterého satelitního operátora máte?

58 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 10. 2013 16:09

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+