Více

Satelitní platformu UPC Direct trápí na nové pozici poporodní bolesti

1. května, tedy včera, odstartovala oficiálně satelitní platforma UPC Direct souběžný provoz na nové a staré satelitní pozici. Zatímco na družicích Astra se za pár měsíců její vysílání odmlčí, jejím novým a minimálně na několik dlouhých let trvalým domovem se staly Thor 5 a Thor 6. Vyšší obrazová kvalita, HD kanály a především zachování cen, to má být hlavním lákadlem pro nové i stávající zákazníky. Jak se však ukázalo, UPC Direct přechod na Thory úplně nezvládl. Trápí ho poporodní bolesti, které nemusí být divákovi zrovna dvakrát příjemné.

Lukáš Polák

Ilustrace: Nenad Vitas

Satelitní platforma Skylink versus paket UPC Direct. To je téma, které se teď velmi přetřásá na odborných diskusních fórech. Je lepší Skylink, nebo naopak UPC Direct? Přijde díky jedné platformě druhá o zákazníky? Kdo má lepší obrazovou kvalitu a nabídku programů? A cenovou politiku? Nejčastější otázky, se kterými je možné se v diskusích setkat. Já na ně odpovědi hledat nemohu, o to se můžete pokusit sami. Co mě však zaujalo, je samotný přechod satelitní platformy UPC Direct ze satelitů Astra na pozici 19,2 st. východně na pozici 0,8 st. západně, kde parkují družice Thor 5 a 6. Jak je vidět, ani společnost, jakou je UPC DTH, nezvládla tento krok bez problémů, a to i přesto, že zde testy probíhaly minimálně od konce března a do poslední chvíle přibývaly další stanice. UPC především naráží ve své startovací fázi na to, že je platformou pro několik trhů. Jak totiž popsal v diskusním fóru na našem webu její problémy náš čtenář Miloslav Soška, je možné je shrnout do několika skupin – jazykové stopy, elektronický programový průvodce (EPG), případně obrazový formát. Česká sekce UPC se k těmto problémům nemůže vyjádřit, informoval již dříve Digizone.cz mluvčí František Malina. Celý proces přechodu ze satelitu Astra na družice Thor spadá pod správu společnosti UPC DTH, která má na starosti digitální satelitní televizi.

Hned na začátek bych chtěl upozornit, že stav, který zde budu popisovat, platil v sobotu přibližně ve tři hodiny odpoledne, a pokud se mezitím podařilo UPC některé problémy vyřešit, je to jedině dobře. K prvnímu problému, který jsem zmínil výše a jímž jsou jazykové stopy, bych uvedl asi tolik: U některých stanic zkrátka neběží české audio. Buď zde česká jazyková stopa vůbec není, a pokud je, tak z ní neslyšíte nic jiného než ticho. Jak jsem se přesvědčil následně díky příspěvku Miloslava Sošky, byl to problém například stanice AXN Scifi. Na Travel Channelu je pak pro změnu kombinováno v jedné stopě audio maďarské a české, s čímž mohou mít, jak již Soška upozornil, některé set-top-boxy, které si pořídili sami zákazníci, problémy. Toto nastavení si totiž nemusí pamatovat. Pominu i elektronického programového průvodce, který je z pochopitelných důvodů u některých stanic v maďarštině, co mě ovšem zamrzelo nejvíc, byly dvě věci – neaktivní HBO HD (nemám Direct DVR) a absence zpravodajské Čtyřiadvacítky, jejíž pozice je sice vysílaná, ale místo ní je zde (možná z recese) umístěna rumunská N24. Chápu, to červené logo s bílým písmem je tomu našemu vzdáleně podobné.

Je mi jasné, že pro změnu moji kritici budou namítat, že od stolu se to píše a radí jednoduše, a že všechny problémy platforma jistě časem odstraní, já jsem však toho názoru, že holandská centrála tohoto kabelového a satelitního operátora měla hodně času na to, aby všechny problémy vyladila a od 1. května nabízela kvalitní produkt schopný konkurence k doposud v podstatě dominantnímu Skylinku. Jak informoval v pátek novináře tiskový mluvčí UPC Česká republika pan František Malina, již první stovky zákazníků jsou uspokojeny. Mají tedy přetočenou svou parabolu na budoucí pozici platformy a jsou připraveni ke sledování nové programové nabídky. Právě v tu dobu však mělo být již vše technicky připraveno. Dokážu pochopit, že přechod na novou pozici jistě není nic jednoduchého, ovšem mně osobně se zdá, že těch chyb je zkrátka až moc. UPC se už měla nyní soustředit na konkurenční boj a ne řešit, že ji chybí u stanic pro tuzemské diváky český zvuk, nejsou správně nastaveny obrazové formáty a nedej Bohu, některé programy chybí v nabídce úplně.

Rád bych zopakoval, že cílem mých řádků není dámy a pány z UPC kritizovat. S českou pobočkou tohoto operátora mám já osobně velmi dobré vztahy a mohu říci, že co jsem například po panu Malinovi, tedy tiskovém mluvčí, požadoval, bylo mi vyhověno. Abych tedy skutečně jen nekritizoval, smekám především klobouk před tím, že společnost se k tomuto kroku odhodlala. Přesun UPC na novou pozici byl potřebný. To je neodiskutovatelný fakt. Programy, které svým divákům přináší, jsou rozhodně také plus. Obrazová kvalita se zvýšila a objevily se stanice, které doposud tuzemský divák neznal – Nickelodeon, Filmbox Family nebo ESPN America HD, který já osobně považuji za hodně velkou perličku, protože všechny přenosy, které jsem měl zatím viděl, skutečně běžely v nativním HD a rozdíl v obrazové kvalitě například oproti Nově Sport HD tu byl zkrátka značný. Držme tedy UPC palce, aby se jí všechny neduhy, které přinesla nová pozice, podařily odstranit a byla kvalitním a silným soupeřem k dnes již pevně zaběhnutému Skylinku, který si svůj úspěch zasloužil.

Anketa

Jsou následující řádky oprávněné, nebo jde o zaujatost autora vůči UPC?

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 5. 2010 17:58

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+