Více

RRTV povolila Nově Výměnu manželek 4, Prima si pojistila 1. oddělení

Reality show Výměna manželek na Nově a kriminální seriál 1. oddělení na Primě odrazily hrozící rizika. Na Výměnu manželek si u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) stěžoval lidovecký poslanec Tomáš Kvapil. Se svojí stížností podanou z podnětu občanského sdružení Síť mateřských center ale předseda parlamentní komise pro rodinu neuspěl.

V případě 1. oddělení dosáhla Prima u Městského soudu v Praze toho, že producent seriálu nemůže prodat prvních 13 dílů komukoliv jinému než právě Primě. Podle serveru Týden.cz přitom měla firma Art Forum 21 Praha někdejšího spoluzakladatele Novy Petera Kršáka zájem nechat si kvůli finančním sporům s Primou zaplatit za seriál od jiné televize – nejspíš od Novy.

Na neúspěch stížnosti proti 4. sérii Výměny manželek upozornil server Aktuálně.cz. Znovuzvolený předseda RRTV Václav Žák pro internetový deník uvedl: Je důležité si uvědomit, že RRTV má chránit děti – ale za ně primárně mají zodpovědnost rodiče. Můžeme pokutovat ty pořady, které jsou závadné pro psychický vývoj dítěte. Ale co se týče pořadů, kde děti účinkují, navíc se souhlasem rodičů, tam naše kompetence nezasahují.

Neúspěšný poslanec Kvapil počká podle svých slov s reakcí až do chvíle, kdy zamítavé stanovisko RRTV obdrží oficiálně. Výběr rodin do Výměny manželek nadále probíhá a podle mluvčí Novy Veroniky Šmítkové zatím nejde proto říct, jestli je o novou sérií větší, menší, nebo stejný zájem než o série předešlé.

Nova pořad, jehož koncepce vznikla v Británii, hájí. Rozhodně nedochází k poškozování zdravého vývoje dětí. Pokud by se nás komise před zasláním dopisu Radě zeptala, zjistila by, že na natáčeních tohoto typu máme psychology. Rovněž rodiny, které se přihlásí, absolvují psychologické posudky, aby se zjistilo, zda pořad zvládnou, zmínila mluvčí Novy.

Předsedkyně občanského sdružení Rut Kolínská, která tento problém sleduje dlouhodobě, tvrdí, že pořad prý porušuje Úmluvu o právech dítěte. Navíc se odkazuje i na názory některých psychologů, že se jedná o experiment na dětech. S tím, že jde o porušování práv dítěte, souhlasí i ministryně Džamila Stehlíková: Pořad neporušuje jen právo na soukromí, ale také na kontakt s rodičem.

Seriál 1. oddělení začala společnost Art Forum 21 Praha vyrábět na základě memoranda s televizí Prima a slovenskou TV Joj. Podle Týdne.cz je zatím hotových šest dílů. Firma Petera Kršáka si však za jejich odvysílání zažádala více, než byla Prima ochotna zaplatit. Vypracovali jsme reálný rozpočet adekvátní hereckému obsazení a náročnosti lokací v Praze i Bratislavě, brání se manažer Art Forum 21 Praha Zdeněk Steinitz.

Výkonný ředitel Primy Petr Chajda rozhodně nebyl k jednání svého partnera shovívavý: Art Forum 21 Praha podniká kroky k jinému užití seriálu než k vysílání na Primě a Joj, přestože není sama oprávněna seriál užívat. S autorem scénáře Zdeňkem Zapletalem má totiž Prima uzavřenou smlouvu. Zapletal je podepsán pod prvními třinácti díly, a s těmi proto nemůže Kršákova produkční společnost nakládat. Kroky producenta pokládáme za nepřípustné a vítáme, že soud užívání seriálu firmou Art Forum 21 Praha svým předběžným opatřením zamezil, prohlásil Chajda.

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+