Více

Rok 2011 v pozemní digitalizaci? Krachy i starty televizí a mnoho dalšího

Letošní rok si budou pamatovat obyvatelé České republiky jako skutečně velice zvláštní a hlavně divoký. Na poli pozemní digitální televize bylo rozhodně pořádné horko. Vybrali jsme pro vás alespoň výběr top událostí. Kdybychom měli do článku umístit všechny, pak byste ho stoprocentně nedočetli do konce. I tak je ale velice výživný a mnohem delší než obvykle. Česko zasáhly především dva krachy, a to v podobě zpravodajské televize Z1 a lifestylového Publicu. Bezpochyby ale potěšila Prima love, která zacílila na mladé dámy.

25. ledna ukončila vysílání televize Z1

Dva a půl roku po svém startu ukončila vysílání soukromá zpravodajská televize Z1, kterou vlastnila slovenská investiční skupina J&T. Z1 se potýkala s finančními problémy, majitel musel její provoz dotovat. Na pondělní mimořádné poradě s vedením televize zástupci J&T oznámili, že nehodlají na provoz stanice dále přispívat. Na základě rozhodnutí investora, skupiny J&T, bude ke dni 25.1.2011 ukončeno vysílání zpravodajské televize Z1. Televize prošla v posledním roce restrukturalizací s cílem snížení nákladů. Reklamní trh ale nereflektoval možnost oslovení specifické cílové skupiny za vyšší cenu na jednoho diváka, než nabízejí plnoformátové televize a jiná média. Není tak možné garantovat návratnost dalších investic do projektu, sdělil v oficiální tiskové zprávě mluvčí skupiny J&T Petr Málek. Vážnou trhlinu tím dostala i terestrická digitalizace. I nadále platí, že v multiplexu 3 je nadále šířena pouze jediná televizní stanice, není-li tedy řeč o Praze. Diváci DigiZone.cz měli tuto stanici rádi především díky kvalitním dokumentům, které nabízela ve večerních hodinách.

Jan Potůček: Zpravodajská televize Z1 končí, skupina J&T ji odmítá dál dotovat
Jan Potůček: Pět důvodů, proč skončila zpravodajská televize Z1
Jan Potůček: O zániku televize Z1 na svém webu informuje i CME, majitel Novy
Lukáš Polák: Čtenáři DigiZone.cz: Televize Z1 je škoda především kvůli dokumentům
Lukáš Polák: Společnost UPC nahradila dočasně stanici Z1 svým infokanálem
Jan Potůček: HN tvrdí, že Z1 měla podíl 0,9%. To je víc, než ČT 24 po dvou letech
Lukáš Polák: Mrnka: Z1 byla před zavřením už v lednu 2009, chtěl jsem odejít z DVB-T
Lukáš Polák: Podívejte se: poslední vteřiny vysílání zpravodajské televize Z1
Jan Potůček: Z1 ukončila vysílání, zmizela i z webu. Nahradila ji tisková zpráva J&T
Lukáš Polák: VIDEO: Televize Z1 se rozloučila se svými diváky
Jan Potůček: Zdeněk Šámal: Televize Z1 chtěla odejít z DVB-T, stálo ji 40 % nákladů
Jan Potůček: Konec Z1 je zpečetěn, její majitel vrátil RRTV vysílací licence
Jan Potůček: Zánik televize Z1 byla naše hloupost, říká po dvou měsících její majitel

Public TV skončila v insolvenci, pak vypnula i svoje vysílání

Vysílání lifestylové televize Public definitivně skončilo koncem května. Soud vyhlásil na společnost Totalpress, která je držitelem vysílací licence, úpadek. Firma se sama poslala do insolvenčního řízení, protože měla pohledávky ve výši 134 milionů korun, které nebyla schopna splatit. Vedení televize ale svalilo vinu za krach Publicu na jiné: ekonomickou krizi a mediální agentury, které si od ní neobjednávaly reklamní časy. Zájem o výhradní inzerování na televizi Public byl skutečně minimální, potvrdila agentura At Media, která stanici zastupovala při prodeji reklamy. V úterý 31. května ukončila televize Public vysílání na satelitu, konkrétně na pozici 23,5 stupně východně, kde byla k dispozici volně, bez kódování. Naladit ji tak mohli diváci dvou největších českých satelitních služeb Skylink a CS Link, které tuto pozici rovněž využívají. Pět týdnů před tím Public ukončil vysílání i v celoplošném pozemním multiplexu 3, a ve středu večer následovala i kabelová síť společnosti UPC. Konec vysílání se však dotkl pouze společnosti Totalpress, která je držitelem vysílací licence televize Public, nikoli firmy PublicCom, která pro ni zajišťovala výrobu a nákup pořadů. Ačkoli se i tato servisní firma potýká s dluhy, zatím na sebe nepodala návrh na zahájení insolvenčního řízení, jak to udělal Totalpress.

Jan Potůček: TV Public skončila v multiplexu 3, zanechala po sobě dluhy přes 300 milionů korun
Lukáš Polák: Public TV vysílala na internetu, aniž by k tomu měla oprávnění
Lukáš Polák: Public TV obrací vyřazení z multiplexu 3 ve svůj prospěch
Jan Potůček: Konec TV Public sníží podíl televizí zastupovaných agenturou At Media
Jan Potůček: Televize Public definitivně skončila. Kolik komu dluží?
Lukáš Polák: Suplovali jsme ČT, říká o Up.Parádě na Public TV Václav Upír Krejčí
Lukáš Polák: Kdy vlastně skončilo vysílání Public TV? Přesně to určit nelze
Lukáš Polák: Končíme, oznámila stručně divákům lifestylová televize Public

Prima spustila další kanál, na dámy orientovanou Primu love

Třetí plnohodnotný program, ženský kanál Prima love, spustila 8. března, na Mezinárodní den žen, televize Prima. Stanice využila licenci pro celoplošné zemské a satelitní digitální vysílání televize R1, která nyní vysílá v dopoledních časech na pozici Primy Cool. Není však dopoledním blokem na Coolu, nýbrž zcela samostatným programem, který vysílá v pozemním multiplexu 3, na satelitní pozici 23,5 stupně východně, ale také po kabelu a IPTV. Jako pozemně vysílající stanici ji museli všichni poskytovatelé kabelové televize a IPTV povinně zdarma zařadit do nejnižší programové nabídky. Multiplex 3, v němž navíc Prima love odstartovala, byl navíc rozšířen na více základních vysílačů, než se původně plánovalo. V rozhovoru pro náš web to uvedl začátkem roku ředitel televize Prima Marek Singer, a tak se také stalo. Oproti digitální síti 2, v níž vysílá hlavní program Primy a Prima Cool pro mladé muže, nebyl multiplex 3 dostupný například z libereckého Ještědu nebo pardubického vysílače Krásné.

Jan Potůček: Kvůli Primě love rozšíříme počet vysílačů multiplexu 3, slibuje ředitel Primy
Lukáš Polák: Zítra startuje nový kanál Prima love. Kde všude ho půjde naladit?
Lukáš Polák: Podívejte se na start kanálu Prima love i jeho nový web
Lukáš Polák: Kanál Prima love už naladí zákazníci UPC všude – v analogu, digitálu i DVB-T
Lukáš Polák: Diváci už naladí kanál Prima love. Najdou ho v DVB-T i na satelitu

Praha má vlastní televizi. Odstartovala TV Metropol

Hlavní město Praha dlouhodobě trpělo nedostatkem ryze metropolitního televizního kanálu. To se začátkem května změnilo. Svůj start si na toto období naplánovala nová televizní stanice Metropol TV, za kterou stojí jeden ze zakladatelů hudební televize Óčko Jiří Němeček a bývalý reportér Novy Marek Vítek. Mezi významné představitele patřil i Zdeněk Šámal, exředitel zpravodajského kanálu Z1, který po několika měsících přešel do nového týmu České televize. Co divákům metropolitní televize nabídla? Především se zaměřila na informace z hlavního města – kulturu, společenský život, politiku, sport. Zpravodajství klade důraz na zábavnou a zajímavou formu. Počítá s využitím moderních komunikačních prostředků, jako jsou Facebook nebo Twitter a pochopitelně také telefon a e-mail. Televize také dává divákům možnost do vysílání vstupovat přímo z jejich prostor, a to konkrétně redakce, kde si zájemce natočí vlastní příspěvek – jakási forma kdysi oblíbeného VOX populi, na které si určitě vzpomenou z 90. let diváci Novy.

Lukáš Polák: Metropol TV chce být moderní televizí pro Pražany. Co jim nabídne?
Lukáš Polák: Do Metropol TV míří známé tváře. S programem ji radí exšéf Z1 Šámal
Lukáš Polák: Metropol TV zahájila zkušební provoz v multiplexu 4 v Praze, Brně i Ostravě
Lukáš Polák: Pražská televize Metropol spustila promo. Startuje v neděli 1. května

Udělení licence stanicím „Kanál 5“ a TV Pohoda

Vysílací licenci pro svůj v pořadí již pátý televizní program zaměřený na muže získala v srpnu od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) společnost CET 21, která provozuje televizi Nova. Stanice má pracovní název Kanál 5, podle vedení Novy však nejde o její konečný název, protože by měl obsahovat název „Nova“. Oprávnění od RRTV se týká celoplošného zemského digitálního a kabelového vysílání. Konkrétně u kabelového vysílání pak Rada uvedla, že se zatím týká sítí operátora Smart Comp., který provozuje IPTV službu Netbox. Řádnou licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání na 12 let pak získala od RRTV i dětská TV Pohoda, na kterou stojí majitel ostravského Rádia Čas Radim Pařízek. TV Pohoda už sice jednu licenci letos na podzim získala, šlo však pouze o kompenzační licenci určenou původním vítězům licenčního řízení z let 2004 až 2006 na prvních šest digitální televizí v Česku, která platila pouze do konce procesu televizní digitalizace. Na základě této licence by tedy TV Pohoda mohla vysílat jen do 11. listopadu letošního roku. Pařízek proto požádal o novou licenci a RRTV mu dokonce vrátila padesátitisícový správní poplatek za vydání předchozí kompenzační licence, kterou nestihl využít.

Radim Pařízek Rádio Čas

Vlastníkem TV Pohoda je úspěšný moravský podnikatel Radim Pařízek. (Foto: archiv Rádia Čas)

Jan Potůček: Televize Nova získala licenci pro svůj pátý program zaměřený na muže
Jan Potůček: Pátý program Novy pro muže by měl začít vysílat v IPTV službě Netbox
Jan Potůček: Nova Cinema získala novou plnohodnotnou licenci pro DVB-T
Jan Potůček: Pařízkova TV Pohoda získala řádnou licenci pro DVB-T vysílání

Prima se mění na Prima family, vrcholí spor s RTA. Síť televizí R1 zaniká

1. ledna 2012 zahájí televize Prima svou novou kapitolu. Její program se částečně změní a dojde k úpravě názvu a loga na Prima family. Jeho podoba je již známá. Jak je z loga patrné, změna je pouze kosmetická. Vedle výrazného názvu Prima přibyl pouze menším písmem nápis „family“. Kromě něho se nic nezměnilo. Už v tuto chvíli je ale jasné, co bude Prima family na Nový rok, tedy 1. ledna 2012, vysílat. Její existenci by měla v 6 hodin ráno zahájit animovaná pohádka Hledá se Nemo, na kterou naváže animovaný japonský seriál Beyblade Metal Fusion a Mickeyho Klubík. Dospělí diváci se pak mohou těšit na Prima Svět, Receptář prima nápadů nebo zábavný pořad do hloubi nevědomosti českého národa Nikdo není dokonalý. Novoroční programové schéma pak okoření dále například filmy Simpsonovi ve filmu, Ducháček to zařídí nebo česko-ruská komedie Revue na zakázku. Prima tímto krokem ale především vyřeší vleklý spor s Regionální televizní agenturou (RTA), která dříve patřila podnikateli Jaroslavu Berkovi. Převodem stávajícího vysílání na novou licenci v podstatě od regionů RTA odříhne. Regionální síť R1 navíc od 1. ledna zanikne. Podle výkonného ředitele RTA Pavla Zuny přijde díky tomuto kroku v regionech o práci asi 70 lidí.

Prima - proč se rozhodli spustit Prima family

Důvody, které vedly Primu ke změně na čistě rodinný kanál.

Lukáš Polák: Prima odhalila logo nového kanálu Prima family a jeho schéma na 1. ledna 2012
Jan Potůček: Síť regionálních televizí R1 zanikne, Prima je prodá a R1 Lyru zruší
Lukáš Polák: Liberecká televize Genus už nepatří Primě, znovu ji koupil bývalý Syner
Lukáš Polák: Západočeská Zak TV vystupuje ze sítě R1. Bude samostatně v multiplexu 3
Lukáš Polák: Prima ukončila vysílání karlovarské televize R1 Vřídlo
Jan Potůček: RTA stupňuje tlak na stát kvůli vstupům na Primu, žádá ochranu investic
Jan Potůček: České Radiokomunikace: Petr Štěpánek lže a poškozuje tím naši pověst

Osud multiplexu 4 je, zdá se, zpečetěn

Čtvrtý celoplošný multiplex pro zemskou digitální televizi patrně změní provozovatele. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve své pravidelné půlroční zprávě o naplňování Technického plánu přechodu ze zemského analogového na zemské digitální televizní vysílání potvrdil svůj záměr uvolnit kmitočty multiplexu 4 pro nové výběrové řízení. V současné době tuto síť provozuje Telefónica, která ji ale nijak nerozvíjí. Vysílání v rámci vysílací sítě 4 je díky absenci programové náplně nadále omezeno pouze na jednotlivé vysílače provozované v lokalitách Praha, Brno a Ostrava. V současné době zajišťuje vysílací síť 4 pokrytí pouze pro 22,7 procent obyvatel České republiky, v lokalitě Plzeň není nyní vysíláno. O dalším přístupu k vyhrazení rádiových kmitočtů pro vysílací síť 4 bude rozhodnuto nejpozději počátkem roku 2012 tak, aby byly tyto kmitočty uvolněny pro výběrové řízení připravované na rok 2012. Právě z tohoto úseku kmitočtového pásma jsou vyhrazeny rádiové kanály pro vysílací síť 4, píše ČTÚ ve své zprávě.

O2 Info - ukončení vysílání

V multiplexu 4 ukončil v roce 2011 své vysílání také kanál O2 Info.

Jan Potůček: Nového majitele kmitočtů multiplexu 4 chce ČTÚ vybrat v příštím roce
Lukáš Polák: Multiplexu 4 zvoní hrana. Příští rok může být jeho poslední
Jan Potůček: O multiplex 4 bychom měli zájem, říká nový šéf Českých Radiokomunikací
Jan Potůček: Za pátý program v multiplexu 1 by ČT nemusela platit nic navíc

Liberecko a Jablonecko má vlastní DVB-T multiplex

Celkem čtyři televizní digitální sítě je možné od 1. listopadu naladit z libereckého vysílače Ještěd. Nezačal odtud ale vysílat multiplex 4 společnosti Telefónica, nýbrž nový regionální multiplex místní televize RTM. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) společně s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) stanici umožnily pokračovat v pozemním vysílání i po vypnutí analogového signálu, a to na kanálu 32. Rada vyznačila dle čl. II bodu 5 zákona č. 235/2006 Sb. provozovateli regionálního televizního vysílání Studio ReVi, s. r. o., se sídlem Arbesova 18, 466 04 Jablonec nad Nisou, právo po dobu platnosti licence č. Ru/177/98 udělené dne 7. dubna 1998, šířit program RTM v nezměněné podobě prostřednictvím vysílací sítě určené pro regionální zemské digitální televizní vysílání. Územní rozsah digitálního vysílání stanovila v souladu se žádostí provozovatele a stanoviskem ČTÚ, uvedla vysílací rada v tiskové zprávě ze svého posledního zasedání.

Óčko - vysílání 16:9

Óčko vysílá v rámci DVB-T alespoň v regionálních multiplexech. Ten liberecký není výjimkou. (Screenshot: autor)

Jan Potůček: Z Ještědu začne 1. listopadu vysílat další, regionální multiplex DVB-T
Lukáš Polák: Liberecká RTM spustila v pátek digitální vysílač v Jablonci nad Nisou

Konec analogového vysílání České televize a procesu digitalizace

12. listopad přinesl jako první den po ukončení procesu analogového pozemního vysílání velké změny do rozhodování o tom, kdo se dostane do terestrické digitální sítě a kdo ne. Zatímco doposud mohli prostřednictvím DVB-T vysílat řádně prozatím pouze majitelé takzvaných kompenzačních licencí, případně subjekty označené jako převzaté vysílání, nově bude mít právo na její získání každý, kdo o ní požádá a zaplatí u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) správní poplatek. O umístění stanic do jednotlivých sítí budou rozhodovat sami operátoři. RRTV uvádí, že půjde o sítě 2 až 4, v praxi je ale jasné, že jednání budou s největší pravděpodobností probíhat pouze s Českými Radiokomunikacemi pro multiplex 3. Síť 2 je již plně obsazena a konkurenční operátor Telefónica Czech Republic se nemá k tomu, aby svou síť z Prahy, Brna a Ostravy rozšiřoval podle Technického plánu přechodu (TPP), jízdního řádu české digitalizace, i do dalších lokalit. Firma síť dlouhodobě nebuduje, naopak v minulosti vypnula jeden ze svých vysílačů – Plzeň.

HbbTV - Česká televize

Po ukončení procesu digitalizace vyhlíží Česká televize další možnosti, mimo jiné i hybridní vysílání HbbTV. (Zdroj: Česká televize)

Lukáš Polák: DVB-T otevře po 11. listopadu brány téměř všem zájemcům
Lukáš Polák: Tahounem zemské digitalizace byla Česká televize. Přiznal to i bývalý šéf Novy
Lukáš Polák: Šéf ČTÚ: Digitalizace proběhla hladce, ale proces jednoduchý nebyl

Příbramská společnost Teleko spustila digitální rozhlas

Přesto, že oprávnění pro zemské digitální rozhlasové vysílání v Praze a středních Čechách získaly České Radiokomunikace, jako první začala v metropoli vysílat konkurenční firma Teleko. Stalo se tak začátkem dubna. Získala totiž dvě individuální oprávnění od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), jež se vztahují na Prahu a Příbram, kde Teleko sídlí. Oproti dosavadním testům digitálního rozhlasu šlo tentokrát o řádné vysílání, které nebude po několika týdnech přerušeno. Obsah rozhlasových multiplexů tvoří jak stanice veřejnoprávního Českého rozhlasu, tak křesťanské rádio Proglas. Všeobecně se předpokládalo, že jde o další z mnoha testů této firmy, která se bezpochyby zemskému digitálnímu rozhlasu věnuje nejvíce ze všech operátorů v České republice. Firma po těchto dvou lokalitách rozšířila také signál do Brna a na Ostravsko. V multiplexu se objevily také italské rozhlasové stanice pod hlavičkou RTL a Radio Vaticana.

Pure One Elite Series II - DAB+ přijímač

Digitální přijímače už na našem trhu jsou, příliš velký zájem o ně ale není. (Zdroj: Pure)

Jan Potůček: Digitální rozhlas odstartoval. Zatím ho naladíte jen v Praze a Příbrami
Jan Potůček: V Praze už vysílá sedm digitálních rádií, z multiplexu odešlo Dance rádio
Lukáš Polák: Vysílání digitálního rozhlasu DAB a DAB+ se rozšířilo do Brna
Lukáš Polák: Digitální rozhlas DAB a DAB+ už si naladíte i na Ostravsku
Lukáš Polák: Operátor Teleko chce v rámci digitálního rozhlasu šířit i italské stanice

Anketa

Nejzásadnější událost roku 2011 byla:

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 12. 2011 11:29

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+