Více

Ředitel CME: Digitální televize je jedna z nejstrašnějších zhůvěřilostí

Povinný přechod na zemské digitální televizní vysílání je jednou z nejstrašnějších zhůvěřitelostí, které se regulátoři a politici dopustili na českých občanech. V rozhovoru pro dnešní Hospodářské noviny to říká Michael Garin, generální ředitel bermudské mediální skupiny CME, která vlastní televizi Nova a kabelové kanály Nova Cinema a Galaxie sport.

Při vší úctě se domnívám, že novináři zde nedělají svou práci, když neinformují o finanční stránce věci. Píší o úžasné nabídce programů, rozšíření nabídky pro inzerenty, ale nemluví o tom, kdo to zaplatí. V Česku je deset milionů obyvatel – zhruba 3,5 milionu domácností. I podle nejoptimistič­tějších předpovědí bude mít ten nejúspěšnější kanál maximálně tři až pět procent diváků, prohlásil Garin.

Z těchto pěti procent diváků si všichni vyberou jeden skvělý digitální program, míní Garin. Všechny ale budou muset vysílat 24 hodin denně a sedm dní v týdnu. „Budou muset platit techniku, digitální vysílání a rovněž lidé stojí stejně jako na Nově nebo Primě. Neexistuje jediný podnikatelský model, který by ukazoval, že digitální kanál může být ziskový, říká šéf CME. Lidé, kteří získali licence, se nyní probouzejí do reality. Někteří už je ani nechtějí. Uvědomili si totiž, že by zbankrotovali. Pro ty, kteří pokračují, to bude kruté probuzení, až zjistí, že nejde o skutečný byznys, dodává.

Podle Garina jeho slova dokládá fakt, že žádný z velkých evropských televizních hráčů jako je německá RTL, Pro7 či Sat.1, nebo francouzská TF1 zájem o digitální licenci v České republice neprojevil. Jsou dost chytří. Kdyby tady skutečně byl trh, tak by sem už dávno přišly firmy jako RTL či Pro7, míní Garin. Digitální vysílání v tak malé zemi, jako je Česká republika, podle Garina fungovat nemůže: Bude to propadák. Lidé budou naštvaní, protože se stejně budou dívat jen na programy, které sledují nyní, a vláda je nutí si kupovat nějaké dodatečné vybavení.

Televize Nova podle Garina dosahuje v hlavním vysílacím čase padesátiprocentního podílu na sledovanosti u domácností, které nemají kabelovou televizi. U domácností, které mají kabel, a tedy říkají, že chtějí větší výběr, je podíl Novy v hlavním vysílacím čase 47 procent. A proto je kabelová televize v Česku tak málo rozšířená ve srovnání s ostatními zeměmi, vysvětluje Garin, proč větší programová nabídka u digitální televize nemůže na českého diváka zabrat. Proto kabelová televize v tuzemsku nemůže podle šéfa zaujmout více než čtvrtinu domácností.

29 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 9. 2008 16:16

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+