Více

Recept na úspěch paní Ungureanu aneb Nova Cinema slaví jeden rok

Filmový kanál Nova Cinema oslavil v pondělí 1. prosince rok od zahájení svého vysílání, a tak je na místě tento program tak trochu zhodnotit a říci si, co nám vlastně přinesl. Mnohým je sice již dobře známý díky tomu, že vysílá v kabelových a IPTV sítích a také na satelitu, ale zbytek diváků se s ním teprve seznámí díky jeho vstupu do DVB-T, k němuž dojde v pondělí 15. prosince. O tom, jak se u mě Nova Cinema zapsala po dobu předchozích 365 dní, by měly být následující řádky.

Lukáš Polák

Ilustrace: Nenad Vitas

1. prosince 2007 oznámilo vedení televize Nova s velkým haló dlouho očekávaný projekt, kanál Nova Cinema. Pokud si pamatuji správně, tisková konference při této příležitosti se uskutečnila v Gold Class multikina Village Cinemas na Andělu. Skutečnost, že křesla byla zaplněna do posledního místa, svědčila o tom, že co má zkrátka značku Nova, je velmi lákavé. Když však bylo představeno novinářům programové schéma kanálu, mnozí se shodli na tom, že program bude jakýmsi odkladištěm pořadů z vlajkové lodi Central European Media Enterprises (CME) v Česku, a hanlivě mu dali přívlastek odpadkový koš televizní zábavy. Jeho autorem byl tuším Aleš Borovan z ekonomického deníku E15. Nerad bych se ale mýlil. Proč taková silná slova? Nova Cinema v době svého startu připomínala dle mého názoru TV Nova v období z devadesátých let. Vysílala seriály, jako byl např. Melrose Place a filmy, které už vlajková loď omlela nespočetněkrát. Ano, aby se neřeklo, první den nabídla v premiéře film Svět zítřka s Angelinou Jolie a Judem Lawem.

Vedení společnosti CET 21 se však naskytla skvělá možnost, jak opět posílit pozici Novy na českém trhu. Ta přišla v době se zahájením pozemního digitálního vysílání. Česká komerční jednička totiž dostala šanci, jak si přijít v DVB-T ještě na jeden kanál, pokud se zaváže k vrácení analogových kmitočtů. Samozřejmě, že v poslední den, jak jinak, kdy měly komerční televize možnost přihlásit se k Technickému plánu přechodu (TPP), jízdnímu řádu české digitalizace, to Nova udělala. Abych ale nebyl neobjektivní, připomenu, že stejnou dobu si nechala na rozmyšlenou i televize Prima. Zkrátka Nova měla šanci a využila ji. Stále však nebylo jasné, jaký kanál v DVB-T spustí. Podle slov ředitele Petra Dvořáka se uvažovalo i o jiné stanici. V CME si ale velmi dobře uvědomili, že lepší postup bude ten, když do pozemní terestrické sítě pustí již zavedený kanál. Sice ne s nejlepší pověstí u některých diváků, právě díky své programové skladbě, ale cesta to byla.

Nova tedy požádala nedávno Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) o vydání kompenzační licence pro tento kanál a po ústním jednání a dořešení některých nejasností jí byla licence slavnostně udělena. Je však jasné, že Nova Cinema nemohla být ve své stávající podobě vpuštěna do pozemní digitální sítě. Konkurence se neúprosně blíží, a to ať už jde o plnoformátového souseda (doslova) z Barrandova, tak o nový program Primy, kterým bude s největší pravděpodobností Prima klub zaměřený na ženy. Ať tak, nebo tak, Nově bylo jasné, že by byla na konkurenci sama a ve dvou se to zkrátka lépe táhne, a pokud navíc ještě bude mít Nova Cinema kvalitnější program, než měla doposud, půjde to ještě snadněji. Vedení společnosti tedy udělalo naprosto to nejjednodušší, co mohlo, začalo nakupovat speciálně pořady i pro tento seriálový a filmový kanál. Dvořák to sám nedávno potvrdil Hospodářským novinám, a to stejné zopakoval i na čtvrteční tiskové konferenci.

Na ní dostali novináři jako tiskový materiál brožuru Nova Cinema …už jeden úspěšný rok s proslovem ředitelky kanálu s kouzelným jménem Antoanella Ungureanu. Ta v něm přiznává, že postavit televizní stanici od nuly není rozhodně lehký úkol, a to zvláště na tak zavedeném trhu, jako je ten náš. Dokonce, i pokud je kanál součástí tak slavné a uznávané skupiny, jakou je televize Nova. Paní Ungureanu, nevím, jak jste to myslela přesně, ale dávám vám za pravdu, že co je spojeno se značkou Nova, to má úspěch bezpochyby už ze své podstaty. Za prvé je to dáno tím, jaké si udělala Nova jméno už od roku 1994, kdy na trhu působí. Hlavní podíl má podle mě na tom, ať si říkáte, co chcete, Vladimír Železný, a také sledovanost. Stačí si najít jeden film, který byl odvysílán na Nově a Primě. Přestože jde o jeden a tentýž snímek, Nova ho zkrátka prodá s lepšími čísly, a to už teď nemůžeme tvrdit, že Prima by měla horší pokrytí. Díky vstupu do multiplexu 2 Českých Radiokomunikací si hodně polepšila. Možná ještě není zcela jasné, že naším záměrem je prostě zpříjemnit našim divákům čas, pokračuje paní ředitelka. Já bych ještě dodal, že ten čas je možné zpříjemnit i pro vedení Novy. Divák zkrátka nebude přepínat ke konkurenci, ale zůstane věrný Nově.

Díky mimořádným technickým možnostem by nám podle paní Ungureanu mělo přinést digitální vysílání do našeho každodenního života trochu kouzla, a to zcela bez nadsázky. To je možná tvrzení, které bezesporu zahřeje u srdíčka „nováckého“ diváka, ale rozumně uvažujícímu člověku dojde, že digitální vysílání je zkrátka jen možností, jak ještě více udržet Novu v českých domácnostech. Dříve byla komerční jednička pouze jedna, nyní budou dvě. A tak bude divák pevně usazen do svého křesla a z takovéhoto příjemného vězení se mu určitě nebude moc chtít utíkat, i když by mu v tom již brzy mohl pomoci Michael Scofi Eld, který se však na rozdíl od člověka usazeného do křesla musí pokusit o opravdový útěk z vězení ve stejnojmenném seriálu. Z toho, co jsem doposud napsal, by to mohlo vypadat, že úspěch naší komerční jedničce nepřeju, ale není to pravda. Nezávislému novináři by to mělo být v podstatě jedno, a také tomu tak je. K filmům a seriálům se dostávám jiným způsobem a nečekám, až poběží na některé naší televizi, ať už to bude kterákoliv. Nova Cinema však bude mít bezpochyby úspěch, protože už nyní o ní zaznamenávám zvýšený zájem ve svém okolí.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 12. 2008 17:28

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+