Více

Komerční rádia navrhují parlamentu vlastní postup digitalizace

Majitelé komerčních rozhlasových stanic v České republice připravili vlastní plán, jak by měla česká privátní rádia přejít na zemské digitální vysílání. Podle návrhu novely zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, který dnes tlumočili zástupci několika rozhlasových skupin členům stálé senátní komise pro sdělovací prostředky, by Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) už neměla vydávat licence pro analogové rozhlasové vysílání, nebo alespoň ne podle dnešních pravidel.

Obáváme se velkého třesku při udělování nových licencí pro dnešní rádia, ke kterému by došlo v letech 2010 až 2014, prohlásil přes senátory prezident Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michal Zelenka. Provozovatelé komerčních rádií podle něj nechtějí žádné kompenzace za opuštění analogových kmitočtů, požadují ale, aby jejich současné licence pro zemské analogové vysílání platily až do úplného vypnutí analogového rozhlasového vysílání.

Zástupci rádií hovoří o „přechodných licencích“, jež by platily jak pro analogové, tak pro digitální vysílání. Celoplošné komerční rádio Frekvence 1 a další stanice by na takovém postupu vydělaly, protože podle současného zákona vysílají na základě licence udělené na dobu osmi let, kterou lze jednou automaticky prodloužit na dalších osm let. Po uplynutí této doby by musely žádat o vysílací licenci znovu, ovšem bez nároku na udělení.

Konkrétně Frekvenci 1 vyprší už jednou prodloužená licence v roce 2013, ale protože se s vypínáním analogového rozhlasového vysílání nepočítá dříve než po roce 2020, mohla by vysílat dalších minimálně sedm let na základě nynější licence. Přechodné období by trvalo do roku 2020, do kterého by měl vzniknout Technický plán přechodu, podobně jako tomu je u televizí. Přechodné licence by platily do přijetí tohoto plánu a už by se neprodlužovaly, prohlásil jednatel společnosti Media Bohemia Daniel Sedláček.

Senátoři návrh komerčních rádií vyslechli, zatím se k němu ale nijak nevyjádřili. Se stejným plánem se provozovatelé obrátili také na sněmovní mediální komisi a příslušná ministerstva.

Více v zítřejším článku na DigiZone.cz

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+