Hlavní navigace

Radek Macháček: Sport 5 měl nabídku na Wimbledon, jednou se o něj určitě pokusíme

10. 7. 2014
Doba čtení: 22 minut

Sdílet

„Naší přímou konkurencí nejsou ani tak komerční sportovní kanály jako Česká televize. Dáváme totiž prostor menšinovým sportům a nižším ligám,“ vysvětluje šéfredaktor Sportu 5

Co vás vedlo k rozšíření pokrytí Sportu 5 v pozemním digitálním vysílání na všechna krajská města? Neohrozí to vaši spolupráci s kabelovými společnostmi, u kterých figurujete jako placený kanál?

Samozřejmě jim to vadí. Možná jste zaznamenal, že u největších kabelových a satelitních operátorů jsme vypadli z placených balíků. U některých ne, ale u těch nejzásadnějších, Skylinku a UPC, jsme k dispozici volně, takže pro příjem Sportu 5 u nich není třeba karta. Tím pádem se ale samozřejmě zastavil tok peněz od nich k nám, takže jsme museli hledat nějakou jinou alternativu, jak tyto peníze vydělat. Jednou z možností bylo zlepšení pokrytí v DVB-T, což se ukázalo být zajímavé z hlediska prodeje vysílacích časů. Chceme, aby náš program vidělo víc lidí, proto si můžeme říci o větší peníze. A když někomu nabízíme prostor u nás, chceme, aby dostal kvalitní obsah. To vedlo k rozšíření pokrytí. Naši obchodní partneři rádi slyší, že si nás už může naladit většina obyvatel.

K vyřazení z placených balíčků UPC a Skylinku došlo ještě předtím, než jste rozšířili terestrické pokrytí z Prahy a středních Čech do všech krajských měst?

Nějakou dobu jsme fungovali v pozemním vysílání i v placených balících. Nerozešli jsme se s UPC a Skylinkem ve zlém, zůstáváme v jejich nabídkách, což je pro nás důležité. Lidé, kteří doma mají kabelovou televizi a připojí si k ní televizor, na něm naladí Sport 5 stejně, jako si naladí ČT Sport, Novu nebo Primu.

Poplatky od kabelových a satelitních společností pro vás byly peníze, které jste měli jisté. Vstupem do pozemního vysílání ale jdete do nejistoty, protože si je musíte vydělat prodejem reklamy a vysílacích časů.

Ano, je to tak, je to riskantní krok, ale na druhou stranu si myslíme, že tu je prostor pro zaplnění vysílacího času obsahem, který zaplatí partneři sportovních akcí nebo daného sportovního odvětví. Zájem tady byl, poptávali jsme se a spousta sportů chce být vidět. Na České televizi nedostávají takový prostor. Kavčí hory mají hodně pestrý a drahý sportovní program, na druhou stranu si ale myslím, že vysílají spoustu věcí, které patří spíš na komerční televize, ať už placené nebo neplacené. 

Pro nás to je ale vlastně dobře, protože jsme zjistili, že tu existují sporty a odvětví, která jsou schopna zafinancovat si výrobu a vysílání, a chtějí, aby je viděli i ostatní. My jsme se nejprve rozhodli investovat do rozšíření pokrytí a teprve poté zapracujeme na tom, abychom si vydělal na nákup nějaké větší sportovní akce. Myslím si, že přijde doba, kdy se dostaneme k nákupu nějaké velké fotbalové soutěže, tenisových turnajů, apod. Zatím jsme ale v situaci, kdy ty peníze potřebujeme vydělat, takže to, co nyní vysíláme, potřebujeme nějakým způsobem zaplatit. Buď si to zobchodujeme my, anebo nám ty peníze přinese klient, který u nás platí za možnost odvysílat vlastní pořad.

Takže malé sporty si u vás mohou zaplatit vysílací čas a v něm jim odvysíláte jejich magazíny nebo záznamy různých utkání a závodů?

Ano, je to tak.

Děláte i přenosy těchto sportů?

Ano, například na konci května jsme odvysílali mistrovství Evropy v sálovém futsalu, dokonce to byl vůbec první přímý přenos, který se vysílal v klasické televizi a nebylo to pomocí tradiční satelitní trasy, ale internetového přenosu. Vysílali jsme tři zápasy živě, každý trval minimálně dvě hodiny. Podařilo se je odvysílat naprosto bez chyby, bez jediného zádrhelu a výpadku. Měli jsme na ně dobré ohlasy, takže se zdá, že to pro nás bude dobrá cesta. Myslím si, že to byl i docela kvalitní materiál na sledování. Na turnaji hráli Katalánci, Bělorusové, Češi, Rusko… Kdo má rád futsal, muselo se mu to líbit, protože zápasy byly velice pěkné, napínavé a dramatické.

Když se s kýmkoli bavím o Sportu 5, říkají, že to je motoristická televize. Ono to ale už déle než rok neplatí.

To je jedna z věcí, na které chceme zapracovat, chystáme určitou větší kampaň. Je pro nás důležité, abychom program co nejvíce obohatili o jiné sporty. Motorismus na Sportu 5 částečně zůstal, hlavně proto, že spousta těchto pořadů je financována právě lidmi z branže a pro nás to znamená jistý příjem. Motorismus se tedy na Sportu 5 zaplatí sám, ale u jiných sportů tomu tak není. V motorismu se točí velké peníze, kdo chce závodit, potřebuje finance a potom nějaká menší částka může putovat i k nám, protože bude chtít, abychom odvysílali závod, ve kterém pojede. Obecně se ale chceme od motorismu odklonit a ukázat, že už nejsme tak úzce specializovaná televize. Vedle kampaně zvažujeme i nákup nějakého skutečně exkluzivního materiálu, kvůli kterému si nás lidi budou chtít zapnout a podívat se.

Co tedy vysíláte kromě automobilových a motocyklových závodů?

Už teď začíná být náš program poměrně pestrý, nabízíme fotbalový magazín, adrenalinové sporty, vysílali jsme futsal, chystáme zajímavé projekty od září, kdy začíná silnější televizní sezóna. Mělo by jít o hodně zajímavé projekty, které ale zatím nechci moc prozrazovat. Řeknu jen, že se to týká nejpopulárnějších českých sportů. Právě na české sporty se chceme zaměřit. Samozřejmě se nebráníme ani zahraničním záležitostem, ale čistě obchodně je pro nás zajímavější mít prvotně české sporty a oslovovat českou klientelu firem, které mohou na jejich vysílání přispět, protože jsou navázány buď na tyto soutěže, nebo na konkrétní týmy. To bychom chtěli prohloubit a dát tomu určitý drive. Určitým způsobem jsme tento přerod nastartovali už loni v říjnu, ale šlo to pomalu, protože jsme měli program stále do značné míry zaplněný motorismem. Nebylo jednoduché ho eliminovat, protože šlo o věci, které pro nás znamenaly jisté příjmy, byly nasmlouvané dopředu. Pokud nemáte po ruce desítky milionů korun na to, abyste nakoupil velké soutěže, a navíc většina vysílacích práv k nim je rozebraná, zpestřuje se program těžko. Ale měníme se a mnoho změn nás ještě čeká.

Není problém získat práva pro kvalitní sportovní soutěže, když je na trhu tolik sportovních kanálů? Ceny práv se vyšroubovaly do neskutečných částek.

To je samozřejmě problém, práva jsou strašně drahá, ale jak už jsem řekl, chceme jít cestou českého sportu. A tím není jenom první fotbalová liga a hokejová extraliga, těch sportů je mnohem víc, včetně nižších soutěží těchto dvou sportů.

Sport 5 už vysílá magazín z první a druhé hokejové ligy.

Ano, odvysílali jsme pilotní díly. Nechtěl jsem to prozrazovat, ale o něčem jednáme. Pokud všechno dobře dopadne, měli bychom v této spolupráci nějakým způsobem pokračovat i příští sezónu a měly by se k tomu nabalit ještě další věci. Z hokejového magazínu byly nadšeny jak kluby první hokejové ligy, tak i svaz ledního hokeje, protože jsme hodně ukazovali i mládež, což tu vůbec žádná televize nedělá. Nebude vám to dělat televize typu Sport 1 a Eurosport, které jsou více méně zahraniční a českým sportům se nevěnují, a nedělá to ani ČT, což je samozřejmě chyba.

Ale měla by to dělat.

Měla, ano. My v tom ale cítíme prostor pro nás. Pokud se máme vyprofilovat a srovnávat s dalšími sportovními kanály, je pro nás už jediným srovnáním ČT. Protože ostatní kanály jsou placené, a většinou jde o programy, které se distribuují nejen v České republice, ale jde o multinárodní stanice. Sport 1 a Sport 2 vysílá u nás, na Slovensku, v Maďarsku, v Rumunsku, Srbsku… To samé Eurosport.

A také Digi Sport.

Ano, a momentálně sem expanduje Slovak Sport. A je tu sice Nova Sport, ale ta je placená. Za námi ale kolikrát přijde na jednání člověk, který říká, že bydlí kousek za Prahou, nebývá často doma, ale je pro něj skvělé, když si může pustit Sport 5 a nemusí řešit žádnou přístupovou kartu, která pro něj nemá význam, když není tak často doma. Pozemní vysílání nám pomáhá přesvědčovat klienty, aby si u nás zaplatili vysílací čas, protože ho mohou bez problémů vidět. Proto se nechci srovnávat se Sportem 1 a Eurosportem, ale určitě nevylučuji možnost, že bychom v budoucnu mohli nakoupit nějaký kvalitní zahraniční produkt, který nám pomůže nejen ke zviditelnění, ale přitáhne i diváky a vytvoří kvalitnější program.

Co třeba Moto GP nebo formule 1? Televizi Nova na ně končí vysílací práva.

Kdysi se na Sportu 5 formule 1 vysílala. Měli jsme smlouvu s Novou o podstoupení práv na záznamy, k tomu jsme dělali navíc studio, které tehdy Nova neměla a pak ho v podstatě okopírovala od nás. Jmenovalo se to F1 Finish. Vysílací práva pro formuli 1 budou volná, ale stojí strašné peníze. Sama Nova má problémy je ufinancovat, i když formuli 1 pouští na svém hlavním kanálu. Je to opravdu drahá záležitost. Musel by se najít někdo, kdo do toho dá peníze a bude to garantovat společně s televizí. Navíc v tuto chvíli by to pro nás bylo obrovské sousto. A to se netýká jen českého trhu, ale v podstatě celé Evropy. Sledovanost formule 1 všude klesá, zbavují se jí volně šířené televize, přechází na placené kanály, protože ji nikdo nedokáže ufinancovat.

Společně s naším rozšířením v DVB-T a tím, že jsme vypadli z placených balíčků, by to bylo hodně velké a neskousnutelné sousto. Ale zase se bavíme o motorkách a autech, což je záležitost, kterou chceme omezovat. Zůstaly nám série závodů DTM, což si myslím, že je jedna z nejlepších okruhových sérií v Evropě a možná i ve světě. Přenášíme živě jak kvalifikaci, tak závody. Navíc máme i sestřihy z ELMS, což je evropská Le Mans Series, takže toho kroužení po tratích máme opravdu dost a dávat další by nebylo rozumné. Ale kdyby někdo přišel a řekl nám, tady máte 20 milionů, kupte si to, proč ne? Je to ale spousta peněz, u formule 1 se reálně bavíme opravdu o desítkách milionů, a ty je hrozně těžké sehnat.

Kolik lidí vlastně připravuje obsah Sportu 5?

Pokud myslíte redaktory, jsme čtyři. Celkem má Sport 5 asi patnáct zaměstnanců, takže v porovnání s ostatními televizemi je nás skutečně minimum. Spousta lidí u nás dělá víc věcí najednou, jejich funkce a práce se překrývá. Jsme malá televize a jinak to asi nejde udělat. Musíme si na sebe vydělat, pořád jsme na začátku. Není možné hned začít generovat zisky. I velkým televizím trvalo mnoho let, než začaly vydělávat peníze. Byl jsem u startu Primy a pamatuji, že to trvalo nějakých osm let, než se to zlomilo, a to byla celoplošná televize s obsahem zaměřeným na celou populaci.

A v té době také vysílaly jen čtyři celoplošné programy.

Ano, přesně. Sport 5 je navíc specifická televize, sportovní, i když se u nás občas může objevit i něco nesportovního.

Jak si vlastně vybíráte sporty, které jsou pro vás zajímavé?

Ideální by bylo mít vysílání naplněno těmi nejpopulárnějšími sporty, tedy fotbalem, hokejem, tenisem, atletikou, basketbalem, atd. Ale samozřejmě je to i otázka peněz, takže pokud nám někdo nabídne, že zaplatí za odvysílání nějakého sportu, proč ne? Prostor mu dáme. Ale zase na druhou stranu, když je nějaký kvalitní materiál o fotbale, který má blízko k českému divákovi, rádi do něj sami investujeme. Propojuje se tedy náš zájem mít populární české sporty, ale na druhou stranu se samozřejmě musíme dívat i na to, že když někdo nám přinese peníze a chce mít na obrazovce svůj sport, prostor dostane.

Kde je ta hranice? Vyhovíte člověku, který vám zaplatí za to, že odvysíláte pětihodinový záznam šachového turnaje? I když sledovanost bude minimální?

Vzhledem k tomu, že Sport 5 není v peoplemetrech a asi hned nebude, protože to stojí strašně moc peněz, sledovanost pro nás není úplně prvotním zájmem, jako je tomu u velkých televizí. Naším hlavním zájmem je, aby televize získávala peníze. Pokud nám někdo nabídne 50 tisíc korun za hodinu vysílání šachového turnaje, budeme ho klidně vysílat celý den. Může to znít divně a nikdy k tomu asi nedojde, ale jak řekl kdysi Vladimír Železný na Nově, pokud by vyprodal veškerý vysílací čas na reklamu, klidně bude vysílat celý den jenom reklamu. Samozřejmě to ale není možné. A kde je ta přesná hranice? Odhadnout ji nedokážu, vždycky se radíme, je to spolupráce několika lidí, včetně obchodního oddělení, které se teď navíc celé restrukturalizuje, přicházejí noví obchodníci, kteří od nás dostávají do rukou zajímavé projekty, což dříve nebylo, protože Sport 5 byl úzce vázaný na motorismus. Firem, které se tlačí do sportu, je velké množství, takže si tu hranici logicky určujeme na základě naší vnitřní diskuse. Záleží na penězích, délce pořadu, jeho obsahu, atd. Asi se těžko dá od stolu říct, že za 20 tisíc odvysíláme hodinový pořad o čemkoli.

Sport 5 je přes kabel a satelit dostupný i na Slovensku. Vysíláte i nějaké slovenské sporty?

Ano, a je to pozůstatek z doby, kdy jsme byli čistě motoristická televize. Zůstala nám navázaná spolupráce s klienty, kteří nám dodávají motoristické pořady, ať už je to slovenský šampionát v rallye, nebo závody motorek, mezinárodní mistrovství Slovenska… Všechno je zaplacené, což je skvělé, a navíc jsme se rozšířili k dalším divákům prostřednictvím nových operátorů, takže tam máme dostupnost asi ke dvěma milionům diváků, což je vzhledem k tomu, že Slovensko má pět milionů obyvatel, velmi dobré. Něco s ohledem na Slovensko chystáme i do budoucna.

Ze Slovenska vám na rozdíl od Česka ještě stále plynou peníze od kabelovek a satelitních providerů, protože tam nevysíláte volně v terestrice.

Ano. V České republice nám poplatky od některých operátorů jdou také, ale od těch hlavních ne. Asi je to nesmysl, abychom vysílali volně a zároveň dostávali peníze od operátorů. Není to možné, je to nereálné.

Po vstupu do pozemní Regionální sítě 8 jste zůstali i v pražském a středočeském multiplexu 3. To je dočasné řešení, nebo budete v Praze vysílat souběžně na dvou kanálech i do budoucna?

Ne, mělo by to tak zůstat. Klientům ukazujeme při jednáních tabulku, kde je zahrnuta jak Regionální síť 8, tak multiplex 3. Pokrytí je sečtené dohromady.

Neuvažovali jste o tom, že byste kabelovým a satelitním společnostem poskytovali signál v HD kvalitě? Nebo to u Sportu 5 není technicky možné?

Je to technicky možné. Všechno už zpracováváme v HD kvalitě, a existuje jistá vize přejít časem na HD vysílání. Bavili jsme se o tom uvnitř firmy, je tu nějaký tlak jít do HD a do budoucna to asi bude stejně nevyhnutelné, protože všechny televize jednou skončí v HD kvalitě, technologie se zlevní a pak bude HD naprostý standard. Na druhou stranu jsem zastáncem myšlenky, že pokud nemáme skutečně prémiové pořady, u kterých opravdu stojí za to se na ně podívat v HD, nemá smysl jít do vyšší kvality obrazu. Vzhledem k tomu, co vysíláme, máme výbornou kvalitu už dnes. Pokud bychom ale někdy v budoucnu získali nějaký opravdu prémiový produkt, jako je třeba Wimbledon, tak proč ne? Zrovna jsme na něj dostali nabídku. Byla drahá, ale uvažovali jsme o ní, protože Wimbledon zrovna končí na Nově.

Která ho často dávala v SD kvalitě na Fandovi.

To mě trochu vadí. Ačkoli má svůj HD sportovní kanál, spoustu zápasů, navíc těch dobrých, dávala na Fandovi v SD kvalitě. Zrovna Wimbledon je přesně ten produkt, kde u opakovaných záběrů, ale i u živých záběrů, je obrovský rozdíl mezi SD a HD kvalitou. Dokonale se to pozná tak, že u HD kvality vidíte mřížky na síti, kdežto v SD ne. U Wimbledonu, kde jsou ve zpomalených záběrech důležité detaily, kdy hráči doklouzávají a odlétává jim od tenisek tráva, je HD nepostradatelné. Kdybychom měli Wimbledon, budeme ho vysílat v HD kvalitě. To samé se týká fotbalového mistrovství světa nebo Ligy mistrů. To jsou pro mě prémiové pořady, a patří k nim třeba i formule 1, kde je v dnešní době v podstatě nutné vysílat je v HD kvalitě. Navíc jsou to živé přenosy, takže pokud bychom jednou něco z toho měli, tlačil bych na jejich vysílání v HD. Přehazování atraktivních zápasů Wimbledonu z Novy Sport na Fandu, kde je obraz nepoměrně horší, byla opravdu velká škoda, na druhou stranu se to zase dostane k většímu počtu diváků, protože Fanda není placený kanál.

Otázka nákupu práv na Wimbledon je stále ještě otevřená?

Nabídka proběhla, pár lidí z vedení Sportu 5 zaujala, ale jak říkám, je to o tom najít pro ni partnera. Stavíme nové obchodní oddělení, které bude úzce spolupracovat s obchodním oddělením BPA. Celé se to bude úzce propojovat. BPA vlastní práva na hokej, takže by to mělo začít velmi dobře fungovat. Obchodníci BPA budou mít televizi jako svůj další nástroj, s kterým budou moci operovat, takže pokud by se nám něco podobného podařilo zobchodovat, a na Wimbledon se dají sehnat sponzoři velmi dobře, protože běží 14 dní v kuse a pro partnery to znamená fantastické zviditelnění, věřím tomu, že by nám to hodně pomohlo.

Na Fandovi některé zápasy sledovalo i 200 tisíc diváků, finále s Kvitovou na Nově vidělo skoro 600 tisíc lidí.

Ano, jsou to bezvadná čísla a myslím si, že to rozhodně není smetené ze stolu, ale v této chvíli to zatím nepůjde. Museli bychom si na to sehnat peníze, udělat projekt, scénáře, jak by to vypadalo na obrazovce, co bychom vysílali a nabídnout to někomu, kdo by do toho s námi chtěl vstoupit. Dnes ale není taková situace, že by za námi někdo přišel a řekl, tady máte dva miliony a kupte Wimbledon.

Co třeba nižší domácí fotbalové ligy? Nejvyšší Synot ligu si rozebrala ČT se Slovak Sportem…

Trošku mi odkrýváte to, co jsem nechtěl prozradit. Ve většině zemí se druhá fotbalová liga dává v televizi, dokonce i v přímých přenosech. Takže to je další česká soutěž, která by stála za to. Myslím si, že z každého kola se dá vybrat jeden velmi dobrý zápas.

ČT tuším dokonce měla práva na druhou ligu, ale na obrazovce žádné přenosy nešly.

Ano, přesně tak. Ale zasloužilo by si to i nějakou magazínovu formu. To je další možnost, a z každého kola by se dal najít jeden velmi kvalitní zápas, který podle mě svojí kvalitou předčí i některé méně kvalitní a nezajímavé zápasy Synot ligy.

O domácím tenisu, plavání nebo atletice neuvažujete?

To je přesně to, o čem teď jednáme. Máme rozjednánu spoustu věcí, samozřejmě to nejde úplně jednoduše, protože jak jste sám říkal, spousta lidí má Sport 5 zafixovaný jako motoristickou televizi. Ale teď už se se všemi vyjednává o poznání lépe, když jim ukazujeme mapy pokrytí. Člověk má v ruce velmi dobrý a silný argument, čímž vlastně odpovídám i na vaši úplně první otázku, proč tohle vůbec proběhlo. Když máte větší pokrytí, lidé na to začínají lépe slyšet.

K tomu vám ale chybí ta data z peoplemetrů.

Jasně, ale pro specializovanou televizi to je nepodstatné. Peoplemetry jsou důležité pro televize, které nabízejí obsah pro všechny.

Myslíte plnoformátové televize?

Ano. Tam je to zajímavé. Ony si potom berou peníze ze sledovanosti nebo potažmo z počtu zasažených diváků, ale u nás tomu tak nikdy nebude. Pořadů, na které se dívají všichni diváci, je ve sportu jenom pár. Mistrovství světa ve fotbale, v hokeji, olympiáda. Pak možná Liga mistrů, ale to všechno. To je strašně málo. U všech dalších sportů je omezený počet fanoušků a na ty míříme. Třeba plavání je většinou hlavně pro plavecké fandy, kteří se vždycky najdou, ale nikdy to nejsou všichni lidé v České republice. Sport 5 vysílá například magazín o paintballu a lidé se na něj hodně dívají. Jakmile vyvěsíme odvysílaný pořad na web, okamžitě tam geometrickou řadou naskakují zhlédnutí a během pár hodin se dostaneme na šest a půl tisíce zhlédnutí. Komunita těchto lidí si to prostě řekne a podívá se.

A na internetu se to snažíte také zpeněžit? Prodáváte k těmto archivním pořadům videoreklamu?

Určitě bychom rádi, chceme mít co nejvíc příjmových pilířů. Pokud se bavíme o televizi, když se dokáže rozkročit na víc noh, tím více výnosů dokážeme generovat z trhu. A pak si budeme moci dovolit sami financovat výrobu některých formátů a investovat do zkvalitnění programu. Trendy reklamy jsou jasné, kopírují trendy uživatelů. V televizi sledují pořady v premiéře nebo v přímém přenosu a poté jdou do internetových archivů. Není důvod, proč bychom tuto možnost komerčně nevytěžili. Máme tu třeba amatérské motocyklové závody a člověk, který je má na starosti, chce být v televizi. My mu uděláme sestřih na 20 minut, vždycky mu napíšeme, kdy to půjde v premiéře a kdy budou reprízy, a on to rozešle po svojí komunitě. Lidé si to pak najdou, a on jim pak ještě dá vědět, kdy se ten záznam objeví i na našem webu.

Takže si sám dělá marketing a zároveň propaguje Sport 5.

Přesně tak. A to je přesně ten důvod, proč takoví lidé chtějí být v televizi. Plavání také není sport, na který se budou dívat všichni Češi. Většinou se lidé u nás dívají hlavně na fotbal a na hokej, a pak samozřejmě na tenis, když hraje Kvitová nebo Berdych. Ale jinak každý sport má svého diváka a svoji komunitu. Proto říkám, že sledovanost pro nás není až tak podstatná, že si to ta komunita vždycky řekne. Když budou plavci vědět, že každý měsíc na Sportu 5 poběží jejich magazín, že tu budou mít každý měsíc záznam ze svých největších závodů, ať už z republikových, nebo Českého poháru, rádi si to najdou. Kdybyste odvysílal sestříhaný záznam plaveckých závodů z finálových disciplín mistrovství republiky na Nově od osmi večer, stejně se vám na to budou dívat fandové plavání. A sledovanost Novy to srazí dolů. Jsou firmy, které dají peníze do toho, aby se konkrétní sport dostal do televize, a pak sponzoři konkrétních disciplín, kteří se také chtějí prezentovat. Pokud dostanou dobrou nabídku se prezentovat vedle sportu, což je nejlepší možná prezentace firem, je to pro ně vynikající.

Ale přes peoplemetry byste mohli klientům vykazovat zásah diváků. V podstatě to, co si kupují.

To ano, ale jak říkám, já se spoustou subjektů jednám a jim jde hlavně o to ukázat se v televizi, aby lidé k tomu měli přístup. Chtějí, aby si lidé mohli pustit konkrétní sport, a už je nezajímá, kolik těch diváků bude. A v ČT třeba prostor nedostanou, protože se tam nevejdou, a nedostanou ho ani na Nově, protože tam program vybírají trochu jinak.

Loni jste vyjednávali s agenturou Atmedia, přes kterou se menší tematické kanály dostávají do peoplemetrů za finančně příznivějších podmínek. Stejnou službu chce nabízet i agentura Czech Regio TV, která zastupuje regionální televize. Ani přes ně byste se do peoplemetrů nechtěli dostat?

My v rámci ATO, myslím, jsme započteni.

Ale data Sportu 5 nejsou veřejná.

Přesně to nevím, to byste se musel zeptat našeho pana ředitele. Jde to mimo mě. Jak říkám, existuje řada firem, které podporují konkrétní sporty nebo jejich svazy a jde jim hlavně o podporu sportu, nikoli o sledovanost. Kdyby se ve sportu uvažovalo jen o zisku, byly by tu jen tři nejpopulárnější sporty. Firmy, které dávají peníze do malých sportů, prostě chtějí být jenom vidět, že to jsou ony, kdo je podporuje. Takže proč je neukázat v televizi?

Kromě funkce šéfredaktora Sportu 5 jste dělal sporťáka i na Rádiu Impuls a spolupracujete s Primou, na které komentujete vybrané zápasy Ligy mistrů. Jak se to dá všechno stíhat?

Na Impulsu už nedělám. Pro Primu se jedná o jednorázové záležitosti, jde jen o Ligu mistrů, takže občas někam letím komentovat některý zápas. Není to nic, co by se nedalo stíhat.

Takže takové vítané zpestření.

Ano. Navíc ve Sportu 5 se fotbalu také věnujeme, chystáme fotbalové magazíny a tam se dají různé informace využít, takže to je hezky propojené. Vlastně jenom prodávám, co jsem se naučil a k čemu se dostávám při každodenní práci ve Sportu 5. Liga mistrů mi ale dáváobrovské zkušenosti, podle mě je to možná nejlepší sportovní produkt, který v současné době existuje na světě. Protože to je produkt na celou sezónu, není to jednorázová akce jako mistrovství světa nebo mistrovství Evropy, je to celosezónní skvěle uchopená věc. S nejlepšími hráči, s nejlepším marketingovým zajištěním soutěže a s nejlepší organizací vůbec. Ty zkušenosti se určitě budou hodit a snad je budu moct využít dál.

A s atraktivními vysílacími časy.

Všechno je tam naprosto přesné, striktní, na milimetr a na vteřinu přesné, ne-li na desetinu. Pokaždé, když tam přijedu, mě udivuje, jak je to všechno dokonale zmáknuté. V současné době nevidím na světě lepší soutěž, která by byla tak sledovaná, tak populární, tak fantasticky marketingově pojatá a ve které by bylo tolik peněz.

Co říkáte rozmachu sportovmích kanálů na českém trhu? Je jich tu už okolo osmi, včetně lokalizovaných verzí nadnárodních stanic. Mají šanci se všechny dlouhodobě udržet?

Musí být šikovní. Musíme si ale říct, jaké jsou to sportovní kanály. Už jsem zmiňoval Sport 1 a Sport 2, to nejsou české kanály. Hlavní sídlo je jinde.

Ale třeba přenosy KHL ze Slovenska si vyrábějí sami.

To sice ano, ale to dělá každý broadcaster z dané země, v níž se hraje KHL. A pokud Sport 1 má zastoupení v České republice, je jasné, že si to vyrobí tady a nebude sem hnát cizince. Když má Prima Ligu mistrů a Plzeň hraje doma, musí zajistit výrobu signálu Ligy mistrů pro celý svět, to je naprosto normální. Ale to je jediné, co si dělají sami tady, jinak se práva nakupují pro celou Evropu. To samé Eurosport. Pak je tu Slovak Sport, který se sem momentálně tlačí…

Překvapil vás? Už provozuje tři kanály, jeden sice jen na Slovensku, ale u nás má Premier league.

Věděl jsem dávno, že sem půjde. Mají za sebou velmi bohatého partnera, silného, který má peníze. Mají Premier league, která stojí spousty peněz, zřejmě se tam bude vysílat i naše Synot liga, což stojí další peníze… Silný partner je nutný. Nevím, jestli se to při nákupu tolika nových věcí vůbec dá zobchodovat.

Podobným způsobem skupoval vysílací práva i Digi Sport.

Digi Sport je dnes podle mých informací už součástí Slovak Sportu. Koupili ho, protože byl před krachem. Jeho provoz musel být dost drahý, a až se silným partnerem za zády se Slovak Sportu daří vyjít.

Tím silným partnerem myslíte Slovak Telekom?

Slyšel jsem to tak. Když je někdo tak silný, má peníze a přijde s takovým projektem, může ho rozjet a rozhazovat. Otázkou ale je, jak dlouho ho to bude bavit. Ale myslím si, že Premier league, kterou vysílají v této sezóně, je u nich utopená. Není už tím, čím bývala, když jsme ji dávali na Primě a souběžně běžela na Nově Sport. Uzavřeli jsme s nimi barterovou smlouvu a měli jsme právo prvního výběru v sobotu od čtyř hodin a Nova měla nějaké další zápasy. V té době tu byla Premier league na vrcholu. Dnes je na Slovak Sportu a není tolik vidět. Není to ono, jsou tam slovenské komentáře, slovenští hosté, už je to trošku jiné. Nemá to ty grády a popularitu, jako to mělo v době, kdy to bylo na Nově Sport a na Primě. Není to už ono.

Čeho byste chtěli se Sportem 5 dosáhnout, jaký je váš ideální cíl?

BRAND24

Chtěli bychom hlavně, aby naši partneři byli spokojení. Pak bychom chtěli dosáhnout finanční soběstačnosti. Aby lidé, kteří ve Sportu 5 pracují, byli naším provozem zaplaceni. První cíl je tedy hospodaření na nule a pak se samozřejmě může začít něco vydělávat. To je naprosto jasný cíl, a tím dalším je koupě nějaké kvalitní soutěže, pokud se nám bude dařit a budeme vydělávat peníze. Je jedno, zda půjde o tenis, hokej nebo fotbal, ale musí to být něco, co českého diváka opravdu baví. Prostě se chceme dostat do situace, že když přijde taková kvalitní nabídka jako nyní na Wimbledon, budeme ji moci využít.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).