Více

Průzkum UPC: přes SMS hlasuje pravidelně jen každý dvacátý

[Oživeno] Na sklonku roku přináší kabelový a satelitní operátor UPC tradičně celoevropský průzkum televizních diváků. Na co se dívají? Do jaké míry svůj pobyt před obrazovkou plánují? Kolik z nich hlasuje do pořadů pomocí SMS? A jaké sporty jsou v televizi nejpopulárnější? Přinášíme vám výsledky za Českou republiku a jejich celoevropské srovnání.

UPC provedla svůj Pan European Television Survey 2006 ve 13 evropských zemí. Kromě České republiky to byli i čtyři její sousedé (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko) a dále Belgie, Francie, Maďarsko, Irsko, Holandsko, Rumunsko, Slovinsko a Švýcarsko. Průzkum probíhal poslední dva měsíce letošního roku na vzorku 6052 respondentů. Dotazování proběhlo z očí do očí a přes on line panel. Společnost každopádně dbala na zachování sociologických kritérií.

Dvě třetiny lidí přes SMS nikdy nehlasují

Zbyněk Drda si spokojeně užívá titulu vítěze třetí řady soutěže Česko hledá SuperStar. V sobotu večer se dozvíme, kdo je Králem a Královnou tanečního parketu ve finále show StarDance. Oba pořady i jejich předchůdci na obrazovce jako VyVolení nebo Big Brother mají jedno společné. Pořadí soutěžících tu buď zcela, či aspoň částečně ovlivnili diváci hlasováním pomocí SMS ze svých mobilních telefonů. Sláva vítězů není však ani zdaleka celonárodní zásluhou.

Podle letošního průzkumu UPC v České republice 66 procent televizních diváků nikdy nezvedlo telefon, aby si zahlasovalo přes SMS do některého pořadu. Textovku do televize pošle aspoň někdy 27 procent diváků a pravidelných hlasujících je pouze pět procent. Pět procent lidí, kteří rozhodují o českých SuperStar, VyVolených a Big Brotherech nebo Králích parketu – a kteří zajišťují solidní živobytí firmám jako Erika nebo ATS Praha, které audiotextové služby provozují. Zbylá dvě procenta do celku nemají na hlasování názor.

Zajímavé je i věkové rozložení odesílatelů SMS do televize. Padesátníků a starších hlasuje pravidelně jen procento, ve střední skupině od 30 do 49 let jsou to stále podprůměrně tři procenta, ale lidé do třiceti let poměr vyvažují: mezi nimi pravidelně hlasuje zhruba každý osmý. Textovky pro soutěžící posílají víc ženy než muži.

Česká republika je se svými pěti procenty pravidelných hlasujících nad evropských průměrem. Ve zkoumaných zemích se číslo ustálilo na dvou procentech, tedy na hodnotě méně než poloviční. Odpíračů textových zpráv do pořadů je tu naopak více než v Česku, celkem 69 procent.

Lidé koukají nejvíce na zprávy a filmy, v oblibě vedou domácí stanice

Součástí průzkumu byla také otázka na preference televizních žánrů a další na oblíbenost domácích a zahraničních programů. V České republice zvítězily u diváků zprávy a aktuální události, na záda jim dýchají filmy následované sportem. Seriály nebo telenovely, pořady o přírodě, soutěže, komedie, detektivky a dokumenty, to jsou pořady s průměrnou oblibou mezi televizními příjemci. Poslední příčky podle stejného kritéria obsadily v sestupném pořadí reality show, medicína, sci-fi, hudba a umění s kulturou. Až na dně diváckých preferencí se krčí, aspoň podle průzkumu UPC, talkshow.

Ačkoli výsledky televizní sledovanosti ukazují v Česku souhrnnou nadvládu komerce nad veřejnou službou, respondenti UPC mají oba světy rádi stejně. Národní komerční stanice sleduje nejraději 38 procent diváků, Českou televizi pak 37 procent. Zahraniční programy má na vrcholu žebříčku obliby pouze jeden člověk z 25, poměr rozložení sil je tu 3:1 ve prospěch komerčních televizí.

Souhrnná evropská data dávají na první místo žánrové oblíbenosti film, zpravodajství je mu ale nadosah. Poloviční, ale navzájem shodnou oblibu mezi diváky mají seriály / telenovely a sport. Na dalších místech je pořadí obdobné, za zmínku stojí pouze lepší evropská pozice dokumentů. Průměr zkoumaných zemí a jejich diváků dopadl lépe pro komerční televize (37 procent popularity) před veřejnoprávními (31 procent). U zahraničních stanic je oblíbenost mezi lidmi před obrazovkou dohromady na 13 procentech a podíl komerce a veřejné služby půl na půl.

Výsledky průzkumu v tabulkách

Kdo si rád prohlíží čísla sám nebo koho zajímají další zjištěné podrobnosti, ten ocení přiložené kompletní výsledky. Můžete se podívat na tabulku České republiky [XLS, 147 kB], na evropský souhrn [XLS, 130 kB] a také na data ze všech zemí jednotlivě [XLS, 397 kB].

Tištěný program v diváckém výběru pořadů stále dominuje

Teorie o možném konci programových magazínů tištěných na papír je sice logická a hezká, do reality jí ale zatím chybí daleko. Pro dvě třetiny Čechů je televizní program v časopise stále hlavním vodítkem, čtvrtina diváků si ho pak najde v novinách. Na Internetu hledá budoucí vysílané pořady jen osm procent lidí. Teletext nebo elektronického průvodce programy (EPG) dnes používá v Česku pouze každý osmý divák. Jen o dva procentní body méně dotázaných se televizní program dozví od přátel. Že výsledek nedává 100 procent? Respondenti otázku neměli totiž položenou jako vylučující, někdo může čerpat poznatky z více zdrojů.

Průměr Evropy srazil papírový program na 52 procent, teletext a EPG jsou tu dohromady na jeho polovině. V evropském měřítku na ně spoléhá 26 procent dotázaných. Více lidí než v Česku si o vysílacím plánu televize čte na Internetu, méně jich na stejné téma vede debatu s přáteli.

Na nový pořad přivábí diváky hlavně upoutávky

Recenze v médiích, rodina ani přátelé, nic z uvedeného nemá na člověka před televizí takový vliv jako upoutávky přímo na obrazovce. Právě ony rozhodují, jestli bude divák ten který pořad sledovat. V České republice na ně spoléhá více než polovina lidí – spíš ženy než muži a více lidé pod padesát než starší. Někdo narazí na nový pořad zkrátka tak, že se najednou objeví na jeho oblíbeném programu. To platí pro 23 procent lidí v populaci. Přibližně jeden z pěti pak na pořad jednou náhodně přepne, ale dál už ho sleduje pravidelně.

Diváci v Česku mají z 37 procent za to, že by to měli být právě oni, kdo rozhodne, co se objeví na obrazovce. Další zhruba třetina lidí přenechává stejné rozhodnutí tvůrcům programu. Jeden z deseti nemá názor, další desátý by povolení a zákazy ve vysílacím schématu nechal na vládě a kontrolních orgánech. Podle šesti procent dotázaných si o věci mají rozhodnout vysílací společnosti.

Polovina tuzemských diváků se na jednou zmeškaný pořad už nikdy nepodívá. Dalších 39 procent si vysílání nahraje na video a 10 procent na DVD. Jeden člověk z 25 se podívá na reprízu promeškaného pořadu na Internetu. Někteří lidé možnosti kombinují, proto ani tady nedojdeme k výsledku přesného celku.

Hitparáda sportů: v Evropě vede fotbal, v ČR ho předstihl hokej

Jedním z hlavních bodů, na které se průzkum zaměřil, byl názor evropských televizních diváků na sportovní pořady. Evropské pořadí pěti nejpopulárnějších sportů vysílaných v televizi shrnuje tabulka.

Nejoblíbenější televizní sporty – Evropa
pořadí sport oblíbenost
1. Fotbal 46 %
2. Formule 1 22 %
3. Tenis 18 %
4. Lyžování 16 %
5. Bruslení (na ledě) 15 %

Zatímco průměrná pětka z celé Evropy ho vůbec neuvádí, Češi nejvíce fandí hokeji – a Slováci zrovna tak. Fotbal je na druhém místě a vysoko se propracovala i atletika. Přehledné pořadí a procentuální oblíbenost můžete vidět v tabulce.

Nejoblíbenější televizní sporty – ČR
pořadí sport oblíbenost
1. Lední hokej 48 %
2. Fotbal 43 %
3. Atletika 21 %
4. Formule 1 20 %
5. Bruslení (na ledě) 16 %

Téměř polovina (48 procent) evropských diváků uvádí, že množství fotbalu v televizi je přesně podle jejich gusta. 37 procent respondentů by záplavu kopané raději omezilo a pouze 15 procent Evropanů chce na obrazovce fotbalu více. Fotbalu mají více „plné zuby“ západoevropští diváci (37 procent) než diváci ve východní Evropě (24 procent). Lidé preferují pětinásobkem přímé přenosy před sledováním pouhých sestřihů nejzajímavějších momentů. Analýzy zápasů nejsou oblíbené vůbec.


4. ledna 2006: UPC nezveřejnila v prosinci kompletní data ke všem otázkám. Oblíbenost hvězd televizního zpravodajství si nechala až na leden.

A mimochodem, nejoblíbenější jsou Poulíček, Borhyová a Koranteng

Dva poslední dotazy průzkumu v České republice směrovaly na nejoblíbenějšího sportovního redaktora a na nejpopulárnější dvojici moderující televizní zprávy. Mezi 463 respondenty českého průzkumu jednoznačně uspěla televize Nova. Oslovení zvolili 21 procentem hlasů za nejoblíbenějšího „sporťáka“ Pavla Poulíčka, mezi párem servírujícím lidem obecné zprávy vyhrála Lucie Borhyová a Ray Koranteng, pro které hlasovalo 36 procent dotázaných. Pavel je častěji volen ženami než muži, uvádí oficiální komentář k průzkumu.

Druhé a třetí místo si ve sportu odnáší Česká televize. Petr Vichnar a Jaromír Bosák shodně bodovali u 14 procent hlasujících. Na Václava Tittelbacha zůstala – byť o jediný procentní bod – bramborová medaile, hlas mu dalo 13 procent účastníků průzkumu.

V obecném zpravodajství za Lucií a Rayem s odstupem následovaly páry Karel Vořísek – Markéta Fialová se 14 procenty hlasů, tedy i druhé místo zůstalo na Barrandově. Bronz získala dvojice Jolana Voldánová – Bohumil Klepetko z ČT, pro které hlasovalo 13 procent lidí. Nova ale nebyla daleko od zaplnění celého stupně vítězů, čtvrtí Pavel Dumbrovský a Pavla Charvátová dostali totiž 12 procent hlasů, jen o procentní bod méně než nejpopulárnější moderátoři České televize. Závěry průzkumu UPC nepřály Primě. I Světlana Zárubová a Petr Tichý, kteří se za televizi umístili nejlépe, získali jen čtyři procenta hlasů.

Anketa

Kolik hlasujících SMS do televizních pořadů jste za život poslali?

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 12. 2006 16:23

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+