Více

Profily uchazečů o vedení ČT: Milanu Vackovi vadí bezradnost veřejnoprávní televize

Server DigiZone.cz postupně představí kandidáty na pozici generálního ředitele České televize. Prvním z nich je někdejší vedoucí dramaturg Centra vzdělávacích pořadů ČT Milan Vacek.

Rada České televize včera oznámila jména dvanácti kandidátů, kteří splnili podmínky výběrového řízení na pozici generálního ředitele této veřejnoprávní instituce. Mezi nimi je i současný ředitel Petr Dvořák, jehož mandát vyprší letos v září. První kolo volby proběhne ve středu 12. dubna, jméno nového ředitele by mělo být známo 26. dubna.

PSALI JSME: Na pozici generálního ředitele České televize se hlásí dvanáct kandidátů

Server DigiZone rozeslal všem dvanácti kandidátům prosbu o zodpovězení několika otázek k jejich kandidátským projektům a většina kandidátů už odpovědi přislíbila. Jedinou výjimkou je zatím pouze současný ředitel Petr Dvořák, který uvedl, že všechny materiály do výběrového řízení, včetně hodnocení mého současného mandátu a koncepce dalšího rozvoje a fungování České televize, jsem včera odevzdal spolu s přihláškou.

Petr Dvořák se o funkci generálního ředitele České televize uchází podruhé.

Další podrobnosti ke svojí kandidatuře proto Dvořák odmítl z pozice generálního ředitele komentovat. Nejprve se s nimi musí seznámit ti, kterým jsou primárně určeny, tedy členové Rady České televize, dodal pro DigiZone Dvořák.

K TÉMATU: Radě České televize nikdo nenařizuje, který termín má zvolit

Kandiduje i kreativní producent seriálu Habsburkové

Prvním představeným kandidátem tak bude dramaturg Milan Vacek, který pro Českou televizi připravoval dramaturgii pořadů jako Bohemia Incognita, Krajinou domova, Zpět k pramenům nebo Paměť stromů. Z pozice kreativního producenta se podílel na vzniku seriálu Habsburkové, uvedeného na obrazovkách České televize koncem loňského roku.


Autor: Česká televize

Milan Vacek

Vacek vystudoval pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a postgraduální studium s ekonomickou specializací absolvoval na žurnalistické fakultě pražské Univerzity Karlovy. Externě spolupracuje s Českou (resp. tehdy ještě Československou) televizí už od roku 1983, kdy se podílel na přípravě Televizního klubu mladých. V letech 1986 až 1989 působil jako redaktor Hlavní redakce vzdělávacích pořadů Československé televize.

Po roce 1990 připravoval pořad Mikrofórum pro Československý rozhlas a pracoval v reklamním oddělení firmy Telexport. V roce 1992 se stal redaktorem hlavní redakce vzdělávacích pořadů a tvůrčí skupiny Drdová – Ladman, o sedm let později zvítězil v konkurzu na šéfproducenta Centra vzdělávacích pořadů České televize. Po roce 2000 byl dramaturgem tvůrčí skupiny 17 a Skupiny vzdělávání a osvěty a v roce 2004 byl jmenován šéfdramaturgem Centra vzdělávacích pořadů České televize. Posléze se v roce 2005 stal vedoucím dramaturgem Skupiny vzdělávacích pořadů a v roce 2008 vedoucím dramaturgem Centra vzdělávacích pořadů.

Česká televize? Stará dáma, zoufale se snažící jít s dobou

K podání přihlášky do výběrového řízení na generálního ředitele České televize přinutila Milana Vacka současná stagnace České televize a její bezradnost. Je jako starší dáma, která chce být za každou cenu moderní, ale neví, co s tím. Snad mám dost zkušeností a nápadů, abych to dokázal změnit, myslí si Vacek.


Autor: BBC

Tímto mottem BBC by se po svém zvolení chtěl řídit i Milan Vacek.

Vacek by se po svém zvolení chtěl řídit heslem BBC vzdělávat, bavit, informovat a, jak zdůrazňuje, přesně v tomto pořadí. Nic proti dobré detektivce, nic proti zábavnému celovečernímu filmu. Ale v případě veřejnoprávního média by to nemělo být to nejviditelnější, říká Vacek. Podle něj bývá divák, který se rozmýšlí, co za koncesionářský poplatek dostává, často na pochybách, jestli je James Bond, reprízovaný podruhé po půlroce, tím pravým.

Chci vrátit do programu dokumentární tvorbu v celé její šíři

Podle Vacka by kromě vyváženého a rychlého zpravodajství měly zásadní podíl v programu České televize tvořit populárně naučné pořady v nejširší jejich škále. Od dětských přes osvětové, znalostní soutěže, poznávací dokumenty až po vzdělávací série, vyjmenovává Vacek.


Autor: Česká televize

Jako dramaturg se Milan Vacek podílel mimo jiné na dokumentárním cyklu Paměť stromů, kterým diváky provázel herec Luděk Munzar (vlevo).

Jako první věc po svém nástupu by chtěl Vacek s novým týmem rychle vyprofilovat jednotlivé kanály. Zejména pak v tom směru, aby ČT1 byla programem pro všechny a ČT2 nabídla svým divákům vždy něco zajímavého a poučného. Teď jsou oba kanály vlastně zaměnitelné. A také bych chtěl co nejdřív zavést vysílání internetového kanálu ČT Net, plánuje Vacek.

Českou televizi považuje Vacek za silnou značku, která má úžasný a bohatý archiv a pořád ještě ve své většině výborné zaměstnance, kteří její značku drží. Nejvíc mne mrzí pozvolná ztráta dobré pověsti, definuje Vacek silné a slabé stránky veřejnoprávní televize. Česká televize podle něj musí projít změnou a stát se veřejností uznávaným, nezávislým a přehledným médiem. Většina diváků musí být přesvědčena, že koncesionářské poplatky jsou dobře vynaložené prostředky, určené na rychlé a přesné informace, srozumitelné poučení a kvalitní zábavu. Tvůrci i zaměstnanci České televize musí být pyšní na to, že pracují pro veřejnoprávní televizi, myslí si Vacek.

Vyšší sledovanost je vykoupena komercionalizací obsahu

Na současném vedení veřejnoprávní televize Vacek oceňuje vyrovnaný rozpočet, velmi dobrou sledovanost a fakt, že dokáže naplnit svých pět programů. Před tím klobouk dolů, uznává Vacek. Občas se podle něj také podaří natočit skvělý dokument nebo hraný seriál a na vysoké úrovni je podle něj sportovní vysílaní.


Autor: Česká televize

Milanu Vackovi vadí neustále se opakující reprízy a úbytek dokumentárních pořadů.

Vysoká sledovanost je ale podle Vacka vykoupena obsahem, který je velmi podobný komerčním televizím. Z obrazovek rychle mizí vzdělávací a osvětové pořady, které by měly být páteří veřejnoprávní televize. Velké procento i tzv. vlajkových pořadů se ukazuje jako omyl, myslí si Vacek.

Diváci si podle něj stěžují i na přehnanou míru neustále se opakujících repríz. Chybí nápady, zejména u původních zábavných pořadů. Kolabuje i dramaturgie a organizační systém, převzatý z komerčního prostředí, se ukazuje jako zmatený a nepřehledný, tvrdí Vacek. Tvůrci a autoři pak podle něj nevědí, na koho se mají se svými nápady obrátit. Vadí mu také, že kanál ČT2 postupně zcela ztratil svou výjimečnost.

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 3. 2017 15:14

Sledujte DigiZone.cz

Facebook Google+