Hlavní navigace

Pro monotematické televize není v DVB-T prostor, míní šéf stanice Sport 5

19. 7. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 322915
Motoristický kanál Sport 5 vysílá od počátku tohoto měsíce jakési propagační okno v českobudějovickém terestrickém multiplexu společnosti GIMI. Při té příležitosti jsme vyzpovídali ředitele tohoto programu Jiřího Hojgra, který je v branži televizního vysílání v podstatě matadorem. Na počátku 90. let působil ve společnosti Kabel Plus, předchůdkyni UPC, a zakládal Galaxii sport, která se později změnila na dnes velice populární Novu Sport. Hojgr v rozhovoru hovoří o možnostech tematických stanic vysílat v DVB-T a situaci na poli terestrické televize vůbec.

Minulý týden jsme informovali čtenáře, že od 1. července jste šířeni v rámci digitálního terestrického multiplexu v Českých Budějovicích. Co vás k tomu vedlo?

Vedl nás k tomu záměr více propagovat, prosazovat a komunikovat s diváky kanál Sport 5. Došlo ke shodě setkání nabídek a na českobudějovickém terestrickém DVB-T byla volná pozice a dohodli jsme se, že po dobu prázdninových měsíců sem bude umístěn i náš program Sport 5. Ten by měl informovat diváky o možnosti sledování placeného programu prostřednictvím satelitu či kabelového a IPTV systému.

V souvislosti s vaší odpovědí se naskýtá hned několik otázek. Vezměme to tedy postupně. První je otázka, zda má vůbec takové vysílání smysl. Myslíte si, že poté, co lidé uvidí váš program v DVB-T, si budou pořizovat kabelovou televizi nebo satelit?

Nemusí to být pouze o lidech, kteří mají DVB-T. Člověk se může k tomuto programu dostat například v prodejně televizorů, které ho mají nastavený na svých obrazovkách, může se k němu dostat u známých, případně v některém restauračním zařízení apod. Ten člověk už například má kabelovou televizi nebo IPTV systém, ale zatím se nedostal k tomu, že by shlédnul celou nabídku nebo využil některé promo akce. Má tedy možnost setkat se s programem, o kterém ví, že je v nabídce. Naší snahou je přilákat takové lidi a program jim prezentovat.

Zadarmo to ale určitě nebylo. Za jakých podmínek jste do této sítě vstoupili? Předpokládám, že částku nebo řády uvádět nebudete, ale mohl byste alespoň naznačit.

K jednání s českobudějovickým multiplexem jsme se dostali přes jednoho kabelového operátora z jižních Čech, dohodli jsme se na nějakých obchodních podmínkách, které obě strany po konzultaci akceptovaly, přistoupili jsme na ně, ale podrobnosti vám skutečně neřeknu, protože je to součástí smluv mezi námi a multiplexem Českých Budějovic. Nejsou určeny ke zveřejnění.

Jiří Hojgr

Takže neprozradíte ani to, zda nějakou částku platíte, nebo jde o jakési zpropagování této sítě?

Součástí obchodního plnění je i určitá propagace tohoto multiplexu a do dalších podrobností smlouvy bych se nepouštěl.

Když jste uvedl, že k jednání jste se dostal přes jednoho jihočeského operátora, tak jste byl v podstatě dosti konkrétní. Proč jste si ale vybrali zrovna síť v Českých Budějovicích? Existuje například i regionální multiplex na Ostravsku. Předpokládám, že jste je museli také oslovit…

Nesnažili jsme se je oslovit. Dostali jsme se k nabídce, že je určitá možnost do multiplexu v Českých Budějovicích vstoupit, podmínky byly z obou stran přijatelné, dohodli jsme se na jejich konkrétní náplni a pro letní období jsme se takto rozhodli. Nikým jiným jsme zatím osloveni nebyli, ale pochopitelně bych se vůbec nebránil tomu, kdybychom se k nějakým jednáním dopracovali a můžeme o podmínkách opět diskutovat.

Dal by se model vaši televize postavit tak, abyste byli šíření v rámci DVB-T?

Model by se samozřejmě postavit dal, ale v tomto případě by se dalo použít oblíbené motto O peníze jde až v první řadě. Jestli se bavíme o cenách, jaké jsou v rámci standardního šíření, tak pro tematickou nebo monotematickou televizi typu Sport 5 to určitě není cesta do té doby, než se bude řešit cena a možnost kódování. Tematické programy budou muset být v budoucnu kódovány a myslím si, že přitom, jaká je situace u nás v DVB-T celkově, nelze uvažovat o tom, že bychom dělali televizi, která bude živa pouze z reklamy.

Za necelý rok skončí v České republice bez výjimky analogové televizní vysílání. Přemýšleli jste o tom, že byste vstoupili poté do DVB-T? Z předchozí odpovědi vyplývá, že se k takovému vysílání stavíte prozatím pesimisticky, ale situace se může změnit. Navíc v zahraničí se ukázalo, že i pro kanály vašeho typu je zde cesta – jmenujme například Francii s jejím fotbalovým kanálem, případně Německo, kde je ve velkých aglomeracích šířen Eurosport.

Poměrně velmi často se setkávám s tím, že je porovnáváno vysílání v některé zemi s námi, že někde něco běží. Je třeba se ale na to podívat také ze strany trhů. Ani pro satelitní, kabelový nebo IPTV kanál není český trh dostatečný, a proto 99 % programů díky příbuznosti českého a slovenského jazyka vysílá na území obou států. Dělat tedy program pouze pro český trh, DVB-T a ještě k tomu nekódovaně je určitě nedostačující. Tuhle variantu nezvažujeme ani my.

Jediná možnost pro nekódovaný sportovní kanál je tedy u nás asi pouze v rámci České televize, že?

Tak, tak. Výdělek z reklamy je pouze doplňkem z financování. Z vlastní zkušenosti a z předchozí praxe vím, že u tematických televizí, které jsou kódovány, je reklama pouze malým doplňkem.

Co si pod tím představit?

Pokud bude dosaženo 15 % z celkových výnosů z reklamy, tak to bude, myslím si, hrdinský kousek.

Jiří Hojgr

Uvažovali jste například o tom, že by vznikl jakýsi promo kanál, který by eventuelně v DVB-T po ukončení procesu digitalizace propagoval vaši hlavní stanici SPORT 5? Náklady na takový program by byly v podstatě minimální.

Je třeba brát to, zdali jde o propagaci pouze vaši stanice nebo jste šíření v nějaké promo akci v rámci některého operátora. Dávat program pro celé území republiky, když nepředpokládáme DVB-T šíření, je trošku mrhání zdroji. Po jistou dobu by to mohlo fungovat jako určitá prezentace, ale v dlouhodobém horizontu se budu orientovat na operátory placené televize. Jsme opět u ceny za DVB-T šíření, která je několikanásobně vyšší, než je distribuce cestou satelitu.

Server DigiZone.cz nedávno přinesl článek, v níž jsme zveřejnili podmínky, díky nimž budou moci vysílat televize v multiplexu 3 také v rámci jednotlivých regionů. Nevedla by pro vás tudy cesta? Například částka přibližně milion korun měsíčně za vysílání pro Prahu a střední Čechy přece není tak vysoká ani pro stanici vašeho typu. Myslíte si, že byste si na takovou distribuci signálu nevydělali?

Tematické stanice bych z pohledu této vaší otázky rozdělil na dvě skupiny. V jedné budou tematické nebo monotematické stanice typu filmová, sportovní nebo seriálová, apod., které budou chtít pochopitelně zasáhnout co největší území té konkrétní republiky. O pár otázek před tím jsem se již vyjádřil, že pokrývat pouze Českou nebo pouze Slovenskou republiku, by bylo málo. Ještě to tedy snižovat a vysílat pouze v některém regionu, nemá pro televizi tohoto typu smysl. Druhou věci bude tematická televize, která se bude na region orientovat – zpravodajstvím, regionální filmy a podobně. V minulosti už tady takové pokusy byly. Zde by bylo řešení.

S dovolením bych udělal malou odbočku. Pokud mě paměť neklame, v roce 2007, tedy před nějakými čtyřmi lety, byla tehdejší Galaxie sport, kterou jste v té době shodou okolností vedl, na měsíc součástí DVB-T. Jaký byl k tomu tehdy důvod? Byl ten důvod podobný jako dnes u Sport 5, nebo to bylo trošku jinak?

Ten důvod byl hodně, hodně podobný, protože šlo o to oslovit další operátory formou jejich klientů, protože diváci se k vysílání mohli dostat na dalších místech a druhá věc byla, že v té době se začala rozšiřovat distribuce formou IPTV. Chtěli jsme ukázat, že je tu takový placený kanál, teď je volně šířen v DVB-T, ale prioritně je šířen cestou satelitu a můžete mít k němu přístup. Důvod byl tedy velice podobný.

Ovšem rozdíl oproti Sport 5 byl v tom, že signál se také kódoval.

Jednu dobu se uvažovalo o tom, že tu bude možnost kódovaného DVB-T vysílání. Tehdy ještě nebyla tato otázka stoprocentně zablokována. Jednou z částí bylo také odzkoušení kódování. Vývoj nicméně ukázal, že touto cestou se u nás terestrická televize zatím vyvíjet nebude. Programy jsou volně dostupné, takže v tom okamžiku kódování ztratilo smysl.

Jiří Hojgr

V televizní branži jste v podstatě matadorem. Působil jste v bývalém Kabel Plusu, ze kterého vznikla později společnost UPC, zakládal jste Galaxii sport, dnešní Novu Sport, nyní jste včele dalšího kanálu. Jako člověk se zkušenostmi tedy můžete hodnotit. Myslíte si, že se společnosti Czech Digital Group, respektive Českým Radiokomunikacím, které jsou jejím 100% vlastníkem, podaří s novou cenovou nabídkou oslovit nové subjekty?

Jedna věc je, jaká byla očekávání a jaké byly představy nejrůznějších žadatelů o licenci, kdy se začala řešit otázka DVB-T. Proběhla licenční řízení, která ještě měla soudní projednávání a podobně. Prakticky ze všech žadatelů, a to i těch úspěšných, vysílá pozemně v podstatě jediný, a tím je televize Barrandov. Všichni ostatní narazili na finanční otázky a myslím si, že u celoplošné televize je ještě důležitější pokrytí celé republiky než pouze některého regionu. Současnou nabídku multiplexu 3 hodnotím jako možné využití této sítě. Byly zde předpoklady, že budou naplněny tři multiplexy. Jednu dobu se hovořilo o tom, že ani tři stačit nebudou, že možná pět bude málo a navíc, že bude muset být vyšší komprese, aby se do multiplexu vešlo více programů a podobně. Situace je taková, že u jednoho multiplexu se hledá jeho využití a další multiplex jiné společnosti se vůbec nerozvijí. Myslím si a hodnotím tuto cestu jako možnost hledání využití tohoto multiplexu.

Dokážete si představit, kdo by mohl takové nabídky využít? Hovořil jste už o některé regionální televizi s lokální nabídkou…

BRAND24

Myslím si, že to je jediná možnost a nevím zatím o tom, že by byl nějaký úmysl spustit takovou televizi. Podle toho, jaké se vedou v kuloárech a mezi lidmi z oboru diskuse, nevím, že by se některý z vysílatelů nebo televizí chystal tuto nabídku využít.

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Odstartuje podle vašeho názoru v DVB-T ještě jiná stanice než ta od Novy nebo Primy?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).